نوشیدنی‌های مخصوص هر شهر برای فصل گرما

0

بدن انسان به گونه‌ای است که حجم بیشتر آن را آب تشکیل داده، از همین جهت نیاز است که شما در تمام شرایط از نوشیدن آب غافل نشوید؛ حتی در لحظاتی که احساس تشنگی نمی‌کنید نیز آب بنوشید تا سیستم بدن شما به‌خوبی عمل کند. البته هنگامی‌که فصل گرما از راه می‌رسد، خواه‌ ناخواه بدن نیاز بیشتری به نوشیدن آب پیدا می‌کند، چراکه تعرق زیاد در فصل گرما باعث خشکی بدن می‌شود و لازم است تا آب از دست رفته را با شربت‌ها و نوشیدنی‌ های مخصوص جبران کرد. ?

سالم‌ترین نوشیدنی‌ها برای فرار از گرما آب آشامیدنی است و پس از آن می‌توان به آب‌میوه‌های طبیعی و شربت‌های سنتی اشاره کرد. از جمله نوشیدنی‌هایی که در هر شهری پیدا می‌شود می‌توان به ” آب، شیر، تخم شربتی، خاکشیر و سکنجبین اشاره کرد” ؛ اما هر شهر نوشیدنی‌ های مخصوص به خود را نیز دارد که در ادامه متن به این موضوع نیز خواهیم پرداخت.

نوشیدنی ‌های مخصوص گرما

آبمیوه‌های طبیعی

آبمیوه طبیعی

به گفته متخصصان علوم غذایی بعد از آب، آبمیوه‌های طبیعی بهترین نوشیدنی برای تامین آب بدن و مواد مغذی از دست رفته هستند. شاید دوست داشته باشید بدانید که آبمیوه‌ها در خود چه ویتامین‌هایی را ذخیره دارند. از همین جهت باید متذکر شد که آب انگور بیشترین کالری و آب گریپ‌فروت و آب‌پرتقال کم‌ترین میزان کالری را دارند. آب انبه و آب هویج سرشار از ویتامین «آ» هستند. آب سیب هم باعث پایین آمدن اسید اوریک‌اسید می‌شود و برای بیماران قلبی و عروقی به خصوص در فصل گرما مفید است. ♨️

آب‌پرتقال علاوه بر کالری پایین، دارای ویتامین «C» نیز است. دقت داشته باشید که این ویتامین برای تقویت سیستم دفاعی بدن لازم بوده و با توجه به شرایط بیماری که این روزها با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، توصیه می‌شود به‌طور مرتب آب‌پرتقال بنوشید. همچنین آب‌آلبالو یکی از نوشیدنی‌های خوش‌طعم تابستانی است که مسکن تشنگی و ضد تهوع به حساب می‌آید و شما می‌توانید برای جلوگیری از گرمازدگی آن را در گرما بنوشید.

نوشیدنی‌های پرطرفدار در کافی‌شاپ

امروزه رفتن به کافی‌شاپ یکی از تفریحات مطرح به خصوص در کلانشهر هایی مثل تهران به حساب می‌آید. از همین جهت بهتر است با تعدادی از نوشیدنی ‌های مخصوص که در کافی‌شاپ‌ها سرو می‌شوند آشنا شوید تا در زمان تصمیم‌گیری، انتخاب درستی به خصوص برای نوشیدن در فصل گرما داشته باشید.

نوشیدنی اسموتی

اسموتی ها جزو نوشیدنی‌های پرتنوع هستند و از ترکیب میوه‌ها و سبزیجات درست می‌شوند. همان‌طور که می‌دانید اسموتی ها با نام اسموتی رژیمی ? شناخته می‌شوند. این نوشیدنی‌ها که دارای ترکیبات و طعم های مختلفی هستند، علاوه بر ایجاد سلامتی و انرژی در بدن، باعث کاهش وزن طبیعی نیز می‌شوند.

نوشیدنی موهیتو

شربت موهیتو

یکی دیگر از نوشیدنی ‌های مخصوص و مناسب فصل گرما موهیتو  است که از ترکیب یخ، برگ نعنا، آب گازدار، مقدار کمی لیمو و شکر تهیه می‌شود. موهیتو را می توان علاوه بر کافی شاپ ها، خیلی  ساده در منزل تهیه کرد و در فصل گرما نوشید تا دمای بدن تنظیم شود. ترکیب لیمو و نعناع موجود در موهیتو ( موخیتو ) میتواند عطش را بر طرف سازد.

همان‌طور که می‌دانید هر شهری سوغاتی، غذا و نوشیدنی ‌های مخصوص به خودش را دارد. به‌خصوص در فصل گرما که نیاز بدن به نوشیدن مایعات بالاتر می‌رود، بهتر است با نوشیدنی‌های هر شهر در فصل گرما آشنا باشید و در هنگام سفر به شهرهای مختلف، نوشیدنی ‌های مخصوص و بی‌نظیر آن‌ها را امتحان کنید. در ادامه نوشیدنی های مخصوص هر شهر برای گرما را معرفی خواهیم کرد تا در سفرها از این نوشیدنی ها استفاده کنید و لذت سفر را دوچندان کنید.

نوشیدنی‌های هر شهر در فصل گرما

نوشیدنی‌های معروف شهر کاشان

خاکشیر یکی از شربت‌هایی به حساب می‌آید که خاصیت ضد عطش و گرمازدگی دارد و علاوه بر برطرف کردن گرمازدگی، در زیبایی پوست و سلامت کبد نیز نقش به سزایی دارد. در فصل گرما که بدن نیاز بیشتری به آب دارد و مشکل یبوست شایع می‌شود، نوشیدن شربت خاکشیر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود. شربت خاکشیر در همه شهرهای ایران خواهان دارد، اما در شهر کاشان به‌عنوان یک سوغات نوشیدنی شناخته شده است.

علاوه بر خاکشیر، با اقامت در کاشان میتوانید از سایر فراورده های گیاهی ارگانیک برای نوشیدن استفاده کنید. گلاب نیز یکی دیگر از محصولاتی است که توجه بسیاری از مسافران را در کاشان به خود جلب کرده؛ به‌طوری که هر ساله اردیبهشت‌ماه تعداد زیادی مسافر و توریست برای دیدن مراسم گلاب‌گیری به این شهر سفر می‌کنند. ? مواد لازم در تهیه شربت گل سرخ مقداری آب، گلاب، شکر و آب‌لیمو است. شربت گلاب کاشان معروف به گل سرخ، با طبیعت معتدل و آرام‌بخش، پذیرای مهمان‌هایی که در فصل گرما به شهر کاشان سفر می‌کنند و به دنبال یک نوشیدنی برای گرما هستند، به نظر می‌رسد.

نوشیدنی‌های معروف شهر شیراز

عرقیات شیراز

عرقیات از بهترین سوغات شهر شیراز به حساب می‌آیند و از آنجایی که شهر شیراز به گل‌های محلی بی‌نظیرش معروف است، این عرقیات همچون عرق بهارنارنج، عرق کاسنی و عرق بیدمشک محبوبیت بسیاری به دست آورده‌اند. به خاطر این عرقیات باکیفیت و خوش‌طعم، شهر شیراز معروف به شربت‌های خوش‌طعمی مانند شربت بهارنارنج، شربت عرق کاسنی و بیدمشک است. از همین جهت اگر شما برای سفر شیراز را انتخاب کرده‌اید، با اقامت در شیراز می‌توانید برای فرار از گرما، از شربت‌های مفید نام برده شده استفاده کنید.

شربت آب‌لیمو یا لیموناد

شربت آب‌لیمو که از دیر هنگام بر سر سفره‌های ایرانی در فصل گرما باب بوده است، پایه اصلی شربت‌هایی به حساب می‌آید که برای جلوگیری از گرمازدگی و عطش زیاد استفاده می‌شود. لیمو ? در شهرهای اطراف شیراز مثل شهر جهرم که آب‌وهوای مناسبی برای رشد دارد، کاشت می‌شود و بهترین آب‌لیموها را می‌توان در شهر شیراز پیدا کرد. فالوده شیرازی با طعم این آب‌لیمو بسیار دل‌چسب می‌شود و همین طعم آن باعث شهرت فالوده شیرازی شده است. پس هر وقت به شیراز سفر کردید به سراغ شربت آب‌لیمو یا همان لیموناد نیز بروید و این نوشیدنی مخصوص گرما را انتخاب کنید.

شربت سکنجبین

شربت سکنجبین از پرطرفدارترین نوشیدنی ‌های مخصوص اصیل ایرانی است که شما می‌توانید این نوشیدنی را با آب، سرکه، عرق نعنا و شکر تهیه کنید و از آن در زمان‌هایی که هوا بسیار گرم است و می‌خواهید از گرمازدگی جلوگیری کنید، بنوشید. این نوع نوشیدنی تقریبا در هر شهری پیدا می شود اما سرکه‌ی اصلی بیشتر در شهرهایی مثل تاکستان استان قزوین تولید می شود که منبع غنی کشت انگور است.

نوشیدنی‌های معروف نیشابور

شربت ریواس نیشابور

ریواس یک گیاه کوهی است که در ارتفاعات کوه‌های نیشابور در اواخر فصل زمستان و اوایل فصل بهار به‌صورت خودرو رشد می‌کند. اگر اهل سفر به مناطق دشت و کوهستانی هستید، اقامت در نیشابور و بازدید از کوه های اطراف آن را از دست ندهید. دقت داشته باشید که ساقه این گیاه برای تهیه شربت مورد استفاده قرار می‌گیرد و امروزه شربت ریواس به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های شهر نیشابور به حساب می‌آید. اگر در فصل گرما به شهر نیشابور سفر کردید، حتما این نوشیدنی مفید و خوش‌طعم را به خصوص در اقلیم خشک خراسان در فصل گرما امتحان کنید.

نوشیدنی‌های معروف گیلان

یخ در بهشت یکی از نوشیدنی ‌های مخصوص استان گیلان است که به‌صورت نوشیدنی با یخ فراوان و طعم میوه‌های متفاوت در روزهای گرم حس لذت بخشی را می‌دهد. گفتنی است که استان گیلان از پربازدیدترین استان‌های کشور به حساب می‌آید؛ پس در فصل گرما حتما نوشیدنی ‌های مخصوص این شهر که یکی از آن‌ها یخ در بهشت است را تجربه کنید.

نوشیدنی‌های معروف اهواز

قهوه اهواز در دله

در شهر اهواز و مشخصا استان خوزستان علاوه بر آب، شیر، خاکشیر و سکنجبین نوشیدنی معروفی دیگری به نام قهوه اهوازی وجود دارد. این قهوه اهوازی یکی از نوشیدنی‌های خاص استان خوزستان به شمار می‌آید ☕️ که شما باید آن را روی زغال و در ظرفی که «دله» نام دارد، درست کنید. طعم و مزه این قهوه که طبعی سرد دارد، وصف‌ناپذیر خواهد بود؛ پس حتما آن را یک‌بار امتحان کنید. البته که شهرهای جنوبی ایران، بستنی های ویژه با شیر گاومیش هم ارائه می کنند که خوردن آنها در فصل گرما حس طراوت را با طعمی بی نظیر القا می کند.

روش‌هایی برای رفع گرمازدگی

شاید اغلب افراد در فصل تابستان دچار گرمازدگی شوند. به‌طورمعمول در این شرایط، روش‌های سنتی به کار می‌آیند که می‌توان به 1⃣ استفاده از خاکشیر یخ‌زده و شربت آب‌لیمو به همراه خرده یخ اشاره کرد. دقت داشته باشید که 2⃣ اگر نوشیدنی‌ها همراه با یخ مصرف نشوند، ملین و اسهال آور خواهند شد. از طرفی نکته مهمی که باید در هنگام گرمازدگی رعایت کنید، این است که 3⃣ نباید بلافاصله از دوش آب سرد، باد مستقیم کولر و نوشیدن مایعات سرد استفاده کنید؛ بلکه بهتر است بدن فرد گرمازده با حوله خنک شود تا به‌مرور به حالت طبیعی بازگردد. 4⃣ از نوشیدن مایعات به خصوص نوشیدنی های با طبع سرد غافل نشوید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب