چالش گردشگری بعد از کرونا : اورتوریسم

0

سفر و کشف ناشناخته ها همیشه جذاب و هیجان انگیز است.اما این علاقه همگانی به سفر جنبه های منفی هم دارد. مثلآ پدیده اورتوریسم که در سالهای اخیر به یکی از چالشهای صنعت گردشگری تبدیل شده است.

در نتیجه افزایش مسافران،بسیاری از مقاصد توریستی با هجوم گردشگران مواجه میشوند که معمولآ ظرفیت آن را ندارند.برای حفاظت از این جاذبه های پرطرفدار در برابر ازدحام جمعیت، بسیاری از دولت ها و سازمانهای محلی به فکر راهکارها و برنامه هایی موثر هستند.

اورتوریسم چیست؟

پدیده اورتوریسم زمانی رخ میدهد که یک مقصد گردشگری توسط جمعیت عظیمی از مسافران احاطه می شود، تعادل محیط از بین میرود و تجربه شیرین مسافرت به وضعیتی ناپایدار تبدیل میشود.

انجمن جهانی گردشگری با همراهی کمپانی مک کنزی، مطالعه ای درباره اثرات اورتوریسم انجام داده اند. بر اساس نتایج بدست آمده از این تحقیقات، 5 چالش اساسی در نتیجه پدیده اورتوریسم به سراغ مکانهای گردشگری می آید:

بیگانگی ساکنان بومی

تجربه ناخوشایندِ سفر

استفاده بیش از حد از امکانات و زیرساختها

آسیب به طبیعت

در خطر قرار گرفتن تاریخ و فرهنگ

چه اقداماتی برای کاهش اورتوریسم انجام شده است؟

هر سال به تعداد مردمی که برای اولین بار در سطح بین المللی سفر می کنند اضافه میشود. بخش جهانگردی سازمان ملل متحد پیش بینی کرده است که تا سال آینده و با اتمام کرونا،تعداد جهانگردان بین المللی به 1 میلیارد نفر خواهد رسید. هرچه تقاضای مسافران برای سفر بیشتر شود، مراقبت و رعایت نکات گردشگری اهمیت بیشتری پیدا میکند.

تا امروز دولتهای محلی محدودیت هایی درباره تعداد گردشگران برقرار نموده اند و برای حمایت از کارکنان، محیط زیست و مقاصد دیدنی قوانین مختلفی را وضع کرده اند.این قوانین با مشارکت احزاب گوناگون و برای گروههای زیر اعمال میشود:

دولت های محلی، ایالتی و ملی که درآمد مالیاتی دارند.

هیئت مدیره های شرکتهای گردشگری.

مشاغلی که از مسافرت (چه در داخل و چه در خارج از کشور) سود می برند.

افراد شاغل در زمینه های مسافرتی و مرتبط با آن.

ساکنان بومی.

گردشگرانی که پول میپردازند و انتظار تجربه خوبی دارند.

محدودیت های مقاصد گردشگری پرطرفدار

مقاصد گردشگریِ پرطرفدار جهان از گذشته تا امروز اقدامات مهمی برای محدود کردن اثرات اورتوریسم انجام داده اند. در اینجا به چند نمونه از این محدودیت ها و اثرات اشاره میکنیم:

سنتورینی، یونان

همه ما سنتورینی را با چشم اندازهایی از ساختمانهای سفید و بام های آبی مشرف به دریا میشناسیم. اما آنچه هیچوقت در تصاویر نمیبینیم، الاغهایی هستند که 600 پله از مسیر پیچ در پیچ و سنگفرش پله های کاراوولادس در شهر فیرا را طی می کنند تا مسافران، بارها و اقلام مورد نیاز هتل ها و نقاط گردشگری را حمل کنند.

نیوزویک در یکی از گزارشهای خود اعلام کرده که در حال حاضر محافظت هایی برای کار کردن 12 ساعته این حیوانات در گرمای شدیدِ مدیترانه ای انجام شده است. شهرداری شهر همچنین متعهد شده است که چنین شرایطی را بهبود بخشد.حتی به این منظور خیریه ایی برای کمک به وضعیت این حیوانات وجود دارد.

در سال 2016 ، سنتورینی همچنین تعداد بازدید کنندگانِ کشتی های کروز را به 8000 نفر در روز محدود کرد. متوسط ​​تعداد بازدید کنندگانِ این منطقه روزانه 4000 نفر است. این در حالی است که در فصلهای پرطرفدار و بین ماه می تا سپتامبر، روزانه بیش از 10،000 نفر از این شهر دیدن میکنند.

سینک تر، ایتالیا

در امتداد سواحل غربی ایتالیا،چند روستای زیبا در دامنه های کوه قرار گرفته اند که با نام “سینک تر” شناخته میشوند.دهکده هایی با خانه‌های کوچک رنگارنگ ،صخره‌های شیب‌دار،باغ‌های میوه، خیابانهایی بدون ماشین و دریایی آبی در روبه رو.

در سالهای گذشته بلیط گردشگری این منطقه به صورت آنلاین فروخته می شد و اپلیکیشنی وجود داشت که تعداد بازدیدکنندگان را نشان میداد.

در حال حاضر دولت ایتالیا محدودیتهایی برای این منطقه وضع کرده است و بر اساس آن تنها 1.5 میلیون نفر در سال اجازه بازدید دارند.به این منظور سال گذشته دستگاههای شمارش بازدید کنندگان در سراسر شهر نصب شد.

این موضوع در حالی است که در سال 2015 ، بیش از 2.5 میلیون گردشگر از این روستاهای ساحلی دیدن کردند.

ماچو پیچو، پرو

ماچو پیچو یا شهر گمشده، یک محوطه‌ی باستانی به‌جا‌مانده از دوره‌ی تمدن اینکاها است. این بنا در ارتفاع ۲500 متری از سطح دریا و در کشور پرو قرار دارد.معمولا از این شهر با عنوان محل امپراتوری اینکاها یاد میکنند.

افزایش تعداد گردشگران در این منطقه کوهستانی، دولت پرو را بر آن داشته تا قوانین محدود کننده ای برای مسافران وضع کند. بر این اساس گردشگران فقط می توانند در گروههای 16 نفره و برای مدت زمان محدود از این شهر دیدن کنند.

دولت همچنین قول داده تا محدودیت هایی اعمال کند که مسافران فقط از یکی از 3 راه موجود برای رسیدن به این شهر استفاده کنند.

ونیز، ایتالیا

ونیز را به آبراهها و قایقهای همیشه در گردش میشناسند. این شهر زیبا و پرطرفدارهم از تاثیرات اورتوریسم در امان نمانده است.

بر این اساس قوانینی وضع شده است که تردد کشتی های بزرگ در ترمینال های شهر به ممنوعیت برسد.مردم محلی این نگرانی را دارند که کشتی های بزرگ به پایه ساختمان های قدیمی ونیز آسیب میزنند.

بارسلونا، اسپانیا

با تبلیغات خطوط هوایی که بارسلونا را به عنوان مقصدی ارزان معرفی میکنند، هرسال به تعداد گردشگران این شهر اضافه میشود.در سال 2016، بیش از 34 میلیون بازدید کننده به بارسلونا سفر کرده است.چنین هجومی باعث شده تا برخی امکانات و زیرساختهای شهری با مشکل مواجه شود.

صاحبخانه ها املاک خود را از افراد محلی میگیرند تا به گردشگران خارجی کرایه دهند. در نتیجه مردم محلیِ ناراضی دیوارهای شهر را با نقاشی های اعتراضی به شکل دیگری در آوردند.

 کوه اورست، نپال

با وجود پیشرفت در علم، تغذیه و تجهیزات،صعود به کوه اورست همچنان دشوار است. با این حال افراد بیشتری در تلاش برای رسیدن به این قله هستند. همانطور که میدانیم کوهنوردان وسایل زیادی با خود همراه دارند.موضوعی که باعث شده افراد بومیِ تبت سالانه صدها کیلوگرم زباله جمع کنند.

با افزایش تعداد کوهنوردان، نگرانی هایِ مردم بومی دولت را وادار کرد تا کوهنوردی انفرادی را ممنوع و کوهنوردان خارجی را ملزم به سفر با یک راهنما کند.

پله های اسپانیایی رم، ایتالیا

پله‌های اسپانیایی، راه‌پله‌ای زیبا در شهر رم است که از شیبی تند می‌گذرد و به کلیسای «ترینیتا دی مونتی» در بالای پله‌ها می‌رسد.

در اکتبر 2015، به دلیل تمیز کردن و تعمیرات، بازدید و گذر از این پله ها به مدت دو ماه بسته شد. تعمیراتی که 1.7 میلیون دلار هزینه دربرداشت و به صورت خصوصی توسط جواهرفروش رومی- بلغاری تأمین شد. آخرین ترمیم این مجموعه 20 سال پیش انجام گرفت که نسبت به دیگر آثار تاریخی زمان بسیار کوتاهی بوده است.

مکانهای ثبت شده یونسکو

بیش از 1000 مکان قدیمی و ثبت شده یونسکو در سراسر جهان وجود دارد. با برخی از آنها در همین مقاله آشنا شدید. با اینکه مأموریت یونسکو حفظ این آثار و دیگر مکانهای تاریخی است، حضور در این فهرست علاقه مسافران به چنین مکانهایی را افزایش میدهد و این مقاصد را به پدیده اورتوریسم مبتلا خواهد کرد.

چطور به کاهش اورتوریسم کمک کنیم؟

راهکارهای ساده ای وجود دارد که با رعایت آنها میتوان اثرات کمتری روی محیط باقی گذاشت. با استفاده از این روشها میتوانیم مکانهای توریستی را تا سالها و برای نسلهای آینده نگه داریم :

به مقاصد گردشگری احترام بگذاریم

برداشتن یا جابه جا کردن اشیا و عناصر تاریخی و طبیعی را فراموش کنیم.زباله نریزیم. آداب و رسوم محلی را بشناسیم و تا حد ممکن از آنها پیروی کنیم. برخی از عبارات و کلمات مفید زبان محلی را بیاموزیم و همیشه در مکانهای مشخص شده بمانیم تا آسیبی به قسمتهای تاریخی وارد نشود

سفر را به فصل های خلوت موکول کنیم

انتظار واقع بینانه تر این است که در فصل های خلوت سفر کنیم.

به دلیل خلوت بودن، تجربه سفر لذت بخش تر میشود.بلیط هواپیما، هتل ها و بسته های توریستی ارزانتر هستند و پیشنهادات بهتری برای رزرو اقامتگاه وجود دارد.

فراموش نکنیم که هرکدام از ما میتوانیم  با سفر در زمانهای خلوت و با مسئولیت پذیری و احترام به مقاصد گردشگری و افراد بومی، تأثیرگذاری اورتوریسم را کمتر کنیم.

برگردان از

https://www.forbes.com/sites/johnnyjet

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب