کدام یک با محیط زیست سازگارتر است؛ هتل‌ یا اقامتگاه‌؟

0

همه ما کم و بیش با مزایای سفر رفتن آشنا هستیم. مسافرت ما را با فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌کند، افکار و باورهای جدیدی را به ما می‌آموزد و در مجموع ما را در مسیری متفاوت قرار می‌دهد. با تمام این خوبی‌ها، صنعت گردشگری بدون ایراد و تاثیرات منفی نیست.

مصرف انرژی و انتشار کربن که به طور مستقیم با گردشگری در ارتباط است، به عنوان یکی از مهم‌ترین نگرانی‌های جدی این صنعت شناخته می‌شود. این در حالی است که انتظار می‌رود در آینده و با ریشه کن شدن کامل کرونا، هر سال تعداد مسافران در سرتاسر زمین به 1.5 میلیارد نفر برسد. در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری، توجه به مسئولیت زیست محیطی در سفر اهمیت دارد. پس شاید برای بسیاری از مسافران، تردیدهایی درباره محل اقامت و تاثیر آن بر محیط زیست وجود داشته باشد.

ما در این مقاله به شما می‌گوییم که برای حفاظت و توجه به محیط زیست، ماندن در کدام مکان مناسب‌تر است؛ هتل یا اقامتگاه؟

خانه بومگردی یا هتل؟

هتل
هتل

در سالهای گذشته خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی فراوانی در سراسر جهان به استقبال مسافران رفتند. محبوبیت این خانه‌ها به جایی رسید که برخی از بزرگترین هتل‌ها به ساخت اتاق‌هایی مشابه خانه‌های بومی مشغول شدند. به نظر می‌رسد که امروز در صنعت گردشگری، رقابت بین هتل‌ها و اقامتگاه‌ها همچنان وجود دارد و حتی در حال بیشتر شدن است. با این حال شواهد نشان می‌دهد که اقامتگاه‌های بومگردی بیشتر از هتل‌ها با محیط زیست سازگاری دارند.

چرا اقامتگاه‌ها با محیط زیست سازگارترند؟

جواب این سوال تنها به یک مقایسه ساده بین هتل و اقامتگاه احتیاج دارد. هتل‌های بزرگ و زنجیره‌ای معمولآ از تعداد فراوانی اتاق تشکیل شده‌اند که در آن خدمات 24 ساعته ارائه می‌شود. در هتل‌ها مصرف انرژی به دلیل فضای بزرگ و تعداد مهمانان بالاست. این در حالی است که خانه‌های بومگردی یا اقامتگاه‌ها، به نگهداری کمتری نیاز دارند و انرژی در آنها به اندازه مصرف می‌شود. در چنین خانه‌هایی، تنها یک یا دو وسیله برقی کار می‌کند و به جای تامین انرژی برای صدها اتاق، چند چراغ کوچک فضای خانه را روشن خواهد کرد.

آمارها همچنین نشان می‌دهند که استفاده از روش‌های سبز برای صرفه‌جویی در انرژی، تأثیرات زیست‌محیطی هتل‌ها را کاهش نمی‌دهد. به عنوان مثال نصب پنل‌های خورشیدی تنها به مقدار ناچیز، مصرف انرژی یک هتل را کمتر می‌کند. در حالی که همان پنل‌ها می‌توانند انرژی کافی را برای یک خانه تامین نمایند.

اقامتگاه بوم گردی
اقامتگاه بوم گردی

موضوع جالب دیگر این است که در اقامتگاه‌ها، مسافران بسیاری از مسئولیت‌ها را داوطلبانه به عهده می‌گیرند. در محیطی شبیه به خانه، مسافران به احتمال زیاد کارهایی مانند خاموش کردن چراغ‌ها را به دقت انجام می‌دهند. دلیل آن هم تنها به خاطر تفکر زیست محیطی نیست. اقامتگاه‌ها همان حس خانه را برای مسافران تداعی می‌کنند و باعث می‌شوند مسافران همان رفتاری را انجام دهند که در خانه خود انجام می‌دهند. از سوی دیگر، هتل‌ها نمی‌توانند در هیچ زمانی از روز مصرف انرژی را به طور کامل کاهش دهند یا قطع کنند. حتی در نیمه‌های شب، چراغ‌های راهروها و سالن پذیرش روشن است. ماشین‌های لباس‌شویی صنعتی کار می‌کنند و استخرها تمیز و گرم می‌شوند. چنین انرژی‌هایی همیشه در هتل‌ها در حال مصرف است و محیط زیست را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چطور اقامتگاهمان را با محیط زیست سازگار کنیم؟

امروز بسیاری از میزبانان تلاش می‌کنند تا سبک اقامتگاه‌ خود را تغییر داده و آن را تبدیل به محیطی سازگار با محیط زیست کنند. آنها در این صورت هم به سالم نگه داشتن این کره خاکی کمک کرده‌اند و هم می‌توانند اقامتگاه خود را با عنوان “خانه دوستدار محیط زیست” تبلیغ کنند. فراموش نکنید که بیش از 80 درصد افراد ترجیح می‌دهند تا به جای مشاغل معمولی، کسب و کارهای حامی محیط زیست را انتخاب و حمایت کنند.

دوستدار محیط زیست
دوستدار محیط زیست

اگر میزبان هستید، می‌توانید با انجام نکات زیر یک قدم بزرگ برای محیط زیست بردارید:

نصب سر دوش‌های مدرن و سازگار با محیط زیست

سر دوش‌های سازگار با محیط زیست مصرف آب را تا حد زیادی کاهش می‌دهند و در عین حال فشار مناسبی برای جریان آب فراهم می‌کنند.

پنل‌های خورشیدی

اگرچه ممکن است هزینه راه‌اندازی این پنل‌ها بسیار بالا باشد، اما در بلندمدت این روش بسیار باصرفه و سودآور خواهد بود.

ترموستات‌های هوشمند

ترموستات‌های هوشمند با نظارت بر دما، در مواقع ضروری زمان استفاده از انرژی را مشخص می‌کنند. 

توجه به پنجره‌ها

یکی از موثرترین روشها برای بهبود کارایی خانه، توجه به پنجره‌هاست. رنگ‌آمیزی شیشه‌ها، عایق بندی صحیح و تعویض پنجره‌های تک‌جداره و تبدیل آن به پنجره‌های دوجداره از جمله راهکارهای جلوگیری از هدر رفتن انرژی است.

روش های باغبانی مدرن

شیوه‌های متفاوتی برای باغبانی سازگار با محیط زیست وجود دارد. برخی از روش‌های باغبانی مدرن شامل کاشت گیاهان بومی و محلی، استفاده از آب طبیعی باران برای آبیاری و کاشت گیاهان ارگانیک برای تهیه سبزیجات و غذاها می‌شود.

استخر آب شور

استخرها معمولآ هزینه زیادی برای میزبانان دارند و اغلب باعث مصرف فراوان انرژی می‌شوند. اگر خانه شما هم استخر دارد، می‌توانید آب شیرین را با آب شور جایگزین کنید. استخرهای آب شور به مواد شیمیایی کمتری نیاز دارند و در نتیجه مواد مضر کمتری را در محیط زیست رها می‌کنند.

 

ترجمه و نگارش: شبنم بهروز

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب