گردش خنک تابستانی در جنگل ابر شاهرود

0

جنگل باشد و دریایی از ابر و سکوتی محض! اینجا خبری از شلوغی شهر و دود و دم و ازدحام ماشین‌ها نیست! اینجا تا چشم کار می‌کند، درختان چند هزار ساله روییده‌اند و ابرهایی سرگردان که از میانشان عبور می‌کنند. بیخود نیست که جنگل ابر شاهرود را یکی از زیباترین و بکرترین مناطق ایران می‌دانند!

در این مطلب با شما از جنگل ابر شاهرود، این فضای سبز دیدنی صحبت می‌کنیم و به شما می‌گوییم که چرا این جنگل تا این حد محبوب و پرطرفدار است!

جهت مشاهده و رزرو ویلا و سوئیت در شاهرود کلیک کنید

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر
جنگل ابر ادامه جنگل‌های هیرکانی استان گلستان است که تا سمنان، دامغان و شاهرود کشیده شده است.

فرقی نمی‌کند که طبیعت گرد حرفه‌ای باشید یا میانه‌ای با گشت و گذار در طبیعت نداشته باشید! حتما نام جنگل ابر را شنیده‌اید و خوب می‌دانید که این منطقه بکر و سرسبز، خانه همیشگی ابرهای مخملی و سرگردان است! جنگلی که در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود (مرز استان گلستان و سمنان) قرار گرفته و نزدیک به ۳۵ هزار هکتار وسعت دارد.

جنگل ابر در حقیقت ادامه جنگل‌های هیرکانی استان گلستان است که تا سمنان، دامغان و شاهرود کشیده شده است. از آنجا که در بیشتر روزهای سال، اقیانوسی از ابرهای سفید از میان درختان این جنگل عبور می‌کند، نام اینجا را جنگل ابر گذاشته‌اند.

نشانی دقیق جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر شاهرود
جنگل ابر در استان سمنان و در بخش‌های شمالی شهر شاهرود قرار گرفته‌ است.

همنطور که به شما گفتیم، جنگل ابر در استان سمنان و در بخش‌های شمالی شهر شاهرود قرار گرفته‌ است. این جنگل از شمال به جنگل‌های استان گلستان، از شرق به منطقه اولنگ، از جنوب به کوه قاسم و کوه ابر و از غرب به کوه یخام و تکیاتو محدود می‌شود. آدرس دقیق جنگل ابر شاهرود به شرح زیر است:

شاهرود، بخش بسطام، جاده آزادشهر، بعد از پلیس راه، ۱۲ کیلومتری شمال غرب روستای ابر.

بخوانید از: راهنمای سفر به شاهرود

از تاریخچه جنگل ابر بیشتر بدانید

جنگل ابر غرق در ابر
عمر جنگل ابر شاهرود چیزی حدود ۴۰ میلیون سال است!

بگذارید تا یک حقیقت شگفت انگیز درباره جنگل ابر شاهرود بگوییم! عمر این جنگل پر درخت، چیزی حدود ۴۰ میلیون سال است! یعنی زمانی که دایناسورها به تازگی منقرض شده و گونه‌های جدید گیاهی و جانوری روی این کره خاکی پدیدار شدند.

اگر بخواهیم که کمی تخصصی‌تر و با استناد به علم توضیح دهیم، باید اشاره کنیم که عمر جنگل ابر یا همان جنگل‌های هیرکانی به طور دقیق به دوره سوم زمین شناسی برمی‌گردد!

آشنایی با گونه های گیاهی و جانوری جنگل ابر

گونه های گیاهی و جانوری جنگل ابر
در جنگل ابر شاهرود انبوهی از گیاهان دارویی مثل آویشن، بارانک، نارون و چوبک می‌روید.

آب و هوای متفاوت، خاک حاصلخیز و ارتفاع بالای این منطقه نسبت به سطح دریا، باعث شده است تا در این جنگل انبوهی از گیاهان و گونه‌های جانوری منحصر به فرد وجود داشته باشد. مثلا اگر در اواخر بهار پا به این جنگل بگذارید، از دیدن درختان متعدد آلو، ولیک، تمشک و گلابی وحشی شگفت زده می‌شوید! البته که این تمام ماجرا نیست، در این جنگل درختان دیگری مثل توسکا، بلوط، ممرز و افرا وجود دارند که جلوه خاص و زیبایی را به طبیعت اینجا بخشیده‌اند.

در جنگل ابر شاهرود همچنین انبوهی از گیاهان دارویی مثل آویشن، بارانک، نارون و چوبک می‌رویند. بد نیست که بدانید بسیاری از محلی‌های اینجا برای چیدن این گیاهان، در فصل‌های مختلف سال به این جنگل مراجعه می‌کنند.

جنگل ابر غرق در مه
در جنگل ابر شاهرود حیوانات مختلفی از طبیعت وحش به زندگی خود مشغولند.

به جز پوشش گیاهی ناب و منحصر به فرد، در جنگل ابر شاهرود تا دلتان بخواهد حیوانات مختلفی از طبیعت وحش به زندگی خود مشغولند. خرس قهوه‌ای، پلنگ، خوک وحشی، خرگوش، شوکا، بز، گرگ، شغال، روباه و پرندگانی مثل عقاب، کرکس، قرقاول، فاخته، کبوتر جنگلی و بلدرچین از جمله این حیوانات هستند که اغلب در نقاط ناشناخته جنگل دیده می‌شوند.

جهت مشاهده و رزرو خانه و اقامتگاه در سمنان کلیک نمایید

چرا به جنگل ابر بروید؟

دسترسی به جنگل ابر
می‌توانید در جنگل ابر کوهنوردی و پیاده‌روی کنید و از مناظر شگفت انگیز کوه و ابرهای سرگردان عکس بگیرید.

مگر می‌شود که برای دیدن منظره بکر و متفاوت اینجا هم دلیلی سر هم کرد؟ مخصوصا وقتی که موج ابرها به پایین‌ترین نقطه می‌رسد و درختان خوش قامت جنگل در سفیدی آنها گم می‌شوند؟ با این حال اگر هنوز به دنبال جواب این سوال می‌گردید، باید بگوییم که چون در اینجا طبیعتی جذاب، بکر و تماشایی منتظر شما است.

به جز طبیعت گردی، در جنگل ابر شاهرود تفریحات جذاب و متنوع دیگری هم وجود دارد. مثلا می‌توانید در اینجا کوهنوردی و پیاده‌روی کنید، از مناظر شگفت انگیز کوه و ابرهای سرگردان عکس بگیرید، در دل جنگل کمپ بزنید و حتی در مسیرهای مشخص دوچرخه سواری کنید.

چطور به جنگل ابر بروید؟

سفر به جنگل ابر شاهرود از طریق راه‌های مختلفی امکان پذیر است که در ادامه متداول‌ترین آنها را با شما در میان می‌گذاریم:

سفر با خودروی شخصی

جنگل ابر در پاییز
یکی از راه‌های دسترسی به جنگل ابر از طریق جاده آزاد شهر میسر می‌شود.

اگر می‌خواهید با ماشین خودتان از جنگل ابر دیدن کنید، پیش از هر چیز باید خودتان را به شاهرود برسانید. در شهر شاهرود از میدان امام رضا بگذرید و بعد از وارد شدن به جاده آزادشهر، مسیر را ادامه دهید. بعد از پشت سر گذاشتن پلیس راه، وارد جاده فرعی شوید که در سمت راست قرار گرفته است. این جاده مسیر اصلی دسترسی به روستای ابر است. بعد از رسیدن به روستا باید چیزی حدود هشت کیلومتر رانندگی کنید تا سرانجام به جنگل ابر برسید.

خوشبختانه مسیر ماشین‌رو در جنگل مشخص است. با این حال اگر خودروی مناسبی ندارید، بهتر است تا عمق جنگل نروید!

بخوانید از: آیین گل هاکنی در شهر مجن

سفر با وسایل نقلیه عمومی

سفر به جنگل ابر با وسایل نقلیه عمومی
در میدان امام شاهرود یک ایستگاه تاکسی و یک ایستگاه اتوبوس برای روستای ابر وجود دارد.

برخلاف تصورتان سفر به جنگل ابر شاهرود با وسایل نقلیه عمومی بسیار راحت و متداول است. در این روش می‌توانید به کمک اتوبوس یا قطار به سمت شاهرود حرکت کنید. در شاهرود تاکسی بگیرید و خودتان را به میدان امام برسانید. در این میدان یک ایستگاه اتوبوس و یک ایستگاه تاکسی برای روستای ابر وجود دارد. تاکسی‌ها و اتوبوس‌های این دو ایستگاه معمولا از اول صبح تا 6 عصر مسافران را به این روستا می‌رسانند.

دیدنی‌های جنگل ابر

درست است که جنگل ابر شاهرود به تنهایی یک ماجراجویی و گشت و گذار هیجان انگیز است، اما در اطراف این طبیعت بکر، دیدنی‌های دیگری هم وجود دارند که در صورت وقت اضافه می‌توانید به آنها هم سر بزنید:

سر زدن به آبشار آلوچال و آبشار شرشر

آبشار شرشر
در دل جنگل ابر شاهرود دو آبشار دیدنی و پر خروش وجود دارد.

در دل جنگل ابر شاهرود، دو آبشار دیدنی و پر خروش وجود دارد که اغلب طبیعت گردان بعد از گشت و گذار و استراحت در جنگل از آن‌ها بازدید می‌کنند. اولین آبشار، آبشار آلوچال است که حدود ۲۵ متر ارتفاع دارد و از سرازیر شدن دو آبشار دیگر تشکیل شده است. رسیدن به این آبشار مستلزم طی کردن یک ساعت کوهنوردی و پیاده‌روی است.

آبشار دوم، آبشار شرشر (یا آبشار سینوا) است که از میان صخره‌های پوشیده از گل‌های وحشی و خزه سرازیر می‌شود و منظره‌ای نفسگیر و چشم‌نواز را پیش رویتان پدید می‌آورد. توصیه می‌کنیم که برای دسترسی و رسیدن به هر دو آبشار از یک راهنما کمک بگیرید.

بخوانید از: زیباترین آبشارهای گلستان

چشمه‌های پر آب در دل جنگل

چشمه های پر آب جنگل ابر
از دیگر دیدنی‌های جنگل ابر، چشمه‌های آب کوچک و بزرگی هستند که در گوشه و کنار طبیعت و از دل زمین می‌جوشند.

به جز آبشار می‌توانید در جنگل ابر شاهرود از چشمه‌های خنک و پر آب متعدد هم دیدن کنید. برخی از زیباترین و معروف‌‌ترین چشمه‌های اینجا شامل چشمه شاه‌پسند، چشمه ترش و چشمه قطری می‌شوند که می‌توانید در اطراف برخی از آنها اطراق نمایید.

گشت و گذار در روستاهای ابر و شیرین آباد

روستاهای ابر و شیرین آباد
شیرین آباد روستایی سبز، بکر و دیدنی است که در دل جنگل ابر واقع شده است.

همانطور که گفتیم جنگل ابر شاهرود در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است! روستایی با آب و هوای معتدل و نیمه خنک که در فاصله ۱۲ کیلومتری از جنگل ابر واقع شده و به دلیل طبیعت بکر اطرافش، انتخاب خوبی برای سر زدن خواهد بود.

به جز روستای ابر، یک روستای دیدنی دیگر هم در این حوالی و درست در میان جنگل و ابرها وجود دارد که آن را با نام روستای شیرین آباد می‌شناسند! روستایی سبز، بکر و دیدنی که رسیدن به آن به یک پیاده‌روی 7 کیلومتری از داخل جنگل نیاز دارد.

تا یادمان نرفته است بگوییم که امکانات اقامتی در این دو روستا محدود است و اگر تصمیم دارید تا در خانه‌های سنتی یکی از این دو روستا بمانید، باید حتما از قبل پرس و جوهای لازم را انجام دهید.

بهترین زمان سفر به جنگل ابر

بهترین زمان سفر به جنگل ابر
اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر بهترین زمان سر زدن به جنگل ابر شاهرود است.

جنگل ابر شاهرود در میان رشته کوه‌های البرز واقع شده و به دلیل ارتفاع زیادش از سطح دریا، در اغلب روزهای سال دمای پایینی دارد. بد نیست که بدانید میانگین بیشترین دما در این جنگل ۲۰ درجه سانتی‌گراد و کمترین دما شش درجه است. آب و هوای جنگل ابر شاهرود همچنین در پاییز و زمستان، سرد، ابری و بارانی است و جاده دسترسی به آن هم لغزنده و گل آلود می‌شود.

بنابراین اگر هدف شما از سفر به جنگل ابر، لذت بردن از هوایی مطبوع و ملایم است، بهتر است از اواخر اردیبهشت تا اوایل مهر را برای سفر به اینجا برنامه ریزی کنید. تا یادمان نرفته است بگوییم که اگر می‌خواهید اقیانوس ابرها را در میان درختان جنگل ببینید، باید توجه زیادی به دما و وضعیت آب و هوایی داشته باشید. معمولا در روزهایی که روستای شیرین آباد ابری و بارانی است و شاهرود آب و هوای آفتابی دارد، رقص ابرهای سفید در میان جنگل دیده خواهد شد.

برای مشاهده و اجاره ویلا و سوئیت در دامغان کلیک نمایید

نکاتی که برای سفر به جنگل ابر لازم است بدانید

پیاده روی در جنگل ابر
آب و هوای جنگل ابر ناپایدار و غیر قابل پیش بینی است و ممکن است ناگهان با مه، ابر و بارانهای شدید غافلگیر شوید.

مانند هر طبیعت گردی حرفه‌ای، گشت و گذار در جنگل ابر شاهرود هم نکات و باید و نبایدهای بسیار مهمی دارد. از شما می‌خواهیم که حتما به این موارد توجه کنید و آنها را در سفر به جنگل ابر شاهرود در نظر بگیرید:

  • آب و هوای این حوالی در برخی روزها ناپایدار و غیر قابل پیش بینی است و ممکن است ناگهان با مه، ابر و بارانهای شدید غافلگیر شوید! بنابراین توصیه می‌کنیم که هنگام سر زدن به جنگل، وضعیت آب و هوای این منطقه را بررسی کنید.
  • اگر می‌خواهید به طور حرفه‌ای در اینجا جنگل‌نوردی کنید، حتما در مسیر‌های مشخص شده پیش بروید و از یک راهنمای کاربلد، مردم محلی و یا تورهای طبیعت گردی حرفه‌ای کمک بگیرید.
  • طبیعت گردی در جنگل ابر شاهرود به پیاده‌روی، کوهنوردی و در مجموع، آمادگی جسمانی بالا نیاز دارد.
  • اگر آشنایی چندانی با جنگل ابر و مسیرهایش ندارید، گشت و گذار خود را به قسمت‌های آغازین و ابتدایی جنگل محدود کنید.
  • گشت و گذار حرفه‌ای در جنگل را به زمانی موکول کنید که با گروهی حرفه‌ای همراه هستید.
  • همانطور که گفتیم در دل این جنگل گونه‌های جانوری مختلفی از جمله خرس، گرگ، روباه و گراز زندگی می‌کنند. برای پیشگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی، حتما قبل از غروب آفتاب و تاریک شدن هوا به اقامتگاه خود برگردید.
  • جنگل ابر شاهرود از جمله بزرگترین جنگل‌های ایران است و مسیرهای مختلف و گمراه کننده‌ای دارد. بنابراین وسایل ضروری مثل جی‌پی‌اس و قطب‌نما را حتما به همراه داشته باشید.
  • در ابتدای جنگل یک سرویس بهداشتی و سوپرمارکت صحرایی بسیار کوچک وجود دارد. با این حال توصیه می‌کنیم که مایحتاج خود را پیش از سر زدن به جنگل تهیه کنید.

تجهیزات لازم برای سفر به جنگل ابر شاهرود

در سفر به جنگل ابر شاهرود، آوردن امکانات و تجهیزات زیر را از قلم نیندازید:

  • کفش مناسب پیاده‌روی و کوه‌نوردی
  • کیسه خواب
  • لباس گرم و یک دست لباس اضافه
  • چادر و زیرانداز
  • کوله‌پشتی سبک
  • قمقمه آب، مواد غذایی و خوراکی
  • لوازم بهداشتی شخصی
  • داروهای عمومی و جعبه کمک‌های اولیه
  • کیسه زباله برای جمع‌آوری زباله‌ها
  • ضد آفتاب، کلاه آفتاب‌گیر، عینک آفتابی
  • فندک یا کبریت
  • چراغ‌قوه
  • تلفن همراه، شارژر یا پاوربانک
  • پول، دفترچه بیمه و کارت شناسایی

بخوانید از: صفر تا صد سفر به استان خراسان رضوی

حرف آخر، جنگل ابر شاهرود بهترین انتخاب برای سفر در تابستان

جنگل ابر شاهرود
تا پاییز نرسیده، کوله پشتی‌تان را ببندید و خودتان را برای چند روزِ متفاوت و هیجان انگیز در جنگل ابر آماده کنید.

قدم زدن روی ابرها از آن دسته آرزوهایی است که حداقل برای یک بار هم که شده در رویای کودکی به آن فکر کرده‌ایم. رویایی که می‌توان آن را در جنگل ابر شاهرود به واقعیتی فراموش نشدنی تبدیل کرد. یادتان نرود که بهترین زمان سر زدن و گشت و گذار در این طبیعت زیبا و تاریخی، همین روزهای گرم تابستان است! پس تا پاییز نرسیده، کوله پشتی‌تان را ببندید و خودتان را برای چند روزِ متفاوت و هیجان انگیز آماده کنید.

فرام ش نکنید که می‌توانید برای اقامت در کلبه، خانه‌های بومگردی و سایر گزینه‌های اقامتی از سایت شب کمک بگیرید.

سوالات متداول

جنگل ابر کجاست؟

جنگل ابر در ۴۰ کیلومتری شمال شرقی شاهرود و در مرز میان استان سمنان و گلستان واقع شده است.

جنگل شاهرود چه دیدنی‌هایی دارد؟

آبشار آلوچال، آبشار شرشر، روستای شیرین آباد و روستای ابر از جمله دیدنی‌های جنگل شاهرود به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*