صفر تا 100 تهرانگردی در سفر به تهران

0

اقوام مختلفی از سرتاسر ایران در تهران زندگی می‌کنند و این شهر بزرگ میزبان قومیت‌های مختلفی است. جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری و تفریحی تهران بسیار زیاد هستند به طوری که ممکن است برخی از این جاذبه‌ها پنهان بمانند. در این مقاله قصد داریم شما را برای سفر به تهران آماده کنیم تا بتوانید گشت و گذار کاملی در این کلانشهر داشته باشید، با ما همراه باشید.

معرفی شهر تهران
معرفی شهر تهران در سفر به تهران

تهران بزرگ‌ترین کلانشهر و پایتخت ایران و همچنین پر جمعیت‌ترین شهر ایران است. تهران شهری که 50 سال پیش مسیر رشد را آغاز کرده و در حال حاضر جمعیت حدودا 16 میلیون نفری دارد. این کلانشهر بزرگ و پیچیده در کوه‌پایه‌های البرز قرار گرفته و اقلیمی نیمه خشک، به همراه تابستان‌هایی گرم و زمستان‌هایی سرد دارد که البته این آب و هوا در چند سال اخیر کمی دچار تغیر شده و زنگ اخطار تغیرات آب و هوایی چند سالی است که شنیده می‌شود. ارتفاع شهر تهران از سطح دریا در برخی مناطق 900 متر و در برخی مناطق دیگر 1800 متر است.

بهترین زمان سفر به تهران
بهترین زمان سفر به تهران

تهران به دلیل اینکه جاذبه‌های گردشگری و تاریخی بسیار زیادی دارد که در تمام ایام سال فعالیت می‌کنند، زمان یا فصل مشخصی برای سفر ندارد و در تمام ایام سال می‌توان از جاذبه‌های گردشگری، تفریحی و تاریخی تهران بازید کرد. در سفر به تهران باید به ترافیک عجیب این شهر توجه داشته باشید که در تمام روزهای هفته، ترافیک سنگین تهران مسئله‌ای آزاردهنده است. برای رهایی از این ترافیک و گشت و گذاری راحت و بدون مشکل، ایام عید نوروز پیشنهاد ما برای سفر به تهران است.

در ایام عید نوروز و فروردین ماه آب و هوای تهران بسیار دلپذیر و خنک و همچنین خیابان‌های شهر خلوت و بدون ترافیک است. حتی در این ایام تورهای تهران‌گردی زیادی توسط شهرداری تهران برگزار می‌شود که می‌توانید با استفاده از این خدمات از جاهای دیدنی تهران بازدید کنید. در ایام نوروز کاخ موزه‌ها و جاهای دیدنی تهران مقداری شلوغ‌تر از ایام دیگر سال است اما ارزش بازدید را دارد و به دلیل خلوت بودن، به راحتی می‌توان در شهر جا به جا شد.

جهت اجاره سوئیت در تهران کلیک کنید.

در سفر به تهران از کجا بازدید کنیم؟

برنامه‌ریزی برای سفر به تهران کار دشواری نیست و در طی چند روز می‌توان از جاهای دیدنی و تاریخی این شهر بزرگ دیدن کرد. مکان‌های گردشگری تهران به انواع کاخ‌موزه‌ها، موزه‌ها، پارک‌ها و جاذبه‌های طبیعی دسته بندی می‌شوند. در لیست زیر با برخی از جاذبه‌های گردشگری تهران آشنا می‌شویم. برای اطلاعات کاملتر از جاهای دیدنی تهران کلیک کنید!

کاخ موزه سعدآباد؛ یکی از زیباترین کاخ‌های سلطنتی ایران
کاخ سعدآباد در سفر به تهران

یکی از معروف‌ترین عمارت‌های تاریخی کلانشهر تهران، کاخ موزه سعدآباد است. این مجموعه 300 هکتاری مربوط به چهار دروه تاریخی است و بعد از پیروزی انقلاب به موزه تبدیل شده است. 110 هکتار از این مجموعه بزرگ مربوط می‌شود به عمارت‌ها و کاخ‌های سلطنتی که معماری خاص و بسیار ویژه‌ای دارد و ترکیبی از معماری اروپایی و ایرانی اصیل است. این مجموعه 18 ساختمان اصلی کوچک و بزرگ دارد که بعد از انقلاب به موزه تبدیل شده‌اند و برخی از این کاخ‌ها مورد استفاده نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته‌اند و جلسات رسمی در آن‌ها برگزار می‌شود.

سفر در استان تهران نگاهی است به تاریخ گذشته و غرق شدن در سال‌های دور و نزدیک، در سفر به تهران حتما از این کاخ زیبا و اشرافی با معماری خاص بازدید داشته باشید. این مجموعه بزرگ و تاریخی در تمام روزهای سال به جز تعطیلات و ایام خاص از ساعت 9 تا 19 در فصل بهار و تابستان و از ساعت 9 تا 17 در فصل پاییز و زمستان میزبان گردشگران و علاقمندان است.
آدرس: میدان تجریش، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان شهید فلاحی، انتهای خیابان شهید طاهری، مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد

کاخ نیاوران، منطه ییلاقی پادشاهان
کاخ نیاوران در سفر به تهران

کاخ نیاوران یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی گردشگری تهران است که در سفر به تهران از آن نباید غافل شد و چند ساعتی را به این کاخ مجلل و زیبا باید اختصاص داد. این مجموعه تاریخی در شمال تهران و در منطقه نیاوران با مساحت حدودا 11 هکتاری قرار گرفته است. درختان سر به فلک کشیده و همجواری این منطقه با کوه‌های شمال تهران باعث شده این کاخ به ییلاق مورد علاقه پادشاهان پهلوی و قبل از آن قاجاری تبدیل شود.

مجموعه باغ و کاخ نیاوران به دستور فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که پس از پادشاهی فتحعلی شاه، محمد شاه قاجار ساختمان‌های دیگری در این مجموعه احداث کرد. بعد از آن با دستور ناصرالدین شاه عمارت‌های دیگری در این محموعه ساخته شد تا دوره پهلوی که به صورت کامل این مجموعه تکمیل گردید. این عمارت و مجموعه بزرگ در خرداد سال 1377 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. ساعات کاری این مجموعه، همچون مجموعه کاخ سعدآباد است و در میدان باهنر قرار گرفته است.

کاخ گلستان؛ سفر به تهران در قلب تاریخ
کاخ گلستان در سفر به تهران

مجموعه کاخ گلستان یکی از زیباترین و باشکوه‌ترین عمارت‌های تاریخی تهران است که زیبایی‌های منحصر به فرد و شگفت انگیزی دارد. این مجموعه رویایی در حال حاضر حدودا 5 هکتار مساحت دارد و پادشاهان زیادی را در طول عمر تقریبا 450 ساله خود، به چشم دیده است. مجموعه کاخ گلستان در خیابان پانزده خرداد و میدان ارگ قرار گرفته است و دسترسی راحت به مترو 15 خرداد، باعث شده گردشگران زیادی در سفر به تهران، به راحتی بتوانند از این مجموعه با شکوه بازدید کنند.

عمارت‌های بزرگ و معروفی در این کاخ اشرافی بنا شده است و یکی از معروف‌ترین این عمارت‌ها، عمارت شمس العماره نام دارد. این ساختمان در زمان خود نماد معماری مدرن و همچنین نمادی از تهران قدیم بوده است. این عمارت که نگین کاخ گلستان است، بلندترین ساختمان تهران بوده و از این حیث جزیی از برترین‌های تاریخ خود بوده است. در ساختمان‌های این کاخ آثار هنرمندانه و ظریفی از اساتید به نام ایران را می‌توان مشاهده کرد؛ ارسی‌های ظریف، نقاشی‌های شگفت انگیز، آینه کار‌ی‌ها و گچبری‌های زیبا و باشکوه و تزیینات به کار رفته در جای جای این مجموعه چشم هر گردشگری را مبهوت خود می‌کند.

بازار بزرگ تهران؛ بازاری به قدمت تاریخ صفوی
یازار بزرگ در سفر به تهران

یکی از جاهای دیدنی کلانشهر تهران، بازار بزرگ است که در خیابان‌ 15 خرداد و خیابان‌های اطراف آن قرار گرفته است. تاریخچه این بازار بزرگ به زمان شاه طهماسب صفوی بازمی‌گردد که در این زمان چند دکان و حجره کوچک در این بازار شروع به کار می‌کردند. اما در زمان حکومت قاجار و هنگامی که تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، این بازار مسیر رشد خود را آغاز کرد و بیشتر از قبل رونق گرفته است.

بازار تهران مساحت حدودی 105 هکتاری دارد و معماری بی نظیر و پیچیده بازار باعث شده گردشگران داخلی و خارجی زیادی در سفر به تهران از این بازار تاریخی و استراتژیک بازدید کنند. بازار تهران تاثیر زیادی در حوادث اقتصادی و سیاسی سال‌های دور و نزدیک پایتخت داشته و یکی از مراکز مهم و اقتصادی تهران است. اصناف مختلف در تیمچه‌ها، سراها و دالان‌‌های این بازار در حال حاضر فعالیت می‌کنند و همچنان این بازار یکی از مراکز مهم اقتصادی پایتخت است.

پل طبیعت؛ پیوند دو نقطه حیاتی تهران
پل طبیعت در سفر به تهران

یکی از نمادهای تهران مدرن، پل طیبعت است. این پل زیبا و مدرن یکی از افتخارات ملی کشورمان است و توسط مهندسان ایرانی اجرا و ساخته شده است. این سازه عظیم تاکنون جوایز معماری زیادی کسب کرده است. در ساخت این پل بزرگ بیش از 14 هزار قطعه فولادی را در کنار هم قرار داده‌اند و چیزی در حدود 102 کیلومتر جوشکاری مهندسی شده اتصالات این پل عظیم را فراهم کرده است. در سفر به تهران حتما از این پل باشکوه بازدید کنید که دو فضای سبز تهران را به هم متصل کرده است.

پل طبیعت، پارک چنگلی طالقانی و بوستان آب و آتش را به هم پیوند داده است. در قسمتی از این پل جذاب کافه‌ها و رستوران‌های مختلفی قرار گرفته‌اند که برای صرف غذا به راحتی می‌توانید به این رستوران‌ها دسترسی داشته باشید. این پل توسط خانم لیلا عراقیان طراحی شده و از سال 1393 تاکنون جوایز داخلی و خارجی زیادی را از آن خود کرده است. زمانی که بر روی این پل می‌ایستید منظره‌ای زیبا از اتوبان‌های اصلی تهران مشاهده خواهید کرد که در هنگام شب نورپردازی خاص و ویژه‌‌ای دارند.

چگونه به تهران سفر کنیم؟

تهران به دلیل موقیعت جغرافیایی خاص و ویژه‌ای که دارد و پایتخت کشور است، مسیرهای هوایی و زمینی، همچنین ریلی متعددی دارد و برای سفر به تهران هر کدام یک از این مسیرها را می‌توان انتخاب کرد. در سفر به تهران معمولا می‌توانید توسط بزرگراه‌ها و آزادراه‌های اصلی به مقصد دلخواهتان در شهر تهران برسید. همچنین خطوط هوایی و ریلی متعددی از تهران به اکثر شهرهای کشور وجود دارد.

حمل و نقل در تهران چگونه است؟
حمل و نقل در سفر به تهران

زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی در تهران تقریبا شرایط خوبی دارد، البته که برای بهتر شدن شرایط مسئولان باید توجه بیشتری به این موضوع داشته باشند. خطوط اتوبوس‌های تندرو، مناطق مختلف تهران را به یکدیگر وصل کرده و دسترسی راحتی به این خطوط در تهران وجود دارد. همچنین خطوط مترو تهران که در حال حاضر 7 خط فعال دارد، مسیرهای گوناگونی را به یکدیگر متصل می‌کند. مسافران و گردشگران در هنگام سفر به تهران می‌توانند با هر یک از وسایل حمل و نقل عمومی در این کلانشهر جا به جا شوند.

بهترین رستوران‌های تهران در کدام مناطق قرار دارند؟

 سفر به تهران

از مهم‌ترین جاهای گردشگری تهران، می‌توان به رستوران‌های این کلانشهر اشاره کرد. در تهران انواع مختلفی از رستوران‌های سنتی و بین‌المللی فعالیت می‌کنند و به عبارتی بهترین رستوران‌های تهران را می‌توانید در سفر به تهران بروید و یک سفر خوشمزه داشته باشید. برای بسیاری از ساکنان تهران و حتی گردشگران، رستوران گردی یک تفریح شاد است و در ایام تعطیلات و روزهای خاص این رستوران‌ها میزبان گردشگران زیادی هستند. برخی از مردم در رستوران‌ها جلسات کاری مهم برگزار می‌کنند و برخی دیگر مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود را در این رستوران‌ها جشن می‌گیرند.

شمال و جنوب تهران فرقی نمی‌کند، در بیشتر مناطق تهران رستوران‌های خوب و درجه یکی وجود دارد که شبی خاطره انگیز را برای شما رقم می‌زند.

بهترین مراکز خرید و بازارهای تهران

مراکز خرید تهران جزیی از جاذبه‌های گردشگری مهم تهران محسوب می‌شوند که گردشگران و مسافران در زمان سفر به تهران، حتما از چند مرکز خرید خوب بازدید می‌کنند. مراکز خریدی که به بازارهای قدیمی و برخی بازارهای معروف خلاصه نمی‌شوند؛ این مراکز خرید در هر گوشه‌ای از این کلانشهر قرار گرفته‌اند که برخی از آن‌ها لوکس‌ترین مراکز خرید کشور هستند.

مرکز خرید پالادیوم؛ مدرن و لوکس
مرکز خرید پالادیوم در سفر به تهران

این مرکز خرید یکی از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین مراکز خرید پایتخت است و در شمال شهر تهران، منطقه زعفرانیه قرارگرفته است. در این مرکز خرید انواع برندهای ایرانی و خارجی پوشاک، زیورآلات، کیف و کفش و جوهرات قرار گرفته‌ است. این مجموعه تجاری تفریحی علاوه بر رستوران‌های خوب و شیک، فودکورت هم دارد که منوی غذایی با کیفیت و خوبی ارایه می‌دهد.
آدرس: تهران، خیابان مقدس اردبیلی، نرسیده به میدان الف، مرکز خرید پالادیوم

پاساژ ارگ تجریش؛ معماری خاص و متفاوت
پاساژ ارگ تجریش در سفر به تهران

پاساژ ارگ تجریش یکی از مراکز خرید زیبا و بسیار خاص پایتخت است. این پاساژ در یکی از بهترین مناطق تهران، ضلع شمالی میدان تجریش و خیابان سعدآباد قرار گرفته است. مجتمع تجاری ارگ تجریش در 10 طبقه واقع شده است که از این طبقات، 5 طبقه به پارکینگ اختصاص دارد. نورپردازی این مجتمع در شب، بسیار چشم‌نواز و زیبا است و تقریبا در هر نقطه‌ای از تجریش قرار بگیرید این پاساژ را مشاهده خواهید کرد.
آدرس: تهران، میدان تجریش، ابتدای خیابان سعدآباد

بازار بزرگ تهران

همان طور که در این مقاله اشاره کردیم، بازار بزرگ تهران یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارها و مراکز خرید تهران و کشور است. جالب است بدانید که این مرکز ویژه اقتصادی در سال 1356 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در این مجموعه  فروش انواع کالاها از جمله کالاهای؛ خرده‌فروشی، عمده فروشی، کارگاه‌های تولیدی و غیره انجام می‌شود. این بازار در تعطیلات و ایام خاص به صورت کامل تعطیل است.
آدرس بازار بزرگ تهران: تهران، میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران

بازدید از مرکز خرید کوروش در سفر به تهران
مرکز خرید کوروش در سفر به تهران

مرکز خرید کوروش یکی از مراکز تجاری فرهنگی بزرگ غرب تهران است. این مرکز خرید در فضایی به وسعت 9500متر مربع و در سال 1393 احداث گردیده است. این پاساژ بزرگ در 18 طبقه بنا شده است که 9 طبقه از آن در زیر زمین قرار گرفته است. این پاساژ را می‌توان به چند بخش تجاری، رفاهی، فرهنگی و تفریحی تقسیم بندی کرد. مجتمع فرهنگی پردیس باعث شده گردشگران و مسافران در سفر به تهران از این پاساژ بزرگ بازدید کنند.
آدرس: بزرگراه شهید ستاری، خیابان پیامبر مرکزی، مرکز خرید کوروش مال

مرکز خرید اپال
مرکز خرید اپال در سفر به تهران

این مرکز خرید شیک و بزرگ در شمال غرب تهران قرار گرفته است. این مرکز خرید انواع فروشگاه‌ها و امکانات تفریحی و سرگرمی را در خود جای داده و علاوه بر رستوران و بوتیک‌های مختلف، شهربازی ویژه‌ای در این مرکز خرید قرار گرفته است. مرکز خرید اپال در سال 1398 افتتاح شده و در 14 طبقه قرار گرفته است. یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این مرکز خرید وجود باند هلی‌کوپتر است که در ارتفاع 90 متری قرار گرفته است.
آدرس مرکز خرید اپال: تهران، سعادت آباد، شهرک غرب، بلوار فرحزادی، میدان کتاب، ابتدای بلوار کوهستان

مراسم آیینی تهران
مراسم آیینی در سفر به تهران

شهر تهران با وجود قدمت بالای خود، رسوم آیینی غنی و متنوعی ندارد. در محله‌های اصیل و جنوبی تهران مراسم دینی و آیینی مرسوم برگزار می‌شوند. این مراسم لزوما متعلق به شهر تهران نیستند و بدون سفر به تهران هم می‌توان آنها را در اقصی نقاط ایران یافت. گوشه‌ای از این آیین، آداب و رسوم را می‌توان اینگونه برشمرد:

  • سینه زنی، زنجیر زنی و برگزاری هیئت‌های مذهبی در ایام خاص مثل محرم
  • ادای نذر در محله‌های مختلف تهران
  • مراسم‌های محدود و کنترل شده‌ی کریسمس، عید پاک و غیره برای سایر ادیان
  • پخش افطار در ماه رمضان
  • چراغانی و شادباش در خیابان‌های شهر تهران حین اعیاد مذهبی
  • دید و بازدید عید در زمان نوروز
  • قالی شویان، نخل گردانی، برگزاری تعزیه و سایر مراسم مرتبط با شهرهای ایران و متاسفانه سنت غلط قمه زنی

سوغات تهران؛ از خوراکی‌های خوشمزه تا صنایع دستی
سوغات در سفر به تهران

تهران شهری است که انواع صنایع دستی را می‌توان از سراسر کشور در آن پیدا کرد. به دلیل اینکه مهاجران بسیاری از شهرهای مختلف کشور به تهران عزیمت کرده‌اند انواع سوغاتی‌ها در کلانشهر تهران یافت می‌شود. انواع چرم‌های نقاشی شده که یادگاری است از دوران قاجار به عنوان یکی از سوغاتی‌های اصیل تهران شناخته می‌شود. همچنین جاجیم بافی و قالی بافی نیز در شهرهای مختلف استان تهران همچون دماوند و فیروزکوه تولید می‌شود.

خوراکی‌های تهران نیز به چند بخش محصولات کشاورزی و خوراکی‌هایی همچون آلوچه و لواشک تقسیم بندی می‌شود. در سفر به تهران حتما سیب دماوند را میل کنید که طعم بسیار تازه و خوشمزه‌ای دارد. انواع سبزی‌های کوهی همچون ریواس، پونه کوهی، چای کوهی در کوه‌های شمال تهران کشت می‌شود که طرفداران خاص خودش را دارد.

سوالات متداول راهنمای سفر به تهران

بهترین رستوران‌های تهران در کدام منطقه قرار گرفته اند؟

یکی از جاذبه‌های گردشگری استان تهران رستوران‌ها هستند، این رستوران‌ها در بیشتر مناطق تهران قرار گرفته‌اند و میزبان گردشگران زیادی هستند. میتوان هر نوع غذایی را در این رستوران های باکیفیت پیدا کرد.

بهترین مراکز خرید تهران کدامند؟

در سفر به تهران می‌توانید از مراکز خریدی همچون پالادیوم، ارگ تجریش، بازار تهران، مجتمع اپال و مرکز تجاری کوروش در کنار ده ها جاذبه دیگر و پاساژ های شیک بازدید کنید

بهترین فصل سفر به تهران چه زمانی است؟

بهترین فصل سفر به تهران ایام عید نوروز است که تهران بسیار خلوت‌تر از هر زمان دیگری است، اما اصولا تهران یک شهر چهارفصل است.

آب و هوای تهران چگونه است؟

آب و هوای تهران به صورت نیمه خشک است و در سال‌های اخیر بارش‌های کمتری هم داشته، این موضوع باعث شده آب و هوای تهران به صورت نیمه خشک باشد.

کاخ موزه‌های معروف تهران کدامند؟

کاخ موزه گلستان در مرکز شهر، کاخ موزه سعد اباد و کاخ موزه نیاوران در شمال شهر معروف‌ترین کاخ موزه‌های تهران هستن که در سفر به تهران حتما از آن‌ها بازدید کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب