آبشار بیشه، زیباترین آبشار لرستان

0

اگر برایتان سوال است که در این روزهای گرم تابستان به چه مقاصدی می‌توان سفر کرد، ما به شما می‌گوییم که به دل طبیعت بزنید و به جاهایی بروید که با آبشارهای پر آب و دریاچه‌های کوچک و بزرگ احاطه شده‌اند. این فقط حرف ما نیست! تحقیقات هم نشان داده است که هر جا پای آب و آبشار در میان باشد، آب و هوای آنجا هم خنک‌تر است!

مثلا همین آبشار بیشه، یک طبیعت بکر و ایده‌ال است که سر زدنش در گرمای تابستان حسابی سر حالتان می‌آورد. اگر موافق باشید، در این مطلب سری به این آبشار پر آب و دیدنی بزنیم و با شما از زیبایی‌های اطرافش سخن بگوییم.

جهت مشاهده و رزرو اقامتگاه در روستای گردشگری بیشه کلیک کنید

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه
آبشار بیشه حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد و عرض آن به ۲۰ متر می‌رسد.

استان لرستان یکی از زیباترین و بکرترین طبیعت‌ها را در دل خود جا داده است. این استان در میان رشته کوه‌های سر به فلک کشیده زاگرس قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است تا در گوشه و کنارش، آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری وجود داشته باشد.

آبشار بیشه یکی از همین آبشارهاست که در ۶۶ کیلومتری خرم آباد و نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود. آبشاری که حدود ۴۸ متر ارتفاع دارد، عرض آن به ۲۰ متر می‌رسد و به دلیل زیبایی‌ بی حد و حصرش به‌عنوان چهل‌وهشتمین اثر ملی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

جهت مشاهده و رزرو ویلا و سوئیت در خرم آباد کلیک کنید

آبشار بیشه چه ویژگی‌هایی دارد؟

آبشار بیشه در پاییز
آبشار بیشه در نزدیکی کوهپایه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط قرار گرفته است.

اجازه دهید تا به شما بگوییم که چرا آبشار بیشه تا این حد معروف و البته محبوب است! پیش از هر چیز باید به موقعیت جغرافیایی این آبشار اشاره کنیم که تاثیر زیادی در جذابیت آن داشته است. آبشار بیشه در نزدیکی کوهپایه‌های زاگرس و جنگل‌های بلوط قرار گرفته و همین موضوع، طبیعت اطرافش را به مکانی خاص و دیدنی تبدیل کرده است.

آب و هوای خنک و باطراوت و نسیمی که در اطراف آبشار می‌وزد هم مزید بر علت شده تا بسیاری در گرمای تابستان به اینجا پناه آورده و از خنکای هوایش نهایت لذت را ببرند. همانطور که از ظاهر آن پیداست، این آبشار از به هم پیوستن چندین آبشار کوچک تشکیل شده است که همگی از میان کوه و درختان سرازیر شده‌اند و بعد از تشکیل دریاچه‌ای کوچک، به رودخانه معروف لرستان یعنی سزار می‌ریزند.

دسترسی به آبشار بیشه

همانطور که به شما گفتیم، آبشار بیشه در ۶۶ کیلومتری شرق خرم آباد واقع شده است. اگر دقیق‌ترش را بخواهید، باید بگوییم که آبشار در حوالی دهستان سپید دشت و در نزدیکی روستای بیشه قرار گرفته که برای دسترسی به آن راه‌های متنوعی وجود دارد.

دسترسی به آبشار با ماشین

دسترسی به آبشار بیشه
آبشار بیشه در ۶۶ کیلومتری شرق خرم آباد واقع شده است.

ساده‌ترین و سرراست‌ترین شیوه دسترسی به آبشار بیشه استفاده از خودرو شخصی است. برای این منظور می‌توانید از دو مسیر اصلی کمک بگیرید:

مسیر اول: در ۵ کیلومتری خرم آباد، به یک سه راهی خواهید رسید که در آنجا خروجی بیشه مشخص شده است. مسیر سمت چپ را پیش بگیرید تا راهی آبشار و روستای بیشه شوید.

مسیر دوم: این مسیر مناسب افرادی است که از جاده دورود به سمت خرم آباد حرکت می‌کنند. بعد از کیلومتر ۵۰ دورود به خرم آباد، تابلوی آبشار بیشه خودش را به شما نشان خواهد داد. وارد فرعی شده و مسیر را ادامه دهید تا به ۳ راهی برسید. مسیر مستقیم همان راهی است که شما را به آبشار و روستای بیشه خواهد رساند.

نکته مهم: از محل پارکینگ روستا تا آبشار حدود ۱۰ دقیقه پیاده‌روی آسان در پیش دارید.

بخوانید از: راهنمای سفر به لرستان

دسترسی به آبشار با قطار

دسترسی به آبشار بیشه با قطار
برای سوار شدن به قطار بیشه، باید اول خودتان را به دورود برسانید و بعد در ایستگاه بیشه پیاده شوید.

اگر دوست دارید از میان کوه‌های بینظیر زاگرس عبور کنید و ناب‌ترین مناظر استان لرستان را ببینید، پیشنهاد می‌کنیم که بیخیال ماشین شوید و با قطار خودتان را به آبشار بیشه برسانید. نقطه آغاز این مسیر در استان دورود واقع شده است. در حقیقت برای سوار شدن به قطار بیشه، باید اول خودتان را به دورود برسانید و بعد در ایستگاه بیشه پیاده شوید. در طول مسیر، قطار شما را از میان ارتفاعات و کوهپایه‌ها بالا می‌برد و بعد از گذر از جنگل‌های بلوط و زاگرس، شما را کمی دورتر از آبشار بیشه پیاده می‌کند.

روستای بیشه

روستای بیشه
سوغات روستای بیشه گردو، عسل، روغن محلی و کشک است.

آبشار بیشه در حوالی روستایی به همین نام قرار دارد. روستایی سرسبز و نسبتا کوچک، با مردمانی خونگرم و فوق العاده مهربان که از مسافران با روی خوش پذیرایی می‌کنند. جالب است که بدانید بعضی از کوچه‌های این روستا سنگفرش شده و با انبوهی از درختان چنار و گردو و انار به چشم می‌آیند.

هوای این روستا مانند دیگر روستاهای لرستان، پاک و مطبوع است. مردم اینجا هم به زبان لری صحبت می‌کنند و اغلب به کشاورزی، باغداری و دامداری مشغول هستند. سوغات روستای بیشه گردو، عسل، روغن محلی و کشک است که بسته به فصلی که از آن دیدن می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد.

بسیاری از اهالی روستا همچنین به عنوان راهنمای آبشار به مسافران در رسیدن مسیر کمک می‌کنند. برخی از آنها نیز با موتورهایشان وسایل مسافران را تا نزدیکی آبشار حمل می‌نمایند.

بخوانید از: غذاهای محلی لرستان

تفریح در آبشار بیشه

اگر فکر می‌کنید به جز تماشای منظره زیبای آبشار، تفریح دیگری در این حوالی وجود ندارد سخت در اشتباه هستید! به جز طبیعت گردی می‌توانید به تفریحات دیگری هم در نزدیکی آبشار بیشه مشغول شوید!

اسب سواری

اسب سواری در اطراف آبشار بیشه
در نزدیکی آبشار امکان اسب سواری برای کودکان و بزرگسالان فراهم شده است.

در نزدیکی آبشار، اهالی بومی این منطقه با مبلغی توافقی امکان اسب سواری را برای کودکان و بزرگسالان فراهم کرده‌اند. می‌توانید با تجربه این ورزش هیجان انگیز در طبیعت بکر اطراف آبشار، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید!

عکاسی

عکاسی از آبشار بیشه
عکاسی یکی از تفریحات جذاب در حوالی آبشار بیشه است.

مناظر اطراف آبشار به قدری زیبا و چشمگیر است که اگر عکاس حرفه‌ای هم نباشید، مطمئنا وسوسه خواهید شد تا به کمک موبایل یا دوربین‌هایتان تصاویر متعددی را از طبیعت اینجا ثبت کنید.

بخوانید از: سفر به آبشارهای ایران

پیک‌نیک

کمپ زدن در اطراف آبشار بیشه
در گوشه و کنار طبیعت اطراف آبشار بیشه امکان کمپ زدن وجود دارد.

به جز امکانات اقامتی که در حوالی روستا وجود دارد، می‌توانید در گوشه و کنار طبیعت اطراف آبشار اطراق کرده و ساعاتی را در میان درختان بلوط به استراحت بگذرانید.

شنا کردن ممنوع!

شنا کردن در آبشار بیشه
شنا کردن در رودخانه و دریاچه پایین دست آبشار به دلیل شدت جریان و عمق آب ممنوع است.

آبشار بیشه و دریاچه پایین دستش به قدری زیبا و جذاب است که احتمال دارد شما را به آبتنی وسوسه کند! با این حال شنا کردن در اینجا به دلیل شدت جریان و عمق آب ممنوع است و بهتر است که بیخیال آبتنی شوید!

بهترین زمان سفر به آبشار بیشه کدام فصل است؟

آبشار بیشه در بهار
بهترین زمان سر زدن به آبشار بیشه بهار و تابستان است.

از آنجا که آب و هوای این منطقه، کوهستانی و خنک است بهتر است که برای سر زدن به آبشار بیشه فصل بهار و تابستان را انتخاب کنید. البته که مناظر آبشار در فصل پاییز و زمستان هم تماشایی و دیدنی است اما برای اینکه اسیر یخ و یخبندان جاده و لغزنده بودن مسیر نشوید، توصیه می‌کنیم که برنامه سفر خود را به بهار و تابستان موکول نمایید.

جهت مشاهده و رزرو خانه و اقامتگاه در شهر دورود کلیک کنید

اقامتگاه در بیشه

جادر زدن در اطراف آبشار بیشه
در نزدیکی آبشار پلاژهایی تعبیه شده است که علاقه‌مندان می‌توانند با چادر زدن در آنها، اقامتی جذاب را تجربه کنند.

امکان اقامت در نزدیکی آبشار بیشه با روش‌های مختلفی امکان پذیر است. شما می‌توانید با کرایه خانه‌های محلی و مهمانخانه‌های روستا، چند شبی را در اینجا سپری کنید و با مردم محلی هم آشنا شوید. البته که در نزدیکی آبشار اقامتگاه‌ها و پلاژهایی هم تعبیه شده که علاقه‌مندان می‌توانند با کمپ و چادر زدن در آنها، اقامتی جذاب را تجربه کنند.

امکانات رفاهی بیشه چه مواردی است؟

خوشبختانه روستای بیشه به برخی امکانات رفاهی از جمله پلاژ، چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب و برق، خانه بهداشت و پایگاه نیروی انتظامی، پارکینگ، رستوران و فروشگاه مواد غذایی مجهز است که مسافران می‌توانند در صورت اقامت در اینجا از آنها استفاده کنند.

دیدنی‌های اطراف آبشار بیشه چیست؟

بعد از سر زدن و اطراق در حوالی آبشار بیشه، می‌توانید به سراغ دیدنی‌های دیگری بروید که در نزدیکی اینجا وجود دارند:

دریاچه گهر، طبیعت بکر لرستان

 دریاچه گهر
فاصله‌ دریاچه گهر تا آبشار بیشه چیزی حدود صد کیلومتر است.

بعید می‌دانیم که از اهالی سفر و طبیعت گردی باشید و از دریاچه گهر چیزی به گوشتان نخورده باشد. دریاچه عمیق و فیروزه‌ای رنگ که در میان کوه‌های اشترانکوه قرار گرفته و فاصله‌اش تا آبشار بیشه چیزی حدود صد کیلومتر است. گرچه شنا کردن در این دریاچه ممنوع است اما می‌توانید با کوهنوردی، ماهیگیری و عکاسی اوقات خوشی را در اینجا تجربه کنید!

نشانی دریاچه گهر

لرستان، خرم‌آباد، دورود، دریاچه گهر

قلعه فلک الافلاک، یادگار تاریخ

قلعه فلک الافلاک
قلعه فلک الافلاک در فاصله ۷۳ کیلومتری از آبشار بیشه واقع شده است.

خوشبختانه برای علاقه‌مندان به تاریخ هم گزینه‌های هیجان انگیزی وجود دارد که یکی از جذاب‌ترین آنها قلعه فلک افلاک است. قلعه‌ای که بر فراز یک تپه باستانی و درست در دل شهر واقع شده و یکی از جاذبه‌های خرم آباد به حساب می‌آید.

مورخان، تاریخ ساخت این قلعه را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند و آن را یکی از برجسته‌ترین آثار تاریخی به‌ جا مانده از دوران ایران باستان تلقی می‌کنند. قلعه فلک الافلاک در فاصله ۷۳ کیلومتری از آبشار بیشه واقع شده و رانندگی تا آن حدود یک ساعت و ۳۰ دقیقه با خودرو طول می‌کشد.

نشانی قلعه فلک افلاک

لرستان، خرم آباد، خیابان امام خمینی (۱۲ برجی)

دشت لاله‌های واژگون، بهشت سرخ رنگ

دشت لاله‌های واژگون
دشت لاله‌های واژگون در فاصله صد کیلومتری از آبشار بیشه قرار دارد.

دشت لاله‌های واژگون بدون شک بهشتی تماشایی است که در جنوب شرقی دورود قرار دارد. زمینی وسیع از گل‌هایی که سر خم کرده‌اند و زیبایی‌شان را به گونه دیگری نمایش می‌دهند. این طبیعت متفاوت و بکر در روستای دره اسپر دورود واقع شده و فاصله‌اش تا آبشار بیشه چیزی حدود ۱۰۰ کیلومتر است.

نشانی دشت لاله‌های واژگون

لرستان، دورود، روستای دره اسپر، دشت لاله‌های واژگون

پل شکسته خرم آباد، یک اثر تاریخی ناب

 پل شکسته خرم آباد
فاصله پل شکسته خرم آباد تا آبشار بیشه چیزی حدود ۷۵ کیلومتر یا یک ساعت و ۳۵ دقیقه با خودرو است.

از دیگر جاذبه‌های تاریخی اطراف آبشار بیشه، پل شکسته خرم آباد است که مانند قلعه فلک الافلاک ساخت آن را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند. این پل که یکی از بزرگترین پل‌های سنگی ایران شناخته می‌شود، حدود ۱۱ متر ارتفاع دارد و علاوه بر سنگ، از گچ و ساروج ساخته شده است. فاصله پل شکسته خرم آباد تا آبشار بیشه چیزی حدود ۷۵ کیلومتر یا یک ساعت و ۳۵ دقیقه رانندگی با خودرو است.

نشانی پل شکسته خرم آباد

لرستان، خرم آباد، جنوب شهر خرم آباد، ضلع جنوبی قلعه فلک افلاک، انتهای خیابان تمدن

بخوانید از:‌ سفر به خرم آباد را بدون بازدید از این جاذبه‌های گردشگری تمام نکنید!

نکاتی که لازم است قبل از سفر به آبشار بیشه بدانید

طبیعت رنگارنگ آبشار بیشه
هنگام سر زدن به آبشار، مراقب لغزندگی سنگ‌های کنار آب باشید.
  • بهار و تابستان فصل‌های پرتردد آبشار بیشه هستند. بنابراین پیش از سفر به اینجا اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.
  • اگر در پاییز و زمستان راهی آبشار بیشه می‌شوید، وضعیت آب و هوا و جاده را به خوبی در نظر بگیرید.
  • فراموش نکنید که شنا کردن در دریاچه پایین دست آبشار و رودخانه سزار، ممنوع است!
  • ممکن است در فصول اوج سفر، مبلغی برای پارکینگ، ورودی و یا اجاره محل کمپ از شما گرفته شود.
  • هنگام سر زدن به آبشار، مراقب لغزندگی سنگ‌های کنار آب باشید.
  • حواستان به محیط زیست اطراف آبشار باشد و طبیعت را همانگونه که به آن پا گذاشته‌اید، نگه دارید.

سخن آخر

طبیعت بکر آبشار بیشه
پیش از سفر به آبشار بیشه اقامتگاه مورد نظرتان را رزرو کنید.

در این مطلب سری به یکی از زیباترین آبشارهای ایران، آبشار بیشه زدیم و با شما از طبیعت جذاب این منطقه صحبت کردیم. اگر تصمیم گرفته‌اید تا در این گرمای تابستانی، بار سفر ببندید و با عبور از جنگل‌های بلوط و کوه‌های زاگرس خودتان را به آبشار بیشه برسانید، می‌توانید برای اقامت از سایت شب نیز کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

آبشار بیشه کجاست؟

آبشار بیشه در ۶۶ کیلومتری خرم آباد و در نزدیکی روستایی به همین نام واقع شده و به عنوان یکی از زیباترین و معروف‌ترین آبشارهای ایران شناخته می‌شود.

چطور می‌توان به آبشار بیشه رفت؟

سفر به آبشار بیشه از طریق خودروی شخصی و قطار امکان پذیر است.

آبشار بیشه چه امکانات رفاهی دارد؟

پلاژ، چادر، بازارچه محلی، تلفن، آب و برق، خانه بهداشت و پایگاه نیروی انتظامی، پارکینگ، رستوران و فروشگاه مواد غذایی از جمله امکانات تعبیه شده در حوالی آبشار بیشه به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*