دریاچه‌های تار و هویر، نگینی در دل دماوند

0

دریاچه‌های تار و هویر کجاست؟

از تهران که به سمت شهرستان دماوند برویم به یکی از شگفتی‌های طبیعت برمی‌خوریم، که شاید قبل از این اسم آن را نشنیده باشیم و به سراغش نرفته باشیم. دریاچه‌های تار و هویر در ۳۰ کیلومتری شرق شهرستان دماوند و غرب شهر فیروزکوه در منطقه‌ای کوهستانی قرار دارند. فاصله این دو دریاچه از تهران حدود ۱۱۲ کیلومتر، از دماوند ۳۰ کیلومتر و از فیروزکوه ۶۲ کیلومتر است.

دریاچه تار و هویز

چگونه به دریاچه‌های تار و هویر برسیم؟

دریاچه‌های تار و هویر از دو مسیر زیر قابل دسترسی است.

[osm_map_v3 map_center= “35.7309,52.2364” zoom=”11″ width=”95%” height=”450″ map_border=”thin solid ” post_markers=”1″ control=”” bckgrndimg=”” ]

۱)طبق این مسیر برای رسیدن به دریاچه‌های تار و هویر باید خود را به شهرستان دماوند برسانید و پس از آن به سمت آبادی چنار عرب‌ها بروید. از این آبادی وارد جاده معدن شده و بعد از پشت سر گذاشتن چیزی حدود ۴۰ کیلومتر جاده خاکی به دریاچه تار می‌رسید.

۲)از دماوند که به سمت فیروزکوه بروید باید وارد خروجی دلیچای شوید و از روستاهای یهر، لی پشت، مومج، دهنار و هویر بگذرید. بعد از آن باید حدود ۱۴ کیلومتر جاده خاکی را پشت سر بگذارید تا به دریاچه برسید.

از آن‌جایی که مسیر دوم جاده خاکی کمتری دارد نسبت به مسیر اول هموارتر بوده و عبور از آن برای ماشین‌های معمولی و غیرآفرودی آسان‌تر است. البته این را هم بگوییم که خیلی از افراد این مسیر خاکی را بدون ماشین و پیاده طی می‌کنند. اگر شما هم آمادگی بدنی دارید بد نیست این مسیر را پیاده روی کنید و از طبیعت اطراف لذت ببرید.

دریاچه تار

بهترین فصل سفر به دریاچه‌های تار و هویر کدام است؟

از آن‌جایی که دریاچه‌های تار و هویر در منطقه کوهستانی قرار دارند از آب و هوایی سرد برخوردارند، بنابراین بهترین فصل سفر به این منطقه و اقامت در آن خرداد و فصل تابستان است. در فصل گرما در این منطقه آب و هوایی مطبوع و خنک انتظار شما را می‌کشد. البته دریاچه‌های تار و هویر در تمام فصول سال زیباست اما در فصول سرد سال با کاهش دما و بارش برف و یخ زدگی دسترسی شما به این منطقه را دشوار می‌شود.

دریاچه تار

از این دو دریاچه بیشتر بدانیم

بعضی از افراد به اشتباه تصور می‌کنند که دریاچه‌های تار و هویر یک دریاچه هستند در صورتی که این دو دریاچه از هم مجزا بوده و در فاصله ۵۰۰ متری از هم قرار دارند. میانگین طول دریاچه تار که در حصار خط الراس دوبرار و زرین کوه واقع شده حدود ۳/۱ کیلومتر است و به طور میانگین ۴۰۰ متر عرض دارد. این دریاچه آب شیرین در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد و عمق آب آن بسته به فصلی که در آن قرار داریم بین ۴۰ تا ۵۰ کیلومتر متغیر است.

همچنین دریاچه هویر حدود ۹۰۰ متر طول،۱۵۰ متر عرض و ۱۵ متر عمق دارد. در ضمن دریاچه هویر به وسیله کوه دوبرار از دریاچه تارجدا می‌شود.

از آن‌جایی که دریاچه‌های تار و هویر در حصار کوه قرار دارند، می‌توانیم بگوییم با کنار هم قرار گرفتن این کوه‌ها گودال‌هایی ایجاد شده و دریاچه تار و دریاچه هویر در آن شکل گرفته‌اند.

شاید برایتان سوال باشد که آب این دریاچه‌ها از کجا تامین می‌شود. باید بگوییم چیزی حدود ۷۰ درصد آب این دو دریاچه از بخش شمالی و ارتفاعات آن با ذوب شدن برف‌ها تامین می‌شود. دو کوه سیاه چال و شاه نشین و آبراهه‌های فصلی و رودهای تار و هویر بخشی دیگر از آب دریاچه را تامین می‌کنند.

در درون دریاچه گیاهانی رشد کرده‌اند اما اطراف دریاچه از نظر پوشش گیاهی ضعیف است. البته با وجود فرسایش خاک و از بین رفتن پوشش گیاهی، هنوز هم می‌توانید با سفر به دریاچه‌های تار و هویر برای خودتان آویشن بچینید. میش البرزی، قوچ و کل بز جانورانی هستند که در طبیعت این منطقه زندگی می‌کنند.

همچنین آبزیانی مانند ماهی قزل آلای رنگین کمان زرد پر، ماهی زردکش و ماهی قزل آلای خال قرمز درون دریاچه یافت می‌شوند.

تفریحات دریاچه تار و هویز

با سفر به دریاچه‌های تار و هویر چه تفریحاتی داریم؟

دریاچه‌‌های تار و هویر برای تفریحات آبی از جمله قایقرانی، ماهیگیری و شنا مناسب هستند. در ادامه به چند مورد از تفریحاتی اشاره می‌کنیم که با سفر به دریاچه‌های تار و هویر می‌توانید آن‌ها را انجام دهید.

شنا: شنا و آب بازی در فصل تابستان از مهیج‌ترین و لذت بخش‌ترین تفریحات این دو دریاچه است. البته در این منطقه امکانات و تمهیداتی برای شنا کردن شما وجود ندارد پس حواستان باشد ناشیانه و بدون در نظر گرفتن خطرات احتمالی تن به آب نزنید.

ماهیگیری: ماهیگیری یکی از تفریحاتی است که می‌توانید در برخی فصول سال این منطقه انجام دهید البته به این شرط که مجوز مورد نیاز را از سازمان حفاظت از محیط زیست دریافت کرده باشید.

قایقرانی: درون دریاچه تار می‌توانید قایقرانی کنید اما در اطراف دریاچه امکاناتی برای این کار وجود ندارد و باید خودتان قایق مورد نظرتان را (قایق بادی، پدل برد، کایاک و…) همراهتان ببرید.

کوهنوردی: بسیاری از علاقه مندان به کوهنوردی با سفر به این منطقه رشته کوه قره داغ و زرین کوه را به عنوان مقاصد کوه ‌پیمایی خود انتخاب می‌کنند.

دوچرخه سواری: اگر اهل دوچرخه سواری و کمی هم حرفه‌ای هستید، می‌توانید با دوچرخه سواری در مسیر خاکی و روی تپه‌ها اوقات خوش و خاطره انگیزی را برای خود رقم بزنید.

هویز

شب را کجا بمانیم؟

بعضی از افراد از صبح زود به سمت دریاچه‌های تار و هویر راه افتاده و قبل از رسیدن شب به خانه برمی‌گردند. اما اگر شما قصد اقامت و شب ماندن در این منطقه را دارید یکی از گزینه‌های پیش روی‌تان کمپینگ در طبیعت و چادر زدن است. البته حواستان باشد شب‌‌های این منطقه در همه فصول سرد است پس لباس گرم به مقدار کافی و کیسه خواب همراه خود ببرید.

اگر هم کودکی همراه خود دارید یا به هر علتی کمپینگ در طبیعت در طول شب برایتان سخت است، می‌توانید اقامت در اقامتگاه‌های شهرهای اطراف (دماوند و فیروزکوه) را انتخاب کنید. برای مثال قبل از سفر می‌توانید با انتخاب و اجاره ویلا، سوئیت و آپارتمان شخصی به صورت آنلاین با خیالی راحت اقامت در دماوند را برای خود خاطره انگیز کنید.

محل اقامت شما در سفر و آسایش و امکاناتی که برایتان در نظر گرفته می‌شود اهمیت بسیار زیادی دارد. ما در سایت شب با معرفی اقامتگاه‌های شخصی مطمئن، تمیز و با امکانات مناسب سفر را برای شما آسان تر و دلچسب‌تر می‌کنیم.

فقط ای کاش وقتی به طبیعت می رویم با ان مهربان باشیم

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب