کشف بهشتی در شمال ایران: راهنمای سفر به بابل و جاذبه‌های فراموش‌نشدنی

0

بابل، یکی از شهرهای زیبای استان مازندران است که با داشتن جنگلها، رودخانه‌ها و امکانات گردشگری فراوان، خاطره‌ای دل انگیز و فراموش نشدنی را برای هر مسافری رقم می‌زند. شهری که یکی از قدیمی‌ترین خطه‌های استان مازندران شناخته می‌شود و بعد از رشت، پرجمعیت‌ترین شهرستان شمال ایران به حساب می‌آید. در این راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل با شما از جاذبه‌های این شهر صحبت می‌کنیم و برخی از اماکن تاریخی و تفریحی آن را معرفی می‌نماییم.

معرفی شهر بابل، شهر بهار نارنج

راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل

بابل از جمله پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران است. شهری با پیشینه تاریخی قدرتمند و طبیعتی ناب و بکر که هوش از سر هر مسافری می‌پراند. این شهر از غرب به آمل، از جنوب به دامنه‌های شمالی رشته کوه‌های البرز و از شرق به قائمشهر و سوادکوه منتهی می‌شود. اغلب مردم خونگرم و مهمان نواز بابل به مشاغلی همچون دامداری و صید مرغابی مشغولند.

در بابل همچنین محصولات متنوعی مانند برنج، پنبه، گندم، دانه‌های روغنی، نیشکر، توتون، کنف و تره‌بار، کشت و به سایر نقاط ایران فرستاده می‌شود. اهالی این شهر به گویش مازندرانی سخن می‌گویند و با لهجه‌ زیبایشان اصالت‌ و تاریخ خود را به درستی حفظ می‌کنند.

جهت اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

تاریخچه شهر بابل

همانطور که به شما گفتیم، بابل یکی از قدیمی‌ترین شهرهای مازندران است و پیشینه تاریخی دور و درازی دارد. بسیاری از مورخان، قدمت این شهر و بابل قدیم را به زمان کوروش کبیر نسب می‌دهند و می‌گویند که این شهر در روزگار نخستین خود، با اسم «تین تیر» نامیده می‌شده است.

بعد از حمله مغولان به ایران و در قرن هشتم هجری، نام بابل به دلیل رفت و آمد تاجران و بازرگانان از تین تیر به «بارفروش دِه» و در قرن دوازدهم به «بارفروش» تغییر یافت. سرانجام به دلیل عبور رود بابل از حوالی این شهر، نام آن در سال ۱۳۰۶ هـ.ش به دستور رضاشاه پهلوی به بابل تغییر پیدا کرد.

براساس اسناد تاریخی، بابل در گذشته مرکز مهمی برای داد و ستد و تجارت بود و بازار بزرگ محلی آن نیز، تجار روسی را به خود جذب می‌کرد. بابل همچنین در زمان رونق آیین میترائیسم، هواداران زیادی داشت و در آن زمان به نام‌های «مام‌طیر» و «مه‌میترا» شناخته می‌شد.

آب و هوای بابل

بابل به دلیل نزدیکی‌اش به دریا و کوهپایه‌های البرز، آب و هوای معتدل و نسبتا مرطوبی دارد. بد نیست که بدانید این شهر در اغلب روزهای سال بارانی است و آسمانش بیشتر از هر شهر دیگر با ابرهای سیاه و باران‌زا به چشم می‌آید. با این حال بهارِ بابل، بهترین زمان سفر به این شهر است و عطر بهارنارنج‌ها در هر گوشه‌ای از آن به مشام می‌رسد. اگر دوست دارید که در بهترین زمان، سفر به بابل را تجربه کنید بهتر است که چمدان‌هایتان را در فصل‌های بهار و پاییز ببندید.

پاییز بابل بیشتر از هر زمان دیگری با هوای خنک، مطبوع و غیر شرجی‌اش شما را سرحال می‌آورد و برگ‌های رنگارنگ درختانش، زیبایی‌های این فصل را جورِ دیگری به شما نشان می‌دهد.

پوشش گیاهی و جانوری بابل

بابل به دلیل رطوبت و آب و هوای معتدل، خاستگاه پوشش گیاهی متراکم و سرسبز است. این شهر حدود ۸ هزار هکتار جنگل دارد که بخش عمده‌ای از آنها بکر و دست نخورده‌اند. اغلب درختان این منطقه را نارون، افرا، انجیلی، ممرز، توسکا و صنوبر تشکیل می‌دهند. پوشش گیاهی متنوع این منطقه باعث شده است تا گونه‌های جانوری متعددی نیز در حوالی این شهر زندگی کنند.

حیوانات مختلفی مانند گرگ، سیاهگوش، گوزن زرد، گوسفند وحشی، پلنگ، گربه جنگلی و روباه در کنار پرندگانی همچون شاهین، قوش، کرکس، قرقاول، کبک، بلدرچین، کبوتر، قرقی، جغد و عقاب از جمله مهم‌ترین حیوانات این منطقه شناخته می‌شوند و توجه هر طبیعت دوستی را به خود جلب می‌کنند. اصلا به همین دلیل است که مازندران از جمله استان‌های منحصر‌به‌فرد در زمینه زیستگاه طبیعی حیوانات به حساب می‌آید و گردشگران علاقه‌مند به محیط زیست را به خود جذب می‌کند.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

جاهای دیدنی و گردشگری شهر بابل

در کنار طبیعت سبز و بکر بابل، جاذبه‌های گردشگری فراوانی نیز در این شهر وجود دارند که سر زدن به آن‌ها را به هر گردشگری به شدت پیشنهاد می‌کنیم. در این راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل، به برخی از جاذبه‌های معروف و محبوب این شهر اشاره می‌کنیم:

چشمه آبگرم ازرود

آبگرم ازرود برای تمام علاقه‌مندان چشمه‌های آب گرم، یک مقصد جذاب و ایده‌ال است. این پدیده طبیعی در فاصله ۳۳ کیلومتری جنوب شرقی بابل قرار دارد و به دلیل نزدیکی‌اش به رودخانه‌ها و دره‌های جنگلی اطراف شهر، به عنوان یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های استان مازندران شناخته می‌شود. چشمه آبگرم ازرود علاوه بر چشم اندازهای بکر به کوه‌های جنگلی اطراف، خواص طبیعی و درمانی متعددی نیز دارد و بهترین گزینه برای افرادی به حساب می‌آید که از درد مفاصل رنج می‌برند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا مازندران کلیک کنید.

سد شیاده

محبوبیت سد شیاده و طبیعت اطراف آن آنقدر زیاد است که در روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها، بیش از ۲ هزار گردشگر از آن بازدید می‌کنند. این پدیده طبیعی ناشی از جریان رودخانه بابلرود است که به رودخانه چلیم می‌ریزد و به کمک این سد، آبِ آن برای مصارف کشاورزی و شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روستای فیلبند

فیلبند یکی از روستاهای زیبای شهرستان بابل است که به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص، قرار گرفتن در ارتفاعات کوهپایه‌‎ای و چشم اندازهای منحصر به فرد به مراتع و روستاهای اطراف، از جمله پرطرفدارترین مقاصد گردشگران به حساب می‌آید.

سفر به این روستا از طریق جاده فیلبند میسر می‌شود، مسیری کوهستانی و خوش آب و هوا که حتی در روزهای گرم تابستان، نسیم خنکش روح هر مسافری را جلا می‌دهد. در طول مسیر این جاده، دشت‌های سرسبز و پهناور با تک درختانی که با صبوری قد علم کرده‌اند، بیش از هرچیز توجه گردشگران را به خود جلب خواهند کرد.

در اطراف این مسیر همچنین چشمه‌های پر آب کوچک و بزرگی مانند «چشمه لار» قرار دارند که افراد ساکن فیلبند از آب آن‌ها برای آشامیدن استفاده می‌کنند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا جنگلی کلیک کنید

آبشار درازکش

پیش از هرچیز به شما بگوییم که رسیدن به آبشار زیبا و بکر درازکش، به یک پیاده‌روی جانانه احتیاج دارد! پس اگر حوصله راه رفتن و جنگل‌نوردی ندارید، از همین حالا دور این آبشار را خط بکشید. آبشار درازکش با ارتفاع ۷ متر در دل ارتفاعات و جنگل های کوهستانی روستای درازکش قرار گرفته و یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای مازندران شناخته می‌شود.

در پایین دست آبشار، حوضچه‌ای نسبتا عمیق وجود دارد که آب آن همیشه خدا خنک و زلال است. به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم بعد از رسیدن به آبشار درازکش حتما با آب شفاف و پاکش دست و رویی بشویید و وجودتان را سرشار از انرژی کنید.

بد نیست که بدانید پرآب‌ترین زمان آبشار دراز کش، فصل بهار است که با آب شدن برف‌های ارتفاعات، جریان آن شدت بیشتری می‌گیرد.

حمام قدیم میرزا یوسف

این حمام عمومی در زمان فتحعلی شاه قاجار و به دست میرزا یوسف برای استحمام مردم عادی شهر بنا شد. حمامی با ساختمانی قدیمی، تاریخچه‌ای پر داستان و البته فضایی جادار و پهناور که آن را به یکی از بزرگترین حمام‌های قدیمی بابل تبدیل کرده بود. حمام قدیمی میرزا یوسف در کوچه باریکی بین خیابان بازار چهارسو و میدان سرحمام واقع شده و هنوز هم بخش‌هایی از آن قابل استفاده است.

بخوانید از:جاهای دیدنی رامسر

چگونه به بابل سفر کنیم؟

بابل در فاصله ۲۱۴ کیولومتری از تهران واقع شده و دسترسی به آن از طریق راه‌های مختلفی امکان پذیر است. در ادامه راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل به مسیرهای مختلف دسترسی به این شهر اشاره می‌کنیم.

مسیر جاده‌ای برای سفر به بابل

برای سفر زمینی به بابل باید یا نسبت به خرید بلیط اتوبوس این شهر اقدام کنید و یا خودرو شخصی‌تان را برای یک ماجراجویی جاده‌ای در نظر بگیرید. در هر دو حالت بهترین و سریع‌ترین مسیر زمینی به بابل از جاده هراز می‌گذرد. اگر از تهران به سمت آبعلی و جاده دماوند حرکت می‌کنید، با عبور از شهرهای پردیس، رودهن و بومهن، یک مسیر دوراهه پیش رویتان آشکار می‌شود. با انتخاب مسیر سمت راست و حرکت به طرف دماوند و فیروزکوه، خودتان را به قائم‌شهر برسانید و از آنجا نیز به‌ راحتی راه بابل را در پیش بگیرید.

اگر طولانی‌تر شدن مسیر برایتان اهمیتی ندارد و دوست دارید از زیبایی‌های جاده نهایت استفاده را ببرید، می‌توانید فرموان خودرو را به سمت جاده کرج و چالوس چرخانده و از این راه خودتان را به بابل برسانید.

راه آهن برای سفر به بابل

بابل از طریق مسیر ریلی قائم‌شهر به راه آهن سراسری ایران متصل می‌شود. ایستگاه راه آهن قائمشهر نزدیک‌ترین ایستگاه به بابل است‌ و طی کردن مسیرش از تهران حدود ۷ ساعت طول می‌کشد.

پرواز برای سفر به بابل

در حال حاضر برای مسافرت هوایی به بابل، نزدیک‌ترین مکان فرودگاه دشت ناز ساری ‌است؛ بنابراین ناچارید که در صورت سفر هوایی به بابل، اول خودتان را به ساری برسانید‌.

بهترین فصل سفر به بابل

همانطور که پیش از این به شما گفتیم، بهترین فصل سفر به بابل اوایل پاییز، بهار و مخصوصا اردیبهشت است. طبیعت بابل در این دو فصل از سال دیدنی و زیبا می‌شود و ترکیب بوی بهارنارنج و رنگ‌های متنوع، هر مسافری را به اقامت بیشتر در این شهر ترغیب می‌کند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا ساحلی کلیک کنید.

حمل و نقل عمومی در سفر به بابل

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل، جابه‌جایی مسافران در سطح شهر و استفاده از از وسایل حمل و نقل عمومی است. در شهر بابل، جابه‌جایی شهروندان اغلب با استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی‌های خطی و سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود. علاوه بر این، بسیاری از تاکسی‌ها و اتوبوس‌های بین شهری در پایانه مسافربری این شهر مستقر هستند و وظیفه جابه‌جایی شهروندان و مسافران به شهرهای اطراف را برعهده دارند.

محل های اقامت در سفر به بابل

بابل یکی از مقاصد محبوب گردشگری شمال کشور شناخته می‌شود و از جمله شهرهای پر رفت و آمد برای گشت و گذار مسافران به حساب می‌آید. استقبال گردشگران از این شهر باعث شده است تا انواع هتل‌ها، خانه‌ها و اقامتگاه‌های متنوع با کیفیت‌ها و قیمت‌های گوناگون پذیرای گردشگران باشند. به همین دلیل بعید است که در سفر به بابل، با دردسرهای پیدا کردن محل اقامت مواجه شوید.

گرچه در بابل هتل‌ها و مسافرخانه‌های کوچک و بزرگ متعددی وجود دارند، نباید فراموش کرد که هیچ چیز به اندازه اقامت در مجموعه‌های بوم گردی و خانه‌های محلی، زندگی در این شهر را به درستی به شما نشان نخواهند داد. به شما توصیه می‌کنیم که با مراجعه به وبسایت شب از اقامتگاه‌ها و خانه‌های بومی بابل دیدن کنید و از تخفیف‌های ارائه شده برای رزرو آن‌ها استفاده نمایید. همچنین می‌توانید در صورت هرگونه سوال با تیم پشتیبانی شب تماس گرفته و سوالات و خواسته‌های خود را با ما در میان بگذارید.

به خاطر داشته باشید که در فصول پر گردشگر بابل مانند بهار، بیشتر خانه‌ها و اقامتگاه‌ها با حجم عظیمی از مسافران روبه‌رو می‌شوند و ممکن است در این زمان پیدا کردن اقامتگاهی مناسب با بودجه و سلیقه شما، کمی سخت و دشوار باشد. بنابراین باید به سرعت نسبت به رزرو آنلاین محل اقامت مد نظر خود اقدام نمایید.

غذاهای محلی شهر بابل

یکی دیگر از لذت‌های هر سفر، تجربه کردن طعم‌های تازه و غذاهای جدید است. مخصوصا اگر قرار باشد که این تجربه جدید با چشیدن غذاهای خوش عطر و طعم شمالی بدست بیاید. بابل مانند دیگری شهرهای شمالی خاستگاه خوشمزه‌ترین و خوش عطر و بو ترین غذاهاست و در آن همه چیز با نهایت هنرمندی و سلیقه بانوان این خطه، آماده و طبخ می‌گردد. برخی از بهترین و خوشمزه‌ترین غذاهای بابل به شرح زیر هستند:

شامی بابلی

یکی از غذاهای اصیل و محلی بابل، شامی بابلی است که برای تهیه آن از انواع سبزیجات کوهی و معطر استفاده می‌شود‌.

اسپناساک

اسپناساک یک غذای اصیل و سنتی مازندرانی است که برای پخت آن از موادی مانند گوشت گوسفند یا گاو، برگ سیر و نعناع، پیاز، هویج، اسفناج تازه، سبزیجات معطر، آب و ادویه‌جات استفاده می‌شود‌.

شیرآش یا شیر پلا

از ترکیب برنج پخته و شیر جوشیده‌ شده، می‌توان آشی با نام شیر پلا یا شیرآش تهیه کرد که بیشتر در مراسم‌های مذهبی خیرات می‌شود‌. این خوراک خوش عطر و طعم ترکیبی شبیه به فرنی یا همان شیربرنج خودمان دارد و با شیر تازه دوشیده شده و برنج تازه برداشت شده طبخ می‌گردد.

رستوران های بابل

خوشبختانه برای چشیدن غذاهای محلی بابل، رستوران‌های کوچک و بزرگی وجود دارند که غذاهای ساده و خوشمزه این شهر را با بهترین کیفیت سرو می‌کنند. رستوران برگ ریزان بابل، رستوران رضایی، رستوران ایتالیایی ماتو و رستوران حوریا از جمله این مراکز هستند که در آنها علاوه بر غذاهای سنتی بابل، انواع خوراک بین المللی و ایرانی نیز آماده و طبخ می‌شود.

هزینه های سفر به شهر بابل

هزینه سفر به بابل مانند دیگر شهرهای ایران کاملا به فصل سفر، اعیاد مذهبی، شیوه رفت و آمد، هزینه اقامتگاه، خرید سوغاتی و بازدید از جاذبه‌های گردشگری بستگی دارد. با این حال یک نکته قابل توجه این است که به علت توریستی بودن بابل، برای هر بودجه‌ای، خدمات متناسبی فراهم شده است.

به‌طور کلی هزینه سفر به بابل در فصل زمستان و اواسط تابستان ارزان‌تر از دیگر فصل‌های سال است و با وجود محدودیت بودجه، می‌توان در این زمان سفری دل انگیز را تجربه کرد. این در حالی است که سفر به این شهر در اوایل بهار و پاییز، می‌توانند کمی گرانتر از دیگر مواقع سال باشد.

مراکز خرید و بازارها در شهر بابل

وقت آن رسیده است که کمی هم درباره مراکز خرید شهر بابل با شما صحبت کنیم و بهترین فروشگاه‌ها و بازارچه‌های این خطه سرسبز و معتدل شمال را معرفی نماییم:

مرکز تجاری شهریار بابل

مرکز خرید شهریار یکی از بهترین مراکز خرید بابل بخصوص برای بانوان است. در این مجموعه انواع پوشاک برای بانوان، آقایان، کودکان، کیف و کفش، لوازم الکترونیکی فروخته می‌شود. با این حال بخش بزرگی از این مرکز خرید به بوتیک‌های فروش محصولات زنانه اختصاص دارد. تنوع بالا و کیفیت مناسب کالاهای این فروشگاه، این مرکز خرید را به یکی از شلوغ‌ترین و محبوب‌ترین پاساژهای بابل تبدیل کرده است.

آدرس مرکز خرید شهریار بابل: خیابان آیت الله سعی، کوچه نیما

ساعت کاری مرکز خرید شهریار بابل: همه روزه از ساعت ۸:۳۰ صبح الی ۱۳ و از ساعت ۱۵:۳۰ الی ۲۱:۳۰

مرکز خرید زیستان بابل

درست در روبه‌روی مجتمع تجاری شهریار، مرکز خرید زیستان قرار دارد. این مرکز خرید هم از بزرگترین مراکز خرید بابل است و در آن انواع لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، الکترونیکی، پوشاک، کیف و کفش، عطر و غیره به فروش می‌رسد. ضمن آنکه گردشگران می‌توانند بعد از چرخیدن در پاساژ و خرید، به رستوران‌ها و کافی‌ شاپ‌های این مجموعه مراجعه کرده و با یک وعده غذایی هیجان انگیز یا نوشیدن چای دبش، خستگی‌شان را به در کنند.

آدرس مرکز خرید زیستان بابل: ضلع جنوبی خیابان آیت الله سعیدی

ساعت کاری مرکز خرید زیستان بابل: همه روزه از ۱۰ صبح تا ۱۱ شب

بازار قدیمی بابل

حالا که تا اینجا آمده‌اید، بد نیست که سری هم به بازار محلی بابل بزنید و با عطرها، بوها و رنگ‌های متنوعی که در محصولات سنتی مردم شهر و روستاهای اطراف به فروش می‌رسند، غرق در لذت شوید. گرچه در بابل چندین بازارچه محلی، روز و سنتی وجود دارند، اما مهمترین و معروفترین آنها بازار قدیمی است که در محله حصیر فروشان این شهر واقع شده است. این بازار با معماری سنتی و منحصر به فرد خودش به چشم می‌آید و از بخش‌های سرپوشیده و بدون سقف تشکیل شده است.

در این بازار قدیمی همه چیز از شیر مرغ تا جانِ آدمیزاد پیدا می‌شود. از میوه و مرکبات بگیرید تا انواع پرندگان، تخم مرغ، سبزیجات، ترشیجات، مربا، برنج، ماهی، صنایع دستی و زیتون که به همت مردم روستایی و محلی اطراف با کیفیت خوب به فروش می‌رسند. بازار قدیمی بابل در نزدیکی مسجد جامع شهر واقع شده و سر زدن به آن به هر مسافری پیشنهاد می‌شود.

جشنواره ها و مراسم آیینی و فرهنگی شهر بابل

مردم بابل مانند دیگر اهالی مازندران و شهروندان ایرانی، جشن‌ها، آداب و رسوم و مراسم منحصربه‌فردی دارند که هر یک به شکل باشکوهی در زمان‌های مختلف سال برگزار می‌شوند. بعضی از مهم‌ترین جشنواره‌ها در راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل شامل موارد زیر هستند:

جشنواره ملی بهار نارنج در بابل

جشنواره بهار نارنج بابل در اردیبهشت‌ماه هر سال برپا می‌گردد و گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. در این جشنواره محصولات مختلفی با استفاده از بهار نارنج آماده، تولید و در غرفه‌های مختلف به فروش می‌رسند. محصولاتی مانند گز بهارنارنج، مربای بهارنارنج، عرق بهارنارنج و همچنین برخی از غذاهای سنتی بابل که هرکدام کیفیت و مزه بی‌نظیری دارند و گزینه‌هایی ایده‌ال برای سوغاتی به شمار ‌می‌روند.

جشنواره فیلم کوتاه وارِش در بابل

جشنواره فیلم کوتاه وارِش یکی از قدیمی‌ترین جشنوارهٔ استان مازندران است که توسط مهدی قربان پور مستندساز مازندرانی در سال ۱۳۷۸ در شهرستان بابل پایه‌گذاری شد. این جشنواره هر دو سال یک بار و در مجتمع فرهنگی هنری ارشاد بابل برگزار می‌گردد.

جشنواره فیلم کوتاه وارش («وارِش» در زبان محلی مازندرانی به معنی «باران» است) مهم‌ترین جشنواره مازندران شناخته می‌شود که تا امروز در آن فیلم سازانی از استان‌های مختلف کشور و سطوح بین المللی شرکت کرده‌اند.

سوغاتی های بابل

خوشبختانه در بابل خریدن سوغاتی بسیار راحت و ساده است، چرا که در این شهر خوش آب و هوا گزینه‌های مختلفی برای تهیه یادگاری وجود دارد. اگر به دنبال محصولات کشاورزی این شهر هستید می‌توانید خرید سوغاتی را با تهیه انواع برنج، ازگیل، صیفی‌جات، سبزیجات، کاهو، مرکبات، انار جنگلی و.‌.‌. آغاز کنید. اگر هوس کرده‌اید که از صنایع دستی این شهر به خانه ببرید و رنگ و بوی منزل را به عطر خوش شمال آغشته کنید، ما به شما خرید محصولاتی مانند قالی‌، گلیم‌، جاجیم‌، گلیچه، چوقا، شمد، ملحفه و کالاهای حصیری را پیشنهاد می‌کنیم.

خوشبختانه در خیابان‌های مختلف بابل مغازه‌های کوچک و بزرگی هم وجود دارند که در آنها انواع نان‌ها و شیرینی‌های محلی، کلوچه‌، گز، مربای بهار نارنج، شربت، عرق و چای بهار نارنج و عرق شلتوک با بهترین کیفیت عرضه می‌شوند. البته که برخی از مسافران هم ترجیح می‌دهند تا از بابل خوردنی‌های جذاب دیگری مانند ترشی نازخاتون، بادمجان ترشی، سیر ترشی، هفت بیجار و ترشی یارسی تهیه کنند و در کنار غذاهایشان آنها را نوش جان نمایند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا ماسال کلیک کنید.

اطلاعات شهری مورد نیاز در سفر به بابل

یکی دیگر از نکات مهم در راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل، اطلاعات شهری آن است که هر مسافری باید نسبت به آن‌ها آگاه باشد. برخی از مهم‌ترین شماره‌ها و نشانی‌های مراکز مهم بابل به شرح زیر هستند:

کد تلفن شهر بابل

۰۱۱

ترمینال پایانه بابل

شماره تماس

۰۱۱۳۲۱۹۲۰۲۰

نشانی

بابل، ابتدای جاده آمل، ترمینال مسافربری بابل

مراکز درمانی بابل

  • کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید

نشانی:

بابل، خیابان گنج افروز، ضلع غربی بیمارستان روحانی، کلینیک تخصصی و فوق تخصصی امید

  • مرکز آموزشی و درمانی شهید یحیی نژاد بابل

نشانی:

بابل، خیابان مدرس، خیابان شهید مصطفی خمینی

نکاتی که قبل از سفر به بابل باید بدانید

سفر به بابل مانند هر شهر شمالی باید و نبایدهای مشخصی دارد. برخی از مهم‌ترین نکات هنگام سر زدن به بابل شامل موارد زیر می‌شوند:

  • حتما هنگام طبیعت گردی با خودتان پلاستیک زباله به همراه داشته باشید و زباله‌های خود را با خودتان به داخل شهر ببرید.
  • به‌هیچ‌وجه مخصوصا در فصل‌های گرم سال در جنگل آتش روشن نکنید. در سالهای اخیر به خاطر بی‌اختیاطی مسافران و روشن کردن آتش، مناطق وسیعی از جنگل‌های هیرکانی شمال ایران که میراث چندمیلیون ساله طبیعی زمین هستند، نابود شده‌اند. اگر آتش روشن کردید، حتما از خاموش شدن کامل آن اطمینان حاصل کنید.
  • با طبیعت و حیواناتی که در آن زندگی میکنند مهربان باشید.

شهرهای پیشنهادی بعد از سفر به بابل

همانطور که گفتیم، بابل یکی از زیباترین و دیدنی‌ترین شهرهای مازندران است که هرسال گردشگران فراوانی را به خود جذب می‌کند. با این حال در حوالی بابل، روستاها و مناطق ییلاقی جذابی نیز وجود دارند که سر زدن به آن‌ها می‌تواند رنگ و بوی دیگری به سفر ببخشند. در ادامه راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل، به برخی از شهرها و روستاهای نزدیک به این منطقه اشاره می‌کنیم که دیدنشان خالی از لطف نیست:

سوادکوه

سوادکوه، از جمله شهرهای دیدنی اطراف بابل است و در مرز تلاقی سه استان مازندران، سمنان و تهران قرار دارد. برخی از جاهای دیدنی این شهر شامل پل ورسک، دریاچه شورمست، ارفع کوه می‌شوند. فاصله سوادکوه تا بابل ۶۷ کیلومتر است و رانندگی تا آن حدود یک ساعت طول می‌کشد.

جهت مشاهده و اجاره کلبه جنگلی سوادکوه کلیک کنید.

قائم شهر

قائم‌شهر از به دلیل طبیعت سرسبز، آب و هوای تمیز و معتدل و وجود خط ریلی راه‌آهن، یکی از شهرهای دیدنی و توریستی حوالی بابل به حساب می‌آید. این شهر همچنین فرهنگ و تمدن کهنی دارد که در اماکن تاریخی‌اش به خوبی به چشم می‌آیند. از بابل تا قائم شهر ۲۲ کیلومتر راه است و دسترسی به آن حدود ۲۹ دقیقه زمان می‌برد.

آمل

آمل یکی از قدیمی‌ترین سکونتگاه‌ها در میان شهرهای شمالی به حساب می‌آید. دیاری با طبیعتی چشم‌نواز و تاریخی کهن و البته جاذبه‌های گردشگری و تفریحی که توجه هر مسافری را به خود جلب می‌کند. از آمل به بابلسر چیزی حدود ۳۰ کیلومتر راه وجود دارد که طی کردنش ۲۵ دقیقه طول خواهد کشید.

جهت مشاهده و اجاره بوم گردی کلیک کنید.

فریدونکنار

شهرک فریدونکنار یکی از محبوب‌ترین مناطق شمالی است که ساحل اختصاصی دارد و به همین دلیل بعد از چالوس دومین شهر توریست پذیر شمالی به حساب می‌آید. بهترین زمان سفر به فریدونکنار فصل بهار و فصل پاییز است. این منطقه توریستی تا بابل ۲۹ کیلومتر فاصله دارد که برابر با ۲۵ دقیقه رانندگی می‌شود.

کلام آخر، سفر به بابل شهر سرسبز و حاصلخیز مازندران

در این راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل با شما از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این شهر صحبت کردیم و به اختصار درباره جزئیات آن توضیحاتی دادیم. بابل از دیرباز یکی از مقاصد پرطرفدار گردشگران شناخته میشده است و امروز نیز جایگاه ویژه‌ای در میان سفربروهای حرفه‌ای دارد. اگر شما هم دوست دارید تا از زیبایی‌ها و جاهای دیدنی بابل لذت ببرید و به این دیار سفر کنید، می‌توانید از وبسایت شب برای رزرو و اجاره اقامتگاه، خانه، سوئیت و ویلا کمک بگیرید.

 

سوالات متداول درباره راهنمای سفر و جاهای دیدنی بابل

بهترین فصل سفر به بابل چه زمانی است؟

بهترین زمان سفر به بابل فصل‌های بهار و پاییز است.

در راهنمای سفر به بابل، چه شیوه‌هایی از حمل و نقل در شهر وجود دارد؟

در شهر بابل جابه‌جایی شهروندان اغلب با استفاده از اتوبوس‌های شرکت واحد، تاکسی‌های خطی و سرویس‌های تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود.

برخی از مهم‌ترین سوغات بابل شامل چه چیزهایی می‌شوند؟

ازگیل، صیفی‌جات، سبزیجات، کاهو، مرکبات، انار جنگلی، انواع نان‌ها و شیرینی‌های محلی، کلوچه‌، گز، مربای بهار نارنج، شربت، عرق و چای بهار نارنج از جمله بهترین سوغات شهر بابل به حساب می‌آیند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب