معرفی باغ کتاب تهران؛ میعادگاه کتاب‌خوان‌های تهرانی کجاست؟

0

تا پیش از راه‌اندازی باغ کتاب تهران، عشاق کتاب و کتاب‌خوانی تنها در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب می‌توانستند از پرسه زدن در میان انبوهی از کتاب لذت ببرند، از بوی کاغذ نو سیراب شوند و با دست‌های پر از کتاب‌های ناخوانده و شوق کشف دنیاهای تازه، به خانه برگردند.

بعد از راه‌اندازی این مجموعه، دیگر آن‌هایی که فرصت 10 روزه نمایشگاه کتاب را از دست می‌دهند، حسرت نمی‌خورند؛ چون باغ کتاب تهران امکانات بیشتر و کامل‌تری نسبت به نمایشگاه کتاب در اختیارشان می‌گذارد. علاوه بر این، در ساخت آن توجه ویژه‌ای به قشر کودک و نوجوان و نیازهای آن‌ها توجه ویژه‌ای شده است.

در این مقاله قصد داریم تا شما را با به‌صورت کامل با این مجموعه آشنا کنیم و هر آنچه برای رفتن به آنجا باید بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم.

معرفی باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی و علمی و به عبارتی بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی ایران است که در اراضی عباس‌آباد (شمال تهران) قرار دارد. این مجموعه در 2 طبقه و با 110 هزار متر مربع وسعت ساخته شده و عملیات ساخت و ساز آن از سال 1386 تا 1396 طول کشید.

در ابتدا قرار بود باغ کتاب تهران به عنوان محل دائمی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران مورد بهره‌برداری قرار بگیرد؛ اما به علت کوتاه بودن مدت‌زمان برگزاری این نمایشگاه، این ایده رد شد. به همین دلیل شهرداری تهران تصمیم گرفت که باغ کتاب تهران را به مجموعه‌ای پویا برای فروش کتاب و محصولات فرهنگی تبدیل کند و در آن خدمات آموزشی، علمی، فرهنگی و سرگرمی را به کودکان و بزرگسالان ارائه دهد.

در حال حاضر این مجموعه یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران برای خانواده‌ها محسوب می‌شود و هر کسی در هر رده سنی را سرگرم می‌کند.

بخوانید از: بهترین پارک‌های مناسب کودکان در تهران

آدرس باغ کتاب و مسیرهای دسترسی با مترو، تاکسی و خودروی شخصی

مسیر دسترسی به باغ کتاب تهران
از ایستگاه مترو حقانی تا باغ کتاب پیاده 10 دقیقه راه است.

اگر بخش معرفی را خوانده باشید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش آمده که آدرس دقیق باغ کتاب کجاست. برای دسترسی به این مجموعه، می‌توانید از آدرس زیر استفاده کنید:

آدرس باغ کتاب تهران: تهران، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی

در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه با خودروی شخصی، مترو و تاکسی به این آدرس بروید:

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی با خودروی شخصی 2 راه پیش رو دارید:

  • خودتان را به میدان ونک برسانید، از آنجا وارد بزرگراه حقانی غرب به شرق شوید و بعد از تقاطع اتوبان مدرس دنبال خروجی باغ ملی و باغ کتاب بگردید. بعد از پیچیدن داخل این خروجی، باید حدود یک کیلومتر را در سربالایی رانندگی کنید و دنبال جای پارک بگردید.
  • وارد بزرگراه همت شرق به غرب شوید و بعد از خروجی بزرگراه حقانی وارد خروجی باغ‌موزه دفاع مقدس شوید.

دسترسی با مترو

در این روش باید خودتان را به ایستگاه مترو حقانی (خط یک) برسانید. بعد وارد باغ‌موزه دفاع مقدس شوید و بعد از پل مسیر مستقیم را ادامه دهید تا به باغ کتاب برسید.

دسترسی با تاکسی

با استفاده از تاکسی‌های مستقر در پایانه‌های مسافربری ایستگاه‌های حقانی و همت می‌توانید خودتان را به باغ کتاب برسانید.

ساعات بازدید از باغ کتاب

ساعات کاری باغ کتاب تهران در حالت عادی از 9 صبح تا 10 شب است؛ اما در برخی از روزهای سال ممکن است این مجموعه تعطیل باشد یا ساعات کاری آن تغییر کند. برای مشاهده این روزهای استثنا، جدول زیر را ببینید:

مناسبت ساعت کاری
روز طبیعت 14 تا 22
شهادت حضرت علی تعطیل
روز قدس 13 تا 22
رحلت امام خمینی 13 تا 22
تاسوعا و عاشورا کل روز تعطیل
اربعین 13 تا 22
رحلت رسول اکرم 13 تا 22
شهادت امام رضا 13 تا 22
شهادت حضرت زهرا 13 تا 22
سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی 13 تا 22

خرید بلیط و بازدید از باغ کتاب

هزینه بلیت باغ کتاب تهران
بازدیدهای گروهی از تمامی بخش‌های باغ کتاب به تهیه بلیط و رزرو قبلی نیاز دارد.

بازدید از مجموعه باغ کتاب تهران و بسیاری از بخش‌های آن نیازی به خرید بلیت ندارد؛ اما استفاده از امکاناتی مثل پردیس سینمایی، اتاق‌های فرار، باغ علم نوجوان، سرزمین فکر بازیا، شهربازی روبوکیدز و … به تهیه بلیط نیاز دارد. بلیط این بخش‌ها را می‌توانید از طریق سایت باغ کتاب یا ورودی هر بخش تهیه کنید.

همچنین بازدیدهای گروهی از تمامی بخش‌های باغ کتاب به تهیه بلیط و رزرو قبلی نیاز دارد که بهتر است برای این کار به سایت این مجموعه مراجعه کنید.

بخوانید از: پارک لاله تهران کجاست و چه جاذبه‌هایی دارد؟

امکانات رفاهی باغ کتاب تهران

امکانات رفاهی باغ کتاب
از جمله امکانات رفاهی باغ کتاب تهران می‌توان به کافه، رستوران، سرویس بهداشتی، بی‌بی کار، خانه کودک و … اشاره کرد.

باغ کتاب تهران از جمله جاذبه‌های گردشگری پایتخت است که امکانات کاملی دارد و به همین دلیل نیازی نیست پیش از ورود به آن به فکر خرید وسایل ضروری، خوراکی، آب و … باشید. در ادامه فهرست امکانات رفاهی این مجموعه را می‌بینید:

  • بِی‌بی کار: بی‌بی کارها همان کالسکه‌های شبیه به خودرویی هستند که احتمالاً آن‌ها را در مراکز خرید بزرگ دیده‌اید. برای راحتی خیال خودتان و آسایش بیشتر کودک، می‌توانید از طبقه همکف بلوک D بی‌بی کار کرایه کنید.
  • خانه کودک: این مجموعه در طبقه همکف بلوک A باغ کتاب قرار دارد و می‌توانید به عنوان یک مهدکودک موقت روی آن حساب کنید. خانه کودک باغ کتاب پذیرای کودکان 3 تا 10 ساله است و با سپردن کودکتان به آنجا، هم می‌توانید با خیال راحت به خرید خود بپردازید و هم خیالتان از سرگرم شدن کودک و رسیدگی به نیازهای او تا زمان بازگشت راحت می‌شود.
  • اتاق مادر و کودک: این بخش برای مادرانی است که کودک شیرخوار دارند و به تخت تعویض پوشک، لوسیون و دستمال مرطوب هم مجهز است.

از دیگر امکانات رفاهی باغ کتاب تهران می‌توانیم به سرویس بهداشتی، کافه، رستوران، فودکورت، نمازخانه، لمکده و پارکینگ هم اشاره کنیم.

بخوانید از: بام لند تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

فودکورت باغ کتاب

فود کورت باغ کتاب تهران
فود کورت باغ کتاب؛ نخستین مجموعه رستوران خودرویی کشور

در داخل بلوک‌های باغ کتاب تهران و همچنین پشت‌بام آن تعدادی از رستوران‌ها و کافه‌های مشهور تهران مثل کیوسک برگر، کافه ویونا، کلانا و … شعبه دارند و علاوه بر آن‌ها، در محوطه غربی باغ کتاب هم یک فودکورت بزرگ وجود دارد که بیشتر کافه‌ها و فست‌فودهای مستقر در آن در قالب خودروها و ون‌های نوستالژیک و قدیمی فعالیت می‌کنند و هر کدام فضایی جداگانه برای نشستن و صرف غذا دارند.

این مجموعه یکی از بهترین فودکورت‌های تهران است که با نام باغ غذا شناخته می‌شود و نخستین مجموعه رستوران خودرویی کشور به حساب می‌آید.

معرفی بلوک‌های مختلف باغ کتاب

همان‌طور که در بخش معرفی خواندید، باغ کتاب چیزی نزدیک به 110 هزار مترمربع وسعت دارد و اگر با بخش‌های مختلف این فضای وسیع آشنا نباشید، سردرگم خواهید شد. در ادامه راهنمای مختصر و مفید بخش‌های مختلف باغ کتاب تهران را می‌خوانید:

بلوک A: بهارستان

بلوک A باغ کتاب تهران
در قسمت‌های مختلف این بلوک مجسمه‌های مربوط به کارتون‌های نوستالژیک کودکی متولدین دهه شصت و هفتاد دیده می‌شود.

این بخش کلاً به کودکان و نوجوانان اختصاص دارد؛ اما می‌تواند برای والدین و بزرگسالان هم بسیار جذاب باشد؛ چون علاوه بر اسباب‌بازی، بردگیم و کتاب کودک و نوجوان، در آن انواع نوشت‌افزار هم به فروش می‌رسد و در قسمت‌های مختلف آن مجسمه‌های مربوط به کارتون‌های نوستالژیک کودکی متولدین دهه شصت و هفتاد دیده می‌شود که از میان آن‌ها می‌توانیم به زورو، پینوکیو، جودی ابوت، سندباد، رابین‌هود، دور دنیا در هشتاد روز و … اشاره کنیم.

دیگر امکانات این بخش را در فهرست زیر می‌بینید:

  • کافه کودک: کافه‌ای که با منوی مخصوص کودکان و تحت نظارت متخصصین تغذیه کودک فعالیت می‌کند.
  • باشگاه رباتیک: مخصوص کودکانی که می‌خواهند با علوم مهندسی و نحوه ساخت ربات آشنا شوند.
  • باشگاه همکارا: یک فضای کار اشتراکی که استفاده از آن نیاز به پرداخت هزینه روزانه یا ماهانه دارد.
  • سرزمین فکر بازیا: مجموعه‌ای تفریحی است که با هدف تقویت هوش کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

بلوک B: خیالستان باغ کتاب

این بلوک در اصل گذرگاهی است که بلوک‌های A و C را به یکدیگر متصل می‌کند. روی دیوارهای این گذرگاه تصاویر بزرگی با استفاده از پروژکتور نمایش داده می‌شود تا هنگام عبور از آن خیالتان به پرواز دربیاید. یکی از جاذبه‌های این بلوک، پیاده برهایی هستند که مانند نوار نقاله کارخانه‌ها عمل می‌کنند و درحالی‌که ایستاده‌اید، شما را از این سر گذرگاه به سر دیگر می‌رسانند.

بلوک C: نگارستان (سالن‌های سینمای باغ کتاب)

بلوک C باغ کتاب تهران
پرده سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب با مساحت 190 متر مربع، دومین پرده سینمایی بزرگ تهران است.

پردیس سینمایی و تئاتر باغ کتاب تهران در این بلوک قرار دارد که شامل 11 سالن مجهز می‌شود. این پردیس گنجایش 2000 نفر را دارد و پرده سالن اصلی پردیس سینمایی باغ کتاب با مساحت 190 متر مربع، دومین پرده سینمایی بزرگ تهران است. از دیگر بخش‌های مهم بلوک c می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • کافه‌رستوران امیر شکلات پلاس (واقع در پشت‌بام)
  • کافه‌رستوران آمانا (در مجاورت امیر شکلات)
  • کیوسک برگر (طبقه اول)
  • کافه ویونا (طبقه همکف)
  • فروشگاه کلانا (فروشگاه انواع اسنک و ساندویچ سالم واقع در طبقه همکف)
  • فضای کار اشتراکی پارادایس‌هاب (فضایی شبیه به باشگاه همکارا)
  • باغ علم کودک (روایت 4 داستان از بدن انسان، شهر، خانه، کره زمین و فضا برای کودکان 6 تا 13 ساله)
  • مرکز آموزش باغ کتاب (فضایی با چند کارگاه آموزشی و پلاتو قابل رزرو)

بلوک D: سروستان باغ کتاب

بلوک d باغ کتاب تهران
در این بلوک دریایی از کتاب برای بزرگسالان وجود دارد!

این بلوک بیشتر به بزرگسالان تعلق دارد و یکی از بزرگ‌ترین کتاب‌فروشی‌های جهان را در خود جای داده است. در این کتاب‌فروشی ردیف‌های بی پایانی از کتاب می‌بینید که بر اساس موضوع مرتب شده‌اند و اگر اهل مطالعه باشید، احتمالاً هنگام چرخیدن در آن‌ها زمان از دستتان در می‌رود!  البته در فواصل مختلف نیمکت‌هایی قرار داده شده تا اگر خسته شدید یا خواستید کتابی را تورق کنید، روی آن‌ها بنشینید.

در محیط باز این بلوک هم می‌توانید سری به رستوران باغ بزنید و از غذاهای ایرانی و فرنگی آن نوش جان کنید. سایر امکانات بلوک D را می‌توانید در فهرست زیر ببینید:

  • فروشگاه لوازم جانبی موبایل
  • اتاق‌های فرار
  • فروشگاه گل‌وگیاه
  • مرکز چاپ نشر شهر (مخصوص سفارش بنر، پوستر، بروشور و …)
  • باغ علم نوجوان (بزرگ‌ترین شهربازی علمی کشور)
  • کافه بازی (صرف نوشیدنی و غذا به همراه امکان بازی با فوتبال‌دستی، ایر هاکی، پلی‌استیشن و …)
  • شبیه‌ساز پرواز سسنا ۱۷۲

جاهای دیدنی اطراف باغ کتاب تهران

جاذبه‌های نزدیک باغ کتاب
جمعه بازار ار بهترین جاذبه‌های نزدیک باغ کتاب تهران است.

باغ کتاب تهران همسایه تعدادی از باغ‌موزه‌ها و مراکز فرهنگی کشور و همچنین تعدادی از جاذبه‌های مشهور تهران است که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • باغ هنر
  • کوشک باغ هنر (محل برگزاری جمعه‌بازار تهران)
  • باغ‌موزه دفاع مقدس
  • کتابخانه ملی ایرانی
  • بوستان جنگلی طالقانی
  • پل طبیعت
  • بوستان آب‌وآتش

اطلاعات تماس باغ کتاب تهران

اگر می‌خواهید در مورد باغ کتاب تهران و بخش‌های مختلف این مجموعه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید، می‌توانید با شماره‌تلفن گویای ۰۲۱۹۶۰۴۵۵۰۰ تماس بگیرید. همچنین با وارد کردن آدرس bagheketab.com در مرورگر خود هم می‌توانید وارد سایت باغ کتاب شوید.

کانال آپارات این مجموعه (aparat.com/baghe_ketab) هم فعال است و اخبار مربوط به آن را هر چند وقت یک‌بار منتشر می‌کند.

خرید اینترنتی از باغ کتاب تهران

اگر ساکن تهران نیستید یا فرصت کافی برای بازدید از باغ کتاب تهران را ندارید، می‌توانید کتاب، نوشت‌افزار یا محصولات فرهنگی موردنیاز خود را با مراجعه به سایت shop.bagheketab.com تهیه کنید.

دسترسی آسان به باغ کتاب با اقامتگاه‌های شب

در این مقاله باغ کتاب تهران را به‌صورت کامل معرفی کردیم و به بررسی بخش‌های مختلف، نحوه دسترسی و ساعات کاری آن پرداختیم. اگر می‌خواهید دسترسی مناسبی به باغ کتاب داشته باشید و بدون دردسر به این جاذبه پایتخت بروید، پیشنهاد می‌کنیم وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و اقامتگاهی که با بودجه و سلیقه شما مطابقت دارد را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره باغ کتاب تهران

باغ کتاب تهران کجاست؟

تهران، بزرگراه حقانی، مسیر غرب به شرق، بعد از تقاطع بزرگراه شهید مدرس، خروجی کتابخانه ملی

ساعت کاری باغ کتاب چگونه است؟

این مجموعه از ساعت 9 صبح تا 10 شب باز است؛ اما این ساعات ممکن است در مناسبت‌های مختلف تغییر کنند.

مالک باغ کتاب تهران کیست؟

این مجموعه به نشر شهر (وابسته به شهرداری تهران) تعلق دارد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*