بلوچستان هم زیباست و هم امن

0

امروزه با وجود مشکلات بیشماری که از شهرنشینی به سراغمان آمده سفر امری مهم تلقی می شود. پدیده ای که حتی بصورت موقت ما را از روزمرگی های شهری جدا می کند و برای لحظاتی روان ما را آرام می سازد. و دانستن این مهم که سرزمینی که در آن زندگی می کنیم پر از جاذبه های دیدنی است بر هیچ کس پوشیده نیست کشوری که دارای جغرافیای منحصربفرد  می‌باشد و در دل تاریخ آن می‌توان سالها سفر کرد .برای سفر کردن  و اقامت در شهر‌های ایران شاید اولین سوالی که در ذهنمان بوجود می آید این است که به کجا برویم؟؟؟ که شاید پیدا کردن جواب درست این سوال برای اینکه سفری خوب و پربار داشته باشیم بسیار مهم باشد.در اینجا ما می خواهم شما را با بخشی از سرزمینمان  ایران آشنا کنیم که به دلایل مختلف از حضور مسافر محروم بوده  با وجود اینکه پتانسیلی عجیب و باورنکردنی در صنعت گردشگری در دل خود جای داده است.

جایی که همیشه با صدای گلوله و حمله تروریستی و قاچاق همراه بوده  امروز مقصد بسیاری از گردشگران و عکاسان و طبیعت دوستان شده است .

بلوچستان‌ زیبا.

blogpost-274

چابهار بندری چهارفصل

با ما به شهر بندری چابهار بیایید که به نام‌های چاه بهار یا چهاربهار یا به تلفظ بلوچی چهبار نیز در کتاب‌ها از آن نام می‌برند.

بندری که در کرانه دریای مکران و اقیانوس هند قرار دارد. وقتی نام بلوچستان‌ زیبا می‌آید اولین جایی که اسمش در ذهنمان نقش می‌بندد چابهاراست. شهری ساحلی با مردمی  میهمان‌نواز که هر چه از مهربانی و صداقت آنها بگوییم کم گفتیم . اگر بفکر سفر به چابهار افتاده‌اید حتما به دیدن   یکی از پر طرفدارترین سواحل چابهار در بلوچستان زیبا بروید ساحلی  به‌نام دریابزرگ . ساحلی طولانی که همیشه پیرمردی در گوشه ای از آن در حال نواختن سازیست بلوچی .

بجز ساحل دریابزرگ که در آن دنیایی از رنگ و آواز نهفته است چابهار دریایی از جاذبه ها ی طبیعی و گردشگری می باشد . بندری که در این روزها شاهد تحولی بزرگ در صنعت گردشگری  می باشد و به جرعت می توان گفت که دیدن آن برای هر مسافری  جز ثبت خاطره ای تکرار نشدنی تاثیری عمیق در نگرش ما به مردمی دارد که در طی قرن ها بواسطه ی دور بودنشان از مرکز فراموش شده اند.

اقامت در چابهار می‌تواند تجربه ای بسیار عمیق نصیبتان کند و برای هرچه راحت‌تر شدن این مهم می‌توانید با رزرو و اجاره  آنلاین اقامتگاه قبل از سفر به بلوچستان‌ خیال خودتان را از بابت اقامت در چابهار راحت کنید.

blogpost-266

 

از جاذبه های طبیعی بلوچستان بیشتر بدانید

یکی از جاذبه های منحصربفرد بلوچستان‌ پدیده‌ی  گل افشان است که در چند کیلومتری دشت کهیر واقع شده . پدیده ای کم نظیر که ترجیح میدهیم چیزی از آن نگوییم تا اگر قصد سفر به چابهار را داشتید خودتان با چشمانتان ببینید که از دل زمین چه می جوشد. پدیده ای نادر که شاید دیدن آن  برایتان اتفاقی باشد که انتظارش را ندارید. و این همان شروعی‌ست که اقامت در چابهار را برایتان تبدیل به سفری غیرقابل باور می‌کند.

blogpost-268

دریاچه ای به رنگ صورتی

یکی دیگر از جاذبه های بلوچستان‌ تالاب لیپار است که جدای از رنگ عجیب و بی نظیر آب تالاب در اطرافش شما می توانید شاهد گونه های کم یابی از پرندگان از قبیل عقاب دشتی خوتکا فلامینگو و حتی چنگر باشید. اگر قصد اقامت در بلوچستان‌ را داشتید حتما سری به این دریاچه که در فاصله حدود ۲۰ کیلومتری چابهار به سمت بندر گواتر می‌باشد بزنید تا از نزدیک شاهد رنگ عجیب این دریاچه باشید.

شما میتوانید با رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه قبل از سفر محل اقامت خودتان را مشخص کنید تا در طول سفر دیگر بفکر چگونگی اقامت در بلوچستان نباشید.

blogpost-269

بازار چابهار اقیانوسی از رنگ و عطر

از بازار چابهار هم که نگوییم برایتان که انگار وقتی وارد بازار میشوید به یکی از ایالت های جنوبی هند سفر کرده اید بوی ادویه های تند و رنگارنگ پارچه های زربافت بلوچی که وقتی رگه های نور خورشید به آنها برخورد می کند به هزاران نقطه منعکس می شوند چشمان ما را غرق می کنند در حجمی تمام نشدنی از رنگ و نور که بی اغراق نمی توان نمونه ی همچین فضایی را در هیچ کجای ایران پیدا کرد جز بلوچستان‌زیبا.

البته دیدن بازار کنارک هم برای کسانی که قصد سفر به چابهار را داشته اند خالی از لطف نیست چراکه می‌توانند لباسهای ارزان قیمت و خوبی در آن پیدا کنند.

 

در مسیر دورافتاده ترین بندر ایران چه میبینیم؟

می خواهیم شما را از چابهار به سمت دورترین و عجیبترین بندر ایران ببریم . بندری که وقتی اولین بار چشمتان به آن بخورد ساعتها محو تماشای حجم بی کرانش می‌شوید.

پسابندر. بندری که در فاصله ی تقریبا ۱۵۰ کیلومتری چابهار می باشد و برای رسیدن به آن باید پا در یکی از زیباترین  و منحصربفرد ترین جاده های ایران  آن هم در بلوچستان زیبا بگذارید.

جاده ای که سمت راستتان اقیانوس با تمام عظمت و زیباییش برق می زند و در سمت چپتان رشته کوه های مریخی که شاید بدون اغراق دیدن این دو در کنار هم تصویری خارق العاده بوجود می آورد.  جاده ای که در کنار این همه زیبایی برای شما تجربه ای جدید به ارمغان می‌آورد تجربه ای که سفر به چابهار را برایتان تبدیل به خاطره‌ای فراموش نشدنی می‌سازد و اینکه می‌توانید در کنار اینهمه زیبایی خیالتان از بابت اقامت در چابهار راحت باشد خود نکته بسیار مثبتی‌ست.

 

روستای زیبای رمین

در امتداد این جاده شما به روستای بریس می رسید که اگر به ورزش های آبی مثل موج سواری علاقه مند باشید می توانید تجربه کم نظیری را در ساحلی که به نقل از اهالی محلی یکی از طولانی ترین خط ساحل های بدون قوس دنیاست تجربه کنید. و در کنار آن می توانید برخورد خورشید و اقیانوس را با بهترین کیفیت ممکن در لحظه غروب به تماشا بنشینید  تصویری که شما را  با حقیقتی ساده از این جهان آشنا می کند . نکته قابل تاملی که در این خط ساحلی به چشمتان می خورد بکر بودن ساحل و همچنین عاری بودن آن از زباله هایی ست که این روزها عافت طبیعت ما شده که شاید مهمترین وظیفه‌ی ما به عنوان گردشگر در طول سفر به چابهار  حفظ این پاکیزگیست .

blogpost-271

درخت مکرزنان در رمین

یکی دیگر از جاذبه‌های بلوچستان‌ زیبا در روستایی‌ست به نام رمین که در نزدیکی بریس واقع شده. دراین  روستا درخت کهنسالی ست به نام مکرزنان یا به گویش محلی کرگ که بیشتر از پانصد سال عمر دارد . که البته داستانهای مختلفی در مورد این درخت گفته شده که اگر به رمین رفتین سراغ بیبی سمیه را بگیرید تا برایتان عجیب ترین داستان این درخت را تعریف کند. و در کنار داستان این درخت پیر می توانید با طعم واقعی انواع غذاهای بلوچی آشنا شوید که بی شباهت با غذاهای هندی نیست . طعمی تند و البته بسیار لذیذ که اقامت در چابهار را برایتان تداعیگر سفر به هند می‌کند.

در ادامه ی این جاده ی زیبا شما به بندرگاهی می‌رسید  که بوی تند ماهی مشامتان را پر می کند از خاطره. از سفری که به دورترین نقطه ایران داشتید و دیدن مردمانی که به سادگی زیست می کنند و وقتی به شما دست میدهند انگشتانتان را به گرمی می فشارند که انگار سالهاست با آنها قوم و خویش بوده اید و این شاید بزرگترین و مهم ترین خصوصیت سفر شما به بلوچستان‌ زیبا باشد سفری که بی شک با تمام سفرهای قبلی شما فرق می کند که حق مطلب را از نگاه گرم و خشک مردان بلوچی  به نقل از محمود دولت آبادی در کتاب دیدار بلوچ اینگونه باید شنید:

blogpost-273

بلوچ کیست ؟ و خود به آن پاسخ می دهد : نمی دانم شما در پیکره ی آرام ، زمخت ، خاموش و افراشته یک نخل دقیق شده اید؟ نخلی بر گستره ی بیکران و پر آفتاب کویر ؟ هر بلوچ یک نخل است و روح هر بلوچ یک بیابان پر آفتاب . بلوچ خوی شتر را دارد . مهربان ، آرام بردبار ، مقاوم و پرتوان . اما پر کینه . ژرف کینه . همچو کینه ی شتر . بلوچ نیروئی بکر و خالص است . شیره و جوهر طاقت و توانائی ست. بلوچ ، دروغ به آن معنی که میان ما رواج دارد ، نمی گوید. دله دزدی نمی کند. بلوچ ، دعوا – به معنای خروس جنگی ش – چاقو کشی ، قداره کشی و عربده جوئی – به معنای جلف و خودنمایانه اش – نمی کند . هم به این لحاظ زود از کوره در نمی رود.به این و آن نمی پرد . فحش نمی دهد . پیشه بلوچ کار و قناعت است . سماجت بلوچ ، نجابت نخل را دارد در چمپره بیابان و آفتاب و شن».

 

پسابندر جایی که  زمان متوقف میشود

بعد از بندر بریس می رسیم به پسابندر . بندری مسخ کننده و آرام و شاید به قول ملا مجید سحری شبیه لنگر در این خاک خوابیده که همین سحر باعث شده که شکل پسابندر از بالا شبیه لنگر کشتی شود.

یک طرف بندر صد ها قایق که هر کدام به یک رنگ  که در سرتاسر اسکله در آبی آرام بندرگاه شناور اند وقتی شب می شود روی هر کدام از آنها چراغی روشن می شود که دیدنش محصور کننده است و طرف دیگر ده ها کشتی و لنج قدیمی به چشمتان می خورد که روی هر کدام نقش و نگاری از تاریخ شان و سفرهایی که رفته اند میبینید . لنج های چوبی  که وقتی اولین بار چشمتان به آنها می افتد ناخداگاه دوست دارید از پله های چوبی شان بالا روید و ببینید که در دل این همه خاطره چه می گذرد. و در این گشت و گذار حتما شیرچای بلوچی که به رسم میهمان نوازی ناخدای پیر لنج برایتان دم کرده را امتحان کنید .

 

blogpost-272

بندرگواتر

اگر تا پسابندر آمدین سری هم به بندر گواتر بزنید .آخرین نقطه ایران در مرز با کشور پاکستان که از جاذبه هایش می توان از جنگل حرایی گفت که دیدنش خالی از لطف نیست.

با این تصاویر ممکن است محو تماشا شوین و گذر لحظه و ساعت را بکل فراموش کنید و غافل از اینکه شب را کجا باید سپری کنید؟ نگران نباشید.

چراکه در بلوچستان‌ زیبا در هر خانه ای را بزنید با روی باز میزبانتان می شوند که این حجم از میهمان نوازی حتما برایتان شک برانگیز خواهد شد.

ام پیشنهاد ما رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه می‌باشد چرا که با این روش می‌توانید با دلی آسوده به بلوچستان‌ سفر کنید و خیالتان از بابت اقامت در چابهار نیز راحت باشد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب