سفری کوتاه به جنگل حرا چابهار و معرفی جاذبه‌های دیدنی آن

0

در استان سیستان و بلوچستان و در ۱۲۰ کیلومتری شهر شگفت انگیز چابهار، جنگلی انبوه از درختان سرسبز وجود دارد که در میان آب‌های خلیج فارس و دریای عمان آرمیده‌ است. طبیعتی بکر، سبز و حیرت انگیز که آن را با نام جنگل حرا معرفی می‌کنند. جنگل حرا چابهار یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است که در نزدیکی خلیج گواتر و نقطه مرزی ایران و پاکستان واقع شده است.

در این مطلب با شما سری به این طبیعت شگفت انگیز می‌زنیم و از دیدنی‌های منحصر به فرد آن با شما صحبت می‌کنیم.

معرفی جنگل حرا چابهار

جنگل‌های حرا از جمله مناطق طبیعی حفاظت شده در جنوب ایران به حساب می‌آیند. محدوده‌ای سبز با پوشش گیاهی و جانوری متفاوت که در نوار سواحل جنوبی کشور گسترده شده‌اند. در حقیقت بیشتر شهرهای همجوار با خلیج فارس و دریای عمان، سهم کوچکی از این جنگل‌ها را از آنِ خود کرده‌اند. سهم این جنگل اما در چابهار، بیشتر از دیگر نقاط جنوبی است و دسترسی به آن از محدوده‌های مختلف این شهر امکان پذیر خواهد بود.

بد نیست که بدانید بخش‌هایی از جنگل‌های حرا در کناره‌های شمالی و جنوبی جزیره قشم، قسمت‌هایی از آن در استان بوشهر و بخش‌های دیگری از این جنگل نیز در چابهار و در استان سیستان و بلوچستان گسترده شده است. جنگل‌هایی شگفت‌انگیز که زیستگاه ماهی‌ها و آبزیان متنوع هستند و یکی از مهم‌ترین پناهگاه‌های پرندگان مهاجر شناخته می‌شوند.

جنگل حرا در چابهار در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد، قرار دارد و از جمله جاذبه‌های دیدنی و فراموش نشدنی این شهر به شمار می‌رود. این جنگل در فاصله ۱۵ کیلومتری از مرکز چابهار و ۹ کیلومتری از روستای تاریخی تیس واقع شده و رسیدن به آن حدود  ۲۰ دقیقه طول خواهد کشید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا کلیک کنید.

آب و هوای جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار

آب و هوای چابهار در طول سال، معتدل و بهاری است. این شهر در میان دیگر بنادر جنوبی ایران، هوای خنک‌تری دارد و تابستان‌هایش نسبت به دیگر شهرهای جنوب، متعادل‌تر است. دمای هوای چابهار در ماه‌های گرم سال بالاتر از ۳۱ درجه سانتی گراد نمی‌رود و در سردترین ماه (دی) به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد. با این حال در اردیبهشت و خرداد ماه، رطوبت هوا در چابهار به اوج خود می‌رسد و هوا به شدت شرجی می‌شود.

با تمام این اوصاف، بهترین زمان سفر به جنگل‌های حرا از اواخر پاییز تا اردیبهشت ماه است. در این زمان گرمایی مطلوب در دل زمستان و هوایی معتدل در دل بهار در کوچه پس کوچه‌های شهر جاری می‌شود و قدم زدن در میان آثار باستانی و طبیعت چابهار، لذت و حال و هوای دیگری دارد.

پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار، پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری متنوع و در عین حال حائز اهمیتی دارد. این منطقه به دلیل طبیعت بکر و بی‌نظیرش، در فهرست مهم‌ترین مناطق طبیعی جهان به ثبت رسیده است. در ادامه برخی از نکات جالب درباره پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری جنگل حرا چابهار را با شما مرور می‌کنیم:

پوشش گیاهی جنگل حرا چابهار

اکوسیستم جنگل حرا چابهار، بسیار ارزشمند و استثنایی است؛ تا جایی که اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت از این منطقه با عنوان ذخیره‌گاه‌ اکوسیستم کره زمین یاد می‌کند. این جنگل‌ با داشتن آب و هوای معتدل و خاکی حاصلخیز، به محلی برای زندگی آب‌سنگهای مرجانی و انواع آبزیان، پرندگان و دیگر جانوران تبدیل شده‌ است. طبیعت پردرخت و بکر این ناحیه همچنین مانع از تخریب و فرسایش سواحل و خاک موجود در این محدوده می‌شود.

اما مهم‌ترین گونه گیاهی جنگل حرا چابهار، در درخت‌ها و درختچه‌های همیشه سبز آن خلاصه می‌شود. درخت‌های جنگل حرا چابهار منبع گیاهی مهمی برای حفظ هوای پاک و حتی تامین علوفه برای انواع دام به حساب می‌آیند. بد نیست که بدانید درخت حرا از خانواده گیاه «شاه‌پسند» است که در بلوچستان با نام «تمر» و در بعضی نقاط دیگر با اسم «تول» خوانده می‌شود.

این درختان به‌طور معمول حدود چهار متر قد دارند و ممکن است با توجه به شرایط زیستی خود تا پنج یا ۱۰ متر نیز رشد کنند. درختانی که هنگام مد به‎‌طور کامل به زیر آب فرو می‌روند و با پدیده جزر، از زیر آب بیرون می‌آیند و در معرض دید قرار می‌گیرند. جزر و مدی که هر ۶ ساعت یک بار در این منطقه رخ می‌دهد و طبیعت اطراف را دستخوش تغییرات فراوانی می‌کند.

حدود ٨٠ درصد از آبزیان خلیج فارس دوران تخم‌ریزی خود را در این منطقه‌ و در میان درختان این جنگل سپری می‌کنند. جنگل حرا چابهار همچنین برای اهالی بومی منطقه به دلیل تامین هیزم، اهمیت به‌سزایی دارد.

گل‌های درختان جنگل حرا چابهار شبیه به گل‌های شاه‌پسند است و میوه آن به بادام شباهت دارد. این درخت در نیمه نخست مرداد ماه گل می‌دهد! گل‌هایی زرد رنگ و کوچک که عطر دل انگیز آنها تمام فضای جنگل را در برمی‌گیرد.

اما نکته جالب ماجرا اینجاست که ابتدا دانه درخت حرا روی درخت مادر رشد می‌کند و پس از آن که جوانه زد، از مادر جدا شده و به درون آب می‌افتد. سپس در درون آب رشد کرده و در طول زمان، به درختی جوان و نیرومند تبدیل می‌شود. ریشه درختان جنگل حرا چابهار از ساقه‌ای عمودی و کوتاه و تعداد زیادی ریشه کناری مایل تشکیل شده است. این ریشه‌ها در زمان جزر و مد دریا، بخشی از اکسیژن مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.

درختان جنگل حرا چابهار گرچه در آب شور می‌رویند اما خود باعث تصفیه و تبدیل این آب شور به آب شیرین می‌شوند. این درختان به اعتقاد مردم محلی، خاصیت درمانی دارند و می‌توانند در درمان برخی از بیماری‌ها موثر باشند. جالب است که بدانید اهالی بومی این منطقه، از شیره‌ درختان جنگل حرا چابهار برای درمان بیماری جذام که در برخی نقاط هرمزگان شیوع دارد، استفاده می‌کنند.

بخوانید از: جاهای دیدنی چابهار

گونه‌های جانوری جنگل حرا چابهار

اكوسيستم جنگل‌ حرا چابهار به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی دریا، جایگاه مناسبی برای رشد انواع آبزیان، حشرات و حیوانات به حساب می‌آید. در این منطقه انواع ماهی‌ها و صدف‌های کوچک و بزرگ، در کنار گونه‌های آبزی دیگر همچون حلزون‌ها و میگوها رشد و زندگی می‌کنند.

در این منطقه همچنین گونه‌های مختلف حیوانات از جمله پرندگانی مانند فلامینگو، مرغ ماهی‌خوار، پلیکان، لک‌لک و عقاب و آبزیانی همچون خرچنگ، مار دریایی، شیلو، صدف کلینگ و انواع مختلف قورباغه دیده می‌شوند. جنگل‌های حرا پناهگاه امنی برای تعداد فراوانی از پرندگان مهاجر هستند. به همین دلیل در برخی ماه‌های سال، این پرندگان شاخه‌های بالایی و تاج درختان را برای ساخت خانه و آشیانه خود انتخاب می‌نمایند.

چگونه به جنگل حرا چابهار سفر کنیم؟

دسترسی به جنگل حرا چابهار از مرکز این شهر، چیزی حدود ۳۴ کیلومتر، یا معادل ۲۹ دقیقه با ماشین طول خواهد کشید. با این حال اگر از فرودگاه کنارک راهی تماشای این پدیده طبیعی می‌شوید، باید در نظر بگیرید که مسافتی ۱۴۴ کیلومتری پیش روی شما قرار دارد.

با این حال سر زدن به جنگل حرا چابهار از مسیرهای مختلفی انجام می‌شود. اگر تصمیم داشتید تا هنگام بازدید از این پدیده طبیعی و حیرت انگیز، از خلیج گواتر نیز دیدن کنید، بهتر است مسیر شرق چابهار را پیش بگیرید و خود را به سمت روستای گواتر برسانید. در غیر این صورت می‌توانید با حرکت به سمت روستای تیس که در پنج کیلومتری شمال غربی چابهار واقع شده، از این جنگل دیدن نمایید.

جهت اجاره سوئیت چابهار کلیک کنید.

محل های اقامت در جنگل حرا چابهار

چابهار در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شده است و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای گردش و کار به حساب می‌آید. استقبال مسافران از این شهر باعث شده است تا انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند. به همین دلیل بعید است که در سفر به چابهار، به دردسرهای پیدا کردن محل اقامت دچار شوید.

در چابهار هتل‌های مختلفی وجود دارند که قیمت آن‌ها با توجه به خدمات و امکاناتی که ارائه می‌دهند، متفاوت است. علاوه بر این خانه‌های محلی و اقامتگاه‌های بومگردی بسیاری در این شهر به گرمی میزبان مسافران هستند.

با این حال نباید فراموش کرد که قیمت اقامتگاه‌ها در چابهار بسیار به فصل سفر و خدمات بستگی دارد. در فصول پر گردشگر چابهار مانند پاییز و زمستان، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

شما همچنین می‌توانید با مراجعه به وبسایت شب، از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی چابهار دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

علت شهرت جنگل حرا چابهار

اما اگر از خود می‌پرسید که چرا جنگل حرا چابهار تا این حد محبوبیت دارد، بهتر است تا ادامه این مطلب را مطالعه کنید!

همانطور که پیش از این گفتیم، جنگل حرا چابهار از درختچه‌های کوتاه قدی تشکیل شده است که می‌توانند در آب‌هایی شور و هوایی گرم و شرجی، به حیات خود ادامه دهند. اما نکته جالب ماجرا اینجاست که درختچه‌های حرا می‌توانند آب شور دریا را تصفیه کنند و همزمان تمام املاح و مواد غذایی مورد نیاز خود را از آن جذب نمایند. در حقیقت این درختان قابلیت دفع نمک و شیرین کردن آب‌های شور را دارند و به این طریق آب، مواد و املاح مورد نیاز خود را دریافت می‌کنند.

درخت حرا همچنین برگ‌های همیشه سبز، بسیار بادوام و بیضی‌شکلی دارد که بخش بالایی آنها به رنگ سبز و سطح تحتانی آن به رنگ خاکستری دیده می‌شود. در هنگام مد دریای عمان، تاج درختان این جنگل از آب بیرون زده و چشم‌انداز و منظره‌ بسیار زیبایی را به وجود می‌آورند! تا جایی که گردشگران بسیاری برای دیدن این طبیعت شگفت انگیز، از سراسر نقاط ایران به این منطقه سفر می‌کنند.

تفریحات جنگل حرا چابهار

بسیاری از گردشگران برای بازدید از جنگل حرا چابهار، از قایق‌های موتوری استفاده می‌کنند تا بتوانند با دقت و دل سیر، به تماشای مناظر بکر و بی‌نظیر آن بنشینند. اما در کنار قایق‌سواری در آب‌های آرام این منطقه، تفریحات دیگری نیز در این محدوده وجود دارند که به اختصار به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • جنگل حرا چابهار یکی از زیستگاه‌های اصلی پرندگان کمیاب دریایی به حساب می‌آید. تماشای مرغ‌های ماهی‌خوار، فلامینگوها، پلیکان‌ها و عقاب‌هایی که بر روی درختان جنگل حرا چابهار لانه کرده‌اند و یا در حال پرواز بر فراز آسمانند، از جمله بهترین و جذاب‌ترین تجربیات برای هر طبیعت دوست ماجراجویی خواهد بود.
  • قایق‌سواری در جنگل چابهار همچنین می‌تواند مناظر بی‌تکراری از درختان حرا و  آبزیانی که به زندگی در این ناحیه مشغولند را پیش چشمان مسافران پدید آورد.
  • تماشای دلفین‌هایی که در میان دریای عمان و خلیج فارس به شنا و جست و خیز مشغولند، یکی از ناب‌ترین تجربیات سفر به جنگ حرا چابهار خواهد بود.
  • عکاسی از جنگل، درختان حرا، پرندگان مختلف، دلفین‌ها و طلوع و غروب آفتاب، می‌تواند ایده‌ای جالب برای ثبت خاطرات خوش چابهار باشد.
  • تماشای گل‌های زیبای شاه‌پسند و میوه‌های بادامی درختان جنگل حرا نیز تجربه‌ای جذاب است که البته فقط در فصل تابستان امکان پذیر خواهد بود. همانطور که گفتیم گل‌های این درختان مرداد ماه غنچه می‌کنند و عطر دل انگیزشان را در سرتاسر جنگل می‌گسترانند. عطر و بویی خاص، ملایم و ناشناخته که در هیچ جای دیگری آن را تجربه نخواهید کرد.
  • در فصل بهار و تابستان همچنین زنبورهای وحشی از میان درختان جنگل عبور می‌کنند و در لابه‌لای شاخه‌های این درختان برای خود کندوهای عسل می‌سازند. این زنبورها شهد عسل‌هایشان را از گرده گل‌های تازه روییده شده درختان می‌گیرند. تماشای زنبورهای وحشی و کندوهای آن‌ها در میان شاخ و برگ درختان، یکی دیگر از مناظر چشم نواز و جذاب در این محدوده خواهد بود.

نحوه شکل‌گیری جنگل حرا چابهار

همانطور که پیش از این گفتیم، در سراسر ساحلی جنوبی ایران، از بندرعباس گرفته تا چابهار و قشم، بخش‌هایی از جنگل‌های حرا وجود دارند. پس می‌توان گفت که سیلاب‌ها، خلیج‌ها، شیب‌های ساحل و عمق دریا از جمله عواملی هستند که در شکل گرفتن این جنگل‌ها تاثیر گذار بوده‌اند.

علاوه بر این، پدیده جزر و مد نیز به حیات و تکثیر درختان این جنگل کمک شایانی کرده است. جزر و مد آب، امکان نفوذ دانه‌های درختان به عمق خاک را فراهم کرده و مواد غذایی مورد نیاز آن‌ها را نیز از دریا به ساحل می‌آورد. این پدیده همچنین بذرها و نهال‌های درختان را به سایر نقاط منتقل می‌کند و باعث گسترش و توسعه جنگل‌های حرا به دیگر مناطق اطراف می‌شود.

از طرف دیگر، در این منطقه خاک مناسب و حاصلخیز برای رشد درختچه‌های حرا وجود دارد! خاکی با املاح معدنی، لجن و رسوباتی که در طول سال‌های متمادی، با فرسایش سواحل و به واسطه جزر و مد دریا به‌وجود آمده‌اند.

بخوانید از: جاهای دیدنی قشم

جاهای دیدنی اطراف جنگل حرا چابهار

چابهار از جمله شهرهای دیدنی ایران است که هر گوشه‌اش، از شگفتی‌های طبیعت و تاریخی دور و دراز حکایت می‌کند. شهری با مردمان خونگرم و بی‌ادعا و جغرافیایی بکر که مانند نگینی در خاک جنوب می‌درخشد. در ادامه به معرفی برخی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی نزدیک به جنگل حرا چابهار اشاره می‌کنیم.

باغ گیاه شناسی چابهار، تماشای گونه‌های نایاب گیاهی

در هر نقطه‌ و شهری از کشورمان، گونه‌های گیاهی متنوعی وجود دارند که متناسب با آب و هوای منطقه، سر از خاک بیرون می‌آورند. چابهار نیز از این قاعده مستثنی نیست و در گوشه و کنارش انواع گیاهان نادر دیده می‌شوند. گیاهانی که به لطف مجموعه باغ گیاه شناسی تیس، در دسترس و مشاهده علاقه‌مندان قرار گرفته‌اند.

باغ گیاه شناسی تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که در آن نزدیک به ۴ هزار گونه متفاوت گیاهان بومی و غیربومی پرورش داده می‌شود. باغی که در کنار گل‌های رنگارنگ و گیاهان کمیاب، گونه‌های جانوری مختلفی مانند سنجاب‌های بازیگوش، طوطی‌‌ و مرغ‌ مینا زندگی می‌کنند.

بسیاری قدمت ساخت این باغ را به دهه ۱۳۴۰ مرتبط می‌دانند. به همین دلیل است که تعداد فراوانی از گیاهان موجود در این مجموعه، عمر طولانی دارند و از روزهای بسیار دور به یادگار مانده‌اند. باغ گیاه شناسی چابهار در پنج کیلومتری شمال غربی این شهر و در حوالی روستای تیس واقع شده و امکان بازدید از آن برای عموم آزاد است.

بخوانید از: راهنمای سفر به قشم

آرامگاه سید غلام رسول، عارف خوش نام بلوچستان

آرامگاه سید غلام رسول، یک مکان تاریخی و زیارتی است که به دلیل معماری متفاوتش، در دسته جاهای دیدنی چابهار قرار می‌گیرد. این بنای باستانی با تقلید از سبک معماری هندی ساخته شده است و به دلیل رنگ سفید و ظاهری خاص، توجه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

این آرامگاه، محل دفن عارفی به نام سید غلام رسول است که در سال ۴۵۶ هجری قمری در منطقه چابهار زندگی می‌کرد و در میان مردم قدیم آن دوران، به خوش نامی شهرت داشت. جالب است که بدانید این عارف دوره‌گرد وصیت کرده بود تا پس از مرگش کسی عزاداری نکند و بالعکس به‌جای عزاداری، مردم برای او به رقص و پایکوبی بپردازند. بنابراین وصیت، هر سال در هفته آخر ذی‌القعده مراسم خاصی برگزار می‌شود و مردم، سالگرد درگذشت او را با شادی و پایکوبی برپا می‌نمایند.

تماشای گچبری‌ها، مقرنس‌کاری‌های هنرمندانه و دیوارنگارهای ظریف این بنا حس و حال خاصی را به هر هنردوستی منتقل خواهد کرد. در حوالی این ساختمان شگفت انگیز، درختان تمبرهندی سرسبزی نیز دیده می‌شوند که با صبوری، سر به آسمان گشوده‌اند.

آرامگاه سید غلام رسول در بلوار شهید ریگی واقع شده و هرسال میزبان مسافرانی است که از کشورهای شبه قاره هند برای عبادت و نذر و نیاز راهی آن می‌شوند.

قلعه تیس، قلعه قدیمی پرتغالی‌ها

قلعه تیس یکی از جاهای دیدنی چابهار است که به دلیل قدمت تاریخی‌اش، در دسته پربازدیدترین جاذبه‌های گردشگری این شهر قرار می‌گیرد. این بنای باستانی، بیش از دو هزار سال قدمت دارد و در خلیج چابهار، بر فراز تپه‌ای مشرف به جاده چابهار-تیس واقع شده است.

قلعه تیس در زمان حمله و استعمار پرتغالی‌ها به سواحل جنوبی ایران و برای دیده‌بانی و جلوگیری از شورش‌های احتمالی مردم محلی ساخته شد. قلعه‌ای که به کمک مصالحی همچون آجر، سنگ و گچ شکل گرفت و به دلیل احداثش بر فراز ارتفاعات، چشم انداز مناسبی به دریا و محیط اطراف داشت.

در حال حاضر تنها بقایای اندکی از این بنای تاریخی ارزشمند باقی‌مانده است. بنایی که بسیاری معماری آن را به کاروانسراهای دوران صفویان شبیه می‌دانند. قلعه تیس با داشتن دو برج و مناره و دیواره‌هایی نیمه کاره، در ۵ کیلومتری شمال غرب چابهار واقع شده و بازدید از آن در هر ساعتی از روز امکان پذیر است.

بندر گواتر، نقطه پایانی چابهار

بندر گواتر یا خلیج گواتر، از لحاظ جغرافیایی، نقطه پایانی شهر چابهار است که تنها به اندازه نیم ساعت قایق سواری با پاکستان فاصله دارد. این پهنه دریایی، به آب‌های اقیانوس هند منتهی می‌شود و به دلیل طبیعت متفاوتش، یکی از جاذبه‌های کم نظیر چابهار به حساب می‌آید.

علاوه بر گونه‌های گیاهی و جانوری ویژه در این منطقه، صخره‌ها و موج‌شکن‌های طبیعی نیز در اطراف این خلیج وجود دارند که بر اثر برخورد امواج بلند دریا با دیواره‌های صخره‌ای پدید آمده‌اند. مناظری شگفت انگیز و دیدنی که بسیاری آن‌ها مشابه تصاویر فیلم‌های فضایی می‌دانند!

این خلیج همچنین به‌دلیل مجاورت با جنگل‌های حرا، جز مناطق حفاظت شده توسط محیط زیست به حساب می‌آید. جالب است که بدانید خلیج گواتر هر سال در اوایل پاییز میزبان ۴۰ نوع از گونه‌های مختلف پرندگان مهاجر است. پرنده‌هایی که در قالب دسته‌های ۱۰۰ تایی به این منطقه پرواز می‌کنند.

بندر چابهار در ۹۵ کیلومتری شرق این شهر و در آخرین نقطه ایران و ایستگاه مرزبانی واقع شده است.

اسکله پسابندر، زیستگاه شاه‌میگوهای جنوبی

از دیگر جاهای دیدنی چابهار، می‌توان به اسکله پسابندر اشاره کرد که در فاصله ۸۸ کیلومتری جنوب شرقی این شهر و در حوالی خلیج گواتر قرار دارد. این منطقه، محل اصلی صید و صادرات ماهی‌هایی مانند ماهی تن، شیرماهی و حلوا شناخته می‌شود. ضمن آنکه در حوالی اسکله جزیره‌ای به نام مرجان واقع شده که به زیستگاه اصلی شاه‌میگو‌ها شهرت دارد.

به دلیل رونق صیادی در این اسکله، می‌توان بهترین و تازه‌ترین آبزیان را با قیمتی مناسب و مقرون به صرفه از این منطقه تهیه کرد. جالب است که بدانید در این محدوده، منطقه‌های مخصوص ارتش، سپاه و دریابانی نیز قرار گرفته است.

در حوالی اسکله پسابندر همچنین صخره‌های مرتفعی وجود دارند که بر اسکله، دریا و لنج‌های ماهیگیری مشرف شده‌اند. چشم انداز بی‌نظیر این ارتفاعات باعث شده است تا بسیاری از گردشگران برای تماشای این اسکله از صخره‌های آن بالا روند.

بخوانید از: مرکز خرید قشم

گل فشان تنگ، پدیده ناب زمین شناسی

برای تمام علاقه‌مندان به بازدید از شگفتی‌های طبیعت، سر زدن به گل فشان تنگ یک پیشنهاد هیجان انگیز است! این پدیده نادر زمین شناسی که در دسته زیباترین جاهای دیدنی چابهار قرار می‌گیرد، مجموعه‌ای از چشمه‌های گل و لای انباشته شده در زمین است که در فواصل پانزده ‌دقیقه‌ای، با شکاف و لرزش از خاک فوران می‌کنند. ساز و کار طبیعی و زمین شناسی این چشمه‌ها تا حد زیادی به آتشفشان‌ها شباهت دارد.

وجود این پدیده طبیعی و شگفت انگیز تنها به چابهار محدود نیست و در نقاط مختلف دنیا نیز نمونه‌هایی از آن دیده می‌شود. برخی زمین شناسان بر این باورند که کوه‌های حوالی این چشمه‌ها در طول سالیان دراز بر اثر فعالیت گل فشان‌ها ایجاد شده‌اند. علاوه بر این به اعتقاد بسیاری، این گل‌ها اثرات شفابخش دارند و می‌توانند در درمان بیماری‌هایی نظیر دردهای مفاصل، ستون فقرات و بیماری‌های عصبی موثر باشند.

گل فشان‌های چابهار در حوالی کوه‌های بندر تنگ قرار گرفته‌اند و به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی‌، گردشگران فراوانی را به سمت خود جذب می‌کنند. این پدیده جالب زمین شناسی  در ۱۰۰ کیلومتری بندر چابهار واقع شده است و تماشای آن مستلزم یک کوهنوردی کوتاه و ساده است.

سوغاتی های جنگل حرا چابهار

از آنجا که در چابهار، زنان و مردان هنرمند فراوانی به ساخت آثار و صنایع دستی مشغولند، به شما اطمینان می‌دهیم که خرید سوغاتی از این شهرر، به یکی از لذت‌‌بخش‌ترین تجربه‌ها در زندگی‌تان تبدیل خواهد بود.

سفالگری، گلیم بافی، چادر بافی و حصیربافی از جمله مشاغل رایج مردم چابهار و سیستان و بلوچستان هستند که آثار برآمده از آن‌ها، به عنوان بهترین سوغات در گوشه و کنار شهر به فروش می‌رسد. آینه دوزی و سکه دوزی از دیگر هنرهای جذاب و منحصر به فرد مردم چابهار به حساب می‌آید که در آن از سکه و آینه برای تزئین پارچه و دیگر کالاها استفاد می‌کنند. ساخت چنین صنایع دستی ارزشمندی در بیشتر روستاهای چابهار رایج است.

سوزن دوزی از دیگر هنرهای ناب و قدیمی رایج در میان بانوان شهر است که بر روی لباس و پارچه‌های مختلف به ویژه قسمت سرآستین، جیب‌ها و پیش‌ سینه لباس زنان بلوچ انجام می‌شود. سوزن دوزی بیشتر با استفاده از رنگ‌های گرم و شاد مثل نارنجی و صورتی بافته شده و در آن طرح‌های هندسی و غیرهندسی به زیبایی هرچه تمام‌تر به چشم می‌آیند. طرح‌های غیر هندسی که بیشتر گل و بوته هستند برای تزیین رومیزی، پرده و پشتی به کار می‌روند در حالیکه بیشتر طرح‌های هندسی روی لباس‌ها کار می‌شوند. صنایع دستی حاصل از این هنرها در بازارهای چابهار به راحتی قابل تهیه هستند.

علاوه بر آثار هنری و صنایع دستی، در چابهار خوراکی‌های متنوعی نیز برای خرید سوغاتی وجود دارد. انواع ماهی تازه و میگو، لندو( شیرینی درست شده از انگور و کنجد)، میوه‌های استوایی مانند پاپایا و گواوا و انواع ادویه‌جات جنوبی و هندی، از جمله خوشمزه‌های قابل تهیه در این شهر ساحلی به شمار می‌روند.

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به جنگل حرا چابهار

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر به چابهار، اطلاعات شهری است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم چابهار به شرح زیر هستند.

کد تلفن شهر چابهار

۵۴

آتش نشانی منطقه آزاد

۱۲۵ یا ۳۵۳۱۴۴۴۴

پاسگاه انتظامی منطقه آزاد چابهار

۵۴۳۵۳۱۲۲۰۹

فرودگاه چابهار

۵۴۳۵۳۳۲۰۰۵

اطلاعات پرواز چابهار

۱۹۹

کنترل ترافیک منطقه آزاد چابهار

۵۴۳۵۳۱۲۲۶۹

بیمارستان امام علی چابهار

۵۴۳۵۳۳۳۰۱۹, ۵۴۳۵۳۳۳۰۱۴, ۵۴۳۵۳۳۳۰۱۵

 

نکات مهم هنگام بازدید از جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار از جمله مناطق بکر و حفاظت شده جنوب کشور شناخته می‌شود، به همین دلیل لازم است تا پیش از بازدید از آن، به برخی نکات مهم توجه کنید:

  • پیش از هرچیز فراموش نکنید که برای سر زدن به این منطقه، بهتر است که نقشه و موقعیت دقیق مکانی را داشته باشید. اگر برای بار اول است که به این منطقه سفر می‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا حتما از یک راهنمای محلی برای گشت و گذار در این ناحیه کمک بگیرید. فراموش نکنید که بهترین راهنما برای جست و جو در مناطق ناشناخته، مردم محلی همان منطقه هستند.
  • برای بازدید از جنگل‌ حرا چابهار محدودیت زمانی وجود ندارد؛ اما بهتر است طلوع و غروب آفتاب را از دست ندهید! زیرا نور خورشید تابیده شده بر دریا و جزر و مد، مناظر غیرقابل توصیفی را در پیش چشمانتان پدید می‌آورند که نظیرش در کمتر جایی وجود دارد.
  • ناحیه جنگل حرا چابهار، به هیچ عنوان مکان مناسبی برای شنا نیست و می‌تواند به دلیل وجود بافت تالابی و خاک نرم، شنا کردن در آن خطرآفرین باشد. به همین دلیل بهتر است که در صورت قایق سواری در این ناحیه، با خود جلیقه نجات به همراه داشته باشید.
  • اگر تصمیم دارید تا در میان جنگل‌های حرا قایق‌سواری کنید، حتما کلاه، کرم ضدآفتاب و کمی آب به‌ همراه داشته باشید. از آنجا که جنگل‌حرا چابهار در نقطه مرزی قرار دارد؛ دسترسی به امکانات و نوشیدنی در این ناحیه محدود خواهد بود.
  • ترجیحا در این منطقه از خوردن و آشامیدن پرهیز کنید و در حفظ، نگهداری و نظافت این محدوده کوشا باشید.
  • از کندن و برداشتن ساقه‌های درختان، گل‌ها و گیاهان موجود در جنگل حرا چابهار بپرهیزید.
  • در این محدوده گونه‌های جانوری خاص مانند حلزون، انواع صدف، غورباقه و سایر آبزیان کمیاب زندگی می‌کنند. زیستگاه این جانوران در چنین نقطه‌ای قرار دارد؛ پس آنها را به عنوان سوغات یا یادگاری سفر از محل زندگی‌شان دور نکنید!

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید.

کلام آخر، جنگل حرا چابهار، طبیعت همیشه سبز سیستان و بلوچستان

در راهنمای سفر به جنگل حرا چابهار، با شما از این پدیده جذاب و دیدنی صحبت کردیم و مهم‌ترین اطلاعات و نکات مربوط به آن را برشمردیم. جنگل حرا، فضایی سبز و پوشیده از درختان بلند قامت است که به‌عنوان زیباترین جاذبه گردشگری چابهار شناخته می‌شود. گرچه در سال‌های اخیر تصاویر زیبایی از این جنگل دریایی در فضای مجازی منتشر شده است، نباید فراموش کرد که هیچ چیز مانند سفر و تجربه کردن لحظات ناب این منطقه، به درستی حق مطلب را درباره این پدیده طبیعی ادا نمی‌کند.

خوشبختانه در نزدیکی جنگل حرا و در شهر چابهار، خانه‌ها و اقامتگاه‌های بوم گردی کوچک و بزرگی وجود دارند که به گرمی میزبان مسافران خواهند بود. می‌توانید برای اجاره ویلا، اقامتگاه و رزرو آپارتمان در چابهار از سایت شب نیز کمک بگیرید.

پرسش‌های متداول درباره جنگل حرا چابهار

جنگل حرا چابهار کجاست؟

جنگل حرا چابهار در ۱۵ کیلومتری شهر چابهار واقع شده است.

علت شهرت جنگل حرا چابهار چیست؟

فرو رفتن جنگل‌های حرا به  آب هنگام مد دریا و تصفیه کردن آب شور دریا به آب شیرین از جمله دلایل شهرت جنگل حرا چابهار به شمار می‌روند.

تفریحات جنگل حرا چابهار کدامند؟

تماشای درختان و پرندگان، قایق سواری و عکاسی، برخی از تفریحات رایج در جنگل حرا چابهار هستند.

کدام جاهای دیدنی در اطراف جنگل حرا چابهار قرار دارند؟

جاهای دیدنی اطراف جنگل حرا چابهار شامل بندر گواتر، باغ گیاه‌شناسی چابهار، گورستان جن تیس، قلعه پرتغالی‌ها، آرامگاه غلام رسول و پدیده گل فشان می‌شوند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب