سوغات تهران چیست؟ راهنمای ۰ تا ۱۰۰ خرید سوغاتی از تهران

0

هر کدام از شهرهای ایران را با سوغات مخصوص به خودش می‌شناسند. شمال را با برنج و کلوچه‌هایی شیرین، یزد را با قطاب‌ها و باقلواهای سنتی، اصفهان را با گز، پولکی و پارچه‌های قلم زنی، و جنوب را با خرما، مرکبات و انواع ماهی‌هایی که به تازگی از میان آب‌های خلیج فارس صید شده‌اند. اما شاید برای بسیاری، هنوز مشخص نباشد که مسافران پایتخت، چه کالاهایی را به عنوان سوغات تهران با خود به شهر و دیارشان می‌برند. اصلا مگر می‌شود که در تهران، شهری که با خیابان‌های همیشه از ترافیکش شناخته می‌شود و دود دمش امان از گردشگران می‌برد، چیزی هم به عنوان سوغات پیدا کرد؟

خبر خوب این است که برخلاف باور بسیاری، تهران هم سوغاتی‌های جذاب و ارزشمند خودش را دارد. در این شهر و دیگر مناطق اطرافش، مجموعه‌ای از خوراکی‌های خوشمزه و صنایع دستی رنگارنگ و با ارزش تولید می‌شوند که نظیرشان در کمتر شهری پیدا خواهد شد. خوشبختانه سوغات تهران با کمی روحیه ماجراجویی و کنجکاوی‌ در گوشه و کنار این شهر بزرگ و درندشت، به راحتی قابل تهیه خواهد بود.

پس بیایید تا امروز، سری به کوچه پس کوچه‌های پایتخت بزنیم و با جذاب‌ترین سوغات تهران آشنا شویم.

برای مشاهده و اجاره روزانه خانه در تهران کلیک نمایید

سوغاتی های خوراکی تهران

برای معرفی سوغات تهران، اول از خوراکی‌های هیجان انگیز و خوردنی‌های رنگارنگ این استان شروع می‌کنیم. نباید فراموش کرد که سوغات پایتخت تنها به کالاها و یادگاری‌های تهران خلاصه نمی‌شود و در دیگر مناطق و شهرهای کوچک و بزرگ استان تهران، گزینه‌های هیجان انگیزی برای خرید سوغاتی وجود دارد.

در ادامه به معرفی برخی از انواع سوغات خوراکی و خوشمزه تهران می‌پردازیم:

سوهان تهران و شهرری، شیرین، خوشمزه و باکیفیت

سوغات تهران

یکی از خوراکی‌های سنتی و خوشمزه ایران، سوهان است که از جوانه گندم تهیه می‌شود و با ترکیب ادویه‌هایی خاص، به اشکال مختلف عرضه می‌گردد. خلاقیت بیش از اندازه شیرینی پزان امروزی باعث شده است تا در سال‌های اخیر، انواع سوهان از جمله سوهان عسلی، سوهان کنجدی، سوهان حلوایی، سوهان بادامی، سوهان گزی، سوهان لقمه، سوهان کره‌ای، سوهان پشمکی و حتی دسر سوهان، تولید شده و در مراکز مختلف به فروش برسند.

بسیاری از ما شهر قم را خاستگاه و محل اصلی تولید و تهیه سوهان می‌دانیم. این در حالی است که در برخی مناطق تهران و همچنین در شهرری، این محصول لذیذ به روشی مخصوص تولید می‌شود و در کنار مزه بی‌نظیرش، کیفیت بالایی هم دارد. استقبال کم نظیر مردم از سوهان شهرری باعث شده است تا در بیشتر نقاط این محدوده، انواع مغازه‌های تولید سوهان به وجود بیایند. مغازه‌هایی که پیش چشم مشتری‌ها، سوهان را به صورت تازه آماده و تهیه می‌کنند.

پس اگر دوست دارید تا در کنار چای دبش و خوش عطر و رنگتان، از چشیدن یک تکه سوهان شیرین نیز لذت ببرید، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا با سر زدن به شهرری و یا مغازه‌های سوهان فروشی در خیابان ۱۵ خرداد تهران، یک بسته سوهان اعلا تهیه کنید و خاطره‌ای خوشمزه و فراموش نشدنی را از این سوغات تهران در ذهنتان ثبت نمایید.

بخوانید از: جاهای دیدنی تهران

کشمش شهریار، خوراکی خوشمزه باغ‌های غرب تهران

سوغات تهران

شهریار در میان مناطق اطراف تهران به داشتن انگور و کشمش‌های مرغوب شهرت دارد! شهری که در غرب پایتخت واقع شده و با داشتن باغ‌های پربار میوه و تاکستان‌های انگور، بخشی از ظرفیت میوه‌ها و خوراکی‌های پایتخت‌نشینان را تامین می‌کند.

اغراق نیست اگر بگوییم که با وجود تولید کشمش و انگور در شهرهای مختلف ایران، کشمش شهریار می‌تواند در رده یکی از جذاب‌ترین و شیرین‌ترین سوغات تهران قرار بگیرد. محصولی که بسیار خوشمزه، شیرین و مقوی است و با کیفیت بسیار بالایی تولید می‌گردد.

بد نیست که بدانید انگورهای باغات شهریار به‌صورت آفتابی (به کمک نور آفتاب) و در همین منطقه به کشمش تبدیل می‌شوند. کشمش‌هایی که به اصطلاح تیزاب نیستند و عطر، رنگ و طعم شیرین و ملایمی دارند. اگر در طول سفر خود به تهران گذرتان به شهریار افتاد و یا در بازارهای پایتخت به کشمش شهریار برخوردید، فراموش نکنید که مقداری از آن را به عنوان سوغات تهران تهیه کنید.

سبزی کوهی فیروزکوه، پرخاصیت و خوش عطر

فیروزکوه از جمله شهرهای کوهستانی استان تهران است که در شرق پایتخت قرار دارد. منطقه‌ای با کوه‌ها و تپه‌های سرسبز که بر دامنه آن‌ها بیش از ۱۰۰ گونه گیاه خوراکی و دارویی، قارچ و سبزی‌های کوهی رشد می‌کنند. این سبزی‌های محلی، از جمله بهترین سوغات تهران هستند که در فصل بهار جمع آوری شده و در بازارهای این شهر و حتی دامنه کوه‌ها به فروش می‌رسند.

بسیاری از سبزی‌های کوهی فیروزکوه برای پخت غذاها مورد استفاده قرار می‌گیرند. گرچه مردم خوش سلیقه فیروزکوه در برخی موارد، این سبزی‌ها را خشک می‌کنند و بعدها به عنوان ادویه‌های خوش عطر و طعم به غذاهایشان اضافه می‌نمایند. بنابراین اگر به امتحان کردن سبزی‌های متفاوت و ارگانیک علاقه‌مندید، می‌توانید با سر زدن به این شهر و تهیه سبزی‌های کوهی‌اش، یک سوغاتی جذاب و متفاوت را به خانه ببرید.

فراموش نکنید که سبزی‌های کوهی فیروزکوه در زمان کوتاهی پلاسیده و خراب می‌شوند! بنابراین بهتر است که در آخرین لحظات سفر آن‌ها را تهیه کنید تا هنگام رسیدن به خانه، این سوغات تهران همچنان تازه و سرحال باشد.

آلوچه و لواشک های دربند، خوشمزه‌ترین سوغاتی های شمال تهران

دربند، یکی از محله‌های خوش آب و هوای شمال تهران است که به دلیل فضای سبز و رستوران‌های روباز، به عنوان یکی از پاتوق‌ها و تفریحگاه‌های اصلی جوانان و طبیعت دوستان شناخته می‌شود. این محله کوهستانی، در کنار فضای جذاب و دیدنی‌اش، با انبوهی از رستوران‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های کوچک و بزرگ، از کوهنوردان و سایر گردشگران پذیرایی می‌کند.

در دربند همچنین خوشمزه‌ترین و هیجان انگیزترین سوغات تهران عرضه می‌شود! لواشک‌ها و آلوچه‌های ترش مزه و رنگارنگی که در دکه‌های کوچک بین راهی این منطقه، به هر بیننده‌ای چشمک می‌زنند. جالب است که بدانید دکه‌های آلوچه فروشی دربند به دلیل رنگ و روی هیجان انگیزشان، به یکی از سوژه‌های ناب عکاسی نیز تبدیل شده‌اند.

بسیاری از لواشک‌ها و آلوچه‌های دربند، در طعم‌های شیرین، ملس و ترش مزه تولید می‌شوند و به دلیل کیفیت خوب و مزه بی‌نظیرشان، طرفداران بسیاری از سایر نقاط شهر دارند. خوراکی‌هایی که می‌توانند تا مدت‌ها در یخچال و فضای سرد و خشک نگهداری شوند. به همین دلیل است که آلوچه و لواشک‌های متنوع دربند یکی از سوغاتی‌های فوق العاده تهران به حساب می‌آیند.

بخوانید از: چشم انداز بی‌نظیری در بام تهران که نباید از دست داد

سیب دماوند، شیرین‌ترین و باکیفیت‌ترین سیب در تهران

قبول کنید که پیدا کردن سیب با کیفیت، آبدار و در عین حال ترد و خوشمزه، کمی سخت شده است! مخصوصا اگر مسافر تهران باشید و در میان میوه فروشی‌های کوچک و بزرگ شهر، به دنبال پیدا کردن این میوه بهشتی با قیمت مناسب می‌گردید! اما خبر خوب این است که در دماوند، یکی از بهترین سیب‌های ایران کاشته و برداشت می‌شود که به دلیل کیفیت بی‌نظیرش، طرفداران بسیاری در سراسر کشور دارد!

پیش از هر چیز بد نیست که بدانید دماوند یکی از شهرهای شرقی استان تهران است و به دلیل آب و هوای تمیز و خاک حاصلخیز، در آن انواع باغ‌های میوه و مراتع سرسبز، با بهترین کیفیت محصولاتشان را ارائه می‌دهند. سیب دماوند نیز یکی از میوه‌های محبوب و مشهور این شهر است که ترد و آبدار بوده و طعمی بی‌نظیر دارد.

سیب‌های دماوند معمولا درشت و مجلسی هستند و در رنگ‌های سرخ یا زرد از درختان چیده می‌شوند. این سیب‌ها به انواع مختلفی از جمله سیب شمیرانی، گلشاهی، عباسی مشهد، دریان و اخلمد مشهد (در فصل پاییز) و همچنین سیب شفیع آباد، گلاب، عایق الماسی، کهنز و قندک تقسیم می‌گردند. فراموش نکنید که سیب گلاب بهترین و محبوب‌ترین سیب این منطقه است و یکی از لذیذترین سوغات‌ تهران به شمار می‌رود.

برای رفتن به دماوند و خرید سیب این شهر، باید بزرگراه بابایی تهران را تا انتها به سمت شرق بروید و سپس وارد جاده پردیس شوید. در دوراهی فیروزکوه-هراز، جاده فیروزکوه را پیش بگیرید تا سرانجام به دماوند برسید. از ابتدای جاده دماوند با انبوهی از وانت‌ها و دکه‌های کوچکی مواجه خواهید شد که بساط فروش سیب‌های خود را پهن کرده‌اند و به مسافران جاده، محصولات خود را عرضه می‌کنند. شما همچنین می‌توانید در کنار تهیه سیب، گردو و عسل باکیفیت این شهر را نیز به عنوان سوغات تهران تهیه کرده و با خود به خانه ببرید.

آلبالو و گیلاس فیروزکوه، شیرین و آبدار

همانطور که پیش از این گفتیم، فیروزکوه شهری کوهستانی، با آب و هوای معتدل و خاکی حاصلخیز است که در آن باغ‌های میوه بسیاری وجود دارد. از آنجا که میوه‌هایی مانند آلبالو و گیلاس برای رشد و طعم بهتر، به محیطی کوهستانی نیاز دارند، بخشی از کشاورزان این منطقه باغات فیروزکوه را به محلی برای کاشت این درختان تبدیل کرده‌اند. به همین دلیل است که آلبالو و گیلاس این شهر، در دسته بهترین سوغات تهران قرار می‌گیرند.

فراموش نکنید که بخش فراوانی از آلبالوها و گیلاس‌های فیروزکوه، در فصل تابستان و در حوالی جاده‌های این شهر توسط مردم بومی و کشاورزان محلی به فروش می‌رسند. بنابراین می‌توانید به جای خرید کردن از واسطه‌ها و یا میوه‌فروشی‌های گران قیمت، به‌طور مستقیم آلبالوها و گیلاس‌های خوشمزه و تازه فیروزکوه را از مردم شهر تهیه نمایید.

دوغ آبعلی، نوشیدنی نوستالژی تهران

بعید می‌دانیم که تا به حال دوغ آبعلی را نچشیده باشید و یا حداقل چیزی درباره آن به گوشتان نخورده باشد! نوشیدنی قدیمی و نوستالژی پایتخت که بدون اغراق می‌تواند در رده یکی از جذابت‌ترین سوغات تهران قرار بگیرد. برای بسیاری اما نام آبعلی، منطقه‌ای از تهران را یادآوردی می‌کند که به دلیل قرار گرفتن در ارتفاعات، در روزهای زمستانی پاتوق اسکی بازان می‌شود!

البته این یادآوری چندان هم پر بیراه نیست. آبعلی پیش از آنکه با دوغش معروف باشد، با آب و هوای بکر و طبیعت سبزش شناخته می‌شده است. این منطقه در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی رودهن قرار دارد و از گذشته تا امروز، به دلیل نزدیک بودن به قدیمی‌ترین پیست اسکی تهران، به محلی برای احداث و ساخت رستوران‌‎ها و کبابی‌های معروف تبدیل شده است.

وجود چند چشمه آب معدنی از جمله چشمه آبعلی هراز، باعث شد تا در سال ۱۳۱۷ نخستین کارخانه آب معدنی ایران در این منطقه تاسیس شود. جالب است که بدانید گوگرد داشتن آب این منطقه باعث شد تا این کارخانه از این فرصت استفاده کرده و آب‌های گازدار خود را (که در حقیقت حاوی گوگرد بودند) تولید و روانه بازار کند. این کارخانه بعدها از آب معدنی گازدار خود در تولید دوغ‌هایش نیز استفاده کرد و نام دوغ گازدار را برای نخستین بار بر سر زبان‌ها انداخت.

دوغ آبعلی تنها فرآوری گازدار به شیوه صنعتی بود و در دهه ۲۰ در شیشه‌های لیمونادی و قهوه‌ای رنگ و در جعبه‌های چوبی به مناطق دوردست فرستاده می‌شد. محبوبیت این نوشیدنی گازدار به حدی بود که بسیاری از مسافران شمال در راه عزیمت، از این منطقه عبور می‌کردند تا در میانه راه با چشیدن دوغ گازدار آبعلی، لحظاتی را با تجربه‌ای خنک و منحصر به فرد سپری کنند.

درب دوغ‌های گازدار آبعلی همچنین باید به آرامی و با مهارت خاصی باز می‌شد. در غیر این صورت گازدار بودن نوشیدنی باعث میشد تا محتویات بطری با فشار به بیرون فوران کند. ضمن اینکه اگر دوغ خراب می‌شد، امکان داشت تا شیشه آن با کوچکترین حرکتی منفجر شود. امروز اما این نوشیدنی در بطری‌های پلاستیکی و در ابعاد مختلف عرضه می‌شود و امکان خراب شدن و یا ترکیدن آن بسیار کاهش یافته است!

بعد از دوغ آبعلی، کارخانه دیگری نیز در پایین دست چشمه‌های این منطقه به احداث رسید. با این حال این کارخانه هیچ‌وقت نتوانست به اندازه دوغ آبعلی، شناخته شده و محبوب گردد. کارخانه آب معدنی آبعلی پس از پیروزی انقلاب اسلامی مصادره و به بنیاد مستضعفان و جانبازان تحویل داده شد. این کارخانه در سال ۱۳۶۷ بر اثر وقوع سیل آسیب دید اما پس از بازسازی‌ها در سال ۱۳۷۳، در اختیار شرکت زمزم و سپس شرکت بهنوش قرار گرفت.

در حال حاضر این کارخانه همچنان با همین نام در منطقه آبعلی مشغول فعالیت است و دوغ‌های خنک خود را در سایر نقاط کشور توزیع می‌کند. امروز این دوغ توسط روستاییان و دامداران منطقه آبعلی و در جاده هراز درست می‌شود. دوغی که طعمی بی‌نظیر و لذیذ دارد و یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌های ایرانی به حساب می‌آید. فراموش نکنید که دوغ آبعلی همچنین به هضم غذا، تنظیم کلسترول، کاهش اسید اوریک و بهبود سیستم گوارش کمک می‌کند.

در حال حاضر این سوغات تهران به‌صورت شیشه‌ای و یا در بطری‌های پلاستیکی در سایر سوپرمارکت‌های پایتخت عرضه می‌شود. گرچه می‌توان با مراجعه به کارخانه آبعلی، به‌صورت مستقیم نیز نسبت به خرید آنها اقدام کرد. فراموش نکنید که اگر می‌خواهید دوغ آبعلی را به‌عنوان سوغات تهران تهیه کنید، باید حتماً به‌صورت زمینی راهی شهر خود شوید زیرا در هواپیما همراه داشتن مایعات ممنوع خواهد بود.

بخوانید از: معرفی بهترین رستوران های تهران

نان گلاج فیروزکوه، هنر دست زنان بومی شهر

پیش از این با شما از شهر زیبای فیروزکوه صحبت کردیم و درباره سبزی‌های کوهی، گیلاس‌ها، آلبالوها و سایر میوه‌های خوش عطر و طعم این خطه توضیح دادیم. به نظر می‌رسد که فیروزکوه، سهم بسیار بزرگی در تهیه سوغات تهران دارد! به ویژه آنکه در این شهر، نان‌هایی خوش عطر و طعم پخته می‌شود که نظیرش در هیچ کجای این خاک دیده نشده است.

نان گلاج فیروزکوه، از جمله خوشمزه‌ترین سوغات تهران است که غالبا توسط عشایر فیروزکوه و زنان بومی و هنرمند آن پخته می‌شود. این نان سنتی ترکیبی از آرد گندم، شکر، شیر، تخم‌مرغ، آب، دارچین، خمیر مایه و روغن حیوانی است و به دلیل طبع گرمش، یک میان وعده و حتی غذایی خوشمزه برای وعده‌های اصلی خواهد بود.

بسیاری از اهالی بومی فیروزکوه و عشایر این منطقه، نان گلاج را خالی و یا با پنیر نوش جان می‌کنند و به کمک ترکیبات مقوی‌اش، تا ساعت‌ها سیر می‌مانند و به کار و فعالیت می‌پردازند. بنابراین اگر راهی فیروزکوه شدید، فراموش نکنید که حتما بخشی از خرید خود را به تهیه این نان سنتی اختصاص دهید. به خاطر داشته باشید که نان گلاج می‌تواند تا یک ماه در یخچال نگهداری شود.

نان سنتی گلاج در مغازه‌های قدیمی فیروزکوه و در بازارچه‌های فصلی این شهر عرضه شده و با قیمت‌هایی مناسب و مقرون به صرفه قابل تهیه خواهند بود.

سوغات صنایع دستی تهران

احتمالا برای بسیاری، باور اینکه در تهران صنایع دستی منحصر به فردی به عنوان سوغات ساخته می‌شود، کمی سخت و دشوار باشد. با این حال باید بگوییم که سوغات تهران تنها به خوردنی‌ها و میوه‌های خوش و رنگ و لعابش خلاصه نخواهد شد و در این شهر شلوغ و پرهیاهو نیز، کالاهای جذاب و هیجان انگیزی برای خرید وجود دارد.

قالی بافی در تهران، هنری هزار ساله در پایتخت

قالی بافی از جمله هنرهای وزین و شناخته شده ایران است. هنری منحصر به فرد و بی‌بدیل که به خلق آثاری ماندگار منتهی می‌شود. اغراق نیست اگر بگوییم که بسیاری از هنردوستان در سراسر دنیا، برای دیدن و خریدن قالی ایرانی سر و دست می‌شکنند.

گرچه در شهرهای مختلف ایران مانند تبریز، قم و کاشان، قالی بافی به سبک‌های مختلفی رایج است و فرش‌ها و قالیچه‌های نفیسی از آن‌ها بیرون می‌آید، اما در تهران، این شهر هزار رنگ نیز قالی بافی توسط هنرمندان برجسته‌ انجام می‌شود. در حقیقت قالی به ویژه قالی‌های دستباف، از جمله محبوب‌ترین سوغات تهران به حساب می‌آیند.

قالی‌های بافته شده در پایتخت غالبا در مغازه‌های کوچک و بزرگ بازار تهران به فروش می‌رسند. این هنر جذاب در کرج و دماوند نیز برقرار است و قالی‌بافان این دو شهر آثار برجسته و دیدنی را خلق می‌کنند. قالی‌هایی که کیفیت‌ و نقش و نگارهای متفاوتی دارند و با قیمت‌های مختلف عرضه می‌شوند. آثار قالی بافی در تهران همچنین در برخی مغازه‌های کوچک و بزرگ شهر، به‌صورت تابلو فرش، قالیچه و چهره بافی وجود دارند. می‌توانید برای تهیه این آثار به خیابان ۱۵ خرداد یا چهارراه ولی عصر و راسته فروش تابلو فرش، مراجعه کنید.

با این حال فراموش نکنید که قیمت قالی دستباف، در تهران و در هر نقطه‌ای از این کشور تا حدودی گران است و می‌تواند هزینه زیادی داشته باشد.

جاجیم بافی، میراث دستان هنرمندان فیروزکوه

جاجیم نوعی فرش نازک، پارچه یا زیرانداز است که به کمک نخ‌های رنگی و ظریف پشمی یا پنبه‌ای بافته می‌شود. جاجیم‌ها پرز ندارند و برخلاف بسیاری از آثار مشابه، از هر دو طرف قابل استفاده هستند. بسیاری از جاجیم به عنوان روانداز و محافظی در برابر سرما استفاده می‌کنند. این بافته رنگارنگ به ویژه در روزگاران قدیم، به عنوان پوششی برای کرسی‌های زغالی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

گرچه جاجیم در بسیاری از شهرها و مناطق مختلف کشور بافته می‌شود، اما جاجیم تهران به ویژه جاجیم فیروزکوه، از جمله بهترین و باکیفیت‌ترین بافته‌های ایرانی به حساب می‌آید. نباید فراموش کرد که فیروزکوه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارد و به دلیل طبیعت بی‌نظیرش، یکی از بهترین مراکز دامپروری در کشور به حساب می‌آید؛ به همین دلیل است که این منطقه در تولید پشم مرغوب، شهرت فراوانی دارد.

مردم فیروزکوه، همچنان از پشم گوسفندان خود نخ تولید می‌کنند و جاجیم می‌بافند. به همین خاطر جاجیم‌های فیروزکوه بسیار اصیل، زیبا و خوش نقش و نگار هستند. جاجیم‌های فیروزکوه همچنین از نظر ظرافت شهرت ویژه‌ای دارند و به دلیل جنس مرغوبشان، یکی از صنایع دستی پرطرفدار برای خرید سوغات تهران به حساب می‌آیند.

چاپ باتیک، نقاشی روی پارچه

برای بسیاری، هنر باتیک یا چاپ باتیک، نامی ناشناخته و عجیب است. البته جای گله و شکایتی هم وجود ندارد زیرا باتیک کلمه‌ای فرنگی است که از نام جزیره‌ای در کشور اندونزی گرفته شده است. بسیاری معنای لغوی باتیک را در عبارت «چاپ مقاوم» ترجمه و خلاصه می‌کنند.

باتیک در حقیقت یکی از تکنیک‌های چاپ به شمار می‌رود که در آن نقوش مختلفی بر روی پارچه‌های کوچک و بزرگ نقش بسته می‌شود. در این هنر، قسمت‌هایی از پارچه مورد نظر را با نوعی ماده خاص مقاوم می‌کنند. به این ترتیب رنگ به پارچه نفوذ نخواهد کرد. سپس به کمک رنگ‌های طبیعی گرفته شده از انار، زردچوبه و اسپرک و با استفاده از قالب‌های مخصوص، نقوش خاصی را روی پارچه طرح می‌زنند.

جالب است که بدانید مورخان قدمت این هنر را به ۲ هزار سال پیش و یافته‌های مصر باستان نسبت می‌دهند. چاپی که هنوز در ایران رواج دارد و نمونه‌های متنوعی از آن در تهران تولید می‌شود. اگر دوست دارید تا آثاری از چاپ باتیک و پارچه‌های نقاشی شده را با خود به عنوان سوغات تهران به منزل ببرید، می‌توانید با مراجعه به بازار تهران و سایر فروشگاه‌های سنتی، نسبت به تهیه این هنر ارزشمند اقدام نمایید.

با این حال فراموش نکنید که این نوع پارچه بسیار گران است و می‌تواند در دسته گران‌ترین سوغات تهران به حساب بیاید.

بخوانید از: بازدید از تاریخ در موزه های تهران

نقاشی روی چرم، هنر قدیمی پایتخت

چرم‌های نقاشی شده از جمله معروف‌ترین و باارزش‌ترین سوغات تهران به حساب می‌آیند؛ صنایع دستی جذاب و دلنشینی که در ایران از روزگار قاجار به یادگار مانده و سابقه‌ای طولانی دارند. گرچه این هنر تنها محدود به ایران نیست و قدمت آن به هزاران سال پیش باز می‌گردد! زمانی که مردم قدیم، علائم و نمادهای قبیله‌ای را روی چرم نقاشی می‌کردند و آن‌ها را در ورودی شهرها و محل‌های اقامتشان نصب می‌نمودند. با این حال این هنر باستانی، به ویژه پس از جنگ جهانی دوم در ایران و تهران رونق گرفت و هنرمندان پایتخت، با طراحی و نقاشی بر روی پوست حیوانات، آثار جذاب و منحصر به فردی را پدید آوردند.

امروزه نقاشی با چرم غالبا به وسیله قلم مو، کاتر، خط‌کش، راپید، چسب، اره و… انجام می‌شود. هنرمندان وطنی همچنین برای این شیوه از نقاشی، از رنگ‌های پودری، الکل به ‌عنوان حلال، ورنی، رزین، چرم و چسب استفاده می‌کنند. نقاشی‌های روی چرم معمولا بر روی محصولاتی مانند کیف‌های رودوشی انجام می‌شوند. برخی دیگر از این نقاشی‌ها نیز روی یک تکه چرم قلم زده می‌شوند تا به عنوان اثری هنری روی دیوار نصب گردند.

نقاشی روی چرم و آثار دستی مربوط به آن، همچون قالی و باتیک، قیمت زیادی دارند و به دلیل گران بودن چرم، در دسته سوغاتی‌های باارزش تهران قرار می‌گیرند.

ورنی بافی، گلیم‌های سوزنی رنگارنگ

برای بسیاری از هنردوستان، ورنی بافی یا همان گلیم‌های سوزنی رنگارنگ، زیباترین سوغات تهران به حساب می‌آید. این بافته‌های سبک و خوش دوخت، از دیرباز در مناطقی همچون ارسباران و محدوده ارس توسط دستان هنرمند مردم بومی این ناحیه بافته می‌شدند. امروز اما ورنی بافی در سطح کشور گسترش یافته و آثار برآمده از آن، در شهرهای مختلف به ویژه تهران به فروش می‌رسد. جالب است که بدانید به عقیده بسیاری، ورنی بافی نوعی بداهه هنری در صنعت گلیم دوزی به حساب می‌آید.

آثار خلق شده از این هنر زیبا غالبا در خیابان مولوی تهران یا مغازه‌های صنایع‌ دستی شهر به فروش می‌رسند. با این حال نباید فراموش کرد که در سال‌های اخیر انواع مختلفی از ورنی‌های ماشینی نیز به بازار عرضه شده است که تشخیص آن از نوع دست باف، می‌تواند کمی دشوار باشد. بنابراین اگر تصمیم دارید تا ورنی اصل و دست باف تهیه کنید، حتما به مغازه‌های معتبر شهر مراجعه نمایید.

شیشه گری و تراش شیشه، هنر زیبای آبگینه

شیشه‌گری از جمله هنرهای سنتی است که بیشتر از هر جا در شهر اصفهان رواج دارد. این هنر جذاب و محبوب، از روزگاران دور نیز در تهران رایج بوده و غالبا به شکل نقاشی‌های رنگارنگ بر روی شیشه انجام می‌شود. بد نیست که بدانید قدمت این هنر دستی در دنیا به بیش از ۲ هزار سال قبل بازمی‌گردد.

از آنجا که شیشه ماده‌ای بسیار حساس است و می‌تواند به راحتی شکسته شود، هنر شیشه گری و تراش آن، یکی از مشاغل سخت و با اهمیت به حساب می‌آید. تصور تراش شیشه با ابزار تیز و طراحی اشکال هنرمندانه بر روی آن، می‌تواند به خوبی تلاش و زمان صرف شده پشت این صنعت دستی را توضیح دهد. فراموش نکنید که برای یک طراحی ظریف روی شیشه، گاهی چندین روز و حتی چندین هفته زمان لازم است. به همین دلیل هرچه ظرافت طراحی بر روی شیشه بیشتر باشد، آن اثر قیمت بیشتری خواهد داشت.

این سوغات تهران به دلیل ساختار شکننده و ظاهر ظریفش، به مراقبت‌های ویژه‌ای هم نیاز دارد. برای همین لازم است تا در صورت تهیه، حتما آن را به دقت بسته بندی کنید تا بتوانید آن را با ظاهری سالم به خانه ببرید.

سفالگری، جادوی آب و خاک و رنگ

بگذارید تا بدون تعارف با شما صحبت کنیم! سفالگری یکی از قدیمی‌ترین هنرهای دنیاست که خاستگاه آن در ایران، پیش از هر جا به شهرهای همدان و یزد بازمی‌گردد! با این حال در تهران نیز آثار سفالگری با اشکال مختلف و رنگ و لعاب‌های هیجان انگیزی تولید می‌شوند که به دلیل تنوع بالا، در دسته جذاب‌ترین سوغات پایتخت قرار می‌گیرند.

ظروف سفالی در تهران، غالبا در مغازه‌های محله‌های مرکز شهر، بازار تهران و پاساژ پروانه به فروش می‌رسند. ظروفی که کاربری‌های متنوعی دارند و علاوه بر جنبه تزئینی و دکوری بودن، می‌توانند به عنوان ظرف‌های سرو غذا و میوه نیز مورد استفاده قرار بگیرند. با این حال نباید فراموش کرد که ظروف سفالی نیز مانند آثار شیشه‌گری، به بسته‌بندی‌های بادقت نیاز دارند تا در طول راه آسیب نبینند.

بخوانید از: بهترین کافه های تهران

رودوزی، بافت نخ و ابریشم بر روی پارچه

رودوزی به تزیین پارچه با کمک سوزن و قلاب و نخ‌های رنگارنگ گفته می‌شود. هنری به ظاهر ساده، که نیازمند دقت و توجهی بالا به جزئیات است. رودوزی در تهران و دیگر شهرهای ایران، غالبا در میان بانوان و دختران هنرمند رواج دارد و به دلیل ظرافت و استفاده از نقوش اصیل ایرانی، با قیمت‌های نسبتا بالا به فروش می‌رسد.

هنر رودوزی در ایران به ۵ شیوه متداول انجام می‌شود. نوع اول، رودوزی به کمک نخ‌های رنگی است که خود به دسته‌های برودری دوزی، قلاب‌دوزی، نقش‌دوزی و ابرشیم‌دوزی تقسیم می‌گردد. نوع دیگر رودوزی که طرفداران بسیاری دارد، در سه بخش پته‌دوزی، بخارادوزی و سوزن‌دوزی بلوچ قرار می‌گیرد.

در نوع سوم رودوزی، انواع چشمه‌دوزی، سکمه‌دوزی، شبکه یا ژور دوزی به عنوان شیوه‌های این هنر معرفی می‌شوند. نوع دیگر رودوزی همراه با جزئیات تزیینی نیز وجود دارد که شامل نقده‌دوزی، ملیله‌دوزی، گلابتون‌دوزی و ده‌یک‌دوزی خواهد شد.

و سرانجام رودوزی‌های تلفیقی که شامل خوس‌دوزی، ابریشم‌دوزی، سکه‌دوزی، بخارا‌دوزی و… می‌شوند و به دلیل داشتن طرح‌های منحصر به فرد و زمان زیادی که برای بافت آن‌ها صرف می‌شود، از جمله آثار هنری ارزشمند به حساب می‌آیند.

آثار رودوزی در پایتخت در بازار بزرگ و در دیگر بازارهای سنتی شهر به فروش می‌رسند و به خاطر ارزش بالایی که دارند، به عنوان زیباترین و جذاب‌ترین سوغات تهران شناخته می‌شوند.

سوغات تهران را از کجا بخریم؟

پس از صحبت درباره سوغات تهران، نوبت به معرفی بازارها و مراکز فروش آن‌ها می‌رسد. در ادامه برخی از معروف‌ترین و بهترین مراکز خرید و بازارها را برای خرید سوغات تهران به شما معرفی می‌کنیم:

برای مشاهده و اجاره اقامتگاه کلیک کنید.

جمعه بازار پارکینگ پروانه، یک بازارگردی ناب و دلچسب

جمعه بازار پارکینگ پروانه یکی از بهترین مراکز خرید برای سوغات تهران به حساب می‌آید. این بازار هفتگی در سال‌های گذشته، هر جمعه در چهارراه استانبول و در پارکینگی طبقاتی در خیابان جمهوری برقرار می‌شد و در آن فروشندگان، انواع صنایع دستی و اقلامی همچون گلیم‌های خوش نقش و نگار، گیوه، لباس‌های سنتی، شال‌های ترکمن، ظرف و ظروف و عتیقه‌جات را عرضه می‌کردند.

فعالیت این بازار به دلیل نامناسب بودن سازه پارکینگ و فقدان ایمنی در اسفندماه ۱۳۹۸ متوقف شد. با این حال این مجموعه مجددا از دی ۱۳۹۹ فعالیت دوباره خود را این بار در مکانی جدید آغاز کرد. در حال حاضر بازار پارکینگ پروانه در اراضی عباس آباد و در محدوده باغ هنر واقع شده و هر جمعه در آن کالاها و سوغاتی‌های هیجان انگیز برای فروش ارائه می‌گردند.

آدرس جدید پارکینگ پروانه:

تهران، اتوبان همت (شرق به غرب)، بعد از خروجی حقانی یا اتوبان حقانی (غرب به شرق)، بعد از اتوبان مدرس، بلوار کتابخانه ملی، مجموعه باغ هنر

بازار بزرگ تهران، از شیر مرغ تا جان آدمیزاد

بازار تهران از جمله بزرگترین و جامع ‌ترین مراکز خرید پایتخت است که در آن انواع کالاهای ریز و درشت و سوغات تهران با قیمت‌های متنوع به فروش می‌رسند. در این بازار همه چیز، از ادویه‌های خوش عطر و رنگ و خشکبار گرفته تا پارچه‌های رنگارنگ و ظرف و ظروف با تنوع فراوان عرضه می‌شوند.

این بازار با داشتن سرا و تيمچه، پاساژهای چند طبقه شیک، رستوران سنتی، فست فود، كاروانسرا، پياده راه، كالسكه و… هر نوع سلیقه‌ای از قشر متوسط و ضعيف جامعه تا افراد ثروتمند را راضی نگه می‌دارد. ضمن آنکه مسیرهای دسترسی به این بازار از طریق مترو و وسایل نقلیه عمومی امکان پذیر است و به همین دلیل می‌توان در هر زمانی از روز به آن مراجعه کرد.

بازار تهران روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ صبح تا ۱۷ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود. در روزهای پنجشنبه‌ مغازه‌های داخل بازار تا ساعت ۱۴ و مغازه‌های بیرون بازار تا ساعت ۱۷ مشغول به کار هستند. فراموش نکنید که بهترین زمان برای بازدید از بازار، ساعات اولیه صبح است زیرا جمعیت کمتری در آن به رفت و آمد می‌پردازند. بازار تهران در روز جمعه و تعطیلات رسمی نیز بسته است و فقط برخی پاساژهای واقع در انتهای خیابان اصلی آن باز هستند.

آدرس بازار بزرگ تهران:

میدان پانزده خرداد، بازار بزرگ تهران

بخوانید از: گشت و گذار در بازار بزرگ تهران

مراکز خرید عتیقه منوچهری، راسته عتیقه‌جات تهران

اگر دوست دارید با چمدانی پر از کالاها و لوازم عتیقه سفر خود را به پایان برسانید و به خانه برگردید، ما به شما توصیه می‌کنیم که بازدید از عتیقه‌فروشی‌های منوچهری را از دست ندهید. خیابان منوچهری تهران، از جمله گذرگاه‌های قدیمی و معروف جنوب پایتخت است که در آن کالاهای متنوعی از جمله انواع ساک و چمدان، ماشین اصلاح، سشوار و لوازم آرایشی و بهداشتی عرضه می‌شوند.

در این خیابان همچنین مغازه‌ها و پاساژهای متنوعی در زمینه فروش عتیقه‌جات وجود دارند که با وجود قدیمی بودن، اجناس و کالاهای بسیار خاصی را عرضه می‌کنند. با این حال بهتر است که پیش از سر زدن به این راسته، از یک فرد با مهارت در زمینه عتیقه کمک بگیرید تا مبادا به اشتباه، کالایی تقلبی به عنوان جنس اصل به شما فروخته شود.

بازار تجریش، گشت و گذاری رنگارنگ در تاریخ

شهرت بازار تجریش به حدی است که بسیاری از مسافران تهران، مناطق شمالی پایتخت را با نام این مرکز خرید قدیمی می‌شناسند. بازاری که سرشار از بوی خوش میوه‌های تازه و رنگارنگ و سبزی‌های شمیران است و در گوشه و کنارش، انواع خوراکی‌های خانگی و صنایع دستی به فروش می‌رسد.

این بازار سرپوشیده از یک طرف به میدان تجریش و از سمت دیگر به امامزاده صالح و کوچه‌های اطراف آن راه دسترسی دارد و از جمله قدیمی‌ترین بازارهای محدوده شمیرانات به حساب می‌آید. جالب است که بدانید بازار تجریش برخلاف بسیاری دیگر از بناهای قدیمی، بافت سنتی خود را حفظ کرده و هنوز حجره‌های معروف و قدیمی‌اش با رنگ و بویی از گذشته به چشم می‌آیند.

میوه‌فروشی‌های بازار تجریش در فصل تابستان با انبوهی از توت و شاتوت، سیب دماوند و سبزی‌های کوهی پر می‌شوند و در آن‌ها انواع محصولات تازه به فروش می‌رسند. علاوه بر این در نزدیکی این بازار مراکز خرید بسیاری مانند پاساژ قائم‌، پاساژ تندیس و مرکز خرید ارگ وجود دارند که می‌توانند مکان‌هایی مناسب برای تفریح و خرید کالاهای مدرن‌تر باشند.

آدرس بازار تجریش:

تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه مترو، بازار تجریش

خیابان صف (سپهسالار سابق)، مرکز خرید کفش و چرم اعلا

خیابان سپهسالار محلی مناسب برای خرید سوغات تهران آن هم از نوع چرم و کیف و کفش است. در این خیابان، انواع چرم‌های نقاشی شده و کیف و کفش‌های چرمی با قیمت‌های متوسط و مقرون به صرفه عرضه می‌شوند. مغازه «چهلستون» و «پاساژ کوچکی» از جمله مهم‌ترین مراکز خرید این منطقه هستند که با داشتن کالاهایی متنوع، هیچ خریداری را دست خالی به خانه نخواهند فرستاد.

آدرس خیابان صف یا سپهسالار:

تهران، بعد از تقاطع خیابان سعدی، خیابان سپهسالار سابق

خیابان ویلا (نجات الهی)، عرضه زیباترین صنایع دستی

در کنار خیابان منوچهری، خیابان ویلا یا خیابان استاد نجات‌الهی نیز از دیگر مناطق مهم تهران است که با داشتن ده‌ها فروشگاه صنایع دستی، بهترین سوغات تهران را در اختیار علاقه‌مندان می‌گذارد. در این محدوده انواع بلور و شیشه، ملیله‌کاری، ظروف نقره و سفال به فروش می‌رسند.

آدرس خیابان ویلا:

تهران، میدان فردوسی

عبدل آباد، مناسب برای خرید فرش

در عبدل آباد همه چیز برای یک خرید پر و پیمان وجود دارد! این محله به ویژه به دلیل فروش و عرضه انواع فرش و قالیچه‌های ارزان و البته پارچه‌های رنگارنگ به شهرت رسیده است. محبوب‌ترین مراکز خرید محله عبدل آباد به ترتیب شامل بازارچه احسانی عبدل آباد، مجتمع اداری تجاری کوه نور، مجتمع تجاری جوانه، پاساژ شقایق و پاساژ توحید می‌شوند.

شوش، خرید ظروف سفالی با ارزان‌ترین قیمت

بسیاری از تازه عروس‌ها، محله شوش را برای خرید جهاز آن هم از نوع ظرف و سازه‌های سفالی انتخاب می‌کنند. ظروف و کالاهای عرضه شده در میدان شوش، تنوع بالایی دارند و معمولا با بهترین قیمت به فروش می‌رسند. بازار شوش علاوه بر پنج شنبه‌ها، جمعه‌ها نیز باز است و از مسیر مترو به راحتی قابل دسترسی خواهد بود.

کلام آخر، سوغات تهران، یادگار‌های باارزش پایتخت

تهران، از جمله شهرهای اصیل و بافرهنگ ایران شناخته می‌شود و با داشتن جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متنوع، یکی از مقاصد اصلی گردشگران به حساب می‌آید. گرچه این شهر در نظر بسیاری، دود و دم و ترافیک‌های سنگینی دارد، اما در آن آثار ناب و متنوعی نیز تولید می‌شوند که می‌توانند به خوبی بیانگر تاریخ و فرهنگ پایتخت باشند.

فراموش نکنید که استان تهران، با داشتن طبیعت و باغ‌هایی پر از میوه، بازارهای کوچک و بزرگ و هنرمندانی برجسته، خاستگاه آثار هنرمندانه و خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که هر گردشگری را راضی به خانه می‌فرستد. سوغات تهران گرچه به اندازه برخی از شهرها بی‌شمار و فراوان نیستند، اما زیبایی منحصر به فرد و تنوع بالایشان نظر هر مسافری را درباره این شهر عوض خواهد کرد.

پرسش‌های پر تکرار درباره سوغات تهران

سوغات تهران از کجا قابل تهیه است؟

مرکز خرید پروانه، خیابان ویلا، بازار بزرگ، بازار تجریش، میدان شوش، خیابان سپهسالار و مرکز خرید عتیقه منوچهری از جمله بهترین مکان‌هایی هستند که می‌توان سوغات تهران را از آن‌ها خریداری کرد.

سوغات صنایع دستی تهران شامل چه چیزهایی می‌شود؟

چرم‌های نقاشی شده، جاجیم فیروزکوه، قالی، محصولات چاپ باتیک، محصولات شیشه گری و تراش شیشه، سفالگری، رودوزی و ورنی بافی از جمله سوغات صنایع دستی تهران به حساب می‌آیند.

سوغات خوراکی تهران چیست؟

سوهان، کشمش، سبزی کوهی، گیلاس و آلبالو، سیب، دوغ آبعلی، نان گلاج و آلوچه و لواشک برخی از مهم‌ترین سوغاتی‌های خوراکی تهران هستند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب