لیست جاذبه های گردشگری استان زنجان

0

استان زنجان در شمال غربی کشور عزیزمان ایران واقع شده است. این استان با آثار طبیعی همچون غارکتله خور و آثار تاریخی چون گنبد سلطانیه یکی از مناطق دیدنی این استان است.

قدمت آن متعلق به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد است. مرکز این استان کهنسال در قبل از اسلام زنگان یا زندیگان و به معنای منسوب به کتاب زند نام داشته‌است که پس از استیلای اعراب بنا به ضرورت تلفظ معرب به زنجان تغییر یافته‌است. زنجان از قدیم به سبب قرار گرفتن در حاشیه جاده ابریشم و راه تجاری مسیر هند و چین به اروپا دارای اهمیت خاصی بوده‌است. استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۶ دارای هفت شهرستان به نامهای زنجان-ابهر-خرمدره-خدابنده-ایجرود-طارم و ماهنشان است

استان زنجان مکان های گردشگری بسیاری دارد که برخی از آنها ماهیت مذهبی دارد و برخی دیگر ماهیت باستان شناسی و تاریخی دارد با وب سایت شب همراه باشید تا به بررسی این جاذبه های گردشگری بپردازیم.

این استان دارای مساجد و اماکن مذهبی بسیاری است که هر کدام از این مکان های مذهبی تاریخچه و فلسفه شیرینی دارند.

مسجد جامع زنجان

مسجد جامع زنجان یا مسجد سید یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین مساجد و مدارس دینی زنجان است که در قرن سیزدهم هجری قمری (سال ۱۲۴۲) در دوره قاجاریه توسط پسر یازدهم فتحعلی شاه قاجار به نام عبدالله میرزا دارا که مرید آیت‌الله سید محمد مجتهد سردانی بود ساخته شد تا مرکز تدریس، اقامه نماز و مراجعات مردمی این مجتهد زنجانی باشد که از زمان ساخت تا به امروز خاندان حسینی زنجانی تولیت مسجد جامع زنجان یا مسجد سید را به عهده دارند و همچنین یکی از بناهای ارزشمند ساخته شده بر اساس طرح مساجد چهار ایوانی می‌باشد.

از دیگر مساجد این استان می توان به مسجد چهل ستون زنجان، مسجد خانم، مسجد عباسقلی، مسجد اسحاق میرزا و .. نام برد.

موزه باستان‌شناسی و مردان نمکی

مردان نمکی نامی است که به شش مومیایی کشف‌شده در زمستان سال ۱۳۷۲ (۱۹۹۳ میلادی) در معدن نمک چهرآباد استان زنجان داده شده‌است. در میان آن‌ها جسد یک زن و یک پسر نوجوان نیز وجود دارد. تعدادی از مردان نمکی بر اثر ادامه کار معدن با بولدوزر، به‌شدت آسیب دیده‌اند. در سال ۲۰۰۸ بهره‌برداری از معدن متوقف شد و جسد ششمین مرد نمکی به دلیل کمبود امکانات لازم برای نگهداری از آن، دست‌نخورده در معدن باقی ماند. از میان مردان نمکی یافت شده، سه مرد نمکی مربوط به زمان هخامنشیان (حدود ۴۰۰ پیش از میلاد) و دو مرد نمکی دیگر نیز مربوط به اواخر دوران ساسانی (حدود ۴۰۰ تا ۶۰۰بعد از میلاد) هستند. اگر خواستار دیدن این مردان نمکی هستید، می‌توانید به موزه‌ی مردان نمکی واقع در سبزه‌میدان، خیابان زینبیه بروید.

پارک ارم زنجان

این پارک جنگلی در بخش غربی استان زنجان بعد از میدان جهاد واقع شده است. موزه تاریخ طبیعی شهر زنجان نیز در این پارک واقع شده است. این پارک مکان مناسبی برای طبیعت گردی و اطراق خانواده است.

 بازار قدیمی زنجان

مجموعه تاريخي بازار زنجان در قلب بافت قديمي كه روزگاري مشرف به دروازه قلتوق ،دروازه جنوبي شهر بودقرار دارد،اين بازار كه طويل ترين بازار ايران مي باشد از سوي غرب و شرق گسترده شده بدين لحاظ بازار پائين و بازار بالا تقسيم و نامگذاري شده است . بازار زنجان از نظر توليد و نوع فعاليت به هشت راسته تقسيم مي شود از جمله راسته زرگرها ، كفاشها ، بزازها ، سراجها و … . ازكاروانسراهاي جالب اين مجموعه كه نقش مؤثري در عرضة كالاها ايفا نموده ، سرا يا كاروانسراي حاج علي قلي و سراي حاج كربلايي علي را مي توان نام برد احتمالاًدر سال 1300 ه.ق تكميل شده است

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب