راهنمای سفر به تبریز، شهر تاریخی و دیار فرهنگ و هنر ایران

4

شهر تبریز که در شمال غربی کشور قرار گرفته است، جمعیتی حدودا یک میلیون و پانصد هزار نفری دارد و مرکز استان آذربایجان شرقی محسوب می‌گردد. این شهر مدرن و زیبا یکی از کلاشنهرهای کشور است که مقصد خوبی برای گردشگران و مسافران زیادی می‌باشد و در تمام فصول سال گردشگران زیادی به این شهر سفر می‌کنند. برای سفر به تبریز و گشت و گذاری خوب در این شهر آماده باشید تا با هم پا یه این سرزمین کهن و تاریخی بگذاریم. در این مقاله با ما همراه باشید.

معرفی شهر تبریز

تبریز به عنوان یکی از زیباترین و قدیمی‌ترین شهرهای ایران شناخته می‌شود و در سال ۲۰۱۸ به عنوان شهر نمونه گردشگری از طرف سازمان کنفرانس اسلامی انتخاب شده است. این شهر که به عنوان پایتخت استان آذربایجان شرقی در شمال شرقی کشور واقع شده، جاذبه‌های گردشگری و اماکن تاریخی و فرهنگی بسیاری را در خود جای داده است. این شهر با فرهنگ و تاریخ غنی خود همه ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بسیاری است و از امن‌ترین شهرهای ایران به حساب می‌آید. اگر قصد سفر به تبریز را دارید نیاز است که با معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز، مساله اقامت در تبریز، خورد و خوراک، سوغات و سایر مسائل مربوط به آن آشنا شوید. در ادامه می‌توانید این نکات و مسائل را به صورت مختصر و مفید مطالعه کنید و اقامت در سفر به تبریز را برای خود به یاد ماندنی تر کنید.

blogpost-283

جاهای دیدنی و گردشگری برای سفر به تبریز

شهر تبریز به عنوان یکی از مقاصد مهم گردشگری کشور هر سال میزبان بسیاری از مسافران و گردشگرانی است که به این شهر مدرن و تاریخی سفر می‌کنند. برای سفر به تبریز حتما باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشید تا بتوانید از اماکن تاریخی و گردشگری این شهر دیدن کنید. در این لیست برخی از جاهای دیدنی تبریز عنوان شده است.

پارک ائل گلی
سفر به تبریز و پارک ائل گلی

ایل گلی یا همان شاه گلی سابق به عنوان نگینی درخشان در تبریز و یکی از برجسته‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر به حساب می‌آید. این باغ که در فاصله ۷ کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد به جهت قدمت و زیبایی خود به عنوان یکی از نمادهای اصلی شهر شناخته شده است. ایل گلی با امکاناتی از قبیل شهربازی، قایق‌رانی در دریاچه، رستوران‌ و فست فود و امکانات اقامتی مانند هتل و مسافرخانه تفرجگاهی عالی برای خانواده‌های تبریزی و مسافران و گردشگران است. در سفر به تبریز با رفتن به این پارک زیبا لحظاتی خوش را رقم بزنید و اقامت در تبریز را برای خود خاطره‌انگیز کنید.

جنگل‌های ارسباران

جنگل‌های بکر و بی‌نظیر ارسباران که توسط یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره معرفی شده، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان شرقی است. این جنگل‌ها که از انبوه‌ترین جنگل‌های ایران است با گونه‌های گیاهی و جانوری متعدد خود، از جنوب اهر تا رود ارس کشیده شده و چیزی حدود ۲۲۰ کیلومتر با تبریز فاصله دارد. آب و هوای مطبوع، طبیعت شگفت انگیز و جاذبه‌های تاریخی این منطقه سبب شده که حتی با وجود فاصله چند ساعته از تبریز، گردشگران بسیاری را که قصد سفر به تبریز کرده‌اند به خود جذب کند. کافیست سر بلند کنید تا خود را غرق در بهشتی سبز ببینید.

کاخ موزه شهرداری

کاخ موزه شهرداری واقع در میدان ساعت این شهر، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز است که به لحاظ معماری شاهکاری بی‌بدیل به حساب می‌آید. هنگام سفر به تبریز بازدید از این کاخ موزه را که اهمیت تاریخی بسیاری نیز دارد در برنامه خود قرار دهید. برج ساعت این کاخ نیز نما و جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده است. در طول سفر اگر محل اقامت شما در تبریز در مرکز شهر باشد، به بیشتر این جاهای دیدنی دسترسی آسان و سریعی خواهید داشت.

مسجد کبود
مسجد کبود از جاهای دیدنی تبریز

قدمت مسجد کبود یا مسجد جهانشاه تبریز به قرن نهم هجری قمری بازمی‌گردد و از ارزشمندترین بناهای تاریخی و مذهبی تبریز است. این مسجد به دلیل کاشی کاری‌های بی‌نظیر خود و استفاده از انواع رنگ‌ها و طرح‌های به کار رفته در آن، که نشان از ذوق و هنر فراوان هنرمندان ایرانی دارد، به فیروزه اسلام معروف است. در سفر به تبریز بازدید از این اثر ارزشمند معماری را از دست ندهید.

ارگ علیشاه (ارگ تبریز)

ارگ علیشاه واقع در مرکز شهر با قدمتی در حدود ۷۰۰ سال یکی از ارزشمندترین و قدیمی‌ترین بناهای تاریخی تبریز به حساب می‌آید. این بنا در ابتدا به عنوان مسجد ساخته شده بود تا این که ساخت آن را نیمه کاره رها کردند و بعد از آن تا اواخر دوره قاجار به قلعه و دیوار نظامی تغییر کاربری داد. با گذشت زمان و به مرور بیشتر آن تخریب شد و امروزه دیواری مرتفع از آن باقی مانده و در سفر به تبریز مورد بازدید گردشگران قرار می‌گیرد.

خانه مشروطه

این خانه تاریخی که از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری تبریز به شمار می‌آید، در سال ۱۲۴۷ به عنوان ملک شخصی حاج مهدی کوزه کنانی یکی از بزرگان آن زمان بنا نهاده شده است. این شخص که آزادی خواه بود سال‌ها بعد پس از به توپ بستن مجلس خانه‌اش را در اختیار مشروطه خواهانی مانند ستارخان و باقرخان گذاشت و از آن‌ها پشتیبانی کرد. امروزه این خانه به موزه‌ای تبدیل شده که تندیس‌هایی از سران مشروطه، وسایل شخصی آن‌ها و اسناد مربوط به آن دوران در آن نگهداری می‌شود. هنگام سفر به تبریز بازدید از این جاذبه تاریخی برای علاقه‌مندان به تاریخ توصیه می‌شود.

بازار تبریز؛ از خاص ترین دیدنی ها در سفر به تبریز
بازار تبریز

اگر قصد سفر به تبریز را دارید حتما به بازار قدیمی و تاریخی آن سر بزنید و زمانی را به گشت و گذار در یکی از بزرگ‌ترین بازارهای سر پوشیده جهان اختصاص دهید. بعد از بازدید از خانه مشروطه با چند دقیقه پیاده روی به این شاهکار معماری ایرانی می‌رسید که تیمچه‌ها، دالان‌ها، بازارچه‌ها و سراهای بسیاری را در خود جای داده است. تیمچه مظفریه با فرش‌هایی که رنگ و اصالتشان هوش از سر آدم می‌برد، از هیجان انگیزترین و زیباترین بخش‌های این بازار است. برای نوش جان کردن غذا نیز می‌توانید به سراغ رستوران‌های سنتی بازار بروید.

راهنمای سفر به تبریز؛ چگونه به تبریز سفر کنیم؟

برای سفر به تبریز می‌توان از اتوبوس، قطار، هواپیما یا خودروی شخصی استفاده کرد. مسیر هوایی قطعا ساده‌ترین روش سفر به تبریز است و به راحتی در کمتر از 2 ساعت به این شهر تاریخی و فرهنگی می‌رسید. برای سفر جاده‌ای نیز شما از مسیرهای متفاوتی به این شهر دسترسی دارید و اگر از تهران راهی تبریز هستید از شهرهای کرج، قزوین، زنجان میانه گذر خواهید کرد تا به تبریز رسید. حتما در ظول مسیر راهنمای سفر به تبریز را در کنار خود داشته باشید تا سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

حمل و نقل عمومی در تبریز

رفت و آمد درون شهری در تبریز همچون کلانشهرهای دیگر کشور به وسیله تاکسی، مترو و اتوبوس انجام می‌شود. البته در حال حاضر متروی تبریز همچنان در حال ساخت است و فقط برخی از ایستگاه‌های این مترو فعال هستند. در سفر به تبریز می‌توانید از خطوط تندروی اتوبوس هم استفاده کنید؛ خطوط اتوبوس در دو بخش دولتی و خصوصی در تبریز فعالیت می‌کنند و این خطوط شامل 75 ایستگاه هستند که مراکز مهم گردشگری، اقتصادی و تاریخی تبریز را به یکدیگر وصل می‌کنند.

محل های اقامت در تبریز

از آن‌جایی که تبریز یکی از کلان شهرهای کشورمان و از مهم‌ترین شهرهای گردشگری ایران است امکانات اقامتی مناسب و متعددی را برای گردشگران و مسافران در نظر گرفته است. مساله اقامت یکی از مهم‌ترین و پر هزینه‌ترین مسائل مربوط به سفر است. باید گفت در سفر به تبریز با هر بودجه‌ای که در نظر گرفته باشید، می‌توانید گزینه مناسب و معقولی را برای اقامت در تبریز انتخاب کنید. از رزرو هتل‌های لوکس گرفته تا اقامت در خانه های ارزان و میان رده و اجاره سوئیت و آپارتمان‌های شخصی با امکاناتی مناسب برای مسافران. بهتر است شما از آن دسته افرادی نباشید که وقتی به مقصد می‌رسند تازه یادشان می‌افتد باید برای استراحت در شب و اقامت در شهر فکری بکنند. قبل از سفر از سایت‌های مربوطه اقامتگاه مورد نظر خود را انتخاب و به صورت آنلاین رزرو کنید تا شب را با خیالی راحت سپری کنید و از اقامت در تبریز لذت ببرید. جهت اجاره ویلا و سوئیت در تبریز از سایت شب می توانید کمک بگیرید.

غذاهای محلی شهر تبریز
غذاهای محلی

در سفر به تبریز نیز مانند بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان می‌توانید با کیفیت‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاها را در رستوران‌هایی خوب نوش جان کنید. از کوفته تبریزی، دلمه برگ مو، خورش هویج، دویماج تبریز، سوزی شورباسی و انواع کباب‌ها می‌توان به عنوان لذیذترین و معروف‌ترین غذاهای تبریز نام برد که خود از جاذبه‌های سفر به تبریز به حساب می‌آیند. همچنین رستوران گازماخ، رستوران سنتی شهریار، فود کورت لاله پارک، رستوران حاج مجید، کبابی باختر و رستوران بالیق از بهترین رستوران‌های تبریز هستند.
هزینه های سفر به تبریز

هزینه سفر معمولا موردی شخصی است که بستگی به نوع سفر شما دارد و در این مورد جزییات زیادی دخیل هستند. برخی افراد هستند که سفرهای اقتصادی را ترجیح می‌دهند و برای سفر به تبریز هم به راحتی می‌توانید سفری ارزان و اقتصادی داشته باشید. سفر با اتوبوس و استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در این شهر و اقامت در سوئیت‌های ارزان قیمت موجب می‌شود سفری ارزان به این شهر داشته باشید.

مراکز خرید و بازارها در شهر تبریز
سفر به تبریز

در شهر تبریز مراکز خرید لوکس و همچنین اقتصادی وجود دارد که نیاز هر گردشگر و مسافری را برطرف می‌کند. در سفر به تبریز حتما از مراکز خرید و بازارهای سنتی و مدرن این شهر حتما دیدن کنید و فرصتی برای خرید برای خود مهیا کنید. مجتمع تجاری لوکس لاله پارک یکی از مهم‌ترین مراکز خرید تبریز است که در این مجتمع تفریحی تجاری انواع برندهای پوشاک، جواهرات و محصولات آرایش و بهداشتی موجود است. مرکز خرید اطلس، مرکز خرید ستاره باران، مرکز خرید جواهر و بازار سنتی و قدیمی تبریز، برخی از مهم‌ترین مراکز خرید تبریز هستند.

 

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر تبریز

شهر تبریز و استان آذربایجان شرقی به دلیل فرهنگ کهن و سرزمین تاریخی، آیین‌ها و جشنواره‌های مختلفی دارد. جشنواره آدم برفی در پارک ائل گلی تبریز معمولا در فصل زمستان با اولین بارش‌های زمستانی آغار می‌شود که در این جشنواره شاد، خانواده‌ها در کنار یکدیگر آدم برفی‌های زیبایی به تصویر می‌کشند.
یکی دیگر از رسوم مردمان تبریز ایین تکم گردانی یا بز چرانی است. در این آیین قدیمی و سنتی مردم تبریز به استقبال بهار می‌روند و با لباس‌های شاد و رنگارنگ با نماد عروسک تکم گردانی، در کوچه و بازارهای تبریز می‌چرخند و مشغول جشن و پایکوبی می‌شوند.

 

سوغاتی های تبریز
سوغاتی‌های تبریز

تبریز به لحاظ سوغات از غنی‌ترین شهرهای ایران است. بهترین سوغاتی‌ها که شامل انواع صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه می‌شود را می‌توانید در مغازه‌ها و بازارهای آن خریداری کنید. از معروف‌ترین سوغات تبریز می‌توان به صنایع دستی همچون تابلو فرش، قالی دستبافت، محصولات چرمی و خوراکی‌هایی مانند پنیر لیقوان و آجیل تبریز که شهرت بسیاری دارد و انواع شیرینی‌های لذیذ مثل نوقا، قرابیه، لوز زعفرانی و باقلوا اشاره کرد.

در پایان این راهنمای سفر به تبریز؛ هم میدانیم که چه جاذبه هایی را بازدید کنیم، هم چه سوغاتی بخوریم و هم چه زمانی با چه وسیله‌ای به تبریز سفر کنیم!

 

سوالات متداول

بهترین راه سفر به تبریز به چه صورت است؟

برای سفر به تبریز می‌توانید از قطار، هوایپیما و اتوبوس اقدام نمایید که با سفر هوایی در کمتر از 2 ساعت به این شهر می‌رسید.

شهر تبریز در کدام استان قرار گرفته است؟

تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی است و در شمال شرقی کشور قرار گرفته است.

معروف‌ترین جاهای دیدنی تبریز در سفر به این شهر کدامند؟

شهر تاریخی و کهن تبریز اماکن و جاهای دیدنی گردشگری زیادی دارد، اما از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به پارک ائل گلی، کاخ موزه شهرداری، مسجد کبود، ارگ علیشاه و خانه مشروطه اشاره کرد.

مهم‌ترین بازار تبریز کدام بازار است؟

بازار سنتی تبریز یکی از تاریخی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در سال 1354 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

4 پاسخ
  1. […] مسیحیان ارمنی ایران از مدتها پیش در شهر تاریخی تبریز اقامت داشته‌اند. بنابراین، چندین کلیسای زیبا در این […]

  2. پیمان نظر داده:

    تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی و در شمال غربی ایران واقع شده که به اشتباه شمال شرقی درج شده
    با تشکر از شما

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب