پارک ملت تهران کجاست؟ مشهورترین بوستان پایتخت

0

وقتی اسم پارک ملت تهران می‌آید، بسیاری از ما یاد خاطرات نوستالژیک آن می‌افتیم؛ یعنی آن روزها یا شب‌هایی که از خوردن بستنی‌های نیم‌متری و ذرت مکزیکی‌های خوشمزه جلوی پارک حظ می‌کردیم و این لذت با اسکیت سواری، تماشای مرغابی‌های دریاچه پارک و قایق‌سواری روی آن تکمیل می‌شد.

از روزهای کودکی ما تاکنون، پارک ملت تغییرات زیادی داشته؛ اما هنوز اصالت و زیبایی خود را حفظ کرده و یکی از بهترین جاذبه‌های تهران برای خلوت شخصی، قرارهای عاشقانه و پیک‌نیک‌های دوستانه و خانوادگی است. هنگام قدم زدن در این پارک حتماً شش‌دانگ حواستان را جمع کنید؛ چون در هر گوشه از آن یک مجسمه، اثر هنری یا یک شگفتی دیگر برای کشف کردن وجود دارد.

در این مقاله شما را با این پارک نوستالژیک پایتخت، جاذبه‌ها، مسیر دسترسی و امکانات آن آشنا می‌کنیم.

پارک ملت تهران کجاست؟

پارک ملت تهران کجاست؟
به دلیل طبیعت زیبا و امکانات متنوع تفریحی و ورزشی، این پارک یکی از مهم‌ترین بوستان‌های پایتخت محسوب می‌شود.

پارک ملت یکی از سرراست‌ترین جاذبه‌های تهران است و در بخش انتهایی خیابان بلند ولیعصر قرار دارد. این پارک 34 هکتاری از شمال به سازمان صداوسیما، از شرق به خیابان ولیعصر، از غرب به مجموعه ورزشی انقلاب و محله آرارات و از جنوب به اتوبان نیایش محدود می‌شود.

به دلیل طبیعت زیبا و امکانات متنوع تفریحی و ورزشی، این پارک یکی از مهم‌ترین و جذاب‌ترین بوستان‌های پایتخت محسوب می‌شود و بر اساس نظرسنجی مرکز مطالعات رسانه‌ای همشهری، نخستین پارکی است که پایتخت‌نشینان رفتن به آن را به مهمانان غیرتهرانی خود پیشنهاد می‌کنند.

پارک ملت تهران به شکل نامنظم و به سبک پارک‌های انگلیسی طراحی شده است و از نظر زیبایی با بوستان‌هایی مثل پارک ساعی تهران رقابت تنگاتنگی دارد.

آدرس پارک ملت تهران: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگراه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی (نیایش)

نگاهی به تاریخچه پارک ملت

تا پیش از سال 1345، پارک ملت تهران زمینی بایر و بی آب و علف بود؛ اما در این سال فرح پهلوی دستور داد تا این زمین بایر تبدیل به پارک شود. فاز اول این پارک شامل بخشی است که در مجاورت خیابان ولیعصر و با در اختیار گرفتن بخشی از پیاده رو این خیابان احداث شد. این فاز در سال 1347 به اتمام رسید و در آن زمان این بخش از پارک را با نام بلوار کنار جاده می‌شناختند.

فاز دوم شامل جنگل‌کاری‌های جنوب سازمان صداوسیما و چمن‌کاری‌ها و گل‌کاری‌های سمت اتوبان نیایش و خیابان سئول می‌شود. این فاز در سال 1353 افتتاح شد. جدیدترین بخش پارک، پردیس سینمایی ملت است که در سال 1387 افتتاح شد.

بخوانید از: پل طبیعت تهران کجاست؟

چگونه با مترو به پارک ملت برویم؟ مسیر دسترسی به پارک ملت

بهترین مسیر دسترسی به پارک ملت
برای دسترسی به این پارک با بی‌آرتی، باید سوار اتوبوس‌های خط 7 (تجریش-راه آهن یا پارک وی-راه آهن) شوید.

همان‌طور که گفتیم، این پارک از سرراست‌ترین جاذبه‌های تهران است و به همین دلیل به‌راحتی می‌توانید خودتان را به آنجا برسانید. در ادامه بهترین مسیرهای دسترسی به این پارک را با یکدیگر بررسی می‌کنیم.

دسترسی با خودروی شخصی

برای دسترسی با خودروی شخصی، می‌توانید از 2 مسیر خیابان ولیعصر و اتوبان نیایش استفاده کنید. اگر مسیر خیابان ولیعصر را انتخاب کنید، باید در کوچه‌های روبرو دنبال جای پارک بگردید؛ در صورتی که با انتخاب مسیر اتوبان نیایش به پارکینگ پارک دسترسی خواهید داشت.

دسترسی با مترو

ایستگاه مترو میرداماد (خط 1) نزدیک‌ترین ایستگاه به این پارک است. بعد از پیاده شدن در این ایستگاه، باید خودتان را با یک تاکسی به تقاطع میرداماد و ولیعصر برسانید و از آنجا با بی‌آرتی یا یک تاکسی دیگر تا درب اصلی پارک بروید.

دسترسی با بی‌آرتی

برای دسترسی به این پارک با بی‌آرتی، باید سوار اتوبوس‌های خط 7 (تجریش-راه آهن یا پارک وی-راه آهن) شوید. ایستگاه‌های پارک ملت و نیایش نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به پارک محسوب می‌شوند.

بخوانید از: 0 تا 100 معرفی پارک جمشیدیه تهران

درب اصلی پارک ملت تهران کدام است؟

درب اصلی پارک ملت
پیاده‌روی منتهی به این درب گل‌کاری و درخت‌کاری شده و در آن چندین مجسمه زیبا به چشم می‌خورد.

در اصلی پارک ملت تهران در مجاورت خیابان ولیعصر واقع شده و خود یکی از زیباترین جاذبه‌های پارک است. پیاده‌روی منتهی به این درب گل‌کاری و درخت‌کاری شده و در آن چندین مجسمه زیبا به چشم می‌خورد. صیقلی بودن این بخش باعث شده تا بسیاری از آن برای اسکیت و اسکوترسواری استفاده کنند.

بهترین زمان بازدید از پارک ملت

بهترین زمان بازدید از پارک ملت تهران
پارک ملت تهران در هر فصلی جاذبه‌های خاص خود را دارد.

این پارک در هر فصلی زیبایی‌های خاص خود را دارد. در فصل بهار یک‌پارچه سبز می‌شود و در فصل پاییز هم تماشای مناظر هزار رنگ و قدم زدن روی برگ‌های زرد و نارنجی درختان آن لذتی وصف‌ناشدنی دارد. بسیاری از اهالی تهران و مسافران پایتخت در شب‌های تابستان برای فرار از گرما به این پارک و محوطه اطراف دریاچه آن پناه می‌برند و در فصل زمستان نیز مکانی ایدئال برای برف‌بازی و درست کردن آدم‌برفی است.

بخوانید از: معرفی باغ کتاب تهران؛ میعادگاه کتاب‌خوان‌های تهرانی کجاست؟

دیدنی‌های پارک ملت تهران

پارک ملت تهران دیدنی کم ندارد و احتمالاً هر بار که از آن بازدید می‌کنید، یک جاذبه جدید کشف خواهید کرد. مشهورترین دیدنی‌های این پارک را در ادامه معرفی کرده‌ایم:

سردیس‌ها

سردیس‌های پارک ملت
سردیس بسیاری از مشاهیر ایران را می‌توانید در این بخش ببینید.

در مجاورت پلکان بزرگ و آب‌نمای پلکانی پارک، سردیس‌های هنرمندان و مشاهیر ایران مثل ابن‌سینا، فردوسی، حافظ، سعدی و نیما یوشیج به چشم می‌خورد. مجسمه تمام‌قد امیرکبیر هم در مجاورت این سردیس‌ها قرار دارد.

مشابه سردیس‌ها و مجسمه‌های این پارک را می‌توانید در پارک لاله تهران هم پیدا کنید.

دریاچه مصنوعی

دریاچه پارک ملت
مهم‌ترین جاذبه پارک ملت

دریاچه مصنوعی بزرگ‌ترین جاذبه پارک ملت تهران است. این جاذبه در بخش شمال غربی پارک واقع شده و آب‌نمای موزیکالی دارد که شب‌ها کار می‌کند. روی دریاچه نیز پلی احداث شده که با رفتن روی آن می‌توانید چشم‌انداز زیبایی به پارک، دریاچه و آب‌نما داشته باشید. علاوه بر این، امکان قایق‌سواری روی دریاچه هم وجود دارد.

آب‌نمای موزیکال

آب‌نمای موزیکال از زیباترین جاذبه‌های پارک ملت تهران است که در وسط دریاچه مصنوعی آن قرار دارد. فواره‌های این آب‌نما همگام با ریتم آهنگ‌های پخش شده بالا و پایین می‌روند و رنگ نور آنها نیز همگام با آهنگ تغییر می‌کند.

قطار دودی

قطار دودی پارک ملت تهران
قدمت قطار دودی به دوران ناصرالدین‌شاه می‌رسد.

قطار دودی یا ماشین‌دودی مجموعه‌ای از یک لوکوموتیو و یک واگن است که در ضلع غربی پارک قرار دارد و سوژه خوبی برای عکاسی محسوب می‌شود. قدمت قطار دودی به دوران ناصرالدین‌شاه می‌رسد و از آن برای جابه‌جایی مسافران بین تهران و حرم شاه عبدالعظیم استفاده می‌شده است.

بخوانید از: زیباترین پارک شمال تهران، پارک نیاوران

سازه تعاملی شهری

سازه تعامل شهری در میان پارک و پردیس سینمایی ملت قرار دارد و مجموعه‌ای متشکل از چند پروفیل خمیده و سیم‌های بکسل است که چند سطح مشبک و پیچیده را ایجاد کرده‌اند. این سازه در سال 2017 جایزه جهانی ArchDaily را برنده شده است.

مجسمه‌ها و آثار حجمی

مجسمه‌های پارک ملت
در سرتاسر پارک ملت چند اثر انتزاعی سنگی و زیبا نصب شده است که با آن‌ها می‌توانید عکس‌های خاص و زیبا بگیرید.

به غیر از مجسمه‌های برنزی و سردیس‌های زیبا، در سرتاسر پارک ملت چند اثر انتزاعی سنگی و زیبا نصب شده است که با آن‌ها می‌توانید عکس‌های خاص و زیبا بگیرید. این آثار از ششمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در این محل جمع‌آوری شده‌اند؛ جشنواره‌ای که در سال 1393 و به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

باغ‌وحش پارک ملت تهران کجاست؟

باغ وحش پارک ملت تهران
مخاطبان اصلی این باغ‌وحش کودکان و نوجوانان هستند.

باغ‌وحش پارک ملت تهران در اصل بخشی از ضلع غربی این پارک است و برای ورود به آن، نیازی به تهیه بلیط ندارید. مخاطبان اصلی این باغ‌وحش کودکان و نوجوانان هستند و در آن حیواناتی مثل مارال، گوزن شاخ‌دار، شترمرغ، میمون، قو، مرغابی، فنچ، مرغ عشق، عقاب و کرکس نگهداری می‌شوند.

بخوانید از: بام لند تهران کجاست و چه امکاناتی دارد؟

امکانات تفریحی‌ورزشی پارک ملت تهران

پارک ملت تهران امکانات تفریحی مناسبی برای تمامی گروه‌های سنی دارد که شامل  قایق‌سواری، میز پینگ‌پنگ و فوتبال‌دستی، پیست اسکیت، زمین والیبال و بدمینتون، میز شطرنج، زمین بازی کودکان و … می‌شود. شاید تصور کنید که این امکانات در هر پارک بزرگی پیدا می‌شود؛ اما این پارک امکانات تفریحی ویژه‌ای هم دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی می‌کنیم:

پردیس سینمایی ملت

پردیس سینمایی ملت
هر سال بخشی از رویدادهای مهم جشنواره فیلم فجر در این پردیس برگزار می‌شود.

پردیس سینمایی ملت در بخش غربی پارک قرار دارد و مجهز به 12 سالن نمایش فیلم است. این مجموعه از بزرگ‌ترین پردیس‌های سینمایی تهران محسوب می‌شود و هر سال بخشی از رویدادهای مهم جشنواره فیلم فجر در آن برگزار می‌شود. به جز سالن نمایش فیلم، پردیس سینمایی ملت امکانات دیگری مثل رستوران، کافه، پارکینگ و کتابفروشی هم دارد.

سینما 4 بعدی

اگر از آن‌هایی هستید که معتقدند فیلم باید هیجان داشته باشد و مخاطب را حسابی درگیر کند، حتماً سری به سینما 4 بعدی پارک بزنید. این سینما مجهز به افکت‌هایی مثل رعد و برق، تکان خوردن صندلی، ضربه به پا و پاشش آب است که هیجان تماشای فیلم را چند برابر می‌کند.

جاده تندرستی

جاده تندرستی پارک ملت تهران
هر روز از ساعت 6:15 تا 7:30 صبح در میدان ورزش برنامه ورزش صبحگاهی برگزار می‌شود.

جاده تندرستی پارک ملت تهران در مجاورت میدان ورزش و دریاچه مصنوعی پارک قرار دارد و می‌توانید از آن برای دویدن و پیاده‌روی حرفه‌ای استفاده کنید. علاوه بر این، هر روز از ساعت 6:15 تا 7:30 صبح در میدان ورزش برنامه ورزش صبحگاهی برگزار می‌شود.

زمین گلف مینیاتوری

زمین گلف مینیاتوری در ضلع جنوبی پارک قرار گرفته و در آن باید توپ را از مسیرهای پرپیچ‌وخم و عجیب عبور بدهید و به مقصد برسانید. در این مجموعه هر سال جام مینی گلف هم برگزار می‌شود.

امکانات رفاهی پارک ملت تهران

فهرست زیر بخشی از امکانات رفاهی این پارک را نشان می‌دهد:

  • پارکینگ عمومی (واقع در بخش غربی)
  • کافه
  • رستوران
  • بوفه
  • آلاچیق
  • نمازخانه
  • سرویس بهداشتی
  • آبخوری
  • کلینیک گل‌وگیاه (مرکزی که در مورد نحوه نگهداری گل‌وگیاه مشاوره می‌دهد)

گونه‌های گیاهی و جانوری پارک ملت

در بخش‌های قبلی به معرفی گونه‌های جانوری پارک ملت تهران پرداختیم که می‌توانید آن‌ها را در باغ‌وحش پارک ببینید. از 34 هکتار مساحت این پارک، حدود 23 هکتار به چمن کاری، 3.2 هکتار به جمنگل کاری و 2 هکتار به گل‌کاری اختصاص دارد. در بخش جنگلی پارک درختانی مثل سدروس، چنار، ناورن، اقاقیا، بید مجنون، سرو، تبریزی، زبان گنجشک و … دیده می‌شوند.

از میان گل‌های زیبای پارک هم می‌توانیم به گالانیا، کوکب، شمعدانی، رز مینیاتوری، هفت‌رنگ، حنایی و … اشاره کنیم.

پارک ملت؛ پناهگاه نوستالژیک چند نسل

در این مقاله گشتی در پارک ملت تهران زدیم و با بخش‌های مختلف، تفریحات، امکانات و بهترین مسیر دسترسی به آن آشنا شدیم. اگر مسافر پایتخت هستید و می‌خواهید سری به این پارک بزنید، می‌توانید پیش از سفر وارد صفحه اجاره ویلا و سوئیت در تهران شوید و یک اقامتگاه مناسب را رزرو کنید.

سؤالات متداول درباره پارک ملت تهران

پارک ملت تهران کجاست؟

تهران، خیابان ولیعصر (عج)، جنب بزرگ‌راه آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

پارکینگ پارک ملت تهران کجاست؟

این پارکینگ در ضلع غربی پارک و در مجاورت پردیس سینمایی ملت قرار دارد.

دسترسی به پارک ملت تهران با مترو چگونه ممکن است؟

برای دسترسی به این پارک با مترو، باید در ایستگاه میرداماد پیاده شوید و از آن جا خودتان را به تقاطع خیابان میرداماد و ولیعصر برسانید و سپس با تاکسی یا بی‌آرتی تا درب اصلی پارک بروید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*