10تا از دیدنی‌ترین عجایب پارک ساعی تهران

0

بعید می‌دانیم که ساکن تهران باشید و تا به حال نام پارک ساعی به گوشتان نخورده باشد! حتی اگر از اهالی پایتخت نباشید هم احتمالش زیاد است که در سفرهای گاه و بیگاهتان به تهران، سری به این پارک زده باشید. بوستانی سرسبز با درختان سر به فلک کشیده که در یکی از زیباترین خیابان‌های تهران، خیابان ولیعصر، قرار گرفته است.

در این مطلب با شما سری به پارک ساعی می‌زنیم و به اختصار درباره این گنجینه طبیعی پایتخت صحبت می‌کنیم.

پارک ساعی کجاست؟

پارک ساعی با مساحتی در حدود ۱۲ هکتار، یکی از بزرگ‌ترین پارکهای تهران به حساب می‌آید. این بوستان در منطقه ۶ شهرداری و در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان ونک واقع شده است. محدوده‌ای سرسبز که به دلیل قرار گرفتن در بخش مرکزی شهر، دسترسی نسبتا راحت و ساده‌ای دارد و شهروندان از هر نقطه تهران می‌توانند خود را در زمانی نه چندان طولانی، به آن برسانند.

پارک ساعی از ۶ ورودی تشکیل شده است و درب اصلی آن که در سمت غرب قرار گرفته،‌ به خیابان ولیعصر منتهی می‌شود. در ابتدای این ورودی هم باید مسیر پلکانی را طی کرد که به‌ دلیل اختلاف ارتفاع محیط پارک از سطح زمین، احداث شده است. ورودی شرقی پارک هم در خیابان خالد اسلامبولی (وزرا) قرار دارد.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک کنید.

تاریخچه پارک ساعی

پارک ساعی مانند دیگر پارکها و بوستانهای قدیمی شهر، تاریخچه جالب و خواندنی دارد. ایده اصلی و مقدمات تاسیس این پارک در سال ۱۳۲۴ شکل گرفت. با این حال شروع ساخت آن به عنوان یک پارک جنگلی از سال ۱۳۲۹ آغاز شد.

«کریم ساعی» زمینی به مساحت حدودی ۳۰ هکتار، که از ونک تا عباس‌آباد را شامل میشد، در دست گرفت و با هدف ایجاد ریه‌های تنفسی شهر، درختکاری در آن را آغاز کرد. او در ابتدا درختانی مانند عرعر و چنار را که به آبیاری زیادی نیاز نداشتند، برای این محدوده در نظر گرفت. روش کاشت را هم به شیوه جنگل‌کاری و به‌صورت پلکانی و شیب‌دار انجام داد و در نهایت یک پارک جنگلی کوچک احداث کرد.

چند سال پس از مرگ او، وزارت کشاورزی پارک ساعی را به شهرداری واگذار کرد و در سال‌های بعد و با توسعه تهران، این پارک هم با امکاناتی مانند برکه، جوی، آبشار و زمین بازی تجهیز شد. با این حال طراحی اصلی پارک ساعی به‌شکل امروزی آن، در دهه چهل شمسی و توسط «استاد حسین محجوبی» نقاش و معمار صاحب نام ایرانی صورت گرفت. به گفته آقای محجوبی پارک ساعی ارزان‌ترین پارک تهران بود و تنها با یک معمار، یک باغبان و تعدادی کارگر به شکل امروزی طراحی و ساخته شد.

ساخت و معماری پارک ساعی

همانطور که به شما گفتیم، پارک ساعی در وهله اول به همت مهندس کریم ساعی طرح ریزی و ساخته شد. کریم ساعی دانش آموخته رشته آمار جنگل بود و بعد از بازگشت به ایران، در اداره کشاورزی مشغول به کار شد. وی در آن زمان اولین تشکیلات جنگلبانی ایران را تاسیس کرد. او همچنین نخستین فرد در ایران بود که فضای سبز شهر تهران را توسعه دارد و بانی احداث پارک ساعی شد.

اما بنای کلی طراحی پارک که به شکل امروزی دیده می‌شود، با الهام از الگوی باغ‌های ایرانی و طرح‌های اسلیمی شکل گرفت. با این حال بخش‌هایی از این بوستان مثل بخش کنار برکه، به شیوه باغ‌های ژاپنی طراحی و ساخته شد که امروز به محلی برای نگهداری پرندگان آبزی مبدل گشته است.

پارک ساعی

بد نیست که بدانید سنگ‌های استفاده شده در پارک ساعی هم از بازسازی خیابان‌های قدیمی تهران به یادگار مانده است. پس از آسفالت کردن برخی از خیابان‌های قدیمی مثل خیابان سعدی که بخشی از آن را سنگ تشکیل می‌داد، سنگ‌ها به یک انباری منتقل شد و مهندس محجوبی برای ساخت قسمت‌های سنگی پارک ساعی از آنها استفاده کرد.

این بوستان سرسبز را به یاد و نام بنیانگذار دلسوزش زنده‌یاد «مهندس کریم ساعی» نام‌گذاری کرده‌اند. تندیسی از مهندس کریم ساعی نیز ساخته شده است که در گوشه‌ای از فضای سبز پارک ساعی و در کنار درختان کهنسالی که روزی خود کاشته بود، بر نیمکتی به انتظار و استقبال از گردشگران دیده می‌شود.

پوشش گیاهی و جانوری پارک ساعی تهران

حالا که می‌دانیم پارک ساعی، یکی از بهترین پارک های تهران است ، باید درباره گیاهان و جانوران آن بیشتر بدانیم. همان طور که گفتیم، «کریم ساعی» درختانی را برای این پارک انتخاب کرد که به آب زیادی نیاز نداشته باشند. با این حال با گذشت زمان و با حضور باغبان‌های مختلف در این پارک، تنوع پوشش گیاهی آن هم بیشتر شد. سرو شیرازی، سرو نقره‌ای، سرو تبریزی (صنوبر سیاه)، سرو بادبزنی، چنار، کاج، سیب، گردو، برگ بو، زالزالک، نارون، یاس وحشی، ماگنولیا و کاج سدروس بخشی از درختان کاشته شده در این پارک به شمار می‌روند.

در این بوستان، باغ ‌وحشی هم وجود دارد که در آن جانوران مختلفی نگهداری می‌شوند. در قسمت برکه پارک، لاکپشت و چند گونه پرنده‌ آبی مانند مرغابی، اردک و غاز زندگی می‌کنند. علاوه بر حیوانات باغ وحش، حیوانات آزاد شهری هم در این پارک حضور دارند! منظورمان گربه‌ها و یا پرنده‌های عادی مثل گنجشک و کبوتر است که روی شاخه‌های درختان لانه کرده‌اند و هر صبح با صدای دلنشینشان آواز می‌خوانند.

امکانات پارک ساعی

پارک ساعی در ابتدا پارک جنگلی سرسبزی بود که هوای اطراف را با انتشار اکسیژن درختهایش تمیز می‌کرد و جلوه متفاوتی به خیابان ولیعصر و محله‌های اطراف بخشیده بود. به مرور زمان امکانات موجود در پارک هم افزایش یافت و مراکزی مانند آمفی تئاتر روباز، کتابخانه، آبنمای موزیکال، برکه مصنوعی، وسایل ورزشی، آلاچیق، ‌نمازخانه، بوفه، کافی‌شاپ، سرویس بهداشتی و محیط مناسب برای دوچرخه‌سواری در آن احداث شد.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

بخش‌های مختلف پارک ساعی

علاوه بر امکانات رفاهی، در پارک ساعی امکانات تفریحی متنوعی هم برای یک گشت و گذار لذت‌بخش وجود دارد. در ادامه تفریحات مختلف و جاهای دیدنی این بوستان را به شما معرفی می‌کنیم:

آبنما و دریاچه مصنوعی پارک ساعی

یکی از قسمت‌های محبوب بچه‌ها و خانواده‌ها در پارک ساعی، دریاچه مصنوعی است. دلیل آن هم واضح و مشخص است! در این دریاچه مرغابی‌ها، غازها و سایر پرندگان پارک در حال شنا کردن، جست و خیز و برطرف کردن تشنگی‌ دیده می‌شوند. فراموش نکنید که غذا دادن به این حیوانات ممنوع است و نباید از فاصله‌ تعیین شده به آنها نزدیک شد.

باغ ژاپنی پارک ساعی

همانطور که در تاریخچه این پارک گفتیم، استاد محجوبی در ساخت بعضی از قسمت‌های این بوستان از معماری باغ‌های ژاپنی الگو گرفته است. باغ ژاپنی پارک ساعی که در نزدیکی دریاچه مصنوعی قرار دارد قطعا شما را به یاد فیلم‌ها و سریال‌های قدیمی این کشور می‌اندازد. در این بخش از بوستان، آلاچیق‌هایی دیده می‌شوند که شبیه به عمارت‌های ژاپنی و با سقف‌های شیبدار ساخته شده‌‌اند.

پیست اسکیت پارک ساعی

یک گزینه هیجان انگیز برای تفریح و پر کردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان، پیست اسکیت پارک ساعی است که در ضلع شرقی این بوستان واقع شده و در آن انواع کلاس‌های اسکیت مانند اسکیت نمایشی، اسکیت سرعتی، اسکیت هاکی و اسکیت فری استایل آموزش داده می‌شود.

این پیست مخصوص کودکان و نوجوانان بین ۴ تا ۱۸ سال است که می‌توانند زیر نظر مربیان حرفه‌ای این رشته در آن آموزش ببینند و تمرین کنند. البته حتی اگر کودک شما در کلاس‌ها شرکت نکرده باشد باز هم می‌تواند در این پیست بازی کند. استفاده از این پیست برای عموم رایگان است.

میزهای شطرنج پارک ساعی

نشستن زیر درختان قدیمی پارک ساعی و مشغول شدن به بازی فکری شطرنج، تفریحی ایده‌ال است که اغلب بانوان و آقایان بازنشسته در این پارک به آن مشغولند. در بعضی از میزهای این پارک یک صفحه شطرنج وجود دارد که حسابی علاقه‌مندان این رشته را برای یک بازی جذاب وسوسه می‌کند.

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

امکانات ورزشی پارک ساعی

اگر هوس کردید تا در هوای پاک و تمیز ورزش کنید و علاوه بر تحرکی جانانه از مناظر سرسبز اطراف هم لذت ببرید، پارک ساعی بهترین گزینه برای شما خواهد بود. در این پارک امکانات رایگان و متنوعی برای ورزش‌هایی مانند پینگ‌پنگ، فوتبال‌دستی و والیبال وجود دارد. همچنین علاقه‌مندان رشته‌های بدمینتون و دیگر ورزش‌های هوازی می‌توانند از وسایلی که در گوشه و کنار این پارک تعبیه شده، استفاده نمایند.

اگر هم از علاقه‌مندان ورزش‌های انفرادی هستید، پیاده‌روهای پارک ساعی بهترین مکان برای دویدن و پیاده‌روی خواهند بود.

جاده سلامت و تندرستی پارک ساعی

مسیرها و معابر پارک ساعی به گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توان علاوه بر دویدن و پیاده‌روی، از دوچرخه و اسکیت هم برای حرکت و عبور در آنها استفاده کرد. در کنار این معابر نیمکت‌هایی هم وجود دارند که به شما فرصت می‌دهند تا برای دقایقی مشغول استراحت شوید.

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید.

جشنواره‌های فصلی بوستان ساعی

در پارک ساعی تهران با توجه به فصلها و موقعیت‌های مختلف سال، برنامه‌های گوناگونی برگزار می‌شود. یکی از مشهورترین جشنواره‌هایی که در بوستان ساعی تا امروز برگزار شده، جشنواره بهارستان است. این جشنواره معمولا در محلی روبه‌روی بوستان ساعی برپا می‌شود و هدف از آن دریافت ایده‌ از طرف مردم عادی است که درباره زیباسازی شهر تهران مطرح می‌کنند.

زمین بازی پارک ساعی

زمین بازی پارک ساعی از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه است که در بخش شرقی پارک قرار گرفته و چیزی حدود ۱۵۰۰ متر مربع مساحت دارد. در این پارک وسایل بازی محدودی مانند سرسره و تاب برای تفریح کودکان تعبیه شده است. اگر دوست دارید تا کودکانتان را با بازی‌های بیشتری سرگرم کنید، می‌توانید به شهربازی سرپوشیده‌ پارک ساعی که در بخش شمالی بوستان واقع شده مراجعه نمایید.

باغ وحش پارک ساعی

در باغ پرندگان و باغ وحش پارک ساعی می‌توانید با انواع پرندگان و حیواناتی مانند همستر، سنجاب، طوطی وحشی، غاز، اردک، قو، ‌مرغابی، لاک‌پشت، طاووس و… آشنا شوید. گرچه این روزها از تعداد حیوانات این مجموعه کم شده، اما هنوز باغ وحش این بوستان فرصت مناسبی برای تماشا و آشنایی کودکان با گونه‌های مختلف این موجودات است.

این بخش دیدنی و پر بازدید در منتهی‌الیه جنوب غربی پارک و در وسعتی بیش از ۵ هزار متر مربع قرار دارد.

مجسمه‌های پارک ساعی

در کنار حیات وحش طبیعی و پرندگان آبزی، مجسمه حیوانات و پرندگان مختلف به‌همراه نام آن‌ها در بخش‌هایی از پارک به چشم می‌خورد. شباهت این مجسمه‌ها به نمونه‌های واقعی آن و تنوع رنگی این ساخته‌های حجمی، یکی از تماشایی‌ترین بخش‌های پارک را برای گردشگران فراهم کرده است. طراحی دقیق و چشم‌نوازی که برای کودکان رویکرد آموزشی دارد و حروف الفبا را با نام پرندگان مختلف در ذهن آن‌ها ثبت می‌کند.

بخوانید از: بازدید از تاریخ در موزه های تهران

بهترین زمان بازدید از پارک ساعی

بوستان ساعی همیشه و در هر فصلی از سال دیدنی است. البته که در پاییز و زمستان، پیک‌نیک و تفریح در پارک کمی سخت‌تر است و ممکن است معدود افرادی برای گردش به آن مراجعه کنند. با این حال از اواسط اسفند ماه تا خرداد، پارک ساعی در همه ساعتی از روز و شب دیدنی خواهد بود. به ویژه در اواخر خرداد که خانواده‌ها ترجیح می‌‌دهند با گرمتر شدن هوا، بعد از غروب خورشید به این بوستان بروند و به شب‌نشینی مشغول شوند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

بهترین مسیر دسترسی به پارک ساعی

برای رسیدن به پارک ساعی و استفاده از محیط دنج و دلنشینش،‌ راه‌های متنوعی وجود دارد. اگر قصد دارید از مترو استفاده کنید، باید در ایستگاه میرزای شیرازی پیاده شده و سپس از خیابان‌های بهشتی و وزرا وارد پارک ساعی شوید.

اگر وسیله نقلیه شخصی را برای رسیدن به این بوستان ترجیح می‌دهید، سه اتوبان رسالت، مدرس و کردستان، مسیر دسترسی به پارک را در اختیارتان خواهد گذاشت.

و در نهایت ارزان‌ترین پیشنهاد برای رفتن به پارک ساعی ‌استفاده از اتوبوس‌های بی‌آرتی است. دو خط «راه‌آهن – پارک وی» و «راه‌آهن – تجریش» در نزدیکی این پارک ایستگاه دارند. تنها کافی است تا سوار این اتوبوس‌ها شوید و در ایستگاه آبشار یا پله سوم که مقابل پارک قرار گرفته‌اند، پیاده شده و خود را به پارک برسانید.

 

کلام آخر؛ بوستان ساعی زیباترین پارک تهران

در شهر تهران پارک های زیادی وجود دارند که برخی از آن ها را همه ایران می شناسند! پارک ساعی از جمله این پارکهاست که با طبیعت سبز، درختان پر برگ و امکانات متعدد، محل مناسبی برای تفرح پایتخت نشینان و مسافران این شهر به حساب می‌آید.

اگر ساکن تهران هستید که هیچ، اما اگر تصمیم دارید تا به پایتخت سفر کنید و چند روزی در فضای سبز و پارکهای دیدنی‌اش خوش بگذرانید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت شب و اقامتگاه‌های آن هم بازدید نمایید. خوشبختانه در تهران خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره روزانه خانه در تهران از سایت شب کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول

پارک ساعی کجاست؟

پارک ساعی در منطقه ۶ شهرداری تهران و در خیابان ولیعصر پایین‌تر از میدان ونک واقع شده است که به صورت شبانه روزی قابل بازدید است.

آسان‌ترین راه دسترسی به پارک ساعی تهران چیست؟

بهترین راه برای رفتن به پارک ساعی ‌استفاده از اتوبوس‌های بی‌آر‌تی است که در دو خط «راه‌آهن-پارک وی» و «راه‌آهن- تجریش» تردد می‌کنند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب