بهترین مقصد روزهای پایانی شهریور، خرم آباد

0

میدونم خیلی دوست دارین این روزای پایانی شهریور برید تو دل طبیعت . اما خب همش که نمیشه رفت شمال!

وقتی این همه جای سرسبز و هیجان انگیز وجود داره، چرا فقط راهی شمال بشیم؟ اونم وقتی میدونیم هم رفتنی و هم برگشتنی قراره کلی توی ترافیک گیر کنیم!

به نظرم این دفعه خوبه  فرمون ماشین رو سمت غرب بچرخونیم و به لرستان سرزمین آبشارهای ایران سفر کنیم! پایتخت طبیعت ایران! بریم به مرکز این استان شگفت انگیز و یکم با طبیعت اینجا آشنا شیم!

نمیدونم خبر دارید یا نه، ولی طبیعت خرم آباد یکی از بکرترین مناطق ایرانه.درخت ها، کوهها و آبشارهای این منطقه بافتی متفاوت با مناطق دیگه دارن و در نوع خودشون منحصر به فردن. سفر به خرم‌آباد را بدون دیدن جاذبه‌های گردشگری به اتمام نرسانید .ما میخوایم این دفعه بریم سراغ دو تا آبشار سحر انگیز که تو دل طبیعت این شهر قرار دارن. آبشار بیشه و آبشار نوژیان.

شما هم با ما همراه شین!

آبشار بیشه

آبشار بیشه

خرم آباد سرزمین آبشارهاست و آبشار بیشه، یکی از مرتفع ترین آبشارهای این منطقه است. آبهای این آبشار از بالای صخره ها و از داخل چشمه های جوشان به پایین سرازیر می شن.این آبشار در حقیقت در اطراف روستایی به همین اسم قرار گرفته. آب آبشار به رودی به اسم سزار می ریزه و در نهایت وارد رودخونه دز میشه.دور تا دور آبشار رو جنگل های بلوط و کوه های سر به فلک کشیده زاگرس گرفتن. آبشار دوتا مسیر داره. یکی از مسیرها به زیر آبهای سرازیر  آبشار میره و مسیر دیگه هم میره روبه روی آبشار. من پیشنهاد میکنم حتما از زیر آبشار دیدن کنید چون هم جا برای نشستن زیاده و هم سایه است و پره درخته.

مسیر آبشار بیشه

آبشار بیشه حدود 60 کیلومتری خرم آباده قرار داره. یعنی اگه شما بخواین از خرم آباد عازم اینجا بشید، تقریبآ یک ساعت تو راهید.جاده اینجا تا پای آبشار آسفالته و به غیر از چند تا دست انداز که برای اینجور جاده های فرعی طبیعیه، مشکل خاصی نداره. البته چند تا پیچ تند هم هست که باید با احتیاط ازشون عبور کرد.

اگه میخواید از یه جاده بکرتر برید و حسابی تو دل طبیعت باشین، میتونین از جاده دورود به سمت امام زاده پیر عبدالله برید. این جاده نصف بیشترش خاکیه اما پره از دره های سر سبز و طبیعت بی مانندی که مثالش رو فقط شاید تو فیلما دیده باشین.

اینجا پارکینگ هم داره و ورودیش 5 هزار تومنه. حدود 15 دقیقه از پارکینگ تا خود آبشار پیاده روی داره . حتما بعد از آبشار یه سر به ایستگاه قطار بیشه هم بزنید که خیلی قشنگه. امکان چادر زدن هم وجود داره ضمن اینکه اتاق هم با قیمت مناسب کرایه میدن.

بهترین زمان برای سفر هم از بهاره تا اوایل مهر!

تا یادم نرفته بهتون بگم اینجا شبها خیلی سرده. پس اگه قراره شب بمونین، یا با خودتون لباس گرم بیارین یا یه جایی رو برای اقامتتون در نظر بگیرید.

آبشار نوژیان

آبشار نوژیان

و اما بریم سراغ  آبشار دیدنی نوژیان!

نوژیان بلند ترین آبشار استان لرستانه که بین دو تا کوه قرار گرفته ، کوه ” تاف ” و کوه ” هشتاد پهلو “.

محلی های اینجا معتقدن که این آبشار توی هر فصلی یه شکل و قیافه جدید داره.توی بهار و تابستون پر جوش و خروشه  و توی پاییز مثل یه رود میمونه که با صبوری از روی کوه سرازیره. اصلا برای همینم هست که اسمش رو گذاشتن ” نوژیان ” . یعنی آب زنده.

سمت راست آبشار یه رودخونه کوچیک وجود داره که از آب این آبشار درست شده. این رودخونه هم در نهایت مثل آبشار بیشه به مسیر رود سزار و دز می ریزه.

اما این آبشار دو تا ویژگی مهم داره :

اول از همه اینکه آب این آبشار، به شدت برای پرورش ماهی مناسبه. به همین دلیله که موقع گشت زدن تو قسمت های جنوبی این منطقه، کلی حوضچه برای پرورش ماهی می بینین.

دوم اینکه در اطراف آبشار و بالای کوه تاف ، کلی گیاه دارویی وجود داره! گیاهای دارویی این منطقه به حدی معروفن که خیلی ها دلیل اصلیشون برای بازدید این منطقه، همین گیاهاس!

مسیر آبشار نوژیان

برای دیدن آبشار نوژیان، باید وارد جاده کمربندی خرم آباد بشید و به سمت جنوب شرقی این شهر حرکت کنین. تابلوی راهنمای آبشار نوژیان توی جاده قرار داره. حواستون باشه که مسیر اینجا کوهستانی و پر پیچ و خمه . تقریبآ ۳0 کیلومتر راه آسفالته و ۶ کیلومتر باید از تو خاکی بگذرین.

جاده‌ آبشار تابلوی رانندگی نداره و باید خیلی مراقب باشین. البته که برای رسیدن به یه طبیعت ناب نباید انتظار جاده آسفالت فوق العاده داشت .کیفیت مسیر معمولیه پس با احتیاط حرکت کنید.

وقتی به گردنه و روستای نوژیان برسید، تقریبا بیشتر مسیر رو طی کردین.

اگه توقع دارین که اینجا رستوران یا مکان اقامتی ببینین، باید بگم سخت در اشتباهین! اینجا بکرتر از این حرفاس!

میتونین خودتون چادر بیارید و گوشه ای اقامت کنین.خوراکی و آب هم همراهتون باشه. وسایل اولیه هم با خودتون بیارین چون در غیر اینصورت متاسفانه باید برگردین به شهر! اگر خواستین ه ممیتونین در اقامتگاه‌های بومگردی خرم‌ آباد اقامت داشته باشید و از هم‌نشینی با مردم محلی لذت ببرید.

و در آخر اینکه محدوده نوژیان حسابی بکر و دیدنیه پس مواظب طبیعت باشین .

رفتن و دیدن این منطقه یه تجربه ناب طبیعت گردیه. حیفه که از دستش بدین!

 

 

 

 

 

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب