تفریحات و جاهای دیدنی کردان؛ ییلاق خوش آب‌وهوای البرز

0

اگر ساکن تهران، البرز یا قزوین باشید، به احتمال خیلی زیاد حتما یک‌بار سفر به کردان را تجربه کرده‌اید. کردان یکی ازروستاهای البرز است که با داشتن آب و هوای خوب،‌ مقصدی مناسب برای سفرهای کوتاه آخر هفته و یا سفر در تابستان است. در کردان ویلاهای مختلفی با امکانت و قیمت‌های متفاوت وجود دارد تا همه افراد بتوانند یک آخر هفته آرام را در این منطقه تجربه کنند. اما در سفر به این روستا و ویلاهای لوکس آن، نباید از جاهای دیدنی کردان غافل شوید. در این مقاله می‌خواهیم سفری ۲ روزه به کردان داشته باشیم و در کنار لذت بردن از طبیعت، از جاهای دیدنی این منطقه هم دیدن کنیم. با ما همراه باشید.

کردان کجاست ؟

کردان

کردان یک منطقه خوش آب و هوا در بخش غربی البرز، شهرستان ساوجبلاغ و نزدیک به قزوین است که به دلیل نزدیکی به تهران، آب و هوای مطبوع و ویلاهای شیک با امکانات کامل معروف است. این منطقه روستایی در سال‌های اخیر به قدری توسعه یافته است که تقریبا می‌توان گفت به شهر تبدیل شده است.رونق کردان از زمان جنگ ایران و عراق شروع شد. در آن زمان بسیاری از ساکنین تهران و کرج در اثر جنگ و تبعات آن به البرز و نقاط حاشیه‌ای مهاجرت کردند و پس از مدتی، منطقه کردان به یک اقامتگاه دائمی برای این مهاجران تبدیل شد.

پس از آن نیز افراد با راه‌اندازی کارگاه‌های مختلف و کارخانجات در آن منطقه، رونق زیادی به آن بخشیدند؛ تا جایی که امروز یکی از مناطق گردشگری مهم البرز محسوب می‌شود. در سفر به کردان و بازدید از جاهای دیدنی کردان از غذاهای خوشمزه در بهترین رستوران های کرج غافل نشوید. بخش‌های مختلف کردان مانند سهیلیه، زعفرانیه، آغچه‌حصار و … از مناطق ویلایی و جاهای دیدنی کردان هستند. کردان در نزدیکی برقان و طالقان قرار دارد.


بیشتر بخوانید: بازدید از قلعه مرموز ایران؛ معرفی و جاهای دیدنی روستای آغشت


آب و هوای کردان

کردان یک منطقه ییلاقی به‌حساب می‌آید و دارای آب و هوای خنک و معتدل است. در فصل تابستان با وجود گرمای هوا در مناطق مجاور، کردان آب و هوایی معتدل دارد که باعث می‌شود افراد زیادی فارغ از سفر،‌ برای اقامت بلند مدت در تابستان نیز این منطقه را انتخاب کنند. البته باید بگوییم که به همین نسبت، پاییز و زمستان این منطقه سردتر از تهران و کرج است و برای همین ممکن است برای بسیاری اقامت در کردان در فصل زمستان مناسب نباشد.

تاریخچه کردان

طبیعت کردان

همانطور که گفتیم،‌ کردان از توابع ساوجبلاغ استان البرز است. گویش ساکنان این خطه کرجی است و طی تحقیقات و اکتشافاتی که در این منطقه انجام شده است، تاریخ آن به قبل از قرن ۶ هجری قمری برمی‌گردد. طبق این اسناد، در زمان‌های گذشته کردان نقش پررنگی در منطقه داشته است. پل‌هایی که برای عبور و مرور در این منطقه وجود داشتند و باقی‌مانده برج و باروهای کهن، همه نشان از اهمیت تاریخی منطقه دارند. البته باید توجه داشته باشید که در گذشته نام این منطقه کردان نبوده و کردان جدیدترین نام این منطقه خوش آب و هوا است.

بهترین زمان سفر به کردان

با توجه به آب و هوای خنک منطقه کردان، بهترین زمان سفر و بازدید از جاهای دیدنی کردان، فصل‌های بهار و تابستان است. در فصل‌های پاییز و زمستان، سرمای هوا و بارش برف و باران، ممکن است برای برخی از گروه‌های سنی حساس مشکلاتی ایجاد کند. به‌ویژه که هنوز در این منطقه گازرسانی به‌طور کامل انجام نشده است.

جاهای دیدنی کردان

در کنار طبیعت بکر و زیبای کردان، این منطقه خوش آب و هوا جاذبه‌هایی دارد که می‌توانید از آن‌ها لذت ببرید. در ادامه می‌خواهیم با تعدادی از جاهای دیدنی کردان که نشانه‌هایی از تاریخ این منطقه دارند آشنا شویم.

برج مقبره (امامزاده حسین)

برج مقبره کردان

یکی از جاهای دیدنی کردان که یادگاری از اعصار گذشته است، برج تاریخی مقبره است. در رابطه با تاریخ و کاربری این برج روایات مختلفی وجود دارد. در این روایات و تاریخ کشف شده، این برج مربوط به دوره سلجوقیان است و در آن دوره به عنوان برج دیده‌بانی از آن استفاده می‌شده است. اما در داخل برج، مقبره‌ای وجود دارد که متعلق به امامزاده حسین (شازده حسین) از نوادگان امام سجاد است.

بنای برج از خشت و گل ساخته و داخل آن از گچ پوشیده شده است. این برج ظاهری دوار و گنبدی خورشیدی دارد. برای رسیدن به برج مقبره باید خود را به شمال شرقی کردان برسانید و پس از رسیدن به آرامستان کردان، در انتهای این آرامستان می‌توانید برج مقبره را ببینید.

پل بانو صحرا

پل بانو صحرا

همانطور که گفتیم،‌ کردان در گذشته یکی از مراکز مهم حکومتی و ارتباطی بوده است. به همین منظور پل‌های مختلفی روی رودخانه کردان برای ایجاد ارتباط و اتصال، وجود داشته است. یکی از پل‌های تاریخی و جاهای دیدنی کردان، پل بانو صحرا است. این پل با متریال سنگی و نمای آجری بوده است که در طول زمان تخریب شده است و حالا تنها پایه‌های آن باقی مانده است.

تاریخچه پل بانو صحرا به دوره صفویان برمی‌گردد اما تا دوران قاجار مورد استفاده قرار می‌گرفته است. پل در سال ۱۳۵۳ تخریب شد و در کنار آن، پل دیگری برای ادامه عبور و مرور ساکنان و مسافران ساخته شد.

رود کردان

رود کردان

یکی از جاهای دیدنی کردان که به‌خوبی نمایانگر طبیعت بکر منطقه است، رود کردان است. این رودخانه از قله کهار بزرگ سرچشمه می‌گیرد و شاخه‌هایی از آن به برغان و نظرآباد هم می‌رسند. وجود رودخانه کردان باعث شده است تا منطقه آب مورد نیاز خود برای کشت و زرع را به راحتی تامین کند و طبیعت دور رودخانه نیز برای مسافران و ساکنان زیبایی چشم‌گیری را رقم زده است.

سایت پروازی؛ از جاهای دیدنی کردان

سایت پروازی کردان

اگر از جرگه افرادی باشید که عاشق پرواز و ارتفاع هستند،‌ سایت پروازی کردان یک انتخاب مناسب برای شما است. این سایت پروازی که از جاهای دیدنی کردان است، در بخش شمالی کردان، روستای آجین دوجین قرار دارد. در سایت پروازی کردان، می‌توانید پرواز با پاراگلایدر را تجربه کنید.

پرواز برای کودکان زیر ۴ سال و افراد بالای ۱۲۰ کیلو ممنوع است. همچنین اگر وزن شما بالای ۱۰۰ کیلو است حتما باید با تمهیدات خاص پرواز را شروع کنید. برای رسیدن به سایت پروازی باید ابتدا خود را به روستا برسانید و سپس با آفرود به منطقه شروع پرواز می‌روید.

دهکده‌های تفریحی کردان (مجموعه ورزشی ایثار)

دهکده تفریحی کردان

در استان البرز و به‌خصوص منطقه کردان،‌ دهکده‌های تفریحی و گردشگری متفاوتی وجود دارند که می‌توانند یک تجربه خاص را از تفریح برای شما رقم بزنند. معروف‌ترین دهکده تفریحی کردان، مجموعه ورزشی ایثار است که با نام دهکده تفریحی اقامتی آرامش کردان نیز شناخته می‌شود.

این مجموعه تفریحی-اقامتی، با داشتن امکانات کامل، تفریحات متنوع و فضای زیبا، یک انتخاب بسیار مناسب برای تفریح در کنار خانواده یا در جمع‌های بزرگ است. مدارس و شرکت‌ها می‌توانند این مجموعه را برای دانش‌آموزان یا کارکنان خود به‌صورت گروهی رزرو کنند.


بیشتر بخوانید: معرفی ییلاقات و روستاهای تفریحی اطراف تهران


تفریحات کردان

اگر از جاهای دیدنی کردان بگذریم، تفریحات دیگری نیز وجود دارد که می‌توانید با هزینه بسیار کمتر هیجان و زمان خوشی را تجربه کنید.

کوهنوردی در کردان

کردان یک منطقه کوهستانی ییلاقی است؛ به همین خاطر یکی از تفریحات اصلی مسافران کردان، کوهنوردی در ارتفاعات این منطقه است. اگر تابحال تجربه کوهنوردی نداشتید، بهتر است حتما همراه با تیم کوهنوردی و با تجهیزات کامل این ورزش پرهیجان را تجربه کنید.

کمپ در کردان

کمپ در کردان

در بازدید از جاهای دیدنی کردان، هیچ الزامی برای رزرو ویلای لوکس وجود ندارد؛ به‌خصوص اگر طبیعت‌گرد باشید و تجربه کمپ در دل جنگل و کنار رودخانه را داشته باشید. کمپ در کنار رودخانه کردان و یا در دل جنگل‌های مرتفع این منطقه، یکی از تفریحات جذاب کوهنوردان و طبیعت‌گردانی است که این مقصد را انتخاب می‌کنند. البته همچنان یادآور می‌شویم که لازمه یک کمپ لذت‌بخش، داشتن تجهیزات کامل و رعایت نکات ایمنی است.

سوغات کردان

امکان ندارد به کردان سفر کنید و بتوانید در مقابل میوه‌های جذاب آن‌جا مقاومت کنید. انواع میوه‌های فصل، آلو و آلوچه و لواشک‌های خانگی، از بهترین سوغات کردان هستند که می‌توانید هم برای خود، هم برای دوستان و خانواده تهیه کنید.

مسیرهای دسترسی و رفتن به کردان

مسیر کردان

برای رسیدن به کردان چندین راه مختلف وجود دارد که شما می‌توانید بسته به مبدا و مقصد خود، بهینه‌ترین مسیر را انتخاب کنید. مسیر اصلی از مبدا تهران، بزرگراه تهران کرج و سپس کرج قزوین است. در این بزرگراه باید از خروجی کردان خارج شوید و ادامه مسیر را با توجه به مقصد نهایی خود تعیین کنید. اگر مبدا شما قزوین باشد نیز باید در آزادراه قزوین کرج، بعد از نظر آباد وارد خروجی کردان شوید.

البته ممکن است مقصد شما در مناطق اطراف کردان باشد که به این منظور بهتر است حتما از مسیریاب استفاده کنید تا مشکلی در پیدا کردن مسیر نداشته باشید.

هزینه رفت و آمد به کردان

حالا که می‌خواهید به کردان سفر کنید، باید هزینه تقریبی این سفر را بدانید. اگر قصد اجاره ویلا در کردان را داشته باشید،‌ می‌توانید ویلاهای اقتصادی یا لوکس را از سایت شب با قیمت‌های عالی رزرو کنید. در کنار هزینه ویلا، هزینه خورد و خوراک و رفت و آمد هم به هزینه‌ها اضافه می‌شود که کاملا بستگی به مواد خوراکی که تهیه می‌کنید و روش رفت و آمد شما دارد.

اما اگر بخواهیم به‌صورت تقریبی عددی را به شما اعلام کنیم، در سال ۱۴۰۱ بدون در نظر گرفتن هزینه اقامتگاه، باید نفری در حدود ۵۰۰ هزار تومان را برای حمل و نقل و تغذیه برای ۲ شب اقامت درنظر بگیرید.

یک اقامت بی‌دردسر در کردان با شب

اجاره ویلا در کردان

در نهایت، برای تجربه یک سفر خوب به این منطقه زیبا و بازدید از جاهای دیدنی کردان،‌ می‌توانید با سایت شب انواع ویلا و اقامتگاه را در کردان اجاره کنید. برای اجاره ویلا در کردان، کافیست وارد سایت شب شوید و عبارت کردان را جستجو کنید. همچنین برای دیدن نتایج دقیق‌تر بهتر است تاریخ سفر و تعداد نفرات را نیز وارد کنید. به همین سادگی، ویلای شما آماده رزرو است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب