کلیبر کجاست؟ شهری کوچک در دل دیار بابک

0

آذربایجان شرقی یکی از زیباترین استان‌های ایران است. این استان سرشار است از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی که نشان از تاریخ پرحادثه آن دارند. در این استان زیبا و در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز، شهرستانی با طبیعت بکر قرار گرفته است. اما شهرستان کلیبر کجاست؟ شهری که در دل جنگل‌های ارسباران قرار دارد و با مرکزیت شهر کلیبر یکی از زیباترین شهرهای دیار بابک خرمدین است.

کلیبر کجاست؟ بهترین فصل سفر به ارسباران

شهر کلیبر

کلیبر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که در میان جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است. این شهر ییلاقی و زیبا پر است از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی است. فاصله کلیبر از تبریز نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر و حدود ۲ ساعت و نیم رانندگی است. فاصله کلیبر از اردبیل نیز در حدود ۲۲۰ کیلومتر و ۳ ساعت و نیم رانندگی است. کلیبر یک روستای بکر در میان کوه است که آب و هوای بی‌نظیری دارد و می‌تواند یکی از مقاصد سفر در تابستان باشد. در واقع بهترین فصل سفر به کلیبر و ارسباران در اواخر بهار تا انتهای تابستان است.

افرادی که به تاریخ علاقه دارند، احتمالا با کلیبر و قلعه تاریخی آن آشنا هستند و می‌دانند که کلیبر کجاست. قلعه بابک که معروف‌ترین جاذبه کلیبر است، روی کوهی بلند قرار دارد و نشانی جامانده از زمان خلفای عباسی و مخالف سرسخت آن‌ها، یعنی بابک خرمدین است که نزدیک به ۲۲ سال در برابر این سلسله مبارزه و استقامت کرد.

زبان مردم کلیبر

مردم کلیبر به زبان آذری و ترکی صحبت می‌کنند. در واقع کلیبر هم به اردبیل نزدیک است و هم به دلیل قرارگرفتن در آذربایجان، از فرهنگ این خطه برخوردار است.

آب و هوای کلیبر

همانطور که پیش‌تر گفتیم، کلیبر یک منطقه ییلاقی است که در منطقه جنگلی ارسباران و بین رشته‌کوه‌های این منطقه قرار گرفته است. به همین دلیل این منطقه از آب و هوای معتدل در فصل بهار و تابستان و سرد در فصول پاییز و زمستان برخوردار است. بهترین فصل سفر به کلیبر فصل بهار و تابستان است که هوا در معتدل‌ترین حالت خود قرار دارد.

به دلیل خنکی هوا در تابستان، این شهر می‌تواند انتخاب مناسبی برای سفرهای تابستانی باشد.

جاذبه های کلیبر

تقریبا در هر نقطه از کلیبر می‌توانید یک جاذبه طبیعی یا تاریخی پیدا کنید؛ به همین دلیل هم معمولا بهشتی برای دوستداران تاریخ و طبیعت است. به دلیل وجود جاذبه‌های زیاد، بهتر است قبل از سفر به فکر یک اقامت چند روزه و به تبع آن، اجاره اقامتگاه در کلیبر باشید. در ادامه نقاط دیدنی کلیبر را معرفی می‌کنیم.

قلعه بابک

قلعه بابک

قلعه بابک نقطه عطف تاریخ کلیبر است. این قلعه یکی از معروف‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است که در بالای کوه احاطه شده با جنگل قرار دارد. این قلعه، محل اقامت و دفاع بابک خرمدین در برابر حکومت خلفای عباسی بوده است.

برای صعود به قلعه، بهتر است یک فرد محلی آشنا به مسیر و البته تجهیزات کامل همراه داشته باشید. اگر خودرو مخصوص آفرود مانند پاترول داشته باشید، می‌توانید مسیر پیاده را به ۱ ساعت کاهش دهید. اما اگر خودروی مناسب آفرود و صعود نداشته باشید، بهتر است خودرو خود را در ابتدای مسیر پارک کنید و مسیر را پیاده طی کنید. در این حالت تقریبا ۳ ساعت مسیر تا قلعه در پیش دارید.

آبگرم موتاللیق

چشمه موتاللیق یکی از چشمه‌های شناخته شده ارسباران است که در روستای آبیش احمد قرار دارد. آب این چشمه معدنی و درمانی است و به همین خاطر، مردم کلیبر این آب را به روستاهای مختلف لوله‌کشی کرده‌اند و در حمام از آن استفاده می‌کنند.

مسجد و حمام کلیبر

مسجد جامع کلیبر

 

حمام کلیبر، که به حمام شاه عباس نیز معروف است، همزمان با ساخت مسجد جامع کلیبر به دستور شاه عباس صفوی ساخته شده است. مسجد جامع کلیبر یا مسجد امامزاده کلیبر، در مرکز شهر کلیبر قرار دارد. این مجموعه حمام و مسجد با وجود قدمت و اهمیت تاریخی که دارد، متاسفانه چندان به نگهداری از آن اهمیت داده نشده است.

حمام کلیبر در حال حاضر تقریبا از بین رفته است، مسجد نیز در سال‌های اخیر و بعد از چندین حادثه مانند فروریختن مناره‌ها و قطع درختان آن، زیر نظر سازمان گرشگری قرار گرفته است و در حال مرمت است.

دره پیغام

دره پیغام یا پیکان، کلیدی‌ترین دره کلیبر است. البته کلیبر آن قدری دره دارد که حتی به سرزمین دره‌ها معروف است. دلیل وجود این دره‌های متعدد، وجود رود پیغام است. راستی یادتان باشد که حتی اگر در تابستان به دره‌های کلیبر و بخصوص دره پیغام سفر کردید، لباس گرم همراه داشته باشید چون حتما لازمتان می‌شود.

قلعه پیغام

قلعه پیغام نیز یکی دیگر از قلعه‌های اطراف کلیبر است. این قلعه نیز در زمان جنبش بابک خرمدین نقش به‌سزایی در مقاومت قوم خرمدین در برابر خلفای عباسی داشت. قلعه پیغام در نزدیکی روستای پیغام و روی یکی از کوه‌های اطراف روستا نزدیکی کلیبر قرار دارد.

جنگل ارسباران

جنگل‌های ارسباران

جنگل ارسباران یکی از مناطق حفاظت شده ایران است. این جنگل وسیع،‌نزدیک به ۷۲ هکتار مساحت دارد و در بخش جنوبی رودخانه مرزی ارس است. ارسباران گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری را در دل خود جای داده است و از همین جهت، از اهمیت زیست‌محیطی خاصی برخوردار است.

عمارت خان کلیبری

عمارت خان کلیبری یکی از خانه‌های قدیمی شهرستان کلیبر است که هنوز ظاهر قدیمی خود را حفظ کرده است و به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

سد خاکی اولیبان

در فاصله کمی از غرب شهر کلیبر، سد خاکی اولیبان قرار دارد که یک دریاچه کوچک نیز در کنار آن ایجاد شده است و کمپ کوتاه مدت یا یک پیک‌نیک خانوادگی گزینه مناسبی است.

آبشار گلوسنگ کلیبر

آبشار گلوسنگ

آبشار گلوسنگ در نزدیکی روستای گلوسنگ شهرستان کلیبر قرار دارد. این آبشار در زمستان به دلیل سرمای زیاد تبدیل به آبشار یخی می‌شود و تابستان نیز بهترین فصل بازدید از این آبشار است.

دره مکیدی

دره مکیدی که در زبان آذری به مکیدی دره سی معروف است، یکی از مناطق کمپ و گردشگری کلیبر است. دره مکیدی در نزدیکی بخش مکیدی کلیبر و در میان جنگل‌های ارسباران قرار گرفته است.

دشت سئحرآما

دشت سئحرآما یکی از دشت‌های منطقه ارسباران و نزدیک به قلعه بابک است. این دشت زیبا در بعضی از فصول از گل‌های مختلف رنگارنگ می‌شود و جلوه زیبایی به این منطقه می‌دهد.

از تهران تا کلیبر چقدر راه است؟

قلعه بابک کلیبر

فاصله تهران تا کلیبر در حدود ۸۰۰ کیلومتر و مسیر، یک مسیر ۱۰ ساعته است. برای رسیدن به کلیبر از تهران، باید به سمت ابهر و زنجان و سپس تبریز حرکت کنید. سپس قبل از رسیدن به تبریز، در کمربندی به سمت کلیبر (شمال شرقی تبریز) حرکت کنید.

سوغات شهرستان کلیبر چیست؟

از مهم‌ترین سوغات کلیبر می‌توانیم به انار و زغال اخته اشاره کنیم. زغال اخته کلیبر به حدی معروف است که تقریبا هر ساله جشنواره زغال اخته در این شهرستان برگزار می‌شود.

پایان سفر به کلیبر زیبا

هر سفری پایانی دارد و سفر ما هم که با سوال کلیبر کجاست شروع شد، به این نقطه پایانی رسید. در نهایت می‌خواهیم بگوییم که اگر به دنبال مقصدی تابستانی هستید، قطعا کلیبر می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. یادتان باشد در سفر به دیار بابک، حداقل چند روز در شهر کلیبر اقامت داشته باشید تا بتوانید حداکثر استفاده از مناطق دیدنی این شهرستان را داشته باشید.

در ضمن شما می‌توانید در سایت شب، اقامتگاه‌های مختلفی را در خود شهر کلیبر یا شهرهای اطراف برای اقامت خود رزرو کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب