راهنمای سفر به آذربایجان شرقی؛ با اصالت و کهن

0

استان آذربایجان شرقی پرجمعیت‌ترین و بزرگ‌ترین استان شمال غربی کشور است. این استان مساحتی در حدود 4500 کیلومتر مربع دارد و از سمت شمال همجوار کشورهای آذربایجان و ارمنستان است و تنها استان کشور که مرزی مشترک با ارمنستان دارد.  این استان از نظر اقتصادی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد و رتبه اول صادرات محصولات غیر نفتی کشور بر عهده استان آذربایجان شرقی است که بدین ترتیب، سفر به آذربایجان شرقی رونق بالایی گرفته است.

پیوند دو رشته کوه مهم ایران که رشته کوه‌های البرز و زاگرس هستند، باعث شده این استان از نظر جغرافیایی موقعیت خاصی داشته باشد. آب‌و‌هوای خنک و کوهستانی این منطقه نیز موجب شده که هر سال گردشگران زیادی برنامه سفر به آذربایجان شرقی داشته باشند و برای دیدن جاذبه‌های بکر و سرسبز این استان زیبا راهی آذربایجان شرقی شوند. مرکز استان آذربایجان شرقی، شهر تبریز است. ما در این مقاله به صورت کلی با فرهنگ، جاهای دیدنی، غذاهای محلی و بسیاری از موارد دیگر که مربوط به سفر به آذربایجان شرقی است آشنا می‌شویم.
با ما همراه باشید.

راهنمای سفر به آذربایجان شرقی
سفر به آذربایجان شرقی

منطقه آذربایجان به دلیل موقعیت حساس جغرافیایی به 3 منطقه آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و استان اردبیل تقسیم می‌شود. از شهرهای مهم استان آذربایجان شرقی می‌توان به شهر تبریز که مرکز استان است و همچنین شهرهای مراغه و مرند اشاره کرد. در این استان بیش از 30 محصول کشاورزی به 54 کشور دنیا صادر می‌گردد و در این بین حبوبات آذربایجان شرقی بهترین و با کیفیت‌ترین حبوبات کشور است و مدرن‌ترین گلخانه خاورمیانه نیز در منطقه جلفا قرار گرفته است. شاید همین سوغات بتواند بهانه خوبی برای سفر به آذربایجان شرقی باشد.
یکی از مناطق اقتصادی مهم کشور به نام منطقه آزاد ارس (جلفا) در استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است. این منطقه آزاد فاصله‌ای 137 کیلومتری با مرکز استان یعنی شهر تبریز دارد و در حاشیه رود ارس احداث گردیده است. گردشگران زیادی در ایام سال برای سفر به استان آذربایجان شرقی اقدام می‌کنند و یکی از بهانه‌های سفر به این استان وجود منطقه آزاد ارس است.

برای اجاره ویلا در جلفا کلیک کنید.

بهترین فصل سفر به آذربایجان شرقی
روستا کندوان از جاهای دیدنی آذبایجان شرقی

آب‌و‌هوای آذربایجان شرقی در بهار مقداری سرد است و در اوایل اردیبهشت شکوفه‌های بهاری مناظر زیبایی در این استان به وجود می‌آورند. در ایام تابستان نیز هوای بسیار دلچسب و خنکی دارد؛ آب و هوای خوب و خنک این استان تا اواسط پاییز ادامه دارد. به صورت دقیق‌تر بهترین زمان سفر به آذربایجان شرقی، از خرداد تا اواخر مهر ماه ادامه دارد که در این ایام هوای خنک و لطیف میزبان گردشگران زیادی از سراسر کشور است. تابستان فصلی است که تقریبا تعداد قابل توجهی از مردم وقت آزاد تری برای سفر دارند و دغدغه‌ی انتخاب بهترین مقصد سفر در تابستان را دارند. در ادامه با ما باشید تا یکی از مقصدهای سفرتان را بیشتر بشناسید.

البته که هر فصل در این استان زیبایی‌های خاص خودش را دارد. در پاییز دشت‌های سرسبز به رنگ‌های نارنجی و زرد و قرمز تبدیل می‌شوند و لطف پاییز، زیبایی طبیعت را دوچندان می‌کند. زمستان سرد هم، در استان آذربایجان شرقی بسیار دیدنی است و بارش برف باعث شادی مردمان این استان می‌شود. البته که بارش زیاد برف برخی مشکلات را در روستاهای دورافتاده ایجاد می‌کند اما هر سال در تبریز جشنواره آدم برفی اجرا می‌گردد.

دیدنی های استان آذربایجان شرقی
استان آذبایجان شرقی

طبیعت زیبا و فرهنگ غنی استان آذربایجان شرقی به همراه تاریخ کهن و مردمان مهمان نواز این استان باعث شده سفر به استان آذربایجان شرقی به یکی از سفرهای خاطره انگیز و لذت بخش هر گردشگری تبدیل شود. جاهای دیدنی آذربایجان شرقی کم نیستند و این استان جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و دیدنی بسیار زیادی دارد. از زیستگاه مارال‌های زیبا در دل جنگل‌های سرسبز و بکر منطقه محافظت شده ارسباران تا دژ عظیم و با شکوه قلعه بابک که در 50 کیلومتری شهر اهر قرار گرفته است.

از دیگر جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی می‌توان به روستای سنگی کندوان در دل صخره‌های این روستا اشاره کرد، این روستا در نزدیکی اسکو واقع شده است و برای اجاره سوئیت در کندوان میتوانید از سایت شب اقدام کنید. این روستا یکی از شاهکارهای معماری است و همچنین شهرتی جهانی دارد. کلیسای استفانوس (سنت استپانوس) مقدس نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و دلایل سفر به آذربایجان شرقی است و یادگار مذهب ارامنه‌ی ایران، که در نزدیکی منطقه جلفا قرار گرفته است.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی آذربایجان شرقی

جاهای دیدنی آذبایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی به واسطه فرهنگ و تاریخ کهنی که دارد، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بسیار زیادی را در خود جای داده است. یکی از معروف‌ترین جاذبه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی که گردشگران زیادی را از سراسر کشور مشتاق سفر به آذربایجان شرقی خواهد کرد، پارک ائل گلی یا باغ شاه گلی تبریز است. این مجموعه که یادگار قوم آق قویونلوهاست به یکی از نمادهای تبریز و استان آذربایجان شرقی تبدیل شده است.

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مهم این استان، ارگ علیشاه است که قدمتی 700 ساله دارد. این بنای تاریخی یکی از قدیمی‌ترین و بلندترین دیوارهای کهن کشور است. از دیگر بناهای تاریخی استان آذربایجان شرقی می‌توان مسجد کبود را نام برد. این بنای تاریخی که در تبریز واقع شده است قدمتی 600 ساله دارد و از تاریخ قراقویونلوها به جای مانده است. کاشی کاری‌های منحصر به فرد، این مسجد تاریخی را به یکی از زیباترین بناهای مذهبی-تاریخی جهان تبدیل کرده است.

برای اجاره سوئیت در تبریز روی لینک کلیک کنید.

جاذبه های طبیعی فرصتی برای سفر به آذربایجان شرقی

طبیعت آذربایجان شرقی

یکی از مناطق پر طرفدار و گردشگری استان آذربایجان شرقی جنگل‌های ارسباران است. این منطقه شگفت انگیز باعث شده سالانه گردشگران زیادی از سرتاسر ایران برای سفر به آذربایجان شرقی اقدام کنند. این جنگل‌ها وسعتی در حدود 130 هزار هکتاری دارند و در حاشیه رود ارس و در شمال استان آذربایجان شرقی قرار گرفته‌اند. این جنگل که یکی از زیباترین مناطق گردشگری شمال غرب کشور است، در منطقه‌ای با نام کلیبر قرار دارد.
یکی دیگر از جاهای دیدنی استان آذربایجان شرقی رشته کوه‌های رنگی آلاداغ لار هستند. این کوه‌ها که رنگ‌های قرمز، سبز و  نارنجی را در برمی‌گیرند به کوه‌های رنگین کمانی نیز مشهورند و در فاصله 25 کیلومتری شمال شرق تبریز قرار گرفته‌اند و به صورت دقیق‌تر در مسیر شهرستان اهر به خواجه قرار گرفته است. این جاذبه طبیعی را کمتر گردشگری می‌شناسد و برای معرفی و تبلیغات این منظره زیبا و جذاب باید برنامه ریزی بهتر و دقیقتری برای سفر به آذربایجان شرقی انجام داد.

سوغات استان آذربایجان شرقی

شیرینی های اذربایجان شرقی

سوغات استان آذربایجان شرقی همانند بسیاری از شهرهای کشور، ترکیبی از محصولاتی همچون صنایع دستی یا خوراکی‌های غذایی خوشمزه است. البته که سوغاتی‌های شیرین استان آذربایجان شرقی بسیار معروف است و هر گردشگری بعد از سفر به آذربایجان شرقی معمولا با شیرینی‌های خوشمزه این استان به مبدا خود بازمی‌گردد. شیرینی و آجیل‌های تبریزی را هر ایرانی حتما می‌شناسد. استان آذربایجان شرقی شیرینی‌های خوشمزه‌ای همچون ” قرابیه، نوقا، اریس، راحت الحلقوم، باقلوا و لوز ” دارد.

چرم تبریز یکی از بهترین و معروف‌ترین صنایع دستی استان آذربایجان شرقی است. کیفیت بالای این محصول باعث شده چرم تبریز از گذشته تا امروز به کالایی پر طرفدار و باکیفیت تبدیل شود که شهرتی جهانی دارد و به بسیاری از کشورهای دیگر نیز صادر می‌شود. در کنار چرم، قالی تبریز هم یکی از سوغاتی‌های ارزشمند و گران قیمت این استان است. گردشگران زیادی در سفر به آذربایجان شرقی و شهر تبریز که به عنوان شهر جهانی فرش نیز شناخته می‌‌شود، قالی تبریز را به یادگار خریداری می‌کنند.

غذاهای محلی و خوشمزه استان آذربایجان شرقی

غذای محلی سفر به آذربایجان شرقی

فرهنگ کهن و غنی استان آذربایجان شرقی باعث شده غذاهای محلی این استان شهرت و محبوبیت زیادی در بین ایرانیان سراسر کشور داشته باشد. خوشمزه‌ترین غذای این استان را کوفته تبریزی می‌توان نام برد. این غذای خوشمزه و محلی که اصالتی تبریزی دارد از ترکیب گوشت چرخ کرده، لپه، برنج، رب و ادویه درست می‌شود؛ اگر برنامه سفر به آذربایجان شرقی و شهر تبریز را دارید، حتما این غذای خوشمزه را میل کنید.

کباب بناب یکی دیگر از غذاهای خوشمزه و معروف استان اذربایجان غربی است. این کباب خوشمزه که با ترکیب گوشت گوسفندی و پیاز درست می‌شود از غذاهای پرطرفداری‌ است که همچون کوفته تبریزی به کل ایران هم صادر شده است. از دیگر غذاهای محلی می‌توان به غذاهایی همچون، بادمجان شکم پر، آش گوشواره، آش دندونی و آبگوشت دیزی سنگی اشاره کرد. در سفر به استان آذربایجان شرقی خوش آب‌و‌هوا حتما این غذاها را میل کنید که طعم لذیذ و فوق‌العاده‌‎ای دارند.

رستوران های معروف آذربایجان شرقی
رستوران های معروف استان آذربایجان شرقی

تنوع رستوران‌های استان اذربایجان شرقی بسیار زیاد است و رستوران‌های زیادی وجود دارد که غذاهای با کیفیتی ارائه می‌دهند. در ادامه برخی از این رستوران‌ها را با هم بررسی می‌کنیم:

رستوران حاج علی؛ از معروف‌ترین‌های استان آذربایجان شرقی

رستوران حاج علی یک از بهترین و قدیمی‌ترین رستوران‌های تبریز است که قدمتی 100 ساله دارد و کباب‌های بسیار لذیذی برای مهمانان خود آماده می‌کند.

آدرس:تبریز، بازار سرپوشیده تبریز، بازار کلاه دوزان

رستوران برکه

رستوران برکه حدودا 20 دقیه با مرکز شهر تبریز فاصله دارد و غذاهای بسیار خوش طعم و لذیذی در قالب غذاهای ایرانی و فرنگی ارایه می‎‌دهد. انواع کباب‌ها، آبگوشت و غذاهای ایرانی را می‌توانید در این رستوران میل کنید.

آدرس: تبریز، کمربندی سردرود، ما بین زیرگذر اول و دوم

رستوران گازماخ

یکی از بهترین رستوران‌های تبریز و استان آذربایجان شرقی رستوران گازماخ است. این رستوران انواع غذاهای ایرانی را با کیفیت و طعم دلچسبی ارایه می‌دهد. این رستوران مناسب مهمانی و دورهمی‌های شما نیز می‌باشد.

آدرس: ‎تبریز، وليعصر، توانیر شمالی پایین تر از مجتمع گلپارک، مجتمع تجاری گلها

شهرها و روستاهای استان آذربایجان شرقی
شهرهای آذربایجان شرقی

استان آذربایجان شرقی دارای 21 شهر است. از معروف‌ترین این شهرها می‌توان به شهرهای: تبریز، میانه، اسکو، اهر، بناب، مراغه و مرند اشاره کرد. موقعیت جغرافیایی این استان باعث شده مسیر دسترسی به این شهرها، خیلی راحت امکان پذیر باشد و به دلیل صنعتی بودن اکثر شهرهای این استان جاده‌ها و مسیرهای دسترسی به شهرهای این استان، جاده مناسب و آسفالت خوبی دارد.

فصل گردشگری و بهترین زمان سفر به آذربایجان شرقی همان طور که اشاره کردیم اواخر خرداد تا اواخر مهرماه است که در این زمان آب‌و‌هوای دلپذیر و دلچسبی را در سفر به این استان تجربه خواهید کرد. در بین شهرهای استان آذربایجان شرقی پر جمعیت‌تربن شهر این استان، تبریز است و کم جمعیت‌ترین شهر نیز قلعه چای نام دارد.

آداب و رسوم مردم آذربایجان شرقی

سنت مردمان آذربایجان شرقی

مردمان آذربایجان شرقی دارای فرهنگی اصیل و غنی هستند و آیین‌های خاص و ویژه‌ای برای برخی از روزهای سال دارند. یکی از همین آیین ها؛ آیین تکم گردانی است. این آیین که به “بز چرانی” نیز مشهور است، سنتی است برای استقبال از فصل بهار. در این سنت مردم با لباس‌های محلی و رنگ‌های شاد با نمادهای عروسک تکم گردانی، در کوچه و بازار می‌چرخند و به جشن و پایکوبی مشغول ‌می‌شوند.

سفر به آذربایجان شرقی پر از جذابیت و کشف ناشناخته‌هاست و یکی دیگر از رسم و رسومات سنتی مردم این منطقه، آیین شب چله یا شب یلدا است. در مهمانی‌ها و شب نشینی‌های شب چله، مردم در کنار یکدیگر شب را به صبح می‌رسانند و با خواندن اشعار آذری، لذت شب نشینی را دوچندان می‌کنند. در این شب که بلندترین شب زمستان است، برای نو عروسان خود جشن می‌گیرند و پارچه و هدایای نفیسی به تازه عروسان‌ هدیه می‌دهند.

اقامت در استان آذربایجان شرقی

اقامتگاه در آذربایجان شرقی

شهرهای استان آذربایجان شرقی اغلب صنعتی هستند اما در شهرهای گردشگری این استان اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌هایی مناسب اجاره وجود دارد که به راحتی می‌توان رزرو کرد و تجربه یک اقامت خوب و دلچسب را داشت. اقامت در روستاهای این استان تجربه متفاوتی از سفر به آذربایجان شرقی را برایتان فراهم آورده و یکی از سفرهای ماندگار و خاطره انگیز شما خواهد شد.

برای اجاره ویلا در آذربایجان شرقی کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در تبریز

حمل و نقل مدرن در تبریز

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است و به عنوان یکی از کلانشهرهای کشور شناخته می‌شود که جمعیتی حدودا 1.5 میلیون نفر دارد. این شهر نیازمند حمل و نقل خوب و استاندارد و زیر ساخت‌های مناسبی است و در چند سال گذشته تلاش‌های فراوانی در این رابطه شده و تبریز به عنوان شهری پیشرو در این زمینه فعالیت می‌کند.
همچنین اتوبوس‌های تندرو در بیشتر مسیرهای اصلی این شهر وجود دارد و دسترسی به جاهای مختلف شهر از طریق این اتوبوس‌ها به راحتی انجام می‌شود. مترو تبریز هم در حال کامل شدن است و 5 خط اصلی برای شهر مرکزی استان آذربایجان شرقی، تبریز در نظر گرفته شده است که حدودا 100 کیلومتر طول این خطوط است؛ از بابت حمل و نقل عمومی هم در سفر به آذربایجان شرقی مشکلی وجود ندارد.

پاسخ به سوالات متداول:

استان‌های همجوار آذریایجان شرقی کدامند؟

از سمت غرب و جنوب غرب کشور استان آذربایجان غربی، از سمت شرق کشور استان اردبیل و از جنوب شرق استان زنجان، همسایه‌های استان آذربایجان شرقی هستند.

مرکز استان آذربایجان شرقی کدام شهر است؟

کلانشهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است که جمعیت این شهر نزدیک به 1.5 میلیون نفر است.

منطقه آزاد جلفا در کدام منطقه از استان آذربایجان شرقی قرار گرفته است؟

منطقه استراتژیک جلفا یا ارس در حاشیه رود ارس قرار گرفته است. این منطقه به دلیل نزدیک بودن به مناطق مرزی یکی از مناطق مهم اقتصادی کشور است.

بهترین فصل سفر به آذربایجان شرقی چه زمانی است؟

به دلیل جغرافیای خاص و وِیژه  و همچنین آب و هوای خنک، از اواخر خرداد تا اواخر مهر بهترین زمان سفر به آذربایجان شرقی است.

سوغاتی‌های آذربایجان شرقی کدامند؟

سوغات استان آذربایجان شرقی به دو قسمت صنایع دستی و خشکبار تقسیم بندی می‌شوند. انواع شیرینی‌های همچون نوقا، باقلوا و لوزی سوغات خوراکی این استان هستند و همچنین چرم و قالی سوغاتی‌های گران قیمت و لوکس استان آذربایجان شرقی است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب