کشف جاذبه های جدید در سفر به شفت

2

شفت یکی از بکرترین و زیباترین شهرهای گیلان است! منطقه‌ای کوهستانی با درختان انبوه و جنگل‌های فراوان که آب و هوای معتدلی دارد و در بیشتر اوقات سال، با گردشگران بسیاری احاطه می‌شود. این شهر علاوه بر طبیعت بی‌نظیرش، خاستگاه جاذبه‌های تاریخی و اماکن باستانی و قدیمی است.

بهتر است که گزافه‌گویی را کنار بگذاریم و در این راهنمای سفر به شفت، سری به دیدنی‌های این شهر کوچک شمالی بزنیم.

معرفی شهر شفت

شفت یکی از شهرستان‌های غرب استان گیلان است. این شهر از شمال به رشت و صومعه سرا، از جنوب به رودبار و زنجان و از غرب به فومن منتهی می‌شود. در این شهر چیزی نزدیک به ۵ هزار نفر زندگی می‌کنند؛ مردمی با اصالت که به پرورش دام، کرم ابریشم، زنبور عسل، پرندگان و آبزیان مشغولند.

در این شهر کوچک همچنین فعالیت‌هایی مانند باغ‌داری، کاشت چای، صیفی‌جات، گل و گیاه زینتی و انواع خشکبار مانند شاه‌بلوط رونق فراوانی دارد. با این حال وجود شالی‌زارهای متعدد در این محدوده باعث شده است تا محصول اصلی شفت، برنج باشد.

شفت به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات و منطقه‌ای کوهستانی، آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد. این شهر همچنین بافت قدیمی و روستایی خود را حفظ کرده و در حال حاضر به دو بخش «شفت» و «احمدسرگوراب» تقسیم می‌شود. مناظر زیبا و آبشارهای متعدد این خطه بسیاری از طبیعت دوستان را بر آن داشته است تا برای گردشی ناب و فراموش نشدنی، روزهای فراغتشان را در سفر به شفت خلاصه کنند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

آب و هوای شفت

راهنمای سفر به شفت

همانطور که گفتیم، شفت مانند بسیاری دیگر از شهرهای شمالی، آب و هوای معتدلی دارد. با این حال این منطقه از نظر جغرافیایی در دو بخش کوهستانی و جلگه‌ای قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است تا اهالی این شهر در فصل‌های مختلف سال، آب و هوای متفاوتی را تجربه کنند.

در بخش جلگه‌ای شفت، هوا معتدل است و رطوبت دریای خزر بر جنگل‌های این منطقه حاکم می‌شود. اما در بخش کوهستانی، آب و هوای خنک و سرد جریان دارد و زمستان‌ها، برف و باران‌ در آن شدت می‌گیرد. بنابراین اگر دوست دارید تا در هوایی مطبوع راهی این شهر شوید و از رطوبت بالای تابستان و سوز سرمای زمستان در امان بمانید، بهار و اوایل پاییز بهترین زمان برای سفر به شفت خواهند بود.

جاهای دیدنی و گردشگری شهر شفت

شفت از آن دسته شهرهایی است که در آن همه چیز برای یک گردشگری جانانه وجود دارد! از تمامی جاذبه هایش می‌توان به طبیعت بکر و سرسبز و روستاها و خانه‌های قدیمی و آبشارهای پر آب در میان جنگل اشاره کرد. در ادامه راهنمای سفر به شفت، برخی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های این شهر را به شما معرفی می‌کنیم:

آبشار دودوزن در راهنمای سفر به شفت

آبشار دودوزن یکی از زیباترین دیدنی‌های استان گیلان است که در ۲۴ کیلومتری رشت قرار دارد. آبشاری با جریانی از آب‌های کوهستانی و چشمه‌های کوچک که در سرسبزترین جنگل‌های شفت سرازیر می‌شود. واقع شدن این آبشار در منطقه مرتفع باعث شده است تا آب و هوای اطراف آن بسیار خنک و دلنشین باشد.

بد نیست که بدانید در پایین آبشار دودوزن، حوضچه‌ای پر آب تشکیل شده که در اواخر بهار و تابستان، گردشگران در آن تنی به آب می‌زنند و گرمای هوا را با خنکای وصف نشدنی آبشار عوض می‌کنند. این آبشار حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ سال قدمت دارد و ارتفاع آن چیزی در حدود ۵۴ متر است.

به خاطر داشته باشید که بهترین زمان سر زدن به آبشار دودوزن، بهار و تابستان است. در زمستان و پاییز، هوای این منطقه بسیار سرد می‌شود و حتی ممکن است که آبِ آبشار نیز یخ بزند! به همین دلیل در این راهنمای سفر به شفت به شما توصیه می‌کنیم که سر زدن و آبتنی در این آبشار را به فصل‌های گرم سال موکول کنید.

برای اجاره ویلا رشت کلیک کنید.

دریاچه سقالکسار در راهنمای سفر به شفت

در حوالی شهر شفت، روستایی سرسبز و دیدنی وجود دارد که آن را با نام «روستای سقالکسار» می‌شناسند. خطه‌ای پردرخت که دریاچه‌های کوچک اطرافش، چشم هر گردشگری را به خود خیره می‌کند. یکی از معروف‌ترین این دریاچه‌ها، دریاچه‌ایست که با نام همین روستا یعنی «دریاچه سقالکسار» شناخته می‌شود. بسیاری این دریاچه را کوچک‌ترین سد خاکی گیلان معرفی می‌کنند.

آب دریاچه سقالکسار از چشمه‌های اطراف و ریزش‌های جوی سالیانه تشکیل می‌شود. این دریاچه نزدیک به ۱۵ هکتار مساحت دارد و در میان جنگلی زیبا واقع شده است. جالب است که بدانید دریاچه سقالکسار به دلیل توجه گردشگران و مردم محلی به نظافت محیط اطراف، با نام «پاک‌ترین دریاچه گیلان» معرفی می‌شود.

در دل این دریاچه همچنین خانه‌ای قرمز رنگ و فرو رفته در آب دیده می‌شود که درباره آن داستان‌ها و روایت‌های مختلفی وجود دارد. بسیاری این خانه را مانند قایقی می‌دانند که در میان آب‌های دریاچه پهلو گرفته است.

دریاچه سقالکسار در ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقا سید شریف و در نزدیکی روستای سقالکسار قرار دارد. فراموش نکنید که شنا و ماهیگیری در این دریاچه ممنوع است.

بخوانید از: راهنمای سفر به رشت

پل خشتی لیشاوندان در راهنمای سفر به شفت

وقت آن رسیده است تا در راهنمای سفر به شفت، سری هم به جاذبه‌های تاریخی این شهر بزنیم. یکی از سازه‌های باستانی و تاریخی شفت، پلی قدیمی است که ساخت آن را به دوران قاجار نسبت می‌دهند. این پل خشتی چیزی حدود ۳۰ متر طول و ۶ متر عرض دارد و با استفاده از آجر و ساروج ساخته شده است.

پل خشتی لیشاوندان بر روی رودخانه خوبک در حوالی روستای لیشاوندان قرار گرفته و در میان مردم محلی با نام «مرغانه پل» نیز خوانده می‌شود. بد نیست که بدانید در گذشته، مبارزان جنگلی و نیروهای قزاق بارها از این پل برای عبور از سطح رودخانه استفاده می‌کردند.

روستای خلیلان در راهنمای سفر به شفت

اگر هنگام سفر به شفت، دلتان خواست تا در فضایی آرام، خلوت و بدون صدا استراحت کنید و برای لحظه‌ای، همه چیز را به آرامش طبیعت بسپارید، ما به شما سر زدن به «روستای خلیلان» را توصیه می‌کنیم. این روستا یکی از زیباترین خطه‌های گیلان است که در حوالی شفت قرار دارد و طبیعتش، از معدود مناطقی است که همچنان بکر و دست نخورده باقی مانده است.

اغلب اهالی کم جمعیت این روستا به زبان گیلکی صحبت می‌کنند و به کشاورزی، کشت چای، پرورش گاو و مرغ و شالیکاری می‌پردازند. تماشای مرغابی‌های بازیگوش بر سطح حوضچه‌ها و آبگیرهای کوچک و بزرگ، تنها بخشی از جاذبه‌های روستای خلیلان به شمار می‌روند.

روستای خلیلان در حوالی دهستان جیرده قرار دارد و دسترسی به آن از طریق مسیر سراوان-فومن امکان پذیر است.

مناطق گشت رودخان و سیاه مزگی در راهنمای سفر به شفت

در راهنمای سفر به شفت، برای تمام علاقه‌مندان به طبیعت گردی پیشنهاد ویژه‌ای داریم. در نزدیکی شفت دو منطقه حفاظت شده وجود دارد که طبیعتشان، از جمله بکرترین و زیباترین دیدنی‌های این شهر به حساب می‌آیند.

«گشت رودخان» و «سیاه مزگی»، این جاذبه‌های شگفت انگیز، با داشتن آب و هوایی معتدل، جنگل‌های پردرخت و دشت‌هایی سرسبز، در بیشتر روزهای سال پاتوق گردشگرانی‌اندکه برای تفریح و استراحت راهی شمال می‌شوند. قرار گرفتن باغ‌های چای، مراتع ییلاقی و درختان هیرکانی در این محدوده مناظری را پدید آورده است که چشمان هر گردشگری را به خود خیره می‌کند.

در «گشت رودخان» و «سیاه مزگی» گونه‌های جانوری متعددی نیز مانند گورکن، روباه، قرقاول، گربه جنگلی، گراز، سیاه گوش، شغال، خرس قهوه‌ای و پلنگ زندگی می‌کنند. به همین دلیل است که برخی از محدوده‌های آن در رده مناطق حفاظت شده شمالی قرار گرفته است.

مناطق حفاظت شده گشت رودخان و سیاه مزگی در حوالی جاده قلعه رودخان قرار دارند و سر زدن به آن‌ها از رشت چیزی حدود نیم ساعت طول خواهد کشید.

برای مشاهده و اجاره ویلا شفت کلیک نمایید

خانه های تاریخی کمسار در راهنمای سفر به شفت

همانطور که پیش از این گفتیم، در شفت خانه‌ها و ساختمان‌های تاریخی و قدیمی بسیاری وجود دارند. خانه‌هایی که اکنون خالی از سکنه‌اند اما هنوز بناهایشان با همان شکل و شمایل قدیمی پابرجا مانده است. نمونه این بناهای قدیمی، خانه‌هایی هستند که در روستای کمسار و در نزدیکی شفت واقع شده‌اند. خانه‌هایی با بافت تاریخی و روستایی که قدمت برخی از آن‌ها به زمان حکومت قاجاریان و حتی زندیان برمی‌گردد.

اغلب این خانه‌ها سقف‌های مرتفعی دارند و در دو تا سه طبقه ساخته شده‌اند. به گونه‌ای که اهالی قدیم روستا می‌توانستند از میان پنجره‌ها، شالیزارهای خود را تماشا کنند. اما گل سرسبد این خانه‌ها، بنایی نسبتا تازه ساز است که احتمالا در اواخر دوران قاجار به احداث رسیده و امروز از آن تنها مخروبه‌ای باقی مانده است. خانه‌ای که اهالی قدیمی این خطه، آن را متلعق به خانواده‌ای اعیانی و اشرافی می‌دانند. خانه‌ای دو طبقه با درختان بلند قامت و تنومند که در حیاطش، حوضی قدیمی و مخروبه هم به چشم می‌خورد.

شهرت روستای کمسار تنها به خانه‌های باستانی و قدیمی‌ خلاصه نمی‌شود. در این خاک حاصلخیز، مسجدی تاریخی وجود دارد که اهالی روستا آن را با نام «آکل» معرفی می‌کنند. به گفته مورخان ساخت این مسجد به زمان صفویان برمی‌گردد. برخی شواهد موجود در این مسجد نشان میدهند که بنای آن در دوره قاجاریان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

وجود حمام‌های باستانی و قدیمی و مدرسه‌ای تاریخی در کمسار باعث شده است تا بسیاری از این روستا با عنوان یکی از قدیمی‌ترین مناطق شفت و البته استان گیلان یاد کنند.

آبشار لاس پشت در راهنمای سفر به شفت

در راهنمای سفر به شفت، دیدنی‌های این شهر شگفت انگیز را با آبشار لاس پشت خاتمه می‌دهیم. این آبشار به دلیل قرار گرفتن در طبیعتی بکر و سرسبز، به عنوان یکی از نقاط پرطرفدار در گیلان و شفت شناخته می‌شود. بد نیست که بدانید در زبان محلی این منطقه، لاس به معنای «صخره و سنگ» و واژه پشت هم به معنای «زیر» است. در حقیقت لاس پشت به معنای زیر صخره و یا زیر سنگ است که به نوعی به این آبشار که از دیواره‌ای کوهستانی جاری می‌شود، اشاره می‌کند.

دسترسی به آبشار لاس پشت از مسیر روستای لپوندان امکان پذیر خواهد بود. با این حال نباید فراموش کرد که رسیدن به این آبشار به دلیل وجود بافت کوهستانی و گیاهان انبوه و خاردار، ممکن است کمی سخت و دشوار باشد.

چگونه به شفت سفر کنیم؟

شفت نزدیک‌ترین شهرستان به رشت است و تا این شهر چیزی حدود ۱۰ کیلومتر فاصله دارد. به همین دلیل برای رسیدن به شفت باید ابتدا خود را به رشت برسانید. فاصله رشت تا تهران ۳۴٠ کیلومتر است و دسترسی به آن چیزی حدود ۴ ساعت طول می‌کشد. شما می‌توانید این مسیر را با خودروی شخصی، اتوبوس، ماشین‌های کرایه و حتی هواپیما و مسیر هوایی طی کنید.

پس از رسیدن به رشت، چندین راه پیش روی شما قرار دارد. بهترین و راحت‌ترین مسیر، استفاده از جاده جیرده است که تنها ۱۰ کیلومتر تا شفت فاصله دارد. شما همچنین می‌توانید از مسیر فومن سراوان برای رسیدن به شفت استفاده نمایید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در شفت

شفت شهری کوهستانی و کوچک است و همین موضوع باعث شده است تا امکانات حمل و نقل عمومی در این شهر محدود باشد. تاکسی‌های کرایه بین شهری، تاکسی‌های اینترنتی و مینی‌بوس‌های بین شهری از معدود روش‌های رفت و آمد ارزان و اقتصادی در این شهر شناخته می‌شوند.

با این حال به نظر میرسد که استفاده از تاکسی، مقرون به صرفه‌ترین و بهترین راه برای گشت و گذار در این شهر باشد. گرچه در شفت اتوبوس‌ها و مینی‌بوس‌های بین شهری شیوه ارزانی برای رفت و آمد هستند؛ اما استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود زیرا باید زمان زیادی را در ایستگاه منتظر بمانید.

محل های اقامت در شفت

شفت یکی از شهرهای کمتر شناخته شده گیلان است و رفت و آمد در آن به اندازه مناطقی مانند رشت و لاهیجان صورت نمی‌گیرد. با این حال در این شهر کوچک و سبز هم انواع خانه‌ها، ویلاها و اقامتگاه‌های بومی با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران هستند.

نباید فراموش کنید که قیمت اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم گردی در شفت کاملا با توجه به خدمات و امکاناتی که ارائه می‌شود، بستگی دارد. ضمن آنکه فصل سفر هم می‌تواند گزینه‌ای اثرگذار در تعیین قیمت اقامتگاه باشد.

در فصول پر گردشگر شفت مانند بهار و اوایل پاییز، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد؛ بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی شفت دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

غذاهای محلی شهر شفت

لازم به توضیح نیست که در استان گیلان چه غذاهای خوش عطر و طعمی پخته می‌شود. تنوع غذایی آنقدر در این خطه حاصلخیز زیاد است که هر سلیقه‌ و ذائقه‌ای یک گزینه هیجان انگیز برای انتخاب دارد. در شفت بانوان هنرمند و بومی شهر هم، غذاهایی خوش عطر و طعم آماده می‌کنند که چشیدنشان هوش از سرتان می‌پراند.

برخی از غذاهای محلی و شناخته شده این شهر شامل واویشته تره، ترش کباب، سیر تابه، مُسما، سیرقلیه، واویشکا، قیمه، کته کباب، ترش تره‌، موتنجن، فسنجان، باقلا پله، اسفناج تره، کولی غورابیج و شوید خالی می‌شوند که درست کردنشان در میان دیگر شهرهای گیلان هم رواج دارد.

در شفت همچنین غذایی طبخ می‌شود که آن را با نام «قلی ناهار» معرفی می‌کنند. قلی ناهار یک وعده غذایی میان صبحانه و ناهار است که در پخت آن از تخم مرغ، تخم اردک، دوشاب، ماست، دوغ و شیر به همراه کته استفاده می‌شود. نوعی نان برنجی خوش عطر و طعم هم در این شهر وجود دارد که شفتی‌ها آن را همراه با قیماق، فرنی و یا حلوا میل می‌کنند. مردم محلی به این نان، «نان لاکو» می‌گویند.

بخوانید از: جاهای دیدنی رامسر

رستوران های شفت

در شفت، رستوران‌ها و کافه‌های کوچکی وجود دارند که هر یک با طبخ غذاهای باکیفیت محلی، نظر گردشگران را به خود جلب می‌کنند. رستوران ترنگ طلایی، رستوران گیلار شفت، رستوران ممتاز کامیاب و غذاخوری حاتم از جمله رستوران‌های محبوب و معروف این شهر هستند که در آن‌ها انواع غذاهای محلی شفت و گیلان با کیفیت مناسب طبخ و سرو می‌گردد.

هزینه های سفر به شهر شفت

هزینه سفر به شفت مانند دیگر شهرهای ایران، کاملا به فصل سفر، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه، خرید سوغاتی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد. با این حال نباید فراموش کرد که سفر به شفت، می‌تواند به راحتی در دسته سفرهای ارزان و مقرون به صرفه قرار بگیرد.

اگر دوست دارید زمانی به شفت سفر کنید که شهر خلوت است و گردشگران کمی در خیابان‌های شهر تردد می‌کنند، اواخر بهار تا اواخر تابستان می‌تواند زمان مناسبی باشد. در این مدت به دلیل شرجی شدن هوا، مسافران محدودی عازم شفت می‌شوند.

اما در تعطیلات عید و سه ماه بهار بیشترین تعداد گردشگر را در شهر شفت خواهید دید و قیمت اقامتگاه‌های شهر نیز بیشتر از همیشه خواهد شد.

مراکز خرید و بازارها در شهر شفت

از جمله دیدنی‌ترین مکان‌های شفت، بازارهای هفتگی آن هستند که هر یک در روزهایی خاص برپا می‌شوند. «یکشنبه بازار چوبر»، «دوشنبه بازار شفت» و «چهارشنبه بازار نصیر محله»، از جمله پرطرفدارترین بازارهای شفت و حوالی آن به حساب می‌آیند که در آن‌ها همه چیز، از شیر مرغ گرفته تا جان آدمیزاد پیدا می‌شود.

در این بازارها افراد بومی و غیربومی، کالاها، انواع سبزی، میوه‌های تازه چیده شده و فرآورده‌هایی مانند برنج، دام، صنایع بومی و صنایع دستی خود را عرضه می‌کنند. قیمت بسیاری از اجناس این مجموعه‌ها ارزان و مقرون به صرفه ‌است. اگر به تماشای هیاهوی مردم محلی و غرق شدن در رنگ و بوی میوه‌ها و سبزیجات علاقه‌مندید، پیشنهاد می‌کنیم که سر زدن به بازارهای هفتگی شفت را از دست ندهید.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر شفت

مانند سایر مناطق ایران، در شهرهای شمالی نیز آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی با رنگ و بویی از گذشته انجام می‌شوند. با این حال بسیاری از مراسم و جشنواره‌ها در گیلان و شفت به شکلی متفاوت از سایر مناطق کشور برگزار می‌گردند.

یکی از جذاب‌ترین و جالب‌ترین مراسم‌های سنتی شفت، مراسم «عروس گوله» است که در اغلب روستاها و دیگر شهرهای گیلان نیز وجود دارد. نمایش عروس گوله از جمله جشن‌هایی است که قبل از سال نو در خیابان‌ها و کوچه‌ها برپا می‌گردد. این مراسم در حقیقت نوعی نمایش کوچک است که همراه با آوازی ریتمیک در خیابان‌های شهر اجرا می‌شود.

بازیگران این مراسم در روزهای آخر سال، به خانه‌های مختلف شهر می‌روند و بعد از نمایشی کوتاه و آرزوی سالی پربرکت برای صاحبخانه، از او هدایایی دریافت می‌کنند. جالب است که بدانید دو نقش اصلی این مراسم، «ناز خانم» و «غول» هستند. ناز خانم نماد بهار و غول نماد زمستان است که در این نمایش با یکدیگر می‌جنگند! در نهایت، زمستان شکست می‌خورد و می‌رود و بهار وارد می‌شود.

سوغاتی های شفت

نوبتی هم که باشد، نوبت به سوغاتی‌های هیجان انگیز در راهنمای سفر به شفت می‌رسد. خوشبختانه در این شهر کوچک، سوغاتی‌های فراوانی برای تهیه و خرید یادگاری وجود دارد.

یکی از معروف‌ترین و خوشمزه‌ترین سوغاتی‌های شفت، پنیر سیاهمزگی است که در روستایی به همین نام تولید شده و در بازارهای شفت به فروش می‌رسد. این پنیر مقوی و خوش مزه، با استفاده از دوشیدن شیر گوسفند و رد کردن آن از صافی به عمل می‌آید. پنیر سیاهمزگی طعمی نمکی و تند و تیز دارد و بافت آن نیمه سخت است. بسیاری از اهالی گیلان این پنیر را با نان گرم و گردو و سبزی نوش جان می‌کنند.

جوراب‌های رنگی ساق بلند، سبدهای حصیری، گلیم بافی و سفالگری برخی دیگر از سوغاتی‌های جذاب و هنرمندانه شفت به شمار می‌روند.

اطلاعات شهری مورد نیاز در شفت

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به شفت، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم شفت به شرح زیر هستند:

کد تلفن شهر شفت

۰۱۳۳

بیمارستان شفت

بیمارستان اما رضای شفت

آدرس

شفت خیابان ولی عصر

تلفن تماس

۰۱۳۳۴۷۶۳۷۲۲

مرکز بهداشت شفت

آدرس

شفت خیابان ۱۷ شهریور

تلفن تماس

۷۲۲۲۳۴۲

ترمینال پایانه شفت

شماره تماس

۰۱۳۳۴۷۸۴۵۱۸

نکاتی که قبل از سفر به شفت باید بدانید

سفر به شمال به ویژه گیلان و شهرهای سرسبز اطرافش، همیشه لذت بخش و هیجان انگیز است. با این حال مانند هر سفر دیگری، گشت و گذار در شفت هم بایدها و نبایدهایی دارد. در ادامه راهنمای سفر به شفت به برخی از نکات مهم پیش از سر زدن به این شهر اشاره می‌کنیم:

  • قبل از سفر به شفت، حتما وضعیت آب و هوا و جاده را از وبسایت‌های معتبر بررسی کنید.
  • اگر تصمیم دارید با خودروی شخصی راهی شفت شوید، پیش از عزیمت شرایط فنی ماشین را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را به یک فرد متخصص در این زمینه بسپارید. فراموش نکنید که وضعیت خودرو به‌طور مستقیم با سلامت جان شما در ارتباط است پس سهل انگاری در اینباره را کنار بگذارید.
  • از مناطق تفریحی و گردشگری مورد نظرتان لیستی تهیه نمایید تا بتوانید بدون اتلاف وقت، به دیدن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری شهر بروید.
  • اگر اهل عکاسی هستید، همراه داشتن دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید.
  • آب و هوای شفت در بسیاری از روزهای سال غیرقابل پیش بینی است! بنابراین انعطاف پذیر باشید و خودتان را برای اتفاقات غیرمنتظره مانند باران‌های ناگهانی و یا تغییر هوا آماده کنید.
  • به شما پیشنهاد می‌کنیم که پیش از سفر، خانه، اقامتگاه یا ویلای مورد نظرتان را رزرو کنید و بعد راهی شوید. چرا که ممکن است به مقصد برسید و متوجه شوید که تمام ویلاها رزرو شده‌اند!

شهرهای پیشنهادی بعد از سفر به شفت

نزدیک بودن شفت به دیگر شهرهای زیبای گیلان، باعث شده است تا بسیاری از مسافران پس از گشت و گذار در این شهر، راهی دیگر مناطق دیدنی اطراف شوند. در ادامه راهنمای سفر به شفت، به برخی از شهرهای جذاب در اطراف این خطه سبز اشاره می‌کنیم:

رشت، شهر باران

رشت یکی از نزدیک‌ترین شهرها به شفت است. این شهر خوش آب و هوا با داشتن جاذبه‌های طبیعی، امکانات تاریخی و رفاهی و البته مردم خونگرم و مهربانش، یکی از مقاصد اصلی گردشگران به حساب می‌آید. رشت در قسمت شمال شرقی شفت واقع شده و فاصله آن تا این شهر حدود ۱۰ کیلومتر است.

بندر انزلی، زیستگاه نیلوفرهای آبی

برای همه آن‌هایی که به استان گیلان و شفت سفر می‌کنند، سر زدن به تالاب انزلی یک ماجراجویی هیجان انگیز است. این طبیعت بکر و دیدنی که در جنوب غربی ساحل دریای خزر قرار دارد، هر سال میلیون‌ها گردشگر داخلی و خارجی را به‌سوی خود فرا می‌خواند. انزلی تا رشت ۴۰ کیلومتر (نیم ساعت) فاصله دارد و پنجمین بندر فعال اقتصادی کشور به حساب می آید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا انزلی کلیک کنید.

لاهیجان، شهر تاریخ و طبیعت

مگر می‌شود به شفت سفر کرد و سری به شهر تپه‌های چای یا همان لاهیجان نزد؟ شهر همیشه سرسبزی که روی دامنه‌های رشته‌ کوه‌های البرز جا خوش کرده است و هوای مطبوعش پاییز و زمستان نمی‌شناسد. لاهیجان در قسمت شرقی شفت قرار دارد و فاصله آن تا این شهر ۷۰ کیلومتر (۴۲ دقیقه) است.

فومن، سرزمین کلوچه‌های سنتی و مجسمه‌های رنگارنگ

نام فومن بیشتر از هر چیز، کلوچه‌های خوش عطر و شیرین و کوچه‌هایی با درختان سر به فلک کشیده را به ذهن می‌آورد. شهر شمالی که گرچه در اطرافش ساحل و دریایی ندارد، اما فضای سبز بکر و بی‌نظیرش، روح هر مسافری را جلا می‌دهد. فومن، شهر مجسمه‌های رنگارنگ، در ۱۲ کیلومتری شفت واقع شده و دسترسی به آن چیزی حدود ۷ دقیقه طول می‌کشد.

خاطره سازی در شفت

در روزهای مختلف سال، گردشگران بسیاری به شهر کوچک و زیبای شفت سفر می‌کنند. گرچه شفت نسبت به دیگر شهرهای گیلان شهرت کمتری دارد، اما به دلیل طبیعت بکرش، پذیرای مسافران متفاوتی از سراسر ایران و حتی دیگر کشورها است.

گردشگری به نام کیوان می گوید: با تور دوچرخه‌سواری به شفت آمده و همراه با تیمش در روستای ابراهیم آباد که در نزدیکی این شهر قرار دارد، مشغول استراحت است. او دوچرخه سواری در محدوده شفت را یکی از خاطرات خوب سفر به شمال می‌داند، با این حال معتقد است که این شهر به اندازه رشت و گیلان، امکانات رفاهی ندارد و بهتر است که مسئولان در این زمینه اقدامی انجام دهند!

مریم گردشگر دیگری است که می گوید: با اقامت در یک خانه بومگری کوچک در منطقه «گشت رودخان»، آخر هفته خود را در طبیعتی بکر و دیدنی سپری می‌کند. او می‌گوید که طبیعت این منطقه حفاظت شده بسیار دیدنی است و سر زدن به آن را به هر طبیعت دوستی به شدت توصیه می‌نماید!

پیمان اما کوهنوردی حرفه‌ای است که با دو نفر از دوستانش در شفت مستقر شده و تصمیم دارد تا به آبشار لاس پشت سری بزند. او تجهیزات حرفه‌ای‌اش را همراه خود آورده و معتقد است که جنگل‌های شفت بسیار بکر و ناشناخته هستند، بنابراین هرکسی که می‌خواهد پا به آن‌ها بگذارد، باید علاوه بر داشتن امکانات مناسب، از یک راهنمای محلی هم کمک بگیرد.

کلام آخر، شفت بهشت گیلان

در راهنمای سفر به شفت، با شما از این خطه دلنشین سخن گفتیم و مهم‌ترین اطلاعات و نکات مربوط به آن را برشمردیم. شفت، این خاک سبز گیلان جاذبه‌های زیبا و تحسین برانگیزی دارد، جاذبه‌هایی که نظیرشان در کمتر جایی از شهرهای شمالی قابل پیدا کردن و دیدن است.

گرچه در سال‌های اخیر تصاویر زیبایی از این شهر در فضای مجازی منتشر شده است، نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات ناب، به درستی حق مطلب را درباره شفت ادا نمی‌کند. خوشبختانه در شفت، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بومگردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در شفت از سایت شب نیز کمک بگیرید.

سوالات متداول درباره راهنمای سفر به شفت

شهرستان شفت کجاست؟

شهرستان شفت در غرب استان گیلان واقع شده و با رشت، ۱۰ کیلومتر فاصله دارد.

بهترین زمان سفر به این شهر چه موقعی است؟

بهار و تابستان بهترین فصل سفر به شفت هستند.

سوغات شفت چیست؟

پنیر سیاه مزگی، جوراب‌های رنگی ساق بلند، سبدهای حصیری، گلیم بافی و سفالگری از جمله سوغاتی های محبوب شفت هستند.

2 پاسخ
  1. […] بهشتی به نام شفت در نزدیکی رشت […]

  2. لیلا نظر داده:

    مجموعه توریستی اقامتی برکه با رعایت پروتکل های بهداشتی در شفت ذوالپیران چهارراه رجبی هم وجود داره خیلی تمیز. و عالیه ?

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب