۱۹ تا از بهترین سوغاتی های تبریز

0

تبریز احتیاجی به معرفی ندارد! شهری با طبیعت بکر، آثار تاریخی فراوان و البته مردمی خونگرم که آوازه اصالتشان در سراسر این خاک پیچیده است. تبریز به جز ویژگی‌های شهری جذاب و دیدنی، صنایع دستی مشهور، غذاها و خوراکی‌های خوشمزه و منحصر به فرد خودش را هم دارد! تا جایی که هیچ مسافری دست خالی از این شهر به خانه‌اش برنمی‌گردد. اصلا سوغات تبریز یکی از نکات هیجان انگیزی است که بدون اغراق بسیاری از مسافران را به این شهر می کشاند.

در این مطلب با شما از بهترین سوغات تبریز صحبت می‌کنیم و به اختصار به معرفی بهترین صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه این شهر می‌پردازیم.

سوغات تبریز شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

تبریز بدون شک پایتخت خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه ایران است! اصلا از قدیم بانوان خوش سلیقه تبریزی را به عنوان آشپزان و شیرینی پزانی ماهر می‌شناختند و دستپختشان را در رده بهترین دستپخت‌های جهانی قرار می‌دادند. البته بی‌انصافی نمی‌کنیم! بسیاری از آقایان تبریزی هم دستی بر آتش دارند و در شیرینی پزی‌های معروف شهر، جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین تنقلات را طبخ و آماده می‌کنند.

در تبریز همچنین صنایع دستی متنوعی برای خرید سوغاتی ساخته می‌شود و انواع کالاهای چرمی، فرش، قالی و محصولات چوبی و قلم زنی در این شهر با تنوع فراوان به فروش می‌رسد. اجازه بدهید تا گزافه‌گویی را کنار بگذاریم و یکراست به سراغ اصل مطلب برویم! بعضی از بهترین سوغات تبریز به شرح زیر هستند:

برای مشاهده و رزرو سوئیت تبریز کلیک کنید

فرش و قالی، اصیل‌ترین سوغات تبریز

تبریز یکی از مهم‌ترین مراکز بافت فرش و قالی نه تنها در ایران بلکه در جهان است. بد نیست که بدانید تبریز از سوی «شورای جهانی صنایع دستی» به عنوان «شهر جهانی بافت فرش» شناخته می‌شود. بنابراین بیهوده نیست که مهم‌ترین و بهترین سوغات تبریز، فرش‌های خوش نقش و نگار این شهر به حساب می‌آیند.

فرش‌های تبریز بیشتر از هر چیز به دلیل نقش و طرح‌های متنوع، رنگهای زنده و شاد، ظرافت و ریز بافی و نوع گره‌ها محبوبیت و شهرت دارند. یکی دیگر از دلایل محبوبیت فرش تبریز هم این است که هنرمندان این شهر از رنگ‌های هم خانواده و نامحدود برای ایجاد سایه روشن در کارهای خود استفاده می‌کنند.

اغلب فرش‌های دستباف و ماشینی تبریز در «تیمچه مظفریه» و نمایشگاه و فروشگاه‌های دائمی این شهر به فروش می‌رسند.

شیرینی نوقا، شیرینی معروف تبریز

بگذارید تا شما را با معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین شیرینی تبریز آشنا کنیم! شیرینی نوقا از جمله لذیذترین سوغات تبریز است که در گویش محلی با نام «لوکا» خوانده می‌شود. این شیرینی به دلیل بافت نرم و تازه، ماندگاری بالا و مزه متفاوتش، طرفداران بسیاری نه تنها در ایران بلکه در محدوده خاورمیانه و کشورهای عربی دارد.

ظاهر این شیرینی بسیار شبیه به گز است. ماده اولیه ساخت آن هم مانند گز، شامل سفیده تخم مرغ و آجیل می‌شود. با این حال این شیرینی در انواع ساده، گردویی، وانیلی، پسته‌ای، آجیلی و شکلاتی تهیه می‌گردد که «نوقای گردویی» متداول‌ترین نوع آن در تبریز به حساب می‌آید.

چرم تبریز، ایرانی بپوش!

اگر اهل پوشیدن لباس‌های چرمی هستید و یا لوازمی مانند کیف و کفش را در مدل‌های مختلف چرمی تهیه می‌کنید، پس حتما با کیفیت و دوام چرم تبریز آشنایی دارید. چرم تبریز به دلیل مقاومت بالا، انعطاف پذیری ایده‌ال و کیفیت مناسب از جمله چرم‌های باکیفیت جهانی شناخته می‌شود.

بسیاری از مورخان پیشینه تاریخی چرم تبریز را به اولین انسان‌های دامدار در مناطقی از قفقاز نسبت می‌دهند. با این حال ساخت نخستین کارخانه چرم سازی در این شهر و ایران، به سال ۱۳۰۸ برمی‌گردد که به دنبال آن، در شهرهای دیگری هم مانند همدان، اصفهان و تهران کارخانه‌های چرم‌سازی احداث شد. میدانید که، تبریز شهر اولین‌هاست! حتی سوغات آن. این محصولات جذاب را میتوانید از بهترین بازارهای تبریز تهیه و خریداری کنید.

از آنجا که هنرمندان تبریزی سال‌های بسیاری مشغول دباغی چرم و ساخت محصولات چرمی و ورنی بودند، می‌توان چرم این شهر و این منطقه را به عنوان یکی از بهترین سوغات تبریز معرفی کرد.

شیرینی قرابیه، خوشمزه و مجلسی

سوغات تبریز

قرابیه نوعی شیرینی سنتی تبریزی است که با استفاده از سفیده تخم‌‌مرغ، پسته، بادام و شکر تولید می‌شود. این شیرینی در دیگر شهرهای ایران از جمله اردبیل، زنجان، قزوین و ارومیه نیز به طبخ می‌رسد؛ با این حال در تبریز به عنوان یک شیرینی مجلسی و گران‌قیمت در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گلیم سوزنی یا ورنی بافی؛ سوغات تبریز با تاریخچه‌ای کهن

یکی دیگر از سوغات تبریز که ساخت آن در میان عشایر اطراف این شهر رواج دارد، گلیم بافی سوزنی یا ورنی بافی است. گلیم‌های سوزنی تبریز ظاهری شبیه فرش دارند با این تفاوت که بدون پرز بوده و از نظر وزنی، سبک‌تر هستند. در این هنر ناب، نخ خامه به دور نخ‌های تار پیچیده شده و از دل آن تصاویری به‌صورت هندسی بیرون می‌آید. اغلب طرح‌های رایج در هنر گلیم سوزنی یا ورنی بافی شامل اشکال آهو، گوزن و همچنین پرندگانی مانند مرغ و خروس می‌شوند.

باسلق، یک شیرینی ساده تبریزی برای مهمانی‌ها

اغلب ما با باسلق، این شیرینی سنتی و اصیل ایرانی آشنایی داریم. گرچه این خوراکی خوشمزه و لذیذ در اغلب شهرهای ایران طبخ می‌گردد، اما در تبریز به عنوان یکی از شیرینی‌های مناسبتی در فصل نوروز شناخته می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم که باسلق یکی از محبوبت‌ترین سوغات تبریز است که مواد اولیه آن شامل نشاسته، گلاب، شکر و انواع مغزها می‌شود. در سالهای اخیر بسیاری با اضافه کردن رنگ‌های مجاز خوراکی، این شیرینی را به شکل‌های رنگارنگ و جذاب آماده و سرو می‌کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی تبریز

منبت کاری تبریز، هنر اصیل ایرانی

حتما شما هم نقوش زیبا، برجسته و چشم نوازی را دیده‌اید که با هنرمندی تمام روی چوب حکاکی شده‌اند. هنر منبت‌کاری یکی از مهم‌ترین شاخه‌های صنایع دستی تبریز به حساب می‌آید و سابقه طولانی در این شهر و دیگر شهرهای ایران دارد.

منبت کاری در تبریز بیشتر از هرچیز به دلیل طرح‌های خلاقانه و هنرمندانه از گل‌ها و گیاهان برجسته روی چوب شهرت دارد. به همین دلیل است که آثار ساخته شده این هنر به عنوان زیباترین سوغات تبریز شناخته می‌شوند و به وفور در نقاط مختلف شهر به چشم می‌آیند.

باقلوا؛ معروف‌ترین سوغات تبریز

توضیح دادن درباره شیرینی جذاب و لذیذ باقلوا، از طرفی سخت و دشوار است و از طرف دیگر هم کار بیهوده‌ای به نظر می‌رسد! چرا که همه با این سوغات تبریز آشنایی دارند و بسیاری هم می‌دانند که چطور باید آن را به بهترین شکل درست کنند.

البته که طبخ باقلوا تنها به تبریز محدود نمی‌شود و در شهرهای دیگری هم مانند یزد و کاشان نمونه‌هایی از این شیرینی به فروش می‌رسد. با این حال ماده اصلی باقلوای تبریز خمیر نازکی است که در شهد شکری غلتانده و با انبوهی از مغزهای خوشمزه پر می‌شود. طعم بی‌نظیر و بافت نرم و تازه این شیرینی باعث شده است تا بسیاری از مسافران تبریز به هیچ عنوان از خرید این سوغاتی هیجان انگیز غافل نشوند.

باقلوای کادایف، دسر خوشمزه تبریزی

باقلوای کادایف چیزی شبیه به همان باقلوای سنتی و معمولی خودمان است با این تفاوت که به جای خمیر، از رشته‌های نازک و کوچک تشکیل می‌شود. البته در ساخت این سوغات جذاب تبریز مواد دیگری مانند شهد شکری، گلاب و مغز بادام و پسته هم دخیل هستند. بد نیست که بدانید در سال‌های اخیر بعضی آشپزان حرفه‌ای از خامه و یا پنیر موزارلا برای مواد داخلی این سبک از باقلوا استفاده می‌کنند. البته که این شیرینی با کنافه متفاوت است.

قلم زنی، زیباترین سوغات تبریز

گرچه همه ما اصفهان را به عنوان مهد قلم زنی ایران می‌شناسیم، اما در تبریز هم این هنر بااصالت توسط اساتید ماهر ساخته می‌شود. آثار قلم زنی از جمله جذاب‌ترین سوغات تبریز به حساب می‌آیند که عموما روی فلزاتی مانند مس و نقره انجام می‌شوند.

در سبک قلم زنی تبریزی، استادان کارکشته به جای استفاده از چکش، با فشار و حرکات مچ دست طرح‌های متنوع را روی فلزات شکل می‌دهند. به همین دلیل است که قلم زنی‌های تبریزی ظرافت و جذابیت ویژه‌ای دارند و نقش و نگارشان تا حدودی با دیگر آثار قلم زنی متفاوت است.

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید

حلوا بَزَرَک، سرشار از خواص درمانی

تا به حال چیزی به اسم حلوا بزرک به گوشتان خورده است؟ حلوایی مقوی که از جمله محبوب‎ترین سوغات تبریز به حساب می‌آید و از تفت دادن دانه‌هایی به نام بزرک سیاه ساخته می‌شود. این حلوا رنگ تیره خاصی دارد و به اعتقاد مردم تبریز، سرشار از خواص درمانی گوناگون است.

در مراغه نیز سبک متفاوتی از این حلوا درست می‌شود با این حال حلوا بَزَرَک تبریز با طعم بی‌نظیر و متفاوتش در اغلب شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌های این شهر قابل تهیه است.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید

گلیم تبریز، ارزنده‌ترین سوغات تبریز

گلیم یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین سوغات شهر تبریز است که با انبوهی از طرح‌‌های متنوع و رنگارنگ بافته می‌‌شود. گلیم تبریز اغلب از ابریشم، پشم گوسفند و یا موی بز گرفته شده و با استفاده از سوزن یا دیگر ابزار سنتی به تولید می‌رسد. بد نیست که بدانید یکی از معروف‌ترین گلیم‌های تبریز، گلیم منطقه شاهسون است که در آن طرح‌های اشکال حیوانات، پرندگان، گل‌ها و ستارگان به صورت بزرگ و برجسته به چشم می‌آیند. در واقع این اثر هنری را میتوان سوغات آذربایجان هم دانست.

 

لوز زعفرانی، شیرینی تبریزی مخصوص مهمانی‌ها

لوز زعفرانی یکی از شیرینی‌های سنتی تبریز است که طرز تهیه ساده‌ای دارد و با پودر بادام، شکر، شربت و مغزهای مختلف طبخ می‌گردد. این شیرینی در تبریز با نام شیرینی بایرام معرفی شده و بیشتر از هر موقع دیگری در زمان عید آماده و سرو می‌شود. این سوغات تبریز طعم فوق العاده و منحصربه‌فردی دارد و اغلب در مهمانی‌ها و مجالس مهم مردم این شهر روی میز پذیرایی قرار می‌گیرد!

شکلات تسبیحی، شیرینی متفاوت تبریز

اگر برایتان سوال است که چرا اسم این خوراکی خوشمزه را شکلات تسبیحی گذاشته‌اند، تنها کافی است تا به ظاهر آن نگاهی بیندازید و متوجه وجه شباهت آن با دانه‌های تسبیح شوید! شکلات تسبیحی که طرفداران بسیاری در سراسر ایران دارد، یکی از خوشمزه‌ترین سوغات تبریز است که با کمک شکر، شیر و شکلات آب شده درست می‌شود.

اریس، شکلات پرطرفدار تبریزی

این شیرینی لذیذ ظاهری شبیه به شکلات تسبیحی دارد اما بافت آن بسیار نرم‌تر است و با استفاده از مواد متنوع‌تری طبخ می‌گردد. در ساخت شیرینی یا شکلات اریس، وانیل، پسته و روغن حیوانی حرف اول را می‌زنند. البته مواد دیگری هم مانند شیر و مایع شکلات در ساخت این خوراکی سهیم هستند. اریس که یکی از پرطرفدارترین سوغات تبریز است، در طعم‌‌های کاکائویی، زعفرانی و شیری تولید می‌شود و چشیدنش در کنار یک لیوان چای داغ، حسابی دلچسب و هیجان انگیز است!

شیرینی پیچ انگشتی، ساده و خوشمزه

پیچ انگشتی یا انگشت پیچ، شیرینی پفکی و یکی دیگر از محبوب‌ترین سوغات تبریز است که با زرده تخم مرغ، پودر قند، وانیل و مغز گردو یا بادام پخته می‌شود. این شیرینی از جمله خوراکی‌های رایج تبریز در ایام عید است و برخلاف دیگر خوردنی‌های این شهر، مراحل طولانی ندارد و به سادگی تهیه می‌شود.

پنیر تبریزی، عضو همیشگی سفره‌های صبحانه

اغلب ما برای یک بار هم که شده نام پنیر تبریزی را شنیده‌ایم و یا آن را روی سفره صبحانه در کنار دیگر خوردنی‌ها دیده‌ایم! پنیر تبریزی بدون اغراق یکی از خوردنی‌های محبوب خانواده‌های ایرانی است که در بیشتر شهرهای ایران به فروش می‌رسد. این پنیر از شیر گاو یا مخلوطی از شیر گاو و گوسفند درست می‌شود و بافت آن به طور معمول با سوراخها و حفره‌های ریز به چشم می‌آید. پنیر تبریزی همچنین طعم شوری دارد و رنگ آن سفید مایل به زرد است که به آن پنیر لیقوان هم گفته می شود.

کیفیت و طعم خوب این پنیر باعث شده است تا به عنوان یکی از اصلی‌ترین سوغات تبریز بر سر سفره هر ایرانی قرار بگیرد.

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید

عسل تبریز، طبیعی و باکیفیت

در دشت‌های حاشیه تبریز چندین زنبورداری بزرگ مشغول به کارند که در آنها عسل طبیعی با بهترین کیفیت تولید می‌شود. عسل این منطقه به دلیل طعم بی‌نظیر و بافت منسجم و البته گیاهان بسیار خاص و مقوی، طرفداران بسیاری در سراسر ایران و حتی کشورهای اطراف دارد. بد نیست که بدانید استان آذربایجان شرقی با تولید پانزده درصدی عسل کشور جایگاه دوم این خوراکی محبوب را به خود اختصاص داده است.

این سوغات تبریز در اغلب مغازه‌ها و بازارهای شهر به سادگی پیدا می‌شود.

بخوانید از : راهنمای سفر به تبریز

مربای گل سرخ، لذت یک صبحانه دلنشین

مربای برگ گل محمدی یا مربای گل سرخ یکی دیگر از سوغات تبریز است که مانند دیگر مرباها برای وعده صبحانه و یا عصرانه سرو می‌شود. این مربا طعم و عطری بی‌نظیر دارد و برای هر نوع مزاجی خوشایند است. جالب است که بدانید ترک‌ها به زبان خودشان این مربا را قیزیل گول معرفی می‌کنند و برای درست کردنش از برگ گل‌های محمدی، شکر، هل، آب و جوهر لیمو کمک می‌گیرند. می‌توان این مربا را هم با گل تازه و هم گل خشک تهیه کرد.

کلام آخر؛ سوغات تبریز، یادگاری های خوشمزه و رنگارنگ

در این مقاله بهترین سوغات تبریز را به شما معرفی کردیم و محصولات و یادگاری‌های محبوب این شهر را به اختصار توضیح دادیم! البته که صحبت از سوغات تبریز تنها در یک مقاله نمی‌گنجد و برای درک بهتر زیبایی‌های این شهر باید از نزدیک از آنها دیدن کرد.

اگر تصمیم دارید تا به تبریز سفر کنید و چند روزی مهمان این شهر زیبا و سرسبز باشید، به شما توصیه می‌کنیم که از سایت شب و اقامتگاه‌های آن برای یک اقامت امن و راحت دیدن نمایید. خوشبختانه در تبریز، خانه‌ها و سوئیت‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره روزانه خانه و اجاره ویلا استخردار در تبریز از سایت شب کمک بگیرید.

خانه های پیشنهادی در تبریز:

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب