0 تا 100 راهنمای سفر به قشم که باید بدانید

2

در داستان‌های تاریخی شنیده بودیم که ملوانان و جهان‌گردان، برای پیدا کردن گنج و کشف ناشناخته‌‌ها راهی جزایر کوچک و بزرگ می‌شدند و تا بارشان را با طلا و نقره پر نمی‌کردند، به خانه برنمی‌گشتند.

امروز اما داستان فرق کرده است! ردپای انسان‌ها بر سواحل تمام جزیره‌های این کره خاکی دیده می‌شود. در حقیقت امروز این جزیره‌ها هستند که با داشتن نقاط بکر و دیدنی، حکم گنجی دست نیافتنی را پیدا کرده‌اند.

قشم از جمله این جزایر شگفت انگیز است که توصیف زیبایی‌هایش به راحتی در کلمات نمی‌گنجد. این خاک بکر و فوق العاده، جلوه‌ای دیگر از طبیعت و شگفتی‌هایش را در دل خود جا داده است. بدون اغراق سفر به قشم یک ماجراجویی هیجان انگیز است که تجربه آن به یکی از بهترین خاطرات زندگی‌تان تبدیل خواهد شد.

در این راهنمای سفر به قشم، با شما از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی این جزیره صحبت می‌کنیم و اطلاعات کاملی را برای گشت و گذار در این منطقه ارائه می‌دهیم.

معرفی شهر قشم

قشم بزرگ‌ترین جزیره ایران است. این جزیره در مجاورت تنگه هرمز قرار دارد و به دلیل نزدیکی به بندرعباس و ترددهای فراوان به آن، به عنوان یکی از پرجمعیت‌ترین جزایر خلیج فارس شناخته می‌شود. مساحت زیاد، تنوع آب‌وهوایی و پدیده‌های طبیعی خاص باعث شده است تا این جزیره از دیرباز یکی از مقاصد محبوب گردشگران باشد.

جزیره قشم در همسایگی بندرعباس، بندر خمیر، جزیره لارک، جزیره هنگام، تنب کوچک و تنب بزرگ واقع شده است. این جزیره یکی از مناطق آزاد تجاری کشور محسوب می‌گردد و قوانین خاص این مناطق نیز در آن برقرار است. در اطراف این جزیره رویایی تا چشم کار می‌کند، کوه‌های آهکی به زیبایی هر چه تمام‌تر دیده می‌شوند. با وجود کوه‌ها و نقاط مرتفع در گوشه و کنار جزیره، سواحل قشم به دلیل موقعیت مناسب، ظرفیت خوبی برای تبدیل شدن به لنگرگاه‌ها و بنادر تجاری را دارند. همین دلایل سفر به قشم را به یک مسافرت خاطره انگیز تبدیل خواهد کرد.

 

برای مشاهده و اجاره سوئیت در قشم کلیک کنید

آب و هوای قشم

راهنمای سفر به قشم

همان‌طور که می‌دانید، قشم مانند دیگر جزایر جنوبی ایران آب و هوای گرمی دارد. بیشترین دمایی که در قشم به ثبت رسیده ۴۶ درجه سانتی‌گراد و کمترین دما ۱۶ درجه سانتی‌گراد بوده است. به طور کلی آب و هوای این جزیره در بیشتر اوقات سال شرجی و مرطوب است؛ به ویژه در بهار و تابستان که رطوبت به بالاترین میزان خود می‌رسد.

با این حال هوا در پاییز و به ویژه زمستان قشم، خنکای ملایمی دارد و در دی ماه و بهمن، در سردترین حالت خود قرار می‌گیرد. بدین ترتیب اگر قصد دارید به قشم سفر کنید و با خیال آسوده در هوای مطبوع و مناسب این جزیره به گشت و گذار بپردازید، به شما توصیه می‌کنیم تا زمستان و پاییز را در نظر بگیرید.

با این حال فراموش نکنید که اسفند و فروردین، پرترددترین ماه‌های سال برای سفر به قشم شناخته می‌شوند و هزینه اقامت و بلیط هواپیما در این زمان به میزان زیادی افزایش خواهد یافت.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر قشم

جاذبه‌های طبیعی و گردشگری قشم به قدری محبوب و معروفند که حتی آن دسته از افرادی که هنوز به این جزیره سفر نکرده‌اند هم با نام و تصاویر آن‌ها آشنایی دارند. در ادامه راهنمای سفر به قشم، برخی از بهترین جاهای دیدنی این جزیره گرم و جذاب را برای سفر به قشم به شما معرفی می‌کنیم.

 

بخوانید از: جاهای دیدنی قشم

دره ستارگان قشم

یکی از رویایی‌ترین و منحصر به ‌فردترین جاهای دیدنی قشم، دره ستارگان است که بدون شک باید در لیست دیدنی‌های هر گردشگری قرار بگیرد. دره ستارگان مجموعه‌ای از دیواره‌ها، تندیس‌های سنگی و دره‌های کوچک و بزرگی است که در اثر فرسایش خاک و وزش باد و آب و طوفان‌ها در طول زمان به‌وجود آمده‌اند.

بسیاری از مردم بومی جزیره بر این باورند که در گذشته‌های دور، یک ستاره از آسمان به این منطقه سقوط کرده است و به همین دلیل، صخره‌ها و کوه‌ها به شکل امروزی درآمده‌اند. مردم بومی قشم همچنین اعتقاد دارند که شب‌ها در این دره، ارواح سرگردان مشغول رفت و آمد هستند؛ ارواحی که نیمه‌شب آواز می‌خوانند و با یکدیگر صحبت می‌کنند!

البته لازم نیست بابت این موضوع ترس به دلتان راه دهید! تمام صداهایی که نیمه‌شب‌ها در این دره مرموز به گوش می‌رسد، ناشی از وزش باد و جریان هوایی است که در میان حفره‌ها، ستون‌ها و سنگ‌ها جریان دارد! در سال‌های اخیر دره ستارگان با دره‌های گرند کانیون آمریکا مقایسه شده است، گرچه بسیاری از زمین شناسان و مورخان، قدمت این پدیده طبیعی را به ۲ میلیون سال قبل نسبت می‌دهند.

این جاذبه گردشگری قشم در بیست کیلومتری غرب جزیره قرار دارد و از طریق جاده قشم به سوزا قابل دسترسی است. فراموش نکنید که برای رسیدن به دره ستارگان ابتدا باید از روستای برکه خلف عبور کنید. امکان بازدید از این جاذبه طبیعی هر روز از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر امکان پذیر خواهد بود.

 

بخوانید از: دره ستارگان شاهکاری از طبیعت بی نظیر قشم

 

جنگل حرا قشم

احتمالا برای بسیاری، تصور وجود جنگل در جزیره قشم عجیب و غیرقابل باور است. با این حال در این جزیره جنوبی انبوهی از درختان سبز و پربار دیده می‌شوند که بخش عظیمی از این جزیره و ناحیه خلیج فارس را در بر گرفته‌اند.

جنگل‌های حرا از جمله متفاوت‌ترین جاهای دیدنی قشم به حساب می‌آیند که بیش از ۲۴۰۰ کیلومتر از سواحل این جزیره را به خود اختصاص داده‌اند. در این جنگل انبوهی از درختان کهن‌سال با ظاهری متفاوت می‌رویند که در برخی از ماه‌های سال، به دلیل بالا آمدن سطح دریا به زیر آب فرو می‌روند.

نکته جالب درباره پوشش گیاهی این منطقه، سازگاری آن‌ها با آب شور دریاست. به گونه‌ای که درختان و سایر گونه‌های گیاهی و جانوری این جنگل توانسته‌اند تا در طول سالیان متمادی، در آب‌های پر از نمک این ناحیه زندگی کنند و حتی باعث دفع نمک و شیرین‌تر شدن آب‌ها شوند.

جنگل حرا یکی از مناطق حفاظت شده محیط‌ زیست ایران است که به عنوان یکی از زیستگاه‌های اصلی آبزیان و انواع پرندگان و ماهیان شناخته می‌شود. این جنگل در حد فاصل جزیره قشم و بندر خمیر قرار دارد و بازدید از آن با هماهنگی‌ قبلی امکان پذیر است.

جهت اجاره ویلا کلیک کنید.

پارک کروکودیل قشم

برای تمام افرادی که به حیات وحش علاقه‌مندند، سر زدن به پارک کروکودیل قشم می‌تواند یک گزینه ایده‌ال باشد. در این پارک، نزدیک به ۱۰۰ کروکودیل آب شور و حیوانات دیگری مانند طوطی، بلدرچین، طاووس، عقاب تالابی، راسو، بز کوهی و خزندگانی مانند لاک‌پشت کوهی و مار پیتون برمه نگهداری می‌شوند.

خبر خوب این است که می‌توانید با راهنمای سفر به قشم، در این مجموعه از بزرگترین کروکودیل ایران نیز دیدن کنید! این کروکودیل که با نام “خان بابا” معرفی می‌شود، نزدیک به چهار متر طول و حدود ۴۰۰ کیلوگرم وزن دارد و یکی از محبوب‌ترین خزندگان این پارک است. در پارک کروکودیل قشم همچنین نحوه زندگی، تخم‌گذاری، چگونگی پرورش نوزادان و نحوه تغذیه این حیوان به بازدیدکنندگان آموزش داده می‌شود.

این پارک هر روز از ساعت 3 بعد از ظهر تا 8 شب پذیرای مسافران و علاقه‌مندان به دنیای حیوانات و حیات وحش است.

غار خربس قشم

بر روی تپه‌ها و کوه‌های مرتفع روستای خربس، غارهای کوچک و بزرگی دیده می‌شوند که بسیاری قدمت آن را به زمان مادها نسبت می‌دهند. این جاذبه متفاوت که به عنوان یکی از جاهای دیدنی هیجان انگیز قشم شناخته می‌شود، در 15 کیلومتری این شهر قرار دارد.

بسیاری از مورخان معتقدند که مردم قدیم در این غارها به عبادت و نیایش مشغول بودند. با این وجود برخی از زمین شناسان بر این اعتقادند که این غارها محلی برای سرپناه و زندگی عادی مردمی بوده است که در این منطقه سکونت داشته‌اند.

بر روی تپه خربس، ۴ دهانه غار دیده می‌شود که از درون به یکدیگر پیوسته هستند و در ارتفاع ۲۰ تا ۳۰ متری کوه حفاری شده‌اند. غارهاى خربس از نظر فضاهاى درونى، شکل و طرح اولیه خود را حفظ کرده‌اند و خوشبختانه معماری صخره‌ای آن‌ها تا حد زیادی به همان صورت قدیمی، باقی مانده است.

غارهای خربس در ۱۲ کیلومتری جاده جنوبی قشم قرار دارند و بازدید از آن‌ها هر روز از ساعت ۶ صبح تا ساعت ۲۰ شب امکان پذیر خواهد بود.

 

بخوانید از: غار خربس قشم، رمزآلودترین و زیباترین غار ایران

چگونه به قشم سفر کنیم؟

جزیره قشم یک خطه توریستی است و هر سال گردشگران فراوانی از نقاط مختلف کشور به آن سفر می‌کنند. برخی از شیوه‌های سفر به قشم به شرح زیر هستند:

سفر به قشم با هواپیما

برای سفر به قشم راه‌های فراوانی وجود دارد، با این حال سفر هوایی به این جزیره بهترین و سریع‌ترین راه است. خوشبختانه شرکت‌های هواپیمایی فراوانی از جمله قشم ایر، تابان، ایران ایر، ماهان و ایران ایرتور پروازهای متنوعی را به این جزیره زیبا برقرار کرده‌اند. مدت زمان سفر هوایی از پایتخت به قشم چیزی حدود یک ساعت و نیم است.

سفر به قشم با قطار

اگر دوست داشتید از راه زمینی به قشم سفر کنید، می‌توانید با قطار و یا خودروی شخصی، خود را به این جزیره برسانید. برای سفر با قطار، کافی است تا نسبت به رزرو بلیط بندرعباس اقدام نموده و مسیری 19 ساعته از تهران تا این شهر جنوبی را طی نمایید. در بندرعباس، قایق‌های شناور مسافربری پس از حدود یک ساعت شما را به قشم خواهند رساند.

سفر به قشم با خودروی شخصی

برای سفر با خودروی شخصی، نخست باید با ماشین به بندرعباس بروید. پس از دسترسی به بندر عباس، مسیری ۷۰ کیلومتری را طی کنید و وارد بندر پل شوید. از بندر پل می‌توانید با استفاده از لندی کرافت (ناوچه حمل اتومبیل) مسیر بندرعباس-قشم را در مدت زمانی حدود ۲۰ دقیقه طی کنید تا به جزیره قشم برسید.

برای مشاهده و اجاره سوئیت در بندرعباس کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در قشم

گرچه هنوز در قشم امکانات مدرن شهری مانند بی آر تی و مترو وجود ندارد، با این حال مسئولان برای حمل و نقل در این جزیره راه‌های فراوان دیگری را در نظر گرفته‌اند که در ادامه راهنمای سفر به قشم، به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

تاکسی‌های قشم

یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل در قشم، استفاده از تاکسی است. تاکسی‌های قشم در نقاط مختلف شهر از جمله مراکز خرید، هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری پراکنده شده‌اند و شما را به هر نقطه از جزیره می‌رسانند. با این حال نباید فراموش کنید که نرخ تاکسی‌های قشم چندان ارزان نیست و ممکن است در طول سفر، بخش بزرگی از هزینه‌های شما را در بر بگیرد.

اجاره خودرو در قشم

اگر تصمیم دارید از راه‌های اقتصادی‌تر و به صرفه برای رفت و آمد استفاده نمایید، ما به شما توصیه می‌کنیم که از یکی از نمایندگی‌های اجاره خودرو در قشم، ماشین کرایه کنید! فراموش نکنید که هزینه نهایی اجاره خودرو بسیار ارزان‌تر از مجموع رفت و آمدهایتان با تاکسی است. می‌توانید به راحتی و با ارائه کارت ملی و گواهینامه و مقداری پول به عنوان ضمانت، یک خودروی مناسب و جمع و جور برای گشت و گذار در جزیره قشم کرایه کنید! چنین راهی به ویژه هنگام سفر با دوستان و خانواده‌های پرجمعیت، ایده‌ال و مقرون به صرفه خواهد بود.

محل های اقامت در قشم

به دلیل توریستی بودن قشم، در این جزیره تا دلتان بخواهد هتل‌ها و مسافرخانه‌های کوچک و بزرگ و متنوعی وجود دارند. با این حال هیچ چیز به اندازه اقامت در سوئیت‌ها و خانه‌های بومی و بناهای تاریخی شهر لذت بخش نخواهد بود.

به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و اقامتگاه های بوم گردی و خانه‌های بومی جزیره قشم دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

غذاهای محلی شهر قشم

قشم مانند دیگر شهرهای جنوبی، در مجاورت آب‌های شور خلیج فارس قرار دارد و همین موضوع باعث شده است تا خوراک و غذاهای این خطه تفاوت بزرگی با سایر نقاط کشور داشته باشد. مهم‌ترین و لذیذترین غذاهای محلی قشم با میگوها و ماهی‌های تازه صید شده و ادویه‌های متنوع طبخ می‌شوند. در ادامه راهنمای سفر به قشم برخی از خوشمزه‌ترین غذاهای محلی این جزیره را به شما معرفی می‌کنیم:

چکو میگ (پلو بچه میگو)

یکی از لذیذترین غذاهای قشم، چکو میگو یا چکو میگ است که با میگوهای کوچکی که از سواحل جنگل‌ حرا صید شده است، آماده می‌شود. در این خوراک، میگوی خشک شده به همراه پیاز و زردچوبه تفت داده می‌شود. سپس عدس آب پز به همراه دو لیوان آب گرم در این ترکیب قرار می‌گیرد. بعد از جوش آمدن آب، برنج از قبل خیس‌شده به مواد اضافه خواهد شد.

بعد از دم کشیدن برنج، این غذای خوشمزه آماده میل کردن است!

کلمبا

اگر دوست دارید یکی از متفاوت‌ترین غذاهای قشم را نوش جان کنید، لذت چشیدن کلمبا را از دست ندهید. این خوراک لذیذ از جمله مقوی‌ترین غذاهای جنوبی است که با ماهی، گندم پرک شده، سبزی(گشنیز و شوید خرد شده) و روغن حیوانی طبخ می‌گردد.

اهالی قشم گندم‌های پرک شده را در آب جوش می‌ریزند تا به اصطلاح لعاب بیندازد. ماهی‌ها را هم در آب نمک و زردچوبه می‌جوشانند تا استخوان‌هایش را جدا کنند. سپس گوشت ماهی را با سبزی مخلوط کرده و به گندم در حال جوش اضافه می‌کنند. این غذا بعد از آماده شدن به همراه روغن حیوانی سرو می‌شود.

هواری

هواری مانند دیگر غذاهای جنوبی با ماهی و سبزیجاتی مانند شوید، گشنیز، شنبلیله و سیر آماده می‌گردد. بعد از سرخ کردن پیاز به همراه سبزیجات و ماهی‌ها، برنجی که از قبل خیس خورده است به مواد اضافه می‌شود. بعد از دم کشیدن برنج، این غذای لذیذ آماده نوش جان کردن خواهد بود.

در کنار این خوراک خوشمزه، غذاهای هیجان انگیز دیگری از جمله عنکاس، پودینی کوسه، موفلک، زیبون، نان توموشی، برنج تیشو و …. نیز به عنوان محبوب‌ترین خوراک قشم شناخته می‌شوند.

رستوران های قشم

خوشبختانه در این جزیره جنوبی، رستوران‌ها و کافه‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که هریک با طبخ غذاهای باکیفیت محلی، عربی و بین المللی، نظر گردشگران را به خود جلب کرده‌اند.

یکی از متفاوت‌ترین و بهترین رستوران های قشم، رستوران قلعه است که توسط مردم بومی جزیره اداره می‌شود. این رستوران در کنار قلعه پرتغالی‌ها و ساحل جزیره قرار دارد و با وجود ظاهری معمولی، تازه‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها را سرو می‌کند.

رستوران عربی شب‌های دفاری یکی دیگر از مجموعه‌های باکیفیت مستقر در قشم است که برخلاف رستوران‌های سنتی، غذاهای خوشمزه آن روی زمین و سفره‌های محلی چیده می‌شوند. خوراک این رستوران بومی شامل انواع غذاهای محلی مانند ماهی شکم پر، قوزی گوشت، قوزی مرغ، هواری ماهی سور، بشقاب دریایی، قلیه ماهی و البته انواع کباب‌های ایرانی هستند.

رستوران دریایی خاله، رستوران نعیم و رستوران بادیل از دیگر رستوران های معروف قشم هستند که سر زدن به آن‌ها در سفر به قشم به شدت توصیه می‌شود.

 

بخوانید از: بهترین کافه‌ها و رستوران‌های قشم

هزینه های سفر به شهر قشم

هزینه تهیه بلیط هواپیما برای سفر به قشم و اقامت در این جزیره چندان گران نیست و حتی با وجود محدودیت بودجه، به راحتی می‌توانید با تغییر شیوه حمل و نقل و اقامتگاه، سفری متناسب با بودجه خود را تجربه کنید.

با این حال فراموش نکنید که به دلیل هوای مطبوع قشم در پاییز و زمستان، سفر به این جزیره در این دو فصل کمی گران‌تر از دیگر مواقع سال است. خوشبختانه در قشم انواع هتل‌ها و اقامتگاه‌های کم هزینه و مقرون به صرفه وجود دارند که می‌توان با مشخص کردن بودجه و برنامه‌ریزی هزینه‌ها، بهترین گزینه را در میان آن‌ها انتخاب کرد.

مراکز خرید و بازارها در شهر قشم

یکی از دلایل محبوبیت قشم برای گردشگران، خرید ساده و راحت در این جزیره است. همانطور که گفتیم، قشم یکی از مناطق آزاد گردشگری است که در آن هزینه کالاهای وارداتی بسیار ارزان‌تر از دیگر شهرهای ایران محاسبه می‌شود. تنوع فراوان کالاها، قیمت بسیار مناسب اقلام و وجود بازارها و فروشگاه‌های متنوع در این جزیره باعث شده است که حتی بسیاری از فروشندگان برای تامین اجناس خود راهی قشم شوند.

در این جزیره گرم و دلنشین، مجموعه‌ای از بازارهای سنتی و قدیمی و فروشگاه‌های مدرن وجود دارند که هریک متناسب با نیاز مسافران و شهروندان، کالاهای خود را عرضه می‌کنند. معروف‌ترین فروشگاه‌های به‌روز و مدرن قشم شامل مراکز خرید سیتی سنتر 1 و 2، مجتمع تجاری سیمرغ قشم و مرکز خرید مرجان می‌شوند که در آن‌ها انواع کیف، کفش، پوشاک و حتی لوازم خانگی به فروش می‌رسد.

اما اگر قصد دارید سری به بازارهای سنتی و خوش عطر و رنگ قشم بزنید و برای خود یا اطرافیانتان، سوغات محلی تهیه کنید، می‌توانید با قدم زدن در حجره‌ها و دالان‌های بازار درگهان، بازار قدیمی قشم و بازار پردیس، از مغازه‌های کوچک و بزرگ این مراکز سنتی دیدن نمایید و بهترین خوراکی‌ها و کالاهای محلی را با مناسب‌ترین قیمت تهیه کنید.

 

بخوانید از: لیست بهترین مراکز خرید قشم

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر قشم

در قشم از دیرباز، مراسم آئینی و جشنواره‌های سنتی برگزار می‌شده است. مراسمی که ریشه در تاریخ و باورهای مردم قدیم این شهر دارند و هنوز با گذشت سالیان دراز، در گوشه و کنار جزیره برپا می‌شوند. در ادامه راهنمای سفر به قشم به برخی از معروف‌ترین مراسم‌ آئینی و جشنواره‌های این جزیره اشاره می‌کنیم:

مراسم قبله دعا در قشم

یکی از مراسم همیشگی مردم قشم که مشابه آن در بسیاری از شهرهای جنوبی برپا می‌شود، مراسم قبله دعا است. در این مراسم مردم شهر برای طلب باران و کاهش خشکسالی، به نزدیکی درخت کُنار جزیره رفته و در کنار یکدیگر به خواندن دعا و عبادت مشغول می‌شوند.

جشن نوروز صیاد قشم

برخلاف نام این جشن، مراسم نوروز صیاد در روز اول مرداد برگزار می‌شود. این مراسم به نوعی یک جشن شکرگزاری است که در آن مردم از دریا و نعمت‌های آن سپاسگزاری می‌کنند. برپایی این جشن به ویژه در میان صیادان و ماهیگیران دیده می‌شود، زمانی که این مردم سختکوش دست از صید می‌کشند و با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ، در مجاورت دریا به شادی و پایکوبی می‌پردازند.

جشن نخل و خرما قشم

همگی می‌دانیم که درخت نخل و میوه‌اش خرما، چه جایگاه ویژه‌ای در میان مردمان خونگرم جنوب دارند. بسیاری از خوردنی‌های خوشمزه این خطه به کمک این میوه شیرین و دلچسب درست می‌شوند. ضمن اینکه بخش زیادی از مردم قشم زندگی خود را با کاشت و فروش خرما می‌گذرانند. علاوه بر این، بسیاری از صنایع دستی و محصولات بومی جزیره از شاخ و برگ درختان نخل ساخته می‌شوند.

این موضوع باعث شده است تا مردم قشم یک هفته از سال را به جشن و سپاسگزاری از درختان نخل و خرما اختصاص دهند.

 

بخوانید از: موسیقی، فرهنگ، آداب و رسوم مردم جزیره قشم

سوغاتی های قشم

مگر می‌شود راهی جنوب و جزیره قشم شد و دست خالی و بدون سوغاتی مسیر برگشت به خانه را در پیش گرفت؟ به شما اطمینان می‌دهیم که خرید سوغاتی در قشم، یکی از لذت‌های هیجان انگیزی است که نظیرش را جایی تجربه نخواهید کرد.

در قشم انواع صنایع دستی و محصولات حصیری از جمله کیف، سبد، ظروف و سینی در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف بافته می‌شوند؛ محصولاتی که می‌توانند انتخابی ایده‌ال برای خرید سوغاتی باشند. در کنار این محصولات، مردم بومی قشم بخشی از فعالیت‌های خود را در بافتن فرش، گلیم و قالیچه‌های رنگارنگ قرار داده‌اند.

پوشاک محلی از دیگر کالاهای تولید شده توسط مردم جزیره است که با الگوهای نخی و پارچه‌های خنک در بازار عرضه می‌شوند. پوشیدن این لباس‌ها به ویژه در گرمای شرجی قشم، همچون آبی بر روی آتش است!

علاوه بر این موارد، در قشم انواع ادویه‌های رنگارنگ و خوش عطر و طعم به فروش می‌رسند که مشابه آن‌ها در کمتر منطقه‌ای از ایران پیدا می‌شود. ادویه‌هایی که به غذاهای جنوبی، مزه‌هایی دل انگیز و فراموش نشدنی می‌بخشند.

در نزدیکی سواحل جزیره، ماهیگیران و برخی مردم محلی از صنایع دستی دریایی نیز رونمایی می‌کنند. این محصولات شامل انواع صدف‌ها، حلزون‌های خشک شده، مرجان‌های رنگی و زیورآلاتی هستند که با خلاقیت مردم بومی شهر در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

جهت مشاهده اقامتگاه هرمز کلیک کنید.

اطلاعات شهری مورد نیاز در قشم

مهم‌ترین نکته در راهنمای سفر به قشم، اطلاعات شهری این جزیره است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم قشم به شرح زیر هستند:

 

  • کد تلفن جزیره قشم

۰۷۶۳

  • آدرس فرودگاه بین المللی قشم

قشم، روستای دیرستان

  • شماره تلفن فرودگاه بین المللی دیرستان قشم

۳۵۳۳۵۰۴۰

 

بیمارستان‌های مهم قشم

 

  1. بیمارستان پیامبر اعظم (ص)

نشانی: قشم، بلوار پیامبر اعظم (ص)، بلوار شهیده طیبه صادقیان.

شماره تماس ۳۵۲۱۲۵۳۰

  1. مرکز سلامت شهید ذاکری

نشانی: قشم، بلوار منتظری، بین غفاری و دانش.

شماره تماس ۳۵۲۲۲۷۵۹

  1. مرکز سلامت جامعه سوزا

نشانی: سوزا، جنب اداره آموزش و پرورش

شماره تماس ۳۵۳۴۷۷۳۹

  1. مرکز سلامت جامعه طبل

نشانی: طبل، بعد از سه راهی سلخ

شماره تماس  ۳۵۳۳۸۴۱۴

 

کلام آخر

در این راهنمای سفر به قشم، با شما از دیدنی‌های این جزیره بکر و تاریخی صحبت کردیم و به آداب و رسوم، غذاها، سوغات و سایر نکات مهم این خطه گرم و شرجی پرداختیم. با این حال نباید فراموش کنید که هیچ چیز مانند قدم زدن بر سواحل ماسه‌ای قشم و تجربه کردن لحظات نابش، به درستی حق مطلب را درباره این جزیره منحصر به فرد ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در جزیره قشم، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در قشم از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول

چه زمانی از سال برای سفر به قشم توصیه می‌شود؟  

قشم آب و هوای گرم و شرجی دارد و به همین دلیل، بهترین زمان سفر به آن در اواخر فصل پاییز، زمستان و اوایل فصل بهار است.

قشم چه سوغاتی هایی دارد؟

صنایع دستی حصیری، پوشاک محلی و ادویه‌های جنوبی از جمله سوغات پرطرفدار جزیره قشم به حساب می‌آیند.

چگونه می‌توان از طریق مسیر زمینی به قشم سفر کرد؟

برای سفر زمینی به قشم نخستین مسیر، استفاده از قطار است. در این شیوه سفر، باید با قطار خود را به بندرعباس برسانید و سپس با قایق‌های شناور مسافربری عازم قشم شوید.

2 پاسخ
  1. امیر نظر داده:

    سلام لطفا اطلاهاتتون بروز کنید غار خربس و پارک کروکودیل ها الان ۲ سال هست که تا اطلاع ثانوی تعطیل هستن

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      سلام دوست عزیز حتما
      ممنون از توجهتون

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب