بازمانده تاریخ چند 100 ساله در شلوغی شهر؛ بازار بزرگ تهران

0
بازار گردی، آن هم در بازارهای تاریخی یکی از جذاب‌ترین بخش‌های هر سفر است؛ و چه بازاری بهتر از بازار بزرگ تهران. چه ساکن تهران باشید چه به این کلان شهر سفر کرده باشید، نباید تجربه گردش در بازار بزرگ را از دست بدهید. بازار تهران در واقع بخشی از بافت قدیمی شهر تهران است که در گذشته، مرکز شهر بوده و در میانه دروازه‌های ورودی مختلف قرار داشته است. در این مقاله از بلاگ شب می‌خواهم بازار سرپوشیده یا بازار بزرگ تهران را به دقت بررسی کنیم، معروف‌ترین راسته‌های آن را معرفی کنیم و در رستوران‌های قدیمی آن غذا بخوریم. در انتهای مقاله نیز می‌توانید نقشه راهنمای بازار بزرگ تهران را با جزییات کامل (بازارها، راسته‌ها، سراها، دسترسی‌ها و …) و کیفیت بالا دانلود کنید. با ما در این گردش تفریحی و تاریخی همراه باشید.

تاریخچه بازار تهران

تاريخچه بازار بزرگ تهران همانطور که در ابتدا گفتیم، بازار تهران یکی از محله‌های قدیمی تهران است؛ قدمت دقیق بازار مشخص نیست اما طبق اسناد تاریخی مختلف، بنای اولیه بازار در زمان صفویه بنا شده است. این بنای اولیه مسقف نبوده و در نزدیکی کاخ حکومتی دوره صفویه قرار داشته است. در زمان قاجار نیز که تهران پایتخت کشور شد، بازار به یکی از محله‌های چهارگانه تهران یعنی سنگلج، عودلاجان، چاله میدان و بازار تبدیل شد. مسقف شدن بازار، اضافه شدن بخش‌های مختلف به آن و گسترش آن در زمان قاجاریه اتفاق افتاد. در آن زمان بازار در کنار کاربری تجاری خود، کاربری مسکونی و سیاسی نیز داشته است. برخی از اتفاقات سیاسی که شروع آن‌ها از بازار تهران بود عبارتند از تحریم توتون و تنباکو، تحصن در مسجد امام (انقلاب مشروطه) و …. تغییر کاربری بازار بزرگ تهران به صرف کاربری تجاری در زمان پهلوی صورت گرفت. البته در کنار جنبه تجاری و اقتصادی بازار، در طی دوران مختلف این منطقه از شهر تهران در اتفاقات سیاسی مختلف تاثیرگذار بوده و همچنان می‌باشد.

اجاره روزانه خانه در تهران

بازار بزرگ تهران کجاست؟

بازار بزرگ تهران کجاست بازار بزرگ تهران در بخش مرکزی شهر تهران، محله قدیمی بازار تهران قرار دارد. محدوده تجاری بازار بین خیابان‌های مصطفی خمینی، پانزده خرداد، خیام و مولوی قرار دارد و در اطراف آن، مناطق تاریخی و دیدنی مختلفی قرار دارند. این محله قدیمی، یکی از جاذبه‌های اقتصادی و تاریخی و از جاهای دیدنی تهران است که چه برای ساکنین تهران و چه برای مسافرانی که به تهران می‌آیند جذابیت دارد. بسیاری از تولیدی‌های مختلف مانند تولیدی پوشاک، چرم، مراکز توزیع ابزار و لوازم مختلف در بازار قرار دارند و به‌همین خاطر، این محدوده یکی از قطب‌های اصلی اقتصادی کشور به‌ویژه تهران است.

معرفی راسته‌ها و قسمت‌های مختلف بازار تهران

بخش‌های بازار تهران در بازار بزرگ تهران، بازارهای کوچک‌تری وجود دارند که به سرا یا راسته معروف هستند. برخی از معروف‌ترین راسته‌های بازار تهران عبارتند از:
  • بازار کفاش‌ها
  • راسته زرگرها
  • راسته لوازم خانگی
  • باب همایون
  • بازار مسگرها
  • راسته خرازها
راسته‌های بالا تنها بخشی از راسته‌های بازار بزرگ تهران هستند. گردش در بازار تهران حتی اگر قصد خرید کالای مشخصی را نداشته باشید، خالی از لطف نیست و ممکن است در حدود چندین ساعت تا یک روز از شما وقت بگیرد. برای اینکه راحت‌تر در بازار بگردید، می‌توانید در انتهای مقاله نقشه بازار بزرگ تهران را دانلود کنید و همراه خود داشته باشید.

رستوران‌های بازار بزرگ تهران

رستوران های بازار برخی از قدیمی‌ترین رستوران‌های تهران، در محدوده بازار بزرگ قرار دارند. معروف‌ترین رستوران‌های بازار عبارتند از:
  • رستوران مسلم
  • رستوران نایب
  • رستوران حاج مرشد
  • رستوران شمشیری
  • رستوران شرف الاسلامی
در مقاله رستوران‌های تهران، می‌توانید بیشتر با رستوران‌های محدوده بازار و سایر نقاط تهران بزرگ آشنا شوید.

بخوانید: معرفی بهترین کافه رستوران‌های تهران

مسیرهای دسترسی به بازار تهران

مسیرهای دسترسی به بازار برای رسیدن به بازار بزرگ تهران، می‌توانید از خیابان‌های ۱۵ خرداد، مصطفی خمینی، خیام یا مولوی به خیابان‌های داخل بازار برسید. برای اینکار می‌توانید از حمل و نقل عمومی یا خودروی شخصی استفاده کنید. البته توصیه ما این است که تا حد ممکن از حمل و نقل عمومی و به‌خصوص مترو استفاده کنید؛ چرا که خیابان‌های اطراف بازار تقریبا همیشه شلوغ هستند و با خودرو شخصی ممکن است مشکل ترافیک و جای پارک داشته باشید. نزدیک‌ترین ایستگاه‌های مترو، ایستگاه پانزده خرداد و خیام هستند. اگر قصد استفاده از خودروی شخصی دارید، قبل از مراجعه بهتر است محل پارکینگ‌های عمومی اطراف بازار را پیدا کنید که تا حد ممکن، به مشکل پارکینگ برنخورید. پارکینگ سعدی، پارکینگ ناصرخسرو، پارکینگ خیام، پارکینگ بازار تهران و … از پارکینگ‌های اطراف بازار هستند.

راهنمای خرید از بازار بزرگ تهران

راهنمای خرید از بازار برای خرید از بازار تهران، بهتر است به برخی نکات توجه کنید. این نکات عبارتند از:
  • برای راحت‌تر پیدا کردن بازارها و مسیرها، از نقشه و مسیریاب استفاده کنید.
  • در هنگام خرید برخی از کالا مانند کالاهای الکترونیکی و طلا، به اصل بودن کالا دقت کنید.
  • هیچوقت از اولین مغازه خرید نکنید! همیشه در رابطه با خرید خود پرس‌وجو کنید و سپس بهترین گزینه را بخرید.
  • مسیرهای دسترسی و ورود و خروج بازار را بلد باشید یا از فردی راهنمایی بگیرید. بازار بزرگ تهران دارای چندین دالان و کوچه‌های مختلف است که ممکن است در آن‌ها گم شوید.
  • سعی کنید کمی قبل یا بعد از ناهار (حدود ساعت ۱۰ تا ۱۲ و ۱۳ تا ۱۵) به بازار بروید. عصرها و ساعات اولیه صبح بازار در شلوغ‌ترین حالت است.
  • از رستوران‌های قدیمی بازار غافل نشوید.

ساعت کاری بازار تهران

ساعت کاری بازار بازار بزرگ تهران در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۷ و در روزهای پنجشنبه تا ساعت ۱۴ فعال است. روزهای جمعه بازار تعطیل است اما برخی از مغازه‌داران خارج از محوطه اصلی بازار در جمعه‌ها نیز فعالیت می‌کنند.

نقشه بازار بزرگ تهران

در انتهای گردشی که در بازار داشتیم، بد نیست هدیه‌ای به شما بدهیم که گردش واقعی را برایتان آسان‌تر می‌کند. در نقشه زیر می‌توانید تمام گذرها، راسته‌ها، خیابان‌ها و اماکن دیدنی بازار بزرگ تهران را با جزییات و محل دقیق ببینید. به همراه داشتن این نقشه می‌تواند به شما در طی گردشی که در تهران قدیم دارید کمک کند و اگر قصد خرید دارید، در وقت شما صرفه‌جویی می‌شود. برای دانلود این نقشه با فرمت PDF و کیفیت بالا (قابلیت زوم و خواندن جزئیات) روی لینک پایین تصویر کلیک کنید. در آخر اگر قصد سفر به تهران را دارید حتما قبل از سفر یک چک لیست برای خود تهیه کنید و مهم تر از همه نسبت به اجاره ویلا و رزرو اقامتگاه خود اقدام کنید چرا که سفر را در شلوغی تهران برای شما راحت تر خواهد کرد.
نقشه گردشگری بازار بزرگ تهران
نقشه گردشگری بازار بزرگ تهران

دانلود اندازه کامل نقشه بازار بزرگ تهران با جزییات


 

خانه‌های پیشنهادی در تهران:

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب