باغ ایرانی تهران کجاست؟ یادگار سبز مستوفی‌الممالک

0

یکی از چیزهایی که می‌توانیم به داشتنش افتخار کنیم، باغ ایرانی است. معماری این باغ از نظر زیبایی با باغ‌های ژاپنی، انگلیسی و … رقابت سرسختی دارد و بسیاری از گردشگران خارجی به شوق دیدن نسخه اصل این باغ‌ها به شهرهایی مثل شیراز و اصفهان سفر می‌کنند. برای بسیاری از ما هم این سبک باغ و منظر خاطره‌انگیز است و اگر خودمان از باغ‌های ایرانی خاطره نداشته باشیم، حتماً در فیلم‌ها آن‌ها را دیده‌ایم.

یکی از زیباترین نمونه‌های باغ‌های ایرانی، در محله ده ونک تهران واقع شده و دقیقاً همان چیزهایی را دارد که از بوستان ایرانی توقع داریم؛ یعنی راهروهایی پوشیده از درخت که در میان آن‌ها حوض و فواره جاری است و همه به یک عمارت زیبا با نام کوشک ختم می‌شوند.

در این مقاله قرار است شما را با باغ ایرانی تهران و بخش‌های مختلف آن آشنا کنیم و تمامی اطلاعات لازم برای بازدید از آن مثل ساعت کاری، بهترین مسیر دسترسی، بهترین زمان بازدید و … را در اختیارتان بگذاریم.

برای اجاره ویلا و سوئیت در تهران کلیک کنید

بوستان ایرانی تهران کجاست؟

باغ ایرانی تهران کجاست؟
این باغ در محله ده ونک تهران قرار دارد.

بوستان ایرانی در جایی ساخته شده که انگار از اول به آن جا تعلق داشته است؛ یعنی محله قدیمی ده ونک که از قدیمی‌ترین محله‌های تهران محسوب می‌شود و هنوز یادگاری‌هایی از تهران گذشته را در خود دارد. ورودی اصلی این باغ در بخش جنوبی آن و در نزدیکی مسجد جامع ونک قرار دارد؛ اما از طریق ورودی دیگر که یکی از آن‌ها در خیابان صابری (بخش شرقی) ساخته شده هم می‌توانید وارد این مجموعه شوید.

این باغ حدود 30 هزار متر مربع مساحت دارد که از این میان، حدود 20 هزار متر مربع به فضای سبز اختصاص داده شده است. در این فضای سبز می‌توانید درختانی کهن را ببینید که قدمت آن‌ها به دوران قاجار می‌رسد. اصولاً معماری باغ ایرانی هم مشابه باغ‌های آن دوران طراحی شده است.

آدرس باغ ایرانی تهران: تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

بخوانید از: پارک جنگلی لویزان کجاست؟ بام سرسبز شمال شرق تهران

روز و ساعت کاری باغ ایرانی

این باغ در اصل یکی از بوستان‌های تهران محسوب می‌شود و به همین دلیل ساعات کاری آن طولانی است. همچنین در تمامی آخر هفته‌ها و تعطیلات رسمی هم می‌توانید از آن بازدید کنید. برای بازدید از این باغ، از 6 صبح تا 11 شب فرصت دارید؛ اما اگر می‌خواهید از کتابخانه‌های آن استفاده کنید، باید از ساعت 8 صبح تا 4 بعد از ظهر به این باغ بروید.

در حال حاضر برای بازدید از این باغ نیازی به خرید بلیط ندارید.

بهترین مسیر دسترسی و نزدیک‌ترین مترو به باغ ایرانی

مسیر دسترسی به باغ ایرانی
بهترین مسیر دسترسی به این باغ با خودروی شخصی، از بزرگراه کردستان می‌گذرد.

این باغ در محله ده ونک واقع شده که یکی از شناخته‌شده‌ترین محله‌های تهران است و به میدان ونک و تعدادی از شاهراه‌های پایتخت مثل بزرگراه چمران و نیایش راه دارد. در ادامه، به نحوه دسترسی به باغ ایرانی با استفاده از مترو، خودروی شخصی و اتوبوس می‌پردازیم:

دسترسی با مترو

اگر به نقشه مترو تهران مراجعه کنید، متوجه می‌شوید که نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به میدان ونک ایستگاه حقانی یا مصلی است که هر 2 در خط یک مترو تهران قرار دارند. بعد از پیاده شدن در این ایستگاه‌ها، باید با تاکسی خودتان را به میدان ونک برسانید. بعد از رسیدن به میدان ونک هم باید خیابان ولیعصر شمال را در پیش بگیرید و وارد اولین خیابان در سمت چپ شوید که خدامی نام دارد. تاکسی‌های ده ونک در این خیابان می‌ایستند.

دسترسی با اتوبوس

دسترسی به این باغ با اتوبوس آسان و سرراست است. برای این کار باید از خط بی‌آرتی راه‌آهن-تجریش کمک بگیرید و در ایستگاه میدان ونک پیاده شوید. مثل دسترسی با مترو، در این روش هم باید وارد خیابان خدامی شوید و تاکسی‌های ده ونک را پیدا کنید.

دسترسی با خودروی شخصی

بهترین مسیر دسترسی به این باغ با خودروی شخصی، از بزرگراه کردستان می‌گذرد. بعد از وارد شدن به بزرگراه کردستان شمال، وارد خروجی شهید رشید یاسمی غرب شوید و مسیرتان را ادامه دهید تا خیابان شیخ بهایی را رد کنید و وارد خیابان 12 متری اول شوید. انتهای این خیابان به کوچه صابری و ورودی باغ ایرانی ختم می‌شود.

برای دسترسی با خودروی شخصی، این نکته را مدنظر داشته باشید که این مجموعه پارکینگ ندارد و باید خودروی خود را در یکی از خیابان‌های اطراف آن پارک کنید.

بخوانید از: باغ گیاه شناسی ملی ایران، یک طبیعت گردی ناب در غرب تهران

بهترین زمان بازدید از باغ ایرانی ده ونک

بهترین زمان بازدید از باغ ایرانی تهران
اگر می‌خواهید از قدم زدن در سایه درختان و هوای مطبوع باغ لذت ببرید، اردیبهشت‌ماه را برای بازدید از آن انتخاب کنید.

اگر می‌خواهید لاله‌های زیبای این باغ را ببینید و از قدم زدن در سایه درختان و هوای مطبوع باغ لذت ببرید، فصل بهار و به‌خصوص اردیبهشت‌ماه را برای بازدید از آن انتخاب کنید. البته این باغ در پاییز هم زیبایی‌های خاص خود را دارد و رنگارنگ شدن برگ‌های درختانش، زیبایی آن‌ها را دوچندان می‌کند.

با وجود این که این باغ تجهیزات روشنایی مطلوبی دارد، توصیه می‌کنیم که روشنایی روز را برای بازدید از آن انتخاب کنید تا زیبایی‌های آن را بهتر ببینید.

تاریخچه باغ ایرانی ونک

این باغ در اصل بخشی از باغ مستوفی‌الممالک بوده که زمانی بخش بزرگی از اراضی ده ونک در مالکیت او بودند. او یکی از رجال پرنفوذ قاجار بود که توانست زمین‌های منطقه ده ونک را از ناصرالدین‌شاه بخرد و آباد کند. میرزاحسن مستوفی 5 دوره نخست‌وزیر ایران بود و یکی از اقدامات مفید او، فروش زمین‌هایش به قصد کمک به مردم در زمان قحطی بزرگ ایران (1297 شمسی) بود.

بعد از درگذشت مستوفی‌الممالک، مالکیت باغ دست‌به‌دست گشت تا این که توسط علی‌محمد مختاری (قدیمی‌ترین مدیر فضای سبز شهرداری تهران) به شکل امروزی خود درآمد. کاشت گل‌های لاله، متقارن کردن معماری باغ و ساخت عمارت کوشک هشت‌ضلعی در وسط باغ و مسیر خروجی قنات‌های ده ونک، از جمله اقدامات علی‌محمد مختاری است. به همین دلیل است که در سر در ورودی اصلی باغ، عنوان «بوستان مهندس علی‌محمد مختاری» دیده می‌شود.

بخوانید از: پارک پرواز تهران کجاست و چه امکاناتی در آن قرار دارد 

معماری باغ ایرانی

معماری باغ ایرانی
باغ ده ونک، از نوع باغ-کوشک است.

باغ ایرانی به عنوان یک هنر ثبت جهانی شده و در اصل یک سبک معماری باغ و منظر محسوب می‌شود. این سبک معماری از نظر کاربرد به 2 نوع باغ-کوشک و باغ-آرامگاه تقسیم می‌شود که باغ ده ونک، از نوع باغ-کوشک است. این نوع باغ‌ها در گذشته به دستور پادشاهان، حاکمان شهرها و رؤسای ایلات به عنوان اقامتگاه تابستانی ساخته می‌شدند.

در این سبک باغ‌ها، همه چیز در خدمت عمارت کوشک مرکزی است؛ یعنی خروجی قنات‌ها، مسیر جوی‌ها و راه‌های داخلی در نهایت به این عمارت منتهی می‌شود. همچنین این عمارت را معمولاً در جایی از باغ می‌ساختند که بهترین چشم‌انداز را به کل باغ داشته باشد. مثلاً در باغ‌های شیب‌داری مثل باغ شاهزاده ماهان، عمارت مرکزی روی بلندترین قسمت احداث شده است.

باغ‌های سنتی کشورمان و از جمله بوستان ایرانی ده ونک، با الهام از توصیفات قرآن از بهشت طراحی شده‌اند و همان‌طور که در قرآن توصیف شده، 4 نهر و یک چشمه در مرکز دارند.

بخوانید از: معرفی کامل دربند تهران

بخش‌های مختلف باغ ایرانی

این بوستان زیبا بخش‌های مختلفی دارد که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

ورودی‌ها

ورودی‌های بوستان ایرانی
مسیرهای پردرخت و سرسبز باغ از این ورودی‌ها شروع می‌شود.

همان‌طور که گفتیم باغ ایرانی 3 ورودی اصلی دارد که هر کدام از آن‌ها با سبکی متفاوت و با الهام از معماری سنتی ایرانی تزیین شده‌اند. مسیرهای پردرخت و سرسبز باغ از این ورودی‌ها شروع می‌شود و قدم زدن در آن‌ها روحتان را جلا می‌دهد و چشم‌های شما را به زیبایی مهمان می‌کند.

بخوانید از: معرفی باغ کتاب تهران؛ میعادگاه کتاب‌خوان‌های تهرانی کجاست؟ 

عمارت کوشک اصلی

کوشک اصلی باغ ایرانی
تمامی آبراهه‌ها و مسیرهای باغ در نهایت به کوشک ختم می‌شوند.

کوشک باغ در قسمت شمالی آن قرار دارد و معماری آن نیز از کوشک‌های باغ‌های ایرانی مشهور الهام گرفته شده است. این کوشک یک ایوان بزرگ و چشم‌نواز در طبقه اول دارد و دیوارهای آن را با آجرهای زرد و قهوه‌ای ساخته‌اند. تمامی آبراهه‌ها و مسیرهای باغ در نهایت به کوشک ختم می‌شوند.

کتابخانه

کتابخانه باغ ایرانی
کتابخانه آقایان، در عمارت کوشک اصلی قرار دارد.

در این باغ 2 کتابخانه وجود دارد که یکی از آن‌ها مختص آقایان و دیگری به خانم‌ها اختصاص دارد. کتابخانه آقایان در اصل بخشی از عمارت کوشک اصلی است و کتابخانه خانم‌ها نیز با کمی فاصله در بخش شمالی باغ قرار دارد. ساعات کاری این کتابخانه‌ها با باغ متفاوت است و از ساعت 4 عصر به بعد و در روزهای تعطیل نمی‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

طاق میانی

طاق میانی باغ ایرانی
طاق میانی باغ ایرانی یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکس گرفتن است.

همان‌طور که از نامش بر می‌آید، طاق میانی در وسط باغ قرار گرفته است. این طاق که با الهام از معماری سنتی ایرانی و طاق‌های باستانی مشهور ساخته شده، روبروی کوشک اصلی و در مجاورت حوض‌های اصلی قرار دارد و یکی از محبوب‌ترین مکان‌ها برای عکس گرفتن است.

بخوانید از: پل طبیعت تهران کجاست؟ معرفی بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی ایران 

حوض‌ها و آبراهه‌ها

حوض‌ها و فواره‌های باغ ایرانی
باغ ایرانی هم آبراهه‌های زیبایی دارد که با کاشی‌های مربعی فیروزه‌ای‌رنگ تزیین شده‌اند.

تمامی باغ‌های ایرانی آبراهه، حوض و فواره دارند. وجود آن‌ها برای ادامه حیات باغ ضروری است و علاوه بر زیباتر کردن فضای باغ، در فصول گرم به خنک کردن هوا کمک می‌کنند. باغ ایرانی هم آبراهه‌های زیبایی دارد که با کاشی‌های مربعی فیروزه‌ای‌رنگ تزیین شده‌اند و در مسیر آن‌ها چند حوض با اشکال هندسی متفاوت بزرگ وجود دارد. بزرگ‌ترین حوض باغ، در مقابل عمارت کوشک اصلی قرار گرفته و منتهی شدن آبراهه‌ها به آن، بر این نکته تأکید دارد که کوشک نقطه عطف باغ است.

تفریح در باغ زیبای ایرانی

بهترین تفریحات در بوستان ایرانی
در هر جای باغ می‌توانید عکس‌های زیبا بگیرید و خاطراتتان را ثبت کنید.

بزرگ‌ترین تفریح در بوستان ایرانی، قدم زدن در آبراهه‌ها، تماشای درختان و گل‌ها و لذت بردن از هوای مطبوع باغ است. اگر تنهایی به این باغ رفتید، می‌توانید با خواندن کتاب و گوش دادن به موسیقی لذت حضور در آنجا را چندبرابر کنید. اگر هم قصد کردید با دوستان و خانوادگی به این باغ بروید، می‌توانید از آلاچیق‌ها و نیمکت‌های باغ برای پیک‌نیک و معاشرت استفاده کنید. همچنین در هر جای باغ می‌توانید عکس‌های زیبا بگیرید و خاطراتتان را ثبت کنید.

بخوانید از: درکه کجاست؟ 

جشنواره گل لاله در باغ ایرانی تهران

جشنتوراه گل‌های لاله در باغ ایرانی
توصیه می‌کنیم فصل اردیبهشت را برای بازدید از این باغ انتخاب کنید تا بتوانید زیبایی گل‌های لاله آن را ببینید.

این باغ به خاطر لاله‌های رنگارنگ و زیبایش هم شهرت دارد. این گل‌های زیبا از اواسط فروردین تا اواخر اردیبهشت شکوفا می‌شوند و جلوه‌گری می‌کنند. اگر اهل تهران هستید یا می‌خواهید به پایتخت سفر کنید، توصیه می‌کنیم فصل اردیبهشت را برای بازدید از این باغ انتخاب کنید تا بتوانید زیبایی گل‌های لاله آن را ببینید.

در اردیبهشت‌ماه، جشنواره گل‌های لاله هم در باغ ایرانی برگزار می‌شود که به اطلاع‌رسانی در مورد این گل‌ها و لذت بردن از زیبایی آن‌ها اختصاص دارد.

به غیر از لاله، در این باغ گونه‌های گیاهی متنوعی مثل مو، زرشک، شیرخشت، مورد، رز، نسترن و … هم وجود دارد.

بخوانید از: پارک پردیسان کجاست و چه امکاناتی دارد؟ 

امکانات بوستان ایرانی

این باغ امکانات رفاهی مناسبی برای بازدیدکنندگان خود فراهم کرده که از میان آن‌ها می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد:

  • سرویس بهداشتی
  • نمازخانه
  • کتابخانه
  • زمین بازی کودکان
  • وسایل بدنسازی
  • کتابخانه
  • آلاچیق
  • زمین ورزشی

بخوانید از: گشتی کوتاه در زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران 

دیدنی‌های اطراف بوستان ایرانی

در اطراف این باغ دیدنی کم وجود ندارد و اتفاقاً تعدادی از آن‌ها مشهورترین بوستان‌های پایتخت هستند. مثلاً پارک ملت تهران در 4.6 کیلومتری این باغ قرار دارد و می‌توانید از این بوستان هم در همان روز بازدید کنید. از دیگر جاذبه‌های نزدیک این باغ می‌توانیم به فهرست زیر اشاره کنیم:

  • مجموعه ورزشی انقلاب (مسیر تندرستی)
  • برج میلاد
  • سینمای اریکه ایرانیان
  • بوستان آب‌وآتش
  • پل طبیعت

باغ ایرانی؛ سفری سبز به دوران قاجار!

در این مقاله شما را با باغ ایرانی تهران آشنا کردیم و به ساعات بازدید، بهترین مسیر دسترسی، بخش‌های مختلف و دیدنی‌های نزدیک آن پرداختیم. اگر مسافر پایتخت هستید و می‌خواهید دسترسی خوبی به این باغ و جاذبه‌های اطراف آن داشته باشید، می‌توانید به صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران مراجعه کنید و یکی از اقامتگاه‌های باکیفیت شب در تهران را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره باغ ایرانی

باغ ایرانی تهران کجاست؟

تهران، خیابان شیخ بهایی شمالی، ۲۰ متری پیروزان، کوچه شهید صابری

ساعت کار باغ ایرانی چگونه است؟

این مجموعه از ساعت 6 صبح تا 11 شب فعالیت می‌کند.

باغ ایرانی کافه دارد؟

خیر، قبلاً در عمارت کوشک باغ کافه و رستوران وجود داشت؛ اما در حال حاضر از این فضا به عنوان کتابخانه آقایان استفاده می‌شود.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*