معرفی 11 تا از جاهای دیدنی ایزد شهر

0

هوای آلوده و دود و دم تهران در روزهای زمستانی، چاره‌ای جز سفر به مناطق خوش آب و هوا نمی‌گذارد. خوشبختانه شهرهای شمالی ایران در این روزهای دلگیر و کدر پایتخت، هوای تمیز و مطبوعی دارند. مخصوصا ایزدشهر که از طرفی به دریا منتهی می‌شود و از طرف دیگر، به کوه‌ها و جنگل‌های پر درخت راه دارد.

اگر تصمیم گرفتید که چند روزی دور از این هوای آلوده بمانید و از آسمان صاف و آبی ایزدشهر لذت ببرید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. ما با شما درباره جاهای دیدنی ایزد شهر صحبت می‌کنیم و پیشنهاداتی می‌دهیم که رد کردنشان از محالات است!

کوتاه از تاریخچه شهر ایزدشهر

گرچه در ایزدشهر مراکز تفریحی، ویلاها و خانه‌های مدرنی ساخته شده است، اما این شهر پیشینه تاریخی جالبی دارد که شنیدن آن خالی از لطف نیست. 

ایزدشهر تا پیش از دوران قاجار، روستایی کوچک بود که اهالی آن به کشاورزی و صید ماهی مشغول بودند. نام این روستا در آن زمان ایزده و در برخی از متون تاریخی به نام عزت ده شناخته می‌شد. از آنجا که ایزده در مسیر رفت و آمد افراد مختلف قرار داشت، به تدریج گسترش یافت و از شکل سنتی و بومی روستایی، به شهری کوچک تبدیل شد.

ناصرالدین شاه قاجار در زمان سلطنت خود، اداره این ده یا شهر کوچک را به عهده یکی از کارمندان جز دربار به نام “میرزا عبدالله نامی” گذاشت. ایزدشهر در این زمان یکی از مراکز مهم حکومت، حوادث و منازعات سیاسی نظامی شناخته می‌شد و از طرف دیگر به محلی برای توقف و استراحت جهانگردان مختلف تبدیل شده بود. 

آب و هوای مطبوع، رودخانه‌ها، طبیعت بکر و نزدیکی به دریا باعث شد تا این شهر در طول سالیان پذیرای گردشگران متعددی باشد. همین موضوع ایزدشهر را به یکی از نقاط جذاب گردشگری تبدیل کرد. در سال 1384، با تجمیع 3 روستای ایزده بازارسر، ایزده سراج محله و امیر آباد، ایزدشهر به عنوان یکی از شهرهای بزرگ شمال به ثبت رسید.

جهت مشاهده و اجاره ویلا در شمال کلیک کنید.

جاهای دیدنی ایزد شهر

جاهای دیدنی ایزد شهر

حالا که تا حدی با گذشته این شهر زیبا آشنا شدید و قدم در پس کوچه‌های تاریخی آن گذاشتید، بد نیست که از جاهای دیدنی ایزد شهر نیز بیشتر بدانید. ایزدشهر از جمله جاذبه‌های هیجان انگیز گردشگری است که در فصل‌های مختلف سال مسافران را از سراسر نقاط کشور به خود فرا می‌خواند. در ادامه با شما از جاهای دیدنی ایزدشهر در چهار فصل سال صحبت می‌کنیم.

جاهای دیدنی ایزد شهر در بهار 

یکی از بهترین فصل‌ها برای سفر به ایزدشهر، بهار است. در بهارِ ایزدشهر، هوا بیشتر از هر زمان دیگری دلچسب است و طبیعت سبزش جان تازه‌ای به مسافران می‌بخشد. گرچه در فروردین ماه ممکن است هوا کمی سرد و خنک باشد، اما باز هم می‌توان در این زمان به جاهای دیدنی ایزد شهر سر زد و از آن‌ها لذت برد. 

جهت مشاهده و اجاره ویلا ایزدشهر کلیک کنید.

گشت و گذار در جاده ایزدشهر به چمستان

اگر از علاقه‌مندان جاده‌های جنگلی هستید، و یا همیشه دوست داشته‌اید در مسیری رانندگی کنید که اطراف آن تنها درخت و جنگل دیده می‌شود، پس حتما سری به جاده ایزدشهر چمستان بزنید. این جاده به موازات یک رودخانه بزرگ کشیده شده است و در اطراف آن تا چشم و گوش کار می‌کند، سبزیِ درختان است و صدای پرندگان بازیگوش که بی‌وقفه می‌خوانند.

اغراق نیست اگر بگوییم که به دلیل انبوه درختان سر به فلک کشیده در برخی از نقاط این جاده، نورِ خورشید آنطور که باید، بر سطح زمین نمی‌تابد. به خاطر داشته باشید که این جاده جنگلی بسیار بکر است و در آن حتی امکانات تفريحی مانند سرويس بهداشتی وجود ندارد. ضمنا نباید از دیدار ساحل دلربای ایزدشهر هم غافل شد…

قبرستان شهر آقا

گرچه ممکن است شنیدن نام قبرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری برای برخی ترسناک و حتی عجیب باشد، اما قبرستان شهر آقا با چیزی که در ذهن بسیاری وجود دارد، متفاوت است. قبرستان شهر آقا یک گورستان بسیار قدیمی و تاریخی است که از روزگاران بسیار دور در حوالی ایزدشهر به یادگار مانده است.

این گورستان در روستایی با همین نام (شهر آقا) قرار دارد. در روزگاران دور، این روستا با صدها درخت شمشاد و انجیر احاطه شده بود. مردم محلی روستا به رسم دیرین خود عادت داشتند که بر سر هر قبر فانوسی روشن کنند و اجازه ندهند که تاریکی شب، گورستان را در خود بگیرد.

امروز اما خبری از درخت‌های پرپشت شمشاد نیست و دیگر کسی بر سر قبرها فانوس نمی‌گذارد. با این حال منظره گورستان که در دشتی باز و سرسبز گسترده شده است، یک دیدنی ناب و بکر است که می‌تواند در فصل بهار تماشایی باشد. قبرستان شهر آقا در روستای تاریخی شهر آقا و بین بازار سر و ساروج محله واقع شده که تبدیل به یکی از جاهای دیدنی ایزدشهر شده است. همچنین شما میتوانید به عنوان راهنمای سفر به ایزدشهر مقاله مربوطه را در بلاگ شب مطالعه کنید.

جاهای دیدنی ایزد شهر در تابستان

جاهای دیدنی ایزدشهر در تابستان بیشتر محدود به مراکز خرید می‌شوند که مسئولان شهری با استفاده از امکانات خنک کننده، هوای آن‌ها را مطبوع نگه می‌دارند. علاوه بر این در فصل تابستان، مراکز خرید ایزدشهر با داشتن حراج‌ها و تخفیف‌های فصلی، محل مناسبی برای خرید سوغاتی و اقلام مورد نیاز خواهند بود.

موزه گالری دیدی در ایزدشهر

یکی از معروف‌ترین و جذاب‌ترین جاهای دیدنی ایزد شهر، موزه گالری دیدی است که در 9 کیلومتری این شهر قرار دارد و در اطراف آن مراکز خرید، رستوران، کافی شاپ، مجتمع فرهنگی هنری و همچنین کتابخانه ساخته شده است. در این موزه گالری 150 مجسمه، 600 تابلو و 800 اثر هنری دیگر نیز نگهداری می‌شود.

بنیانگذار و سازنده موزه گالری دیدی، آقای علی توسلی است که در سال 1395 با خرید و جمع‌آوری آثار هنرمندان معاصر، یکی از متفاوت‌ترین موزه‌های ایران را احداث و راه‌اندازی کرد. این موزه پارکینگ اختصاصی دارد و باید برای ورود به آن نیز بلیط تهیه کنید. موزه گالری دیدی همچنین هر روز از ساعت 10 صبح تا 11 شب پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. 

مراکز خرید ایزدشهر

با توجه به توریستی بودن منطقه ایزدشهر، در اطراف این شهر مراکز خرید متنوعی ساخته شده است. در ادامه به معرفی برخی از محبوب‌ترین این مراکز می‌پردازیم:

 مرکز خرید اکسین ایزدشهر

مرکز خرید اکسین ایزدشهر در جاده نوشهر به محمودآباد و در نزدیکی موزه گالری دیدی واقع شده است. در طبقات اول، دوم و سوم این مرکز خرید انواع برندها به فروش محصولات متنوع خود مشغولند. در طبقه چهارم یک شهربازی سرپوشیده برای کودکان و یک زمین بولینگ برای افراد بزرگسال مهیا شده است. در طبقه آخر نیز رستوران‌های سنتی، ایتالیایی و ترکیه‌ای به شکل یک فود کورت هیجان انگیز آماده سرو غذا برای مسافران هستند.

بخوانید از: تفریحات شمال

فروشگاه زنجیره ای خانه و کاشانه

در این فروشگاه تمامی کالاهای خانگی با قیمت پایین و اقتصادی به فروش می‌رسند؛ با این حال نباید فراموش کنید که کیفیت محصولات خانگی این مجموعه متوسط است، به همین دلیل می‌تواند برای خرید برخی کالاهای یکبار مصرف مناسب باشد. این فروشگاه در شهر ایزدشهر و روبه‌روی منطقه امیرآباد قرار دارد.

مرکز خرید موند

مرکز خرید موند در 4 کیلومتری فروشگاه اکسین و در جاده نوشهر به محمودآباد واقع شده است و در آن مغازه‌های پوشاک و کالاهای باکیفیت به فروش می‌رسند. این مجموعه در اطراف شهرک‌های ساحلی بهار نارنج و آبی کنار قرار دارد و به دلیل داشتن فضایی متفاوت، به عنوان یکی از نقاط محبوب گردشگران شناخته می‌شود.

مرکز تجاری سیمرغ

مرکز تجاری سیمرغ که با نام سرای گردشگری خدماتی-رفاهی نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از جاهای دیدنی ایزد شهر است که در 10 کیلومتری این شهر قرار دارد. مرکز خرید سیمرغ از فود کورت، رستوران، بوتیک‌های پوشاک و هایپر مارکت، سالن سینما و محل تفریح کودکان تشکیل شده است. 

جاهای دیدنی ایزد شهر در پاییز 

ایزدشهر در فصل پاییز به منطقه‌ای جذاب و دلنشین تبدیل می‌شود. رطوبت هوا در این فصل کمتر شده و برگ‌های رنگارنگ درختان در گوشه و کنار شهر با نسیم دریا به رقص می‌آیند. اما جاهای دیدنی ایزد شهر در پاییز شامل چه مکان‌هایی می‌شوند؟

جاده و پارک جنگلی ایزدشهر

اگر هوس طبیعت گردی کرده‌اید و دلتان می‌خواهد تا در خنکای پاییز، وقت خود را به تماشای جنگل و درختان رنگارنگ بگذرانید، جاده و پارک جنگلی ایزدشهر ایده‌ال‌ترین انتخاب برای شما خواهد بود. گرچه در این محدوده امکانات رفاهی مانند سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی ساخته شده است، اما درختان و گونه‌های گیاهی این منطقه از سالیان طولانی در این محدوده وجود داشته‌اند. 

می‌توانید در این پارک جنگلی به تفریحاتی مانند پیاده روی، کمپینگ، پرنده بینی، عکاسی و تپه نوردی مشغول شوید. پارک جنگلی ایزدشهر بين شهر محمودآباد و نور قرار دارد.

برای مشاهده و اجاره ویلا نور کلیک کنید.

حمام های قدیمی میرزا آقاخانی در ایزدشهر

هیچ چیز به اندازه بازدیدی تاریخی و سفر به زمان قاجار، آن هم در فصل پاییز هیجان انگیز نخواهد بود. برای این سفر پرماجرا، تنها کافی است که از حمام های قدیمی میرزا آقاخانی در ایزدشهر دیدن کنید. زمان ساخت این مجموعه را به دوره ناصرالدین شاه نسبت می‌دهند. 

صدر اعظم این پادشاه قاجار، میرزا آقا خان نوری در آخرین بازدیدهایش از ایزدشهر و مشاهده وضعیت مردم در هنگام استحمام کردن، دستور داد تا حمام‌هایی به سبک خزینه در این شهر ساخته شود. بدین ترتیب مردم می‌توانستند با آب گرم خود را شستشو دهند و در برابر بسیاری از بیماری‌ها در امان بمانند.

 از آنجا که در فصل پاییز، هوای ایزدشهر رطوبت همیشگی‌اش را ندارد، بازدید از فضای بسته این حمام‌ها میتواند انتخابی ایده‌ال باشد.

برای اجاره ویلا رامسر کلیک کنید.

جاهای دیدنی ایزد شهر در زمستان

گرچه سوز سرما در زمستانِ ایزد شهر به وضوح حس می‌شود، با این حال چنین سرمایی قابل تحمل خواهد بود؛ مخصوصا که در این زمان خبری از دود و دم نیست و آسمان شهر تا جایی که چشم کار می‌کند پاک و آبی است. اگر در زمستان عازم این شهر دوست داشتنی می‌شوید، می‌توانید به سراغ جاذبه‌های متفاوت دیگری بروید که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

آب بندان های ایزده و امیرآباد

یکی از جاهای دیدنی ایزدشهر در فصل زمستان، آب بندان های ایزده و امیرآباد است. آب بندان ها دریاچه‌های کوچکی هستند که به طور مصنوعی ساخته شده‌اند تا از آب ذخیر شده در آن‌ها برای کشاورزی استفاده شود. در شهر ایزدشهر و روستای امیرآباد که در حوالی آن قرار دارد، آب بندان‌های کوچک و بزرگی ساخته شده است.

با این حال پرطرفدارترین و زیباترین آب بندان متعلق به روستای امیرآباد است که در فصل زمستان، پرندگان مهاجری مانند اردک، غازهای وحشی، قو و …. از آن برای محلی به عنوان استراحت استفاده می‌کنند. اگر دوست دارید که در سفر به ایزدشهر از رقص پرندگان بر فراز آب بندان‌ها لذت ببرید، باید خود را برای یک ماجراجوییِ زمستانه آماده کنید. ضمنا شما میتوانید از اقامتگاه های مختلفی مانند سوئیت، آپارتمان، ویلا و یا بهترین اقامتگاه‌های بوم‌گردی مازندران در سفر به این استان زیبا استفاده کنید.

بنای امامزاده قاسم

امام زاده قاسم یکی از دیدنی‌های زیارتی ایزدشهر است که در قسمت مرکزی شهرستان نور و جاده توریستی به سمت محمودآباد قرار دارد. بنای این امامزاده به دلیل داشتن یک گنبد طلایی، به راحتی قابل تشخیص است. این امامزاده مانند دیگر زیارتگاه‌ها، زیارت نامه‌ای دارد که زائران هنگام مراجعه آن را می‌خوانند. اهالی روستاهای اطراف امامزاده همچنین مراسم مذهبی خود را در این محل برگزار کرده و از محوطه بیرونی آن به عنوان آرامستان عمومی استفاده می‌کنند.

کلام آخر، چرا باید جاهای دیدنی ایزد شهر را بشناسیم؟

ایزدشهر یکی از شهرهای دیدنی مازندران است که به دلیل آب و هوای معتدل و طبیعت بکر، طرفداران فراوانی دارد. هر سال تعداد زیادی از گردشگران سراسر ایران برای سر زدن به جاهای دیدنی ایزدشهر، راهی این منطقه می‌شوند. این شهر زیبا و دوست داشتنی در کنار جاذبه‌های طبیعی، مکان‌های تاریخی متفاوتی نیز دارد که بازدید از آن‌ها، خاطره‌ای فراموش نشدنی را برایتان رقم خواهد زد.

 

سوالات متداول

جاهای دیدنی ایزد شهر کجاست؟

مسافران می‌توانند در ایزدشهر از پارک جنگلی و حمام‌های میرزا آقاخانی، آب بندان ها، بازارها و طبیعت ناب آن در کنار دریا دیدن کنند.

نام قدیمی شهر ایزدشهر چیست؟

ایزدشهر در گذشته با نام‌هایی همچون ایزده و عزت ده شناخته می‌شد.

زیباترین آب بندان ایزدشهر در کجا قرار دارد؟

پرطرفدارترین و زیباترین آب بندان ایزدشهر متعلق به روستای امیرآباد است که در فصل زمستان، پرندگان مهاجری مانند اردک، غازهای وحشی، قو و …. از آن برای محلی به عنوان استراحت استفاده می‌کنند.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب