پاییز یوش و شاعرانه هایش، گشتی در زادگاه نیما یوشیج

0

تو را من چشم در راهم

اگه کسی بهتون بگه که تو این پاییز خوشگل میخواد سری به دهکده “یوش” بزنه اولین چیزی که حتما به ذهنتون میاد نیما یوشیجه. شاعری که شعرهاش رو توی دبیرستان خوندیم و حفظ کردیم و به اسم پدر شعر نو فارسی میشناسیمش .
با اینکه نیما یوشیج بعد از مرگ در امام زاده عبدالله تهران دفن شد اما در سال 1372 پیکر این شاعر رو بنا بر وصیت خودش به زادگاهش یوش منتقل کردند. شاید به همین دلیل که این دهکده آروم و خوش منظره مقصدی است برای آنهایی که هم ادبیات دوست دارند و هم طبیعت گردی.

یوش کجاست

یوش دهکده ای ییلاقی در شهرستان نور است. این روستا در یک دره شگفت انگیز بین رشته کوه های البرز قرار گرفته . حدود 100 کیلومتر با آمل فاصله داره و برای رسیدن به اینجا باید از چند روستای زیبای کوهستانی بگذرید.
همونطور که گفتیم یکی از دلایل معروف بودن این روستا اینه که اینجا زادگاه شاعر بزرگ ” علی اسفندیاری ” ملقب به نیما یوشیجه. در کنار این موضوع، یوش روستاییه با کوچه باغ ها و آب و هوای بی نظیر که فضای شاعرانه و دیدنی رو به چشم میاره، مخصوصا اگر پاییز بیاین!

دیدنی های اطراف یوش

منزل نیمایوشیج

کوچه پس کوچه های یوش:

اول از همه بهتون بگیم که خود روستای یوش و کوچه های پیچ در پیچ و مرتفعش اولین دیدنی های اینجا به حساب میان. یعنی اگه دنبال تصاویر کمیاب از روستایی بکر هستین و میخواید دور از هیاهوی شهر آرامش واقعی رو حس کنین یوش یک مقصد عالیه. ضمن اینکه کلی لوکیشن قشنگ هم داره و جون میده برای عکاسی.

آرامگاه نیما :

هیجان انگیزترین بخش اینجا خونه نیما یوشیجه. این خونه که به موزه مردم‌شناسی تبدیل شده ازاون خونه های اعیانی و قدیمیه که مشابه اش رو توی سریالها و فیلمهای قدیمی دیدین. ساختمون اینجا به زمان قاجار بر میگرده و در طول زمان چندین بار مورد مرمت قرار گرفته.
تزئینات این خونه هم جالب و منحصر به فرده. هر اتاقی نقش و نگار متفاوتی داره. مخصوصآ در قسمت سقف و تیرهای چوبی. پس حواستون به دیدن این قسمتها باشه. در بخش دیگه ای از این خونه هم وسایل شخصی نیما برای نمایش وجود داره و خیلی راحت میتونین با دیدنشون به صد سال پیش برگردین.
مقبره نیما، خواهرش و فردی که اشعار نیما رو گردآوری و کتاب کرده در قسمت مرکزی این خونه قرار گرفته .

شهرستان بلده

خانه نیمایوشیج

اما بهتون توصیه میکنیم حالا که تا یوش اومدین سری هم به شهر بلده بزنین که حسابی دیدنیه. این شهرچشمه های آب طبیعی داره و پر از باغ و آبشار و مناظر طبیعی بی نظیر.
در میدان اینجا یه قلعه قدیمی و تاریخی قرار گرفته که به اسم ” قلعه پولاد ” شناخته میشه . این بنای قدیمی متعلق به زمان سلجوقیان است. به جز این قلعه یک عمارت قدیمی دیگه هم هست که به دوران قاجار بر میگرده. این عمارت به اسم خان بابا خان شناخته میشه و متعلق به سرداری به همین نام بوده.

نکات مهم در سفر به یوش

خب وقتشه که چند تا نکته مهم بهتون بگیم تا شما رو با خیال راحت راهی یوش کنیم.

مسیر یوش:


اگر بخواین از تهران به سمت یوش حرکت کنین دو تا راه پیش روتونه:
راه اول به سمت رودهن و آمل میره و در جاده آمل خروجی برای بلده وجود داره. بعد از بلده هم که مسیر مشخصه و میتونین در ادامه راه به یوش برسید.
اما مسیر دوم از جاده چالوس شروع میشه .بعد از تونل کندوان باز هم خروجی برای روستای یوش در جاده وجود داره و میتوین از این یکی راه به زادگاه نیما برسین .

اقامتگاه :

در روستای یوش و شهر بلده هتل و کاروانسرا وجود نداره. البته شاید بتونین خونه های روستایی رو پیدا کنین که خود اهالی در اختیارتون قرار بدن. در کنار این گزینه شما میتونین به اجاره سوئیت و ویلا در آمل و یا اجاره ویلا در نور  برای اقامت فکر کنید. فقط در جریان باشین که فاصله بین بلده تا یوش حدود 7 کیلومتره و از این روستا تا نور 30 کیلومتر باید رانندگی کنین.

سوغاتی های یوش :

مردم اینجا به دامداری و باغداری‌ مشغول هستن و می‌تونین از اونها لبنیات و سبزیجات تازه بخرید. بعضی از اهالی مهربون اینجا مغازه های کوچکی دارند و محصولات خانگیشان را در این مغازه ها برای فروش گذاشتن.

امکانات یوش :

یوش رستوران نداره. پس اگه قصد دارین زمان زیادی اینجا باشین با خودتون غذا و خوراکی بیارین. البته میتونین به بلده هم مراجعه کنین.
آب و هوا اینجا معمولآ خنکه . حتما با خودتون لباس گرم بیارین. همونطور که بهتون گفتیم این روستا کوچه های مرتفع زیادی داره پس حتما کفش مناسب به پاتون باشه.
و در نهایت اینکه در اطراف دهکده امکان کمپ زدن هم هست البته توی این سرما و بارونهای پاییزی باید حسابی نسبت به آفتابی بودن هوا و مجهز بودن وسایلتون مطمئِن باشین.
به عنوان حرف آخر خواستم دوباره بهتون یادآوری کنم که یوش توی پاییز حال و هوای بی نظیری داره. اگه واقعا دنبال دیدن روستایی بکر و تجربه ای شیرین هستین حتما سری به اینجا بزنین و با مردم مهربون اینجا آشنا بشین!
سفرتون به سلامت!

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب