معرفی کامل دربند تهران + جاذبه‌های دیدنی و تفریحی

0

هوای گرم و داغ این روزهای تابستان، هر شهروندی را مجبور به ماندن در فضاهای سرپوشیده می‌کند. شدت گرما به حدی است که بسیاری ترجیح می‌دهند آخر هفته‌ها هم در خانه بمانند و زیر باد کولر، اوقات فراغتشان را بگذرانند. اما در مناطق کوهستانی و شمالی پایتخت، هوا هنوز تا حدی خنک است و می‌توان در کنار رودخانه‌ها و زیر برگ‌های درختان، ساعاتی را به استراحت گذراند. یکی از این مناطق، دربند تهران است که بیشتر از هر چیز با طبیعتی سرسبز، آب‌وهوای مطبوع و رستوران‌های خوش‌منظره شناخته می‌شود.

در این مطلب سری به محله دربند تهران می‌زنیم و با شما از جاذبه‌های دیدنی این منطقه کوهستانی صحبت می‌کنیم.

تاریخچه محله دربند

شاید باورش برایتان سخت باشد! اما دربند یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران است. محله‌ای که قدمتش به ۲۰۰ سال قبل برمی‌گردد! این محله مانند بسیاری دیگر از مناطق تهران، در گذشته‌های دور دهکده‌ای کوچک و خوش آب و هوا بود. طبیعت بکر این منطقه باعث شد تا بسیاری از ثروتمندان و پادشاهان، در آن اقامتگاه‌ها و ویلاهای ییلاقی بسازند.

دوره قاجار برای دربند، دوره پر رونقی بود و بسیاری از شاهزادگان این سلسله مانند «شاهزاده الله‌وردی‌ میرزا» و «ابوالملوک کیومرث‌ میرزا» در این مکان اقامت داشتند. جالب است که بدانید در این دوره، ناصرالدین شاه دستور داد تا در این محله عمارت‌ها و بناهای مختلفی از جمله عمارت ناهارخوری بنا کنند.

در زمان رضا شاه، چندین مهمان‌خانه برای پذیرایی از شخصیت‌های داخلی و خارجی در دربند تهران ساخته شد. در ادامه، ساخت بناهای شهرداری، ساختمان پست و کارخانه برق در زمین‌های دربند، باعث شد تا این منطقه بیشتر رنگ و بوی زندگی به خود بگیرد! تا جایی که بسیاری از مهاجران و کوچ نشینانی که به دنبال محلی برای زندگی می‌گشتند، دربند را برای سکونت انتخاب کردند.

بسیاری از اهالی قدیمی اما اعتقاد دارند که اولین بار افرادی از طالقان به این منطقه کوچ کردند و با تشکیل خانواده در این محله، دربند تهران را بنیان نهادند. مردم قدیمی دربند در گذشته به زبان تاتی سخن می‌گفتند. زبانی که هنوز در روستای پس قلعه، روستایی بالاتر از محله دربند، استفاده می‌شود. محدوده جغرافیایی قدیمی این محله هم تغییر چندانی نکرده است و هنوز گشت و گذار در خیابان قدیمی دربند، شما را با اولین خانه‌ها و بناهای قدیمی مواجه می‌کند.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک نمایید

دربند کجاست؟

دربند تهران از میدان قدس (تجریش) در ارتفاع ۱,۶۰۰ متری از سطح دریا آغاز می‌شود و در میدان سربند در ارتفاع ۱,۸۰۰ متری از سطح دریا به پایان می‌رسد. این محله یکی از راه‌های صعود کوهنوردان به رشته‌ کوه‌های البرز مرکزی و قله توچال است. بسیاری از کوهنوردان از مسیر این محله برای پیاده‌روی تا «آبشار دوقلو» و «پناهگاه شیر پلا» هم استفاده می‌کنند.

دربند همچنین یکی از محبوب‌ترین پاتوق‌های تهرانی‎‌هاست و به دلیل آب و هوای تمیز و بکرش، پناهگاهی برای فرار از شلوغی و ترافیک و آلودگی‌های شهر شناخته می‌‌شود. معمولا بسیاری از افراد، دربند تهران را به ‌عنوان اولین گزینه برای گشت و گذار توریست‌های خارجی و داخلی معرفی می‌کنند.

این محله قدیمی همه چیز را برای تفریحی ناب و استراحتی کوتاه فراهم کرده است. از رودخانه پرآب و کوچه‌باغ‌های قدیمی‌اش گرفته تا رستوران‌های پرنور و رنگارنگ، همگی آماده‌اند تا فضایی دور از هیاهوی شهر برای گردشگران بسازند.

میدان دربند

دربند تهران

اصلی‌ترین بخش محله دربند، میدان این محله است که با نام میدان «سربند» شناخته می‌شود. این میدان از شمال به منطقه کوهستانی دربند، از جنوب به کاخ سعدآباد و از شرق به محله باغ شاطر و گلابدره منتهی می‌گردد. در میان مسیر خیابان دربند تا این میدان، مجموعه‌ای از ساختمان‌های آجری و بسیار قدیمی جود دارند که به نظر می‌رسد خالی از سکنه‌اند. قدمت برخی از این ساختمان‌ها به اوایل دوران پهلوی برمی‌‌گردد.

اما ویژگی مهم میدان دربند، مجسمه آهنی و بلند قامت یک کوهنورد است که بسیاری آن را وجه تسمیه این محله معرفی می‌کنند. مجسمه‌ای که بیش از ۵۰ سال پیش ساخته شده و داستان جالب و شنیدنی دارد.

مجسمه دربند

تندیس کوهنورد میدان دربند، مجسمه‌ای سه متری است که سال‌های سال به تماشای رهگذران ایستاده است و به نوعی، نماد کوهنوردان ایرانی به حساب می‌آید.

ایده ساخت این تندیس برای اولین بار توسط «حسن وجدان‌خوش»، کوهنورد ایرانی در سال ۱۳۳۷ مطرح شد. ایده‌ای که به سرعت توسط «سرهنگ بیات»، رئیس آموزش کوهستانی ارتش پذیرفته و مقدمات ساخت آن در دستور کار قرار گرفت. طرح‌ریزی و ساخت این مجسمه در آن زمان ۱۰ هزار تومان هزینه داشت.

مجسمه برای بار نخست در سال ۱۳۳۸ در میدان سربند قرار گرفت. با این حال بخش‌هایی از این تندیس به‌ دلیل بارندگی و سرمای زمستان، تخریب شد. بنابراین «رضا لعل ریاحی» مجسمه ساز این اثر، ساخت آن را این بار با سیمان آغاز کرده و سرانجام این تندیس را به شکل امروزی‌اش در سال ۱۳۴۱ در میان میدان نصب کردند.

تا یادمان نرفته هم بگوییم که مدل این مجسمه، آقای «امیر شاه قدمی» معروف به «شاه بابا» بود که در آن زمان به عنوان مربی کوهنوردی، اسکی و گروهبان ارتش ایران فعالیت می‌کرد. علت انتخاب آقای شاه قدمی برای این مجسمه، به همکاری او در نجات سرنشینان یک فروند هواپیمای آمریکایی ساقط شده در ایران مربوط می‌شد. تا جایی که به رسم قدردانی از این اقدام ارزشمند، «جان اف کندی» رئیس‌جمهور وقت آمریکا، در سال ۱۳۴۰ به وی مدال لیاقت اعطا کرد.

جالب است که بدانید در زمان ساخت این مجسمه، «امیر شاه قدمی» به مدت هشت ماه و روزی هفت ساعت، پیش رضا ریاحی می‌رفت و برای او ژست می‌گرفت تا ساخت آن تکمیل شود. در سال ۱۳۵۰، نام این میدان به اسم «میدان کوهنوردان» تغییر کرد. گرچه این میدان امروز با نام میدان دربند یا میدان سربند خوانده و معرفی می‌شود.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

جاهای دیدنی دربند

جاذبه‌ها و دیدنی‌های دربند آن‌قدر زیاد ‌است که هنگام گشت و گذار در آن، فرصت سر خاراندن پیدا نخواهید کرد. بیخود نیست که این محله در هر فصلی از سال، با انبوهی از علاقه‌مندان طبیعت احاطه می‌شود. امکانات تفریحی و رفاهی متعدد دربند تهران باعث شده است تا هر گردشگری از این محله با خاطراتی خوش یاد کند.

در ادامه برخی از جاهای دیدنی دربند تهران را به شما معرفی می‌کنیم:

آبشار دوقلو، بهشتی در میان کوه‌های دربند

آبشار دوقلو یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی دربند تهران است که در مسیر کوهنوردی به توچال قرار دارد. این آبشار به دلیل دو شاخه شدن هنگام ریزش از ارتفاعات، به این نام خوانده می‌شود. این آبشار در ارتفاع ۲۸۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و ارتفاع آن چیزی در حدود ۲۰ متر است، آبشاری که از آب شدن برف کوه‌های البرز سرچشمه می‌گیرد.

فراموش نکنید که آبشار دوقلو، آبشاری فصلی است و بیشتر از هر زمان دیگری در بهار و تابستان پرآب می‌شود.

دره اوسون، کوهپیمایی در شمال تهران

دره اوسون یکی از نزدیک‌ترین مسیرهای دسترسی به پناهگاه شیرپلا به شمار می‌رود. منطقه‌ای شناخته شده در میان کوهنوردان و طبیعت‌گردان که در دل آن آبشاری زیبا نیز جاری است.

دره اوسون بیشتر از هرچیز به دلیل طبیعت بکر و بی‌نظیرش به ویژه در فصل پاییز شهرت دارد. ضمن آنکه در این دره، دست نوشته‌هایی از کوهنوردان بر روی سنگ‌ها دیده می‌شوند که با رسم علائم مختلف، کوهنوردان دیگر را برای رسیدن به مقصد، راهنمایی می‌کنند.

روستای پس قلعه، دهکده قدیمی شمیران

در مسیر کوهنوردی به سمت آبشار دوقلو، یکی از قدیمی‌ترین روستاهای منطقه شمیرانات قرار دارد. روستای پس قلعه که در میان دره‌ای سرسبز و پرآب واقع شده و هنوز خانه‌های آن، بافت قدیمی خود را حفظ کرده‌اند. کشف قبرهای زرتشتیان در انتهای این روستا باعث شده است که بسیاری پس قلعه را یادگاری از تاریخ ایران پیش از اسلام بدانند.

درختان تنومند، صدای رودخانه، آواز پرندگان و منظره کوه‌ها و دره‌های وسیع در این روستا باعث شده است تا این منطقه مانند بهشتی کوچک در دربند بدرخشد.

بخوانید از: بهترین مسیرهای کوهنوردی تهران

امامزاده ابراهیم، زیارتگاه کوهستانی دربند تهران

«امامزاده ابراهیم» زیارتگاهی کوچک در روستای پس‌قلعه است که در سال‌های اخیر، گروه‌های کوهنوردی عازم به توچال، از آن برای استراحت استفاده می‌کنند. بنای این امام‌زاده در زمان قاجار ساخته شده و در سال‌های اخیر مورد بازسازی قرار گرفته است.

امروز در کنار این زیارتگاه، دکه سنتی کوچکی فعالیت می‌کند که بساط سماور و چای داغ و نباتش، هر کوهنوردی را وسوسه خواهد کرد. گرچه این امامزاده امکانات خاصی برای اقامت طولانی‌مدت ندارد، اما درختان کهنسال و فضای آرامش، حال و هوای خاصی را برای استراحت و پیک نیک رهگذران تداعی میکند.

آبشار سوتک، یک طبیعت گردی جانانه

آبشار سوتک در شمال غربی دربند و در نزدیکی پس قلعه واقع شده است و از جمله مسیرهایی است که به دره اوسون ختم می‌شود. این آبشار از میان صخره‌هایی بلند جریان می‌گیرد و از میان دره‌های کوچک و بزرگ کوهستانی دربند عبور می‌کند. در نزدیکی آبشار سوتک مکان‌های کوچکی برای اطراق کردن وجود دارد که کوهنوردان و رهگذران خسته می‌توانند از آن‌ها برای استراحت کوتاه مدت استفاده کنند.

سر زدن به آبشار سوتک بیشتر از هر زمان دیگری در بهار و تابستان پیشنهاد می‌شود.

بخوانید از: راهنمای سفر به تهران

تفریحات دربند

دربند تهران

به جز جاهای دیدنی دربند، در این محله قدیمی تفریحات متعددی نیز وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

پیاده‌روی در دربند تهران

ساده‌ترین و متداول‌ترین تفریح در دربند تهران، پیاده‌روی است. مخصوصا که در میانه مسیر با انواع و اقسام رستوران‌ها،کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و دکه‌های رنگارنگ مواجه خواهید شد. مسیر کوهستانی، رودخانه و درختانی که در گوشه و کنار صخره‌ها روییده‌اند، از دیگر زیبایی‌های راه پیاده‌روی در این محله هستند.

اما اگر پیاده‌روی برایتان سخت بود و به زبان خودمانی، حوصله راه رفتن نداشتید، می‌توانید از تله‌سیژ برای رفتن به ارتفاعات دربند استفاده کنید.

کوهنوردی در دربند تهران

دربند یکی از مسیرهای پرطرفدار برای رسیدن به قله توچال است، به همین دلیل است که صبح‌های خیلی زود در این محله، چشمتان به گروه‌های کوهنوردی میفتد که با کوله‌پشتی، راهی ‌این قله می‌شوند. رسیدن به قله توچال از مسیر دربند، با گذشتن از روستای پس‌قلعه، آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا میسر می‌شود.

خوشبختانه پناهگاه شیرپلا امکانات خوبی دارد و می‌توانید حتی شب را هم در این مجموعه بگذرانید. بسیاری از کوهنوردان حرفه‌ای از این پناهگاه برای استراحت خود استفاده می‌کنند. برخی از مسیرهای کوهنوردی دربند، برای سنگ نوردی هم مناسب است و می‌تواند گزینه هیجان انگیزی برای علاقه‌مندان به این رشته ورزشی باشد.

با این حال مسیر کوهنوردی به توچال از دربند، کمی مهارت می‌خواهد و اگر مبتدی هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا نیمه‌های راه ادامه دهید یا از مسیرهای دیگری استفاده کنید. ضمن آنکه کوهنوردی در فصل‌های پاییز و زمستان دربند، ممکن است کمی سخت و دشوار باشد.

سورتمه در دربند تهران

تفریح هیجان‌انگیز بعدی در دربند تهران، سورتمه است. سورتمه دربند در پارک گلاب‌دره و در حوالی خیابان دربند وجود دارد. این تفریح هیجان انگیز نزدیک به ۴۰ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد و مسیری ۸۵۰ متری را در پیج و خم‌ دامنه‌های کوه دربند بر روی ریل طی می‌کند. این سورتمه یک نفره است و سرعت آن توسط سرنشینان تنظیم می‌شود.

برخی از جزئیات سورتمه دربند تهران به شرح زیر هستند:

  • آدرس سورتمه دربند تهران: خیابان دربند، نرسیده به میدان دربند، انتهای خیابان اسدالهی
  • قیمت سورتمه: ۶۰ هزار تومان
  • تلفن رزرو: ۰۲۱۲۴۵۵۷ (پاسخگویی در وقت اداری)
  • وب سایتiran-fun.ir
  • ساعت کاری سورتمه تهران: شنبه تا پنجشنبه ۱۶ الی ۲۱ | جمعه و روزهای تعطیل : ۱۰ الی ۲۲
  • شرایط سواری:
  • حداکثر وزن می‌تواند تا ۱۱۰ کیلوگرم باشد.
  • برای کاربرانی که قد زیر ۱۲۰ سانتی متر دارند، نیاز به تهیه بلیط نیست و باید به همراه بزرگتر خود سوار شوند.
  • سنین ۶ سال به بالا (چنانچه قد به ۱۲۰ سانتیمتر رسیده باشد) باید به تنهایی سوار سورتمه شوند.

تله سیژ دربند تهران

یکی از قدیمی‌ترین امکانات تفریحی دربند تهران، تله سیژ معروف و محبوب این محله است که بسیاری از کوهنوردان و گردشگران را به ارتفاعات و بلندی‌های پایتخت می‌رساند. قدمت این تله سیژ به ۵۰ سال پیش برمی‌گردد و مسیری که طی می‌کند، چیزی حدود ۶۰۰ متر است.

خوبی تله سیژ این است که بر خلاف تله کابین، همه چیز از زیر پایتان پیداست و می‌توانید از دیدن منظره شهر و طبیعت دربند حسابی لذت ببرید. برخی از جزئیات تله سیژ دربند تهران به شرح زیر هستند:

  • ساعات کاری تله سیژ دربند: شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ تا ۲۲ و پنجشنبه، جمعه و روزهای تعطیل از ساعت ۶ صبح تا ۲۳
  • قیمت بلیط رفت و برگشت از ۲۱ تا ۳۱ هزار تومان است که بسته به روز آن در طول هفته تغییر می‌کند.
  • وب‌سایت تله سیژ دربند: https://teledarband.com

شکم‌گردی در دربند تهران

بگذارید تا تعارف‌های پیش پا افتاده را کنار بگذریم! یکی از دلایل اصلی گردشگران برای سر زدن به دربند، لذت بردن از خوراکی‌ها و غذاهای خوشمزه این محله است. خوشبختانه در این محله قدیمی و خوش آب و هوای شهر، برای هر سلیقه‌ای، یک خوردنی هیجان انگیز وجود دارد! از انواع لواشک‌ها و آلوچه‌های ترش و رنگارنگ تا دیزی و آبگوشت‌هایی که در ظروف سفالی عرضه می‌شوند.

در دربند تهران دکه‌ها و مغازه‌های کوچکی هم هستند که خوراکی‌های خوشمزه‌ای مانند قیسی، بلال، باقالی پخته و لبو می‌فروشند. اشتباه نیست اگر بگوییم که دربند اصلا به خاطر همین خوشمزه‌های هیجان انگیز معروف شده است!

رستوران‌ها، سفره‌خانه‌ها و کافه‌های این محله هم اغلب غذاهای ایرانی و فرنگی خود را بر روی تخت‌های سنتی و در کنار رودخانه معروف دربند سرو می‌کنند. به شما قول می‌دهیم که نوش جان کردن غذا بر روی این تخت‌ها و لذت بردن از مناظر اطراف و آب و هوای تازه، خاطره دلنشین و فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

بخوانید از: بام تهران و تماشای 360 درجه تهران

بهترین رستوران های دربند

شلوغ بودن دربند باعث شده است تا در این منطقه کوهستانی، کسب‌ و کارهای مختلفی رونق بگیرد. یکی از جذاب‌ترین این کسب و کارها، کافه‌ها و رستوران‌های این محله هستند که در گوشه و کنار دربند جا خوش کرده‌اند! از کافه‌هایی که روی مرتفع‌ترین صخره‌ها ساخته شده‌اند تا رستوران‌هایی که با نزدیکی به رودخانه این محله، چشیدن غذا در کنار مناظری شگفت انگیز را پدید آورده‌اند.

برخی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های دربند تهران به شرح زیر هستند:

رستوران رست، بر فراز کوه‌های دربند

رستوران رست جزو اولین رستوران‌های محله دربند است. بعد از گذشتن از میدان سربند و تندیس کوهنورد، در سمت چپ آسانسوری وجود دارد که شما را به این رستوران که در ارتفاعات واقع شده، می‌برد. اغراق نیست اگر بگوییم که رستوران رست، دقیقا روی یکی از کوه‌های دربند ساخته شده است. بنابراین غذا خوردن در چنین فضایی، جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

رستوران رست از دو بخش سرپوشیده و تراس تشکیل شده است. گرچه بسیاری ترجیح می‌دهند تا در تراس و فضای بیرونی آن بنشینند و غذایشان را با نگاه کردن به منظره شهر و کوه، نوش جان کنند. از نظر بسیاری از گردشگران، کیفیت غذا و سرویس‌دهی رستوران مناسب است اما قیمت‌ها می‌تواند تا حدی گران باشد.

شماره تلفن رستوران رست دربند تهران

۲۲۷۵۳۹۸۴

رستوران باغ ایرانی، لذت غذای سنتی در طبیعت

همانطور که از نامش پیداست، این رستوران مانند باغ پردرختی در میان دیگر رستوران‌های دربند می‌درخشد. رستوران باغ ایرانی در اوایل میدان سربند واقع شده و دسترسی به آن با یک پیاده‌روی کوتاه مدت امکان پذیر است. در این رستوران انواع غذاهای سنتی ایرانی سرو می‌شود. فضای باصفا و دیدنی رستوران و کیفیت خوب غذاها باعث شده است تا مجموعه باغ ایرانی در بیشتر اوقات هفته شلوغ و پرهیاهو باشد.

شماره تلفن رستوران باغ ایرانی دربند تهران

٢٢٧٢٠٩٧٢

رستوران کوهپایه، رستوران پرنور دربند

قطعا هنگام پیاده‌روی یا گشت و گذار در دربند تهران، رستوران کوهپایه توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. رستورانی با چراغ‌های پرنور و فضایی زیبا که در بعضی روزهایش، موسیقی زنده هم اجرا می‌شود. طراحی داخلی رستوران، بسیار دلنشین و دوست داشتنی است و آرامشش، چند ساعتی حال دلتان را خوش خواهد کرد.

رستوران کوهپایه همچنین با داشتن سرویس‌دهی مناسب و غذاهای خوشمزه، خاطره فراموش نشدنی را در ذهنتان ثبت خواهد کرد. گرچه قیمت‌های این مجموعه ارزان و اقتصادی نیست اما به گفته بسیاری از گردشگران، به کیفیت بالای این رستوران می‌ارزد!

شماره تلفن رستوران کوهپایه دربند تهران

٢٢٧١٢٥١٨-٢٢٧٠٥٤٢٤

بخوانید از: پارک پرواز تهران

رستوران باغ بهشت، پلکانی در دل کوه

رستوران باغ بهشت با معماری پلکانی، فضای سبز دلنشین و چراغانی‌های بی‌نظیر، از جمله رستوران‌های محبوب و پرطرفدار دربند است. این مجموعه روباز در مقابل رستوران کوهپایه واقع شده و غذاهای فوق العاده خوشمزه‌ای را سرو می‌کند. سینی کباب و میرزاقاسمی از جمله غذاهای پرطرفدار و پرسفارش این رستوران هستند.

شماره تلفن رستوران باغ بهشت دربند تهران

٢٢٧٢٨٤٢٤

سفره‌خانه آبشار، فضایی دلنشین و خودمانی

اگر در دربند تهران به دنبال فضایی خودمانی و راحت برای نشستن می‌گردید، پیشنهاد ما به شما، سفره خانه آبشار است. این رستوران که در مسیر کوهنوردی دربند واقع شده، با تخت‌هایی چیده شده در نزدیکی رودخانه از گردشگران پذیرایی می‌کند. به همین دلیل است که نشستن و استراحت بر روی میزهای این سفره‌خانه و شنیدن صدای جریان آب، حسابی حالتان را خوش خواهد کرد!

خبر خوب این است که در این رستوران قلیان هم سرو می‌شود. پس اگر می‌خواهید که از دود و دم دربند هم بی‌نصیب نمانید، رفتن به سفره خانه آبشار را از دست ندهید.

رستوران آستان، لذت خوردن دیزی در ارتفاعات

برای تمام علاقه‌مندان به رستوران‌های سنتی، رستوران آستان یک پیشنهاد هیجان انگیز است! فضای سنتی و رفتار گرم و صمیمانه پرسنل این مجموعه، باعث شده است تا بسیاری از گردشگرانِ دربند، این محل را برای استراحت و رفع گشنگی انتخاب کنند. ضمن آنکه قیمت مناسب و مقرون به صرفه غذاها، محبوبیت این مجموعه را دوچندان کرده است.

یکی از محبوب‌ترین غذاهای رستوران آستان، دیزی آن است که به شکل سنتی سرو می‌شود. در فصل زمستان هم این مجموعه صبحانه‌هایی سرو می‌کند که بسیاری از کوهنوردان ترجیح می‌دهند تا پیش از شروع مسیر، آن را نوش جان کنند!

شماره تلفن رستوران آستان دربند تهران

۲۶۸۵۵۹۷۱

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

غذاهای خیابانی دربند

همانطور که پیش از این گفتیم، یکی از دلایل اصلی شهرت دربند تهران، غذاهای خیابانی است که در دکه‌های کوچک و مغازه‌های متفاوت این محله به فروش می‌رسند. مطمئن باشید حتی اگر با شکم سیر راهی دربند شوید، با شنیدن بوی غذاهای متنوعی که در گوشه و کنار مشغول آماده شدن هستند، گرسنه خواهید شد.

اغلب غذاهای خیابانی دربند شامل آش رشته، دل و جگر و لقمه‌های کوچک کباب می‌شوند. کیفیت بسیاری از این غذاها مطلوب است و شما می‌توانید نحوه آماده شدن هر یک از آن‌ها را از نزدیک ببینید. علاوه بر این غذاها، خوراکی‌های متنوعی مانند لبو، بلال، باقالی و ترشک نیز در گوشه و کنار دربند فروخته می‌شوند و حسابی دل رهگذران را آب می‌کنند!

در یکی دو سال اخیر، ون‌های سیار هم به کافه‌ها و رستوران‌های دربند اضافه شده‌اند و با آماده کردن فست فودهای کوچک، رنگ و لعاب دیگری به غذاهای خیابانی این محله بخشیده‌اند.

بهترین زمان رفتن به دربند

دربند در هر فصلی از سال زیبا و دیدنی است. در روزهای بهار و تابستان، این محله خنکای دلنشینی دارد و می‌تواند پناهگاهی برای در امان ماندن از گرمای روز و آفتاب سوزان باشد. در پاییز و زمستان نیز این محله شمالی شهر، با انبوهی از رنگ‌های زیبا و مناظر شگفت انگیز به چشم می‌آید. نباید فراموش کرد که کوهنوردی و طی کردن مسیرهای کوهپایه‌ای در دو فصل سرد سال، چالش برانگیز و سخت است و باید تجهیزات کوهنوردی مناسب را همراه داشت!

دربند تهران پنجشنبه‌ها، جمعه‌ها و روزهای تعطیل بسیار شلوغ می‌شود. با این حال می‌توانید برای لذت بردن از زیبایی‌های این محله، روزهای وسط هفته را انتخاب کنید. اگر می‌خواهید در سکوت و آرامش کوهنوردی کنید، فراموش نکنید که آخر هفته‌ها زمان مناسبی برای کوهنوردی در دربند نخواهد بود.

دربند همچنین شب‌ها بسیار دیدنی و زیبا می‌شود و بسیاری ترجیح می‌دهند تا در آخرین ساعات روز، راهی این خیابان و محله شوند. در این زمان، تمام مغازه‌ها و رستوران‌ها با چراغانی‌های رنگارنگ، فضای این کوهستان تاریک را روشن و نورانی می‌کنند.

برای مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

چگونه به دربند تهران برسیم؟

خوشبختانه دربند تهران مسیر بسیار سرراستی دارد و رسیدن به آن به راحتی امکان‌پذیر است. شما می‌توانید با ماشین شخصی، اتوبوس، مترو و تاکسی خود را به این نقطه کوهستانی پایتخت برسانید. پیش از هر چیز باید راهی میدان تجریش شوید. برای این منظور می‌توانید از خط مترو کهریزک تجریش، اتوبوس‌های بی‌آرتی راه‌آهن تجریش یا تاکسی‌های شهری استفاده کنید.

از میدان تجریش هم می‌توانید با گرفتن تاکسی‌های خطی راهی دربند شوید. این تاکسی‌ها شما را در میدان سربند پیاده خواهند کرد. اما اگر تصمیم دارید تا با ماشین شخصی به دربند بروید، باید خود را به میدان تجریش رسانده و سپس به سمت خیابان دربند حرکت کنید. پیشنهاد می‌کنیم که ماشین خود را در میدان سربند یا خیابان منتهی به آن پارک کرده و باقی مسیر را پیاده طی نمایید.

آیا درکه و دربند یکی هستند؟

اگر بخواهیم به این سوال جواب کوتاهی بدهیم، باید بگوییم که خیر! گرچه این دو محله در دسته مناطق مرتفع شمالی تهران قرار می‌گیرند، اما یکی نیستند و هر یک ویژگی‌های منحصر به فردی دارند.

درکه یکی از محبوب‌ترین مسیرهای کوهنوردی است که در شمال غربی تهران واقع شده و صخره‌ها و سنگ‌های پلکانی دارد. این ییلاق خوش آب و هوا با داشتن تفریحگاه‌های قدیمی، کافه‌ها و رستوران‌های کوچک، به گرمی از گردشگران و کوهنوردان پذیرایی می‌کند. با این حال درکه بیشتر از دربند فضای کوهستانی دارد و به زبان خودمانی، بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند با جدیت کوهنوردی کنند!

دربند اما بیشتر برای افرادی جذابیت دارد که قصدشان استراحت و لذت بردن از رستوران‌ها و کافه‌های خیابانی است. در حقیقت شور و حال دربند و حس نوستالژی که در این محله جریان دارد، باعث شده است تا گردشگرانی به آن بیایند که کوهنوردی جدی مفهومی برایشان ندارد.

دربند تهران بیشتر مناسب افرادی است که می‌خواهند برای لحظاتی هرچند کم، از زندگی شهری فاصله بگیرند و در میان طبیعتی بکر و هوایی خوش، چایی دبش و غذایی گرم نوش جان کنند و به استراحت بپردازند.

جاذبه های دیدنی اطراف دربند

چرخیدن در دربند به تنهایی یک ماجراجویی ناب است که می‌تواند یک صبح تا شب شما را به خودش اختصاص دهد. با این حال به شما توصیه می‌کنیم که اگر زمان کافی دارید، سر زدن به جاذبه‌های نزدیک به دربند را از دست ندهید:

پارک گلابدره

در نزدیکی خیابان دربند، پارک بزرگ و پر درختی وجود دارد که آن را با نام پارک گلابدره معرفی می‌کنند. این پارک چیزی حدود ٢٢ هکتار مساحت دارد و در آن امکانات متعددی برای تفریح گردشگران فراهم شده است. یکی از مهیج‌ترین تفریحات این پارک، سورتمه آن است که علاقه‌مندان را بر روی ارتفاعات دربند، سواری می‌دهد!

جاده تندرستی، بوفه، دریاچه، آبشار و آلاچیق، پیست دوچرخه‌سواری، سکوهای نشیمن، فضای سبز، زمین ورزش و بازی، سینما پرواز، سافاری وحشت، آبنما و .. بخشی دیگر از  امکانات تفریحی پارک گلابدره به شمار می‌روند.

امام‌زاده صالح و بازار تجریش

برای اهالی شمیران، امامزاده صالح و تجریش دو جاذبه نوستالژیک و مهم این محله به شمار می‌روند. خوشبختانه این دو مکان زیارتی و دیدنی در نزدیکی دربند قرار دارند و می‌توانند مقاصدی ایده‌ال برای گشت و گذار باشند.

امام‌زاده صالح تا دربند چیزی حدود ۶ کیلومتر فاصله دارد و با تاکسی یا ماشین شخصی دسترسی به آن حدود پنج تا ده دقیقه طول خواهد کشید. این امام‌زاده از جمله زیارتگاه‌های باصفا و قدیمی شمال شهر است که معماری گنبد فیروزه‌ای رنگش، چشم هر گردشگری را به خود خیره خواهد کرد.

بازار تجریش نیز در نزدیکی امام‌زاده واقع شده و در آن همه چیز، از شیر مرغ تا جان آدمی‌زاد پیدا می‌شود. در این بازار خوش رنگ و بو، انواع و اقسام سبزیجات، میوه، ترشی و ادویه به فروش می‌رسند. حتی اگر خرید مهمی در این بازار ندارید، گشت‌وگذار در آن و سر زدن به دالان‌ها و دکان‌های کوچک و بزرگش برایتان لذت‌بخش خواهد بود.

مجموعه تاریخی فرهنگی سعدآباد

یکی از مجموعه‌های تاریخی و دیدنی در حوالی دربند تهران، کاخ سعدآباد است که در قسمت شمالی میدان تجریش قرار دارد. این کاخ در اصل اقامتگاهی ییلاقی بوده که برای پادشاهان قاجار و پهلوی مورد استفاده قرار می‌گرفته است. در حال حاضر بخش‌هایی از این مجموعه به موزه تغییر کاربری داده‌اند و تعدادی از آن‌ها در اختیار نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند.

بد نیست که بدانید مجموعه کاخ سعدآباد از ۱۸ ساختمان اصلی تشکیل شده است. درب شمالی این مجموعه در میدان دربند واقع شده و سر زدن به آن به ویژه در فصل پاییز به شدت پیشنهاد می‌شود.

آرامستان ظهیرالدوله

با سر زدن به آرامستان ظهیرالدوله، بدون شک وارد ماشین زمان خواهید شد و در تاریخ سفر خواهید کرد. این آرامگاه قدیمی محل به خاک سپردن افراد شهیری همچون «علی خان ظهیرالدوله»، «محمدتقی بهار»، «فروغ فرخزاد» و هنرمندان و ورزشکاران محبوب قدیمی است.

گورستان ظهیر الدوله در سال ۱۳۷۷ به‌ عنوان یک اثر ملی توسط سازمان میراث‌فرهنگی به ثبت رسید.

بخوانید از: کاخ گلستان تهران

نکات مهم هنگام سر زدن به دربند تهران

پیش از سر زدن به دربند تهران، حواستان به چند نکته ساده اما مهم باشد:

اگر به قصد کوهنوردی راهی دربند می‌شوید، تجهیزات کامل و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

اگر تصمیم‌تان از آمدن به دربند گشت و گذار است، باز هم با لباس مناسب و کفش کوهنوردیبه این محله بیایید. فراموش نکنید که دربند منطقه‌ای کوهستانی است و بهتر است برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، پوشش مناسب داشته باشید.

هنگام خرید از دکه‌ها و غرفه‌های خیابانی دربند، به سراغ مکان‌های معتبر و بهداشتی بروید تا بعدا دچار مشکل نشوید.

مسیر کوهستانی دربند برای معلولان حرکتی و کودکان با کالسکه مناسب نیست.

بعد از صرف غذا یا نوشیدنی، زباله‌ها را در سطل زباله بریزید و به پاکیزه نگه‌ داشتن این طبیعت و محله تاریخی کمک نمایید.

مسیرهای منتهی به دربند در آخر هفته‌ها بسیار شلوغ و پرترافیک است. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که برای دوری از ترافیک و شلوغی، از وسایل نقلیه عمومی برای دسترسی به دربند استفاده کنید.

خاطره بازی در دربند

برای بسیاری از گردشگران، دربند یادآور خاطرات شیرین و دل انگیز است. دربند تهران یکی از اولین مناطقی است که بسیاری از توریست‌های خارجی و داخلی، به آن سر می‌زنند. گردشگری به نام هما، مسافری است که به تازگی از اصفهان به تهران سفر کرده است. او طبیعت دربند را مانند اصفهان می‌داند و تماشای تهران از میان کوه‌ها را خاطره‌ای عجیب و به یادماندنی توصیف می‌کند.

یکی دیگر از گردشگران چینی دربند معتقد است که سواری با تله سیژ برای او تجربه‌ای دلهره آور بوده، چرا که صندلی‌ها تکان می‌خوردند و یک بار هم از حرکت ایستادند!

مسئول گروه کوهنوردی که از هند به ایران و دربند آمده‌ هم می‌گوید که رستوران‌های این محله، محیط جذابی دارند و صرف غذا در نزدیکی رودخانه و صخره‌های بزرگ کوه، برای او متفاوت و جذاب بوده است.

به نظر می‌رسد که این منطقه تاریخی، تفریحی، ورزشی، توانسته است توجه اغلب مسافران و گردشگران را به خود جلب کند و هر رهگذری را با خاطراتی خوش و فراموش نشدنی، به خانه بفرستد.

کلام آخر، دربند تهران، پناهگاه کوهستانی

در این مطلب با شما از محله دربند صحبت کردیم و به معرفی جاذبه‌های تفریحی و گردشگری این منطقه خوش آب و هوا پرداختیم. دربند تهران، از جمله محله‌های شمالی پایتخت است که با کافه‌ها و رستوران‌ها و طبیعتی منحصر به فرد، پناهگاهی دلنشین برای رفع خستگی خواهد بود. بدون شک این محله قدیمی و پر نقش و رنگ، هر گردشگری را راضی به خانه می‌فرستد.

اگر ساکن تهران نیستید و به عنوان یک مسافر از این محله و دیگر محله‌های پایتخت دیدن می‌کنید، به خاطر داشته باشید که در تهران، خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره خانه و رزرو آپارتمان در تهران از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره دربند تهران

آیا دربند تهران دارای امکانات پارکینگ است؟

در ابتدای دربند پارکینگ طبقاتی عمومی وجود دارد. می‌توانید ماشین خود را پارک و پیاده‌روی در این مسیر را شروع کنید. با این حال در روزهای آخر هفته دربند، پیدا کردن محل پارک خودرو در اطراف خیابان، ممکن است کمی سخت و زمان‌بر باشد.

آیا دربند تهران در شب نیز باز است؟

بیشتر مجموعه‌های دربند تهران مانند رستوران‌ها و قسمت‌های تفریحی از ساعات ابتدایی صبح تا نیمه‌های شب آماده ارائه خدمات به مراجعه کنندگان هستند.

آیا دربند تهران دارای امکانات بهداشتی است؟

در دربند تهران، سرویس بهداشتی عمومی در ابتدای مسیر ورود به این محله تعبیه شده است. امکانات بهداشتی در اغلب رستوران‌ها و مجموعه‌های تفریحی این منطقه نیز وجود دارد.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب