راهنمای سفر به سنندج، شهری در حصار کوه‌های کردستان

1

سنندج مرکز استان کردستان و دومین شهر بزرگ کردنشین است. این شهر یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین شهرهای غرب کشور است که با جاذبه‌های تاریخی و گردشگری فراوان و مردمی مهمان‌نواز و خونگرم، گردشگران و مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. سنندج که در میان کوه‌های آبیدر و رشته کوه زاگرس واقع شده به شهر هزار تپه نیز معروف است. در این مقاله سعی کردیم با آوردن نکات مفیدی شما را راهنمایی کنیم تا سفر به سنندج برایتان یادآور لحظات و خاطرات خوش بشود.

شرایط آب و هوایی و بهترین فصل سفر به سنندج:

شهر سنندج با توجه به ارتفاعی که از سطح دریا دارد و قرار گرفتن در منطقه کوهستانی زاگرس، آب و هوای سرد و نیمه خشک دارد. در بهار و تابستان آب و هوای مطبوع و معتدل آن، بیشترین میزان مسافر را نسبت به نیمه دوم سال به این شهر جذب می‌کند. اما با این حال سفر به سنندج در هر فصلی لذت و جذابیت خاصی دارد و پرطرفدار است.

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به سنندج

تعدادی از جاذبه‌های گردشگری سنندج:

مسجد جامع سنندج:

یکی از القابی که در برخی منابع به شهر سنندج می‌دهند، پایتخت مساجد ایران است و این به دلیل وجود مسجدهای فراوان در این شهر است. مسجد جامع سنندج که به دارالاحسان نیز معروف است یکی از باشکوه‌ترین و قدیمی‌ترین مساجد و بناهای این شهر به حساب می‌آید. قدمت این مسجد که به دستور امان الله خان والی وقت کردستان ساخته شده، به سال ۱۲۲۸ و دوره قاجاریه برمی‌گردد. استفاده از کاشی‌های هفت رنگ و سنگ مرمر در تزئینات و ساخت این بنا به خوبی شکوه معماری اسلامی در دوره قاجاریه را به رخ می‌کشد. این مسجد از معرو‌ف‌ترین جاذبه‌های گردشگری سنندج است که در سفر به سنندج حتما باید در لیست بازدید قرار بگیرد.

عمارت آصف وزیری(خانه کرد):

سنندج را شهر عمارت‌ها نیز می‌نامند و این به دلیل تعدد عمارت‌ها و خانه‌های تاریخی در این شهر است. در سفر به سنندج از عمارت‌های بسیاری می‌توانید دیدن کنید که عمارت اعیانی آصف وزیری یکی از معروف‌ترین آن‌هاست. یکی از کهن‌ترین جاذبه‌های تاریخی و گردشگری سنندج که در مرکز این شهر قرار دارد، عمارت آصف خان وزیری معروف به خانه کرد است که اخیرا به موزه مردم شناسی تبدیل شده است. قدمت این بنای کهن به دوره صفویه برمی‌گردد و در هر گوشه و کنار آن معماری باشکوه ایرانی چشم را می‌نوازد. یادتان باشد حتما از حمام زیبا و تاریخی داخل عمارت نیز بازدید کنید.

جاذبه های گردشگری شهر سنندج

عمارت خسروآباد:

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری سنندج که درون چهارباغ قرار دارد، عمارت خسروآباد است. درباره قدمت این عمارت اطلاعات قطعی وجود ندارد اما برخی منابع آن را به دوران حکومت خسروخان اول اردلان نسبت می‌دهند. این عمارت باشکوه که سال‌ها والیان اردلان در آن حکومت می‌کردند، از دو بخش اصلی قصر سلطنتی و ساختمان شرقی، اتاق قاپچیان، اتاق خدمتکاران و حمام تشکیل شده است. به کار بردن هنرمندانه گچ‌بری‌ها، آجرکاری‌ها و اروسی سازی‌ها در ساخت این عمارت به خوبی نشان از فرهنگ، تاریخ و معماری غنی ایرانی دارد. سفر به سنندج را بدون بازدید از این بنای زیبا تمام نکنید.

عمارت وکیل الملک:

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و تاریخی سنندج عمارتی است که قدمت آن به دوره زندیه برمی‌گردد. این عمارت که به عمارت وکیل معروف است زمانی ملک شخصی خانواده وکیل از صاحبان قدرت بوده و بعد از چند دوره بازسازی و مرمت به شکل امروزی درآمده است. اکنون چندین ساختمان، باغ، حیاط و بازارچه آن را شکل می‌دهند. آجرکاری‌های و اروسی‌ سازی‌های زیبا و ستون‌های سنگی تزئیناتی در این بناست که هر چشمی را به خود خیره می‌کند. حمام قدیمی وکیل نیز در این مجموعه قرار دارد. اگر به بناهای تاریخی علاقه‌مند هستید در سفر به سنندج بازدید از عمارت وکیل را حتما در برنامه سفرتان بگذارید.

جاذبه های گردشگری شهر سنندج

حمام خان:

حمام خان یکی از دیدنی‌ترین بناهای تاریخی و جاذبه‌های گردشگری سنندج است که در بافت قدیمی شهر قرار دارد. چیزی که این بنا را خاص می‌کند وجود تعدادی آب‌نما داخل حمام است که زیبایی آن را چند برابر می‌کند. استفاده از کاشی‌های هفت رنگ و نقوش متنوع آهک‌بری شده در تزئینات این حمام، فضای آن را حسابی چشم‌گیر می‌کند. حمام خان در ضلع شمالی بازار سنندج واقع شده است. در ضمن یادتان باشد در سفر به سنندج وقت کافی برای بازدید از بناهای تاریخی در نظر بگیرید.

مجموعه پارک تفریحی آبیدر:

مجموعه پارک تفریحی آبیدر که از سال‌ها پیش محلی محبوب برای تفریح و گشت و گذار بین اهالی شهر و گردشگران بوده، در غرب سنندج و در میان کوه‌های آبیدر قرار دارد. چندین باغ و چشمه طبیعی در این مجموعه وجود دارد که حسابی آن را باصفا کرده است. از فراز این پارک زیبا چشم اندازی فوق‌العاده از شهر و اشراف کامل بر آن دارید. به همین علت این مجموعه به بام سنندج نیز معروف است. در سفر به سنندج حتما ساعتی را در این پارک سرسبز و خنک وقت بگذرانید. اگر خواستید شب را اینجا بمانید، در اطراف این مجموعه هتل و مهمانسرا نیز برای اقامت وجود دارد.

مجموعه پارک تفریحی آبیدر سنندج

دریاچه سد قشلاق:

یکی از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری شهر سنندج دریاچه سد قشلاق (وحدت) است که زیبایی آن مثال زدنی است. بر روی رودخانه قشلاق که در ۲۰ کیلومتری شمال سنندج قرار دارد، سدی مخزنی احداث شده که در پشت آن دریاچه‌ای به طول ۱۱ کیلومتر خودنمایی می‌کند. در سفر به سنندج می‌توانید از تفریحات آبی این دریاچه لذت ببرید.

بازار سنندج:

بازار تاریخی و سنتی سنندج یکی از مشهورترین و قدیمی‌ترین بازارهای این شهر است و قدمت آن به سال ۱۰۴۶ و دوران صفویه برمی‌گردد. این بازار یکی از جاذبه‌های گردشگری ارزشمند این شهر است  که تاریخ و فرهنگ مردمانش را در دل خود جای داده است. اگر به عنوان سوغاتی قصد خرید صنایع دستی کردستان و شهر سنندج را داشته باشید، می‌توانید آن را از این بازار تهیه کنید. پارچه‌های پرنقش و نگار و خوش رنگ کردی جلوه خاصی به فضای بازار بخشیده‌اند.

بازار تاریخی و سنتی سنندج

شکم چرانی در سنندج:

خورد و خوراک در این شهر هزینه نسبتا معقولی برای مسافر دارد. آش عدس و بلغور، آش کشک، آش دانه کولانه و شلکینه تعدادی از محبوب‌ترین غذاهای محلی سنندج هستند. در سفر به سنندج بهتر است حداقل یکی از این غذاها را امتحان کنید تا لذت سفرتان تکمیل شود. رستوران مروارید، رستوران و سفره خانه آبیدر، رستوران جهان نما، رستوران اسلامی، کبابی شاه محمد(حق شناس)، رستوران ایتالیایی چاو و خانه کنتاکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های سنندج برای نوش جان کردن انواع غذاهای ایرانی، فرنگی و فست فود هستند.

شکم چرانی و غذاهای محلی سنندج

سوغات سنندج:

پارچه‌ها و لباس‌های پرنقش و رنگارنگ کردی، کلاش(گیوه کردی)، قالی، بادام سوخته، شیرینی کنجدی(انگبین و شکری) و سقز از سوغاتی‌های معروف این شهر هستند که در سفر به سنندج می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

اقامت در سنندج:

هنگامی که فردی قصد سفر می‌کند، همیشه یکی از مهم‌ترین مسائلی که ذهن او را به خود مشغول می‌کند مساله اقامت است. شهر سنندج نیز امکانات اقامتی خوبی برای آسایش و رفاه مسافران فراهم کرده است که هر شخص با توجه به اولویت‌ها و بودجه خود می‌تواند از میان آن‌ها انتخاب کند. چندین هتل، مهمان‌سرا و اقامتگاه بومگردی با امکانات مناسب در خود شهر و اطراف آن وجود دارد. بهترین راه برای اقامت در سنندج اجاره ی خانه های محلی و سوئیت از سایت شب است. بهتر است پیش از سفر به سنندج اقامتگاه خود را انتخاب و رزرو کنید تا شب را در آرامش بگذرانید.

1 پاسخ
  1. […] یکی از بزرگترین استان های کردنشین کشور است و شهر سنندج نیز دومین شهر بزرگ کردنشین ایران است. از جمله آثار […]

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب