سفر به فیروزکوه، شهری با نقاط بکر و جاذبه‌های گردشگری فراوان

0

شاید برای خیلی از ما سفر به فیروزکوه سفر به حساب نیاید. اما فیروزکوه تنها گذرگاه و جاده‌ای است که در نهایت به استان مازندران ختم می‌شود. همین موضوع ممکن است سبب شود که از طبیعت بکر و زیبا و آثار باستانی و اماکن تاریخی این شهرستان غافل شویم و از آن بگذریم. سفر به فیروزکوه، سفر به شهری است کوهستانی با قدمت زیاد که در فاصله ۱۴۳ کیلومتری تهران قرار دارد. در نیمه اول سال به خصوص فصل تابستان به دلیل آب و هوای خنک و معتدل، سفر به فیروزکوه بیش از هر زمان دیگری طرفدار دارد.

جاذبه های گردشگری فیروزکوه

سالانه گردشگران و مسافران زیادی از گرمای محل زندگی خود بی‌طاقت شده و راهی یکی از خوش آب و هواترین شهرستان‌های ایران می‌شوند. یک نکته دیگر این است که در این جاده رستوران‌های خوب و معروف بسیاری مانند رستوران نمرود و کندو منتظر و آماده پذیرایی از شما هستند که غذایی نوش جان کنید و سفر را ادامه دهید.شهرستان فیروزکوه علاوه بر طبیعت سرسبز و زیبا، آثار و بناهای باستانی و تاریخی بسیاری را در خود جای داده است . با توجه به اینکه سفر به فیروزکوه خیلی متداول نیست و این شهر از جاذبه های توریستی به حساب نمی آید اجاره ویلا در فیروزکوه در طول سفر خیلی منطقی به نظر نمی رسد . بهتر است قبل از سفر تدارک ببیند و اقدام به رزرو آنلاین کنید. در ادامه به بررسی تعدادی از جاذبه‌های گردشگری این بهشت زمینی می‌پردازیم.

جاذبه های طبیعی و گردشگری فیروزکوه

امکانی که در سفر به فیروزکوه نباید از دست داد 

تنگه واشی یا ساواشی:

تنگه واشی یکی از معروف‌ترین و زیباترین مناطق تفریحی و دیدنی است که در سفر به فیروزکوه به آن برمی‌خورید. این تنگه در فاصله ۱۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه واقع شده است. هنگامی که گرما امانتان را بریده بهترین زمان برای سفر به این منطقه خوش آب و هواست.

این مسیر از سه قسمت تشکیل شده است. شما باید ابتدا از تنگه اول عبور کنید. در ابتدا ممکن است با وارد شدن به آب سردتان شود ولی چیزی نمی‌گذرد که دمای بدنتان با دمای آب هماهنگ شده و تنها حسی که تجربه می‌کنید لذت و سرخوشی است. شما با قدم زدن در رودخانه‌ای پر آب که در بین دره‌ای سنگی قرار دارد، تجربه‌ای بی‌نظیر و تکرار نشدنی خواهید داشت. زیبایی این تنگه تنها به طبیعتش محدود نمی‌شود، یکی از سه کتیبه معروف قاجار که در زمان فتحعلی شاه ساخته شده در این تنگه واقع است. بعد از عبور از تنگه اول به دشتی زیبا و سراسر سبز می‌رسید. بعد از آن تنگه دوم در انتظار شماست که باز باید تن به آب بدهید و از میان رودخانه عبور کنید. اما هیجان انگیزترین و دلچسب‌ترین بخش قسمت انتهایی آن است که بعد از گذشتن از تنگه دوم به آبشار زیبای تنگه واشی می‌رسید و اجازه می‌دهید قطرات آب وجودتان را نوازش کند.

تنگه واشی فیروزکوه
تنگه واشی فیروزکوه

غار بورنیک:

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری در سفر به فیروزکوه که در ۲۳ کیلومتری آن واقع شده غار بورنیک است. این غار بر فراز دشت چشم نوازی به همین نام قرار دارد و پس از عبور از روستای هرانده و گذر از کنار رودخانه حبله رود به آن می‌رسید. غار بورنیک طولانی‌ترین غار استان تهران است و ارزش تاریخی بسیاری دارد و آثاری از زندگی انسان‌های نخستین و غارنشینان در آن مشاهده می‌شود. این نکته نیز قابل توجه است که ورودی پلکانی غار در ابتدای مسیر کار را برای شما آسان‌تر کرده است.

چشمه آب معدنی خمده:

در ۱۳ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه چشمه‌ای آب سرد معروف به چشمه آب معدنی خمده قرار دارد. در فصل تابستان بعد از تنگه واشی این چشمه یکی از پرطرفدارترین مناطق هنگام سفر به فیروزکوه است که امکان شنا و آب تنی را به مسافران می‌دهد. همچنین برخی آب این چشمه را برای بیماری‌های پوستی، استخوان و سنگ کلیه و بسیاری امراض دیگر مفید و شفابخش می‌دانند.

روستای لزور:

در ۴۵ کیلومتری شمال غربی فیروزکوه یکی از ناب‌ترین و زیباترین طبیعت‌ها را مشاهده می‌کنید که متعلق به روستای لزور است. رودخانه‌ پر آب و مراتع و دشت‌های سرسبز این روستا آن را به یکی از پرطرفدارترین تفرج‌گاه‌های فیروزکوه تبدیل کرده است. همچنین در نزدیکی این روستا دریاچه سد لزور واقع شده که برای سفرهای کوتاه و یک روزه شما می‌تواند انتخابی عالی باشد.

روستای لزور
روستای لزور

تنگه میشینه مرگ:

تنگه میشینه مرگ در اطراف روستای لزور یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی است که بسیاری از کوهنوردان از آن استقبال می‌کنند. بعد از عبور از این دره و گذشتن از مسیری سرسبز و آبشاری زیبا می‌توانید خود را برای صعود به قله کوه میشینه مرگ آماده کنید.

قلعه فیروزکوه:

قلعه فیروزکوه که قدمت آن به دوران ساسانی می‌رسد، در حومه شهر و بر فراز کوهی صخره‌ای مشرف به امامزاده اسماعیل قرار دارد. بعد از عبور از بخش نخست یعنی دامنه کوه (شهر قدیم فیروزکوه) و بخش دوم (تعدادی خانه متعلق به اهالی، آب انبارها و…) به بالاترین بخش یعنی ارگ حکومتی و قلعه می‌رسید.

روستای سله بن:

این روستا یکی از زیباترین و ناب‌ترین مناظر و طبیعت را بین سایر روستاها دارد و از توابع بخش ارجمند شهرستان فیروزکوه است. همچنین تپه باستانی سله بن در ۳۰۰ متری شمال شرقی روستا واقع شده است. به هر کسی که عاشق طبیعت است توصیه می‌کنیم که به هیچ عنوان سفر به روستای سله بن را از دست ندهد. حتی اگر خوش شانس باشید می‌توانید مهمان محلی‌ها و روستایی‌های مهمان نواز شوید و لذت سفرتان را چندین برابر کنید.

کاروانسرای گدوک:

یکی دیگر از اماکن تاریخی که در سفر به فیروزکوه می‌توانید از آن دیدن کنید کاروانسرای گدوک است. این کاروانسرا که به دستور شاه عباس صفوی بنا شده واقع در منطقه‌ای به نام گدوک است و از آن با اسم کاروانسرای شاه عباسی نیز نام برده می‌شود.

کاروانسرای گدوک
کاروانسرای گدوک

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که مناطق و مکان‌هایی که در این مقاله از آن‌ها نام بردیم تنها چند مورد از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهرستان فیروزکوه هستند. اگر به این شهر قدیمی و زیبا سفر کنید مناطق دیدنی بسیار بیشتری هستند که شما را به وجد بیاورند.شب را در همین حوالی بمانید، اجاره آپارتمان و یا ویلا را هم قبل از سفر انجام دهید که بی دغدغه سفر کنید و بیشتر لذت ببرید.

از اینجا برای هر جای ایران که می خواهید سفر کنید می توانید اقدام به رزرو آنلاین ویلا نمایید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب