کامل‌ترین لیست جاهای دیدنی یاسوج؛ سفر به دیار آریوبرزن

2

سفری هیجان‌انگیز و پرخاطره‌ای را در یاسوج تجربه خواهید کرد. جاهای دیدنی یاسوج کم نیستند و طبیعت بکر و زیبای یاسوج پر از زیبایی و آبشارهای خروشان است که هر سال گردشگران زیادی از سراسر کشور به این منطقه دیدنی سفر می‌کنند.
یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، در جنوب غربی ایران قرار گرفته است و آب و هوای کوهستانی و خنکی دارد. پایتخت طبیعت ایران؛ یاسوج دارای پیشینه تاریخی و کهنی است که مردمان مهمان‌نوازی دارد. اگر قصد سفر به یاسوج را دارید در این مقاله جاهای دیدنی یاسوج را به صورت کامل بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

پیست اسکی کاکان از جاهای دیدنی یاسوج

جاهای دیدنی یاسوج پیست اسکی کاکان

پیست اسکی کاکان در نزدیکی روستای کاکان و 18 کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این پیست در ارتفاع 2600 متری قرار گرفته و طول این پیست حدودا 600 متر است. به علت نزدیکی به شهرهای جنوبی و مرکزی کشور؛ در ایام زمستان افراد زیادی از شهرهای اطراف برای اسکی به این شهر سفر می‌کنند. این پیست که به نام دنا نیز معروف است، در میان رشته کوه‌های زاگرس قرار گرفته که این رشته کوه 49 قله بلند دارد.

این پیست اسکی که یکی از جاهای دیدنی یاسوج است، در فصول سرد سال یعنی پاییز و زمستان میزبان گردشگران زیادی است که برای تفریح و ورزش به این منطقه سفر می‌کنند. این پیست تا اوایل بهار دارای پوشش برفیِ مناسبی است و عمق برف در زمستان نیز به حدود 3 متر می‌رسد. همچنین در ایام دیگر سال که هوا گرم‌تر است با آب شدن برف، این منطقه از لاله‌های واژگون پوشیده می‌شود و منظره زیبا و جذابی را پدید می‌آورد.
آدرس: استان کهگیلویه و بویراحمد، 18 کیلومتری یاسوج، 7 کیلومتری روستای کاکان، پیست اسکی کاکان

تنگه تامرادی؛ لذت زیبایی آبشارهای خروشان

تنگه تامرادی

این تنگه در 50 کیلومتری غرب یاسوج قرار گرفته است. بعد از رانندگی در جاده سپیدار به طبیعت بکر و بی‌نظیر منطقه تامرادی می‌رسید. در جاده سپیدار درختان بلوط، یکدیگر را از دو طرف جاده در آغوش کشیده‌اند و منظره زیبایی را به وجود آورده‌اند. این تنگه که یکی از جاهای دیدنی یاسوج است، پیشینه کهن و تاریخی دارد و به علت موقعیت جغرافیایی خاصی که دارد، در سال‌های بسیار دور محل جنگ‌های تاریخی زیادی بوده است.
طبق روایات قدیمی در این تنگه سردار شجاع ایرانی، آریوبرزن در زمان پادشاهی هخامنشیان با لشکر انبوهی در مقابل حمله اسکندر مقدونی مقاومت کرده و باعث شکست اسکندر شده است. همچنین نبردی شش روزه در زمان پهلوی در این تنگه اتفاق افتاده است؛ نبردی که بین نیروهای ارتش شاهنشاهی و مردمان بومی ایل قشقایی و بویراحمدی شکل گرفته است.

آدرس: 50 کیلومتری غرب یاسوج، جاده یاسوج به سپیدار

کریک؛ روستای پلکانی از جاهای دیدنی یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج روستای کریک

روستاهای زیادی با معماری پلکانی در کشور وجود دارد که روستای کریک هم به همین شکل بنا شده است. این روستای کهن که قدمتی حدودا 2 هزار ساله دارد؛ در زمان هخامنشیان یکی از راه‌های دسترسی به استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که آثار این جاده قدیمی را نیز می‌توان در نزدیکی این روستا مشاهده کرد. در میان درختان سپیدار بلند، این روستا با خانه‌هایی پلکانی دلبری می‌کند و در این نوع معماری هنرمندانه سقف هر خانه حیاط خانه بالایی محسوب می‌شود.

بیشتر این خانه‌ها یک طبقه هستند و مصالح استفاده شده در آن‌ها سنگ، چوب و خشت است. روستای کریک که یکی از جاهای دیدنی یاسوج محسوب می‌شود مردمان مهمان‌نواز و خونگرمی دارد و زبان و گویش اصلی آن‌ها نیز، زبان لری است. انواع محصولات لبنی همچون کشک، ماست، دوغ و همچنین ریواس و انواع گیاهان دارویی معروف‌ترین سوغاتی‌های این روستای دیدنی و زیبا هستند. این روستا در دامنه ارتفاعات دنا و در 15 کیلومتری جنوب غرب سی‌سخت و حدودا 25 کیلومتری یاسوج قرار گرفته است.

حهت اجاره سوئیت در یاسوج کلیک کنید.

پارک ساحلی رود بشار؛ از سرچشمه رودخانه رود بشار
جاهای دیدنی یاسوج قایق سواری

این پارک ساحلی بزرگ و زیبا در ورودی شهر قرار گرفته و به حق، یکی از زیباترین جاهای دیدنی یاسوج است. پارک ساحلی رود بشار وسعتی 14 هکتاری دارد و بزرگ‌ترین پارک شهر یاسوج است. آب و هوای سرد و خنک یاسوج باعث شده گردشگران زیادی از شهرها و استان‌های جنوب کشور به یاسوج سفر کنند و اگر به یاسوج سفری داشتید حتما از این پارک بزرگ بازدید کنید.
فضای پر نشاط و دلپذیر این پارک مکان مناسبی برای پیک نیک است و در این پارک وسیع چشم انداز زیبایی از یاسوج را مشاهده خواهید کرد. در پارک ساحلی رود بشار امکان قایق سواری نیز وجود دارد و می‌توانید از دیگر امکانات رفاهی این پارک استفاده کنید. برای دسترسی به این پارک می‌توانید از مسیر میدان سنگی، بلوار سردار هرمز پور، پارک ساحلی رودبشار استفاده کنید.

تل مهره‌ای و تل خسرو؛ تپه‌ای به قدمت 5000 سال
جاهای دیدنی یاسوج تل خسرو

تل خسرو یا تپه خسرو یکی از جاهای دیدنی یاسوج است که قدمتی تاریخی دارد و محل اتفاقات تاریخی زیادی بوده است. تپه خسرو در جنوب یاسوج قرار گرفته و فاصله‌ای حدودا 5 کیلومتری با یاسوج دارد. این تپه که ارتفاعی 20 متری دارد یکی از آثار ارزشمند تاریخی یاسوج محسوب می‌شود. در کاوش‌های سال 1380 مشخص شد که این تپه باستانی قدمتی چندین هزار ساله دارد. در باوری غلط عنوان شده که نام این تپه از پادشاه ساسانی خسرو پرویز برگرفته شده است؛ به این صورت نبوده بلکه به گفته مردم محلی و بومی این منطقه، نام تل خسرو از فرزند سیاوش یکی از پادشاهان ایرانی انتخاب شده است.

این تپه باستانی در سال 1376 در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. شمال شرق این تپه به زمین‌های کشاورزی تبدیل شده و البته با این حال همچنان در کاوش‌هایی که در این منطقه انجام می‌شود سفال‌های باستانی و قدیمی از دل خاک بیرون می‌آیند. در شاهنامه فردوسی نیز به این منطقه باستانی اشاره شده است که خسرو تاج به غاری در رشته کوه دنا پناه برده و عروج کرده است. یکی دیگر از تپه‌های باستانی و جاهای دیدنی یاسوج، تل مهره‌ای نام دارد که در فاصله یک کیلومتری شرق روستای سقاوه یاسوج قرار گرفته است.
این تپه نیز قدمتی 4 هزار ساله دارد و در بازدید از جاهای دیدنی یاسوج حتما به این دو منطقه باستانی و اساطیری بروید تا با تاریخ کهن و قدیمی کشورمان بیشتر آشنا شوید.

موزه یاسوج؛ آرامگاه تاریخ و هنر باستانی
جاهای دیدنی یاسوج موزه یاسوج

این موزه یکی از جاهای دیدنی یاسوج است و نمایی از تاریخِ کهن شهر یاسوج است. در این موزه انواع سفال‌های باستانی، سکه‌های قدیمی، کوزه‌های تراشیده شده و بسیاری از اشیاء باستانی دیگر نگهداری می‌شود. بیشتر آثاری که در این موزه قرار گرفته مربوط به کاوش‌های دهه 80 می‌باشد که برخی از این آثار نیز از چنگ قاچاقچیان فرهنگی به دست آمده است. در این موزه یک تابوت سفالی قدیمی نیز نگهداری می‎‌شود که ابعادی به طول 100 سانتی متر و عرض 50 سانتی متری به همراه ارتفاع 30 سانتی متری دارد.

قدمت اشیاء تاریخی این موزه به هزاران سال پیش باز می‌گردد و پیشینه‌ای حدودا 5 هزار ساله دارد. در مرداد ماه سال 1400 این موزه بعد از 14 سال با بودجه 14 میلیارد تومانی به بهره‌برداری رسید و اکنون میزبان گردشگرانی است که به تاریخ و فرهنگ کشور نگاه ویژه‌ای دارند.

پل پاتاوه؛ نمادی از شکوه و عظمت دنا
جاهای دیدنی یاسوج پل پاتاوه

این پل تاریخی یکی از نمادهای باستانی استان کهگیلویه و بویراحمد است. پل تاریخی پاتاوه از جاهای دیدنی یاسوج، یادگاری است از دوران ساسانیان که البته برخی از مورخان به زمان صفویه و هخامنشیان نیز اشاره می‌کنند. این موضوع، به دلیل شباهت‌ معماری و نقش‌های برجسته‎‌ای است که بر روی این پل انجام شده است. این پل تاریخی در 15 کیلومتری رشته کوه‌های با شکوه دنا قرار گرفته است.

این پل که بر روی رودخانه بشار ( که در این مقاله به آن اشاره کردیم) قرار گرفته است. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیکی که داشته، یکی از گذرگاه‌های اصلی شهرهای تیسفون، شوش، بهبهان و اصفهان بوده است و در گذشته کاروان‌های زیادی از این پل استفاده می‌کردند. این اثر تاریخی در سال 1356 به عنوان یکی از آثار تاریخی ایران به ثبت ملی رسیده است. همان‌طور که اشاره کردیم جاهای دیدنی یاسوج کم نیستند و پل پاتاوه نیز در این فهرست طولانی قرار گرفته است.

پارک جنگلی یاسوج؛ با هوایی دلپذیر و خنک

جاهای دیدنی یاسوج پارک جنگلی یاسوج

پارک کوهستانی یاسوج مساحتی حدودا 1000 هکتاری دارد و یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است. این پارک که در شمال شرق یاسوج نزدیک به جاده اقلید قرار گرفته است، بزرگ‌ترین پارک جنگلی جنوب کشور محسوب می‌شود. این پارک به دلیل اینکه بر روی شیب قرار گرفته، چشم‌انداز زیبایی به کل شهر یاسوج دارد. پوشش گیاهی پارک کوهستانی یاسوج اغلب از درختان بلوط ایرانی تشکیل شده است که در این بین بادام کوهی و ارزن نیز وجود دارد.

در این پارک امکانات رفاهی خوبی همانند آلاچیق در نظر گرفته شده است. در برخی از مسیرها جاده آسفالت نیز وجود دارد اما همچنان برای توسعه هر چه بهتر این پارک کوهستانی، باید تلاش‌های بشتری از جانب مسئولین صورت پذیرد. آب و هوای پارک جنگلی یاسوج در گرم‌ترین فصل سال به 35 درجه و در سردترین فصل سال به 3 درجه سانتی گراد می‌رسد. این موضوع نشان می‌دهد که این منطقه آب و هوای بسیار مناسبی دارد.

دریاچه کوه گل؛ از رویا تا واقعیت
جاهای دیدنی یاسوج دریاچه کوه گل

در تنگه‌ای میان قله‌های سفید پوش، دریاچه زیبایی به نام کوه گل قرار گرفته است. این دریاچه یکی از زیباترین جاهای دیدنی یاسوج است که در 32 کیلومتری شهر یاسوج و 8 کیلومتری شهر سی سخت قرار گرفته است. کوه گل بهشتی است که هر ساله گردشگران و طبیعت‌گردان زیادی به این منطقه زیبا سفر می‌کنند. این منطقه بخشی از طبیعت کوهستانی دنا است و یکی از جاهای دیدنی یاسوج به شمار می‌رود.

دریاچه کوه گل عمقی حدودا 15 متری دارد و بر اثر آب شدن برف‌ قله‌های اطراف و مناطق کوهستانی پدید می‌آید. منطقه‌ای که این دریاچه در آن قرار گرفته، تنگ کوه نام دارد که پوشش گیاهی و جانوری بسیار گسترده‌ای دارد. هر سال در فصل تابستان پرندگان مهاجر زیادی همچون مرغابی، اردک کله سبز و لک لک به این منطقه مهاجرت می‌کنند.
آدرس: استان کهگیلویه و بویر احمد، ۳۲ کیلومتری شهر یاسوج، ۸ کیلومتری شهر سی سخت، در دهانه‌ انبری گردنه‌ بیژن

دره المون؛ سرچشمه‌های بهشتی
جاهای دیدنی یاسوج دره المون

دره المون یکی از جاهای دیدنی یاسوج است که به چشمه‌های گوارا و آب زلالش معروف است. این دره زیبا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده که در گوشه گوشه این دره می‌توان به چشمه‌های مختلف دسترسی پیدا کرد. این دره در 50 کیلومتری جاده یاسوج به سمت نورآباد قرار گرفته است که برای رسیدن به دره المون باید از چند روستا گذر کرد. پوشش گیاهی این منطقه، همچون مناطق کوهستانی دیگر یاسوج، درخت‌های بلوط است.

بهار و تابستان بهترین زمان سفر به این دره زیباست. در این فصل‌ها به دلیل وجود آب و چشمه‌‌های مختلف، طبیعت سبز و بی‌نظیری را مشاهده خواهید کرد. همچنین این منطقه مناسب طبیعت‌گردانی است که برنامه‌های کمپینگ و شب‌مانی اجرا می‌کنند.

تنگه مهریان ار جاهای دیدنی یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج تنگه مهریان

یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج تنگ مهریان است. این منطقه یکی از تنگه‌های ایران است که کمتر شناخته شده و طبیعت بسیار زیبا و چشم‌نوازی دارد. این تتگه در 5 کیلومتری مسیر یاسوج به اقلید قرار گرفته است. این تنگه دیدنی به صورت دقیق‌تر در فاصله 2 کیلومتری روستای مهریان قرار دارد و مسیر دسترسی راحت و مناسبی نیز دارد. رودخانه تنگه مهریان از تلاقی رود آب نهر و رود روستای مهریان تشکیل شده است.
مسیر دسترسی به این تنگه، منطقه‌ای بکر و زیباست که از میان باغ‌های متنوع و بوته‌زارهای سبز گذر می‌کند. به دلیل اینکه از میان صخره‌ها و رودخانه‌های مختلفی عبور خواهید کرد حتما تجهیزات مناسب رودخانه نوردی و طبیعت‌گردی همراه داشته باشید. همچنین آب و هوای این تنگه به دلیل قرار گرفتن در ارتفاع 1850 متری از سطح دریا و همچنین محصور شده توسط رشته‌کوه‌های دنا؛ سرد و خنک است. پس حتما پوشش مناسب فصل را به همراه داشته باشید.

امامزاده عبدالله در روستای نقاره خانه
جاهای دیدنی یاسوج امامزاده عبدالله

یکی از جاهای دیدنی یاسوج ، امامزاده عبدالله در روستای نقاره خانه است. این روستا در 35 کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته است که طبیعت زیبا و جذابی هم دارد. مزارهایی که در اطرف این امامزاده قرار دارند بسیار قدیمی هستند. برخی از سنگ قبرهای اطراف امامزاده، نقوش برجسته حجاری شده‌ای دارند که در این نقوش اسب سواران شمشیر به دستی مشاهده می‌شود که در حال جنگیدن با حیواناتی همچون شیر و گاو هستند.

نمادهای دیگری همچون ستاره‌های چند پر یا خورشید نیز بر روی این مزارهای قدیمی وجود دارد. بر روی برخی سنگ‌ها نیز خطاطی‌هایی انجام شده که به فارسی و عربی نوشته شده است. مقبره اصلی این امامزاده در سال‌های پس از انقلاب ساخته شده است.

دریاچه سد شاه قاسم؛ طبیعتی سرسبز اطراف یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج دریاچه سد شاه قاسم

این دریاچه به عنوان یکی از جاهای دیدنی یاسوج شناخته می‌شود و دارای طبیعت زیبا و منحصر به فردی است. این دریاچه در فاصله 12 کیلومتری جنوب یاسوج قرار گرفته است. این سد 47 متر ارتفاع دارد و تاجی به طول 220 متر دارد که در سال 1376 برای آبیاری زمین‌های کشاورزی اطراف ساخته شده است. ذخیره‌ سازی آب‌های فصلی و ایجاد سد در این منطقه باعث شده آب و هوای مناسبی داشته باشد و همچنین موجب شده به منطقه‌ای گردشگری تبدیل شود.

بهترین زمان سفر به این دریاچه و منطقه خوش آب و هوا فصل‌های بهار و تابستان است که هوای دلپذیر و خنکی دارد. همچنین در این دو فصل می‌توانید پرندگانی همچون حواصیل و مرغابی را مشاهده کنید. در لیست بازدید از بهترین جاهای دیدنی یاسوج، سد شاه قاسم را نیز قراردهید.

آبشار یاسوج؛ خروشان و با صلابت
جاهای دیدنی یاسوج ابشار خروشان

این آبشار با شکوه که یکی از مهم‎‌ترین و اصلی‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است که در فاصله 2 کیلومتری یاسوج و در شمال شهر قرار گرفته است. این آبشار زیبا ارتفاع 10 متری دارد و سرچشمه آن کوه‌های زاگرس است. بهترین زمان سفر به آبشار یاسوج فصل‌های بهار و تابستان است که در پر آب‌ترین حالت ممکن قرار گرفته است. در مسیر این آبشار نهرها و حوضچه‌های زیادی قرارگرفته که زیبایی مسیر را دوچندان کرده است.

این آبشار در امتداد تنگه‌ای به طول 150 متر قرار گرفته است. اگرچه مسیر طولانی نیست اما زیبایی‌های خاص خودش را دارد و در انتهای مسیر با این آبشار زیبا و خروشان مواجه خواهید شد. از این آبشار برای تامین آب نوشیدنی و همچنین آبیاری مزارع و باغ‌های اطراف این منطقه استفاده می‌شود. هر ساله گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی برای بازدید ازجاهای دیدنی یاسوج و آبشار یاسوج به این استان خوش آب و هوا سفر می‌کنند.

دشت راق؛ طبیعت رویایی کمتر شناخته شده
جاهای دیدنی یاسوج دشت راق

دشت راق نگین سرسبزی است در میان جاهای دیدنی یاسوج که طبیعت منحصر به فرد و دست نخورده‌ای دارد. این دشت زیبا و رویایی در منطقه گچساران قرار گرفته و اقلیمی سردسیری دارد. جهت اجاره سوئیت در گچساران کلیک کنید. دشت راق ارتفاعی 2500 متری از سطح دریا دارد و بین دو کوهِ باریک و کوه قوچی قرار گرفته است. پوشش گیاهی این دشت بسیار متنوع است و گیاهانی همچون لاله واژگون، ارزن، قارچ و گینه شلال دارد.

گیاه غالب این دشت سرسبز، گیاهی است با نام جاشیر که در بهار و تابستان جلوه‌ای رویایی و زیبا به این دشت می‌دهد. مسیر دشت راق کمی ناهموار است و جاده‌های خاکی دارد که البته یکی از دلایل بکر بودن این دشت، عدم وجود جاده مناسب است. وجود چشمه‌های طبیعی فراوان همچون چشمه‌های سیب و چشمه وهل باعث شده این منطقه سرسبز و رویایی به نظر برسد و اب و هوای خنک و سردی داشته باشد.

غار ده شیخ دنا؛ اسرارآمیز و وسیع
جاهای دیدنی یاسوج غار شبخ دنا

غار ده شیخ دنا یکی دیگر از جاهای دیدنی یاسوج می‌باشد که در 51 کیلومتری شهر یاسوج قرار گرفته است. غار ده شیخ به صورت اتفاقی و به تازگی کشف شده است و تاکنون سه مرحله اکتشاف درون این غار انجام شده که همچنان این اکتشافات در حال بررسی است. این غار زیبا و اسرارآمیز به دوره دوم زمین‌شناسی بازمی‌گردد و یک غار آهکی طبیعی است. قندیل‌های بزرگ این غار در طی سال‌ها  تغیرات آب و هوایی تشکیل شده است.

اسرارآمیز بودن این غار به این دلیل است که در ایام سرد زمستان دمای داخل غار بالا می‌رود و محیط گرم می‌شود و در ایام تابستان هوای داخلی غار بسیار دلپذیر و خنک است. بقایای انسانی و حیوانی متعددی در این غار کشف شده است که قدمتی چند میلیون ساله دارد و برخی از کارشناسان سفال‌هایی از دوره هخامنشیان و ساسانیان نیز کشف کرده‌اند. این غار از نظر وسعت و عمق زیادی که دارد رتبه دوم را در کشور به خود اختصاص داده است.

جهت اجاره سوئیت در دنا کلیک کنید.

چشمه میشی از جاهای دیدنی یاسوج
جاهای دیدنی یاسوج چشمه میشی

چشمه میشی یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی یاسوج است که در 4 کیلومتری شمال شرقی سی سخت و 40 کیلومتری یاسوج قرار گرفته است. این چشمه، چشمه‌ای همیشگی و یکی از مهم‌ترین چشمه‌های منطقه سی سخت است. از آب این منطقه برای تامین آب شرب شهرستان سی سخت و همچنین برای تامین آب کشاورزی و باغات اطراف استفاده می‌کنند. بهترین زمان سفر به این منطقه تابستان است و در این فصل علاوه بر طبیعت‌گردی می‌توان از صخره‌های اطراف این منطقه به عنوان ورزش صخره‌نوردی استفاده کرد.

در زبان محلی به چشمه میشی، ” چشمه بشو ” هم می‌گویند که در افسانه‌های قدیمی و کهن منطقه دنا را با همین نام می‌شناختند. مسیر منتهی به این چشمه جاده خاکی است که مقداری کار را سخت می‌کند؛ اما ارزش دیدن زیبایی‌های این منطقه بکر و سرسبز را دارد. این چشمه به دلیل اینکه در ارتفاعات کوه قرار گرفته است، آبی که از کوه سرازیر می‌شود را مانند جویباری به پایین کوه می‌رساند و این موضوع باعث می‌شود طبیعت‌گردی و کوهنوردی در این منطقه بسیار دلپذیر و شیرین باشد.

تنگ گنجه‌ای؛ گنیجینه‌ای در دل رشته کوه‌های دنا
جاهای دیدنی یاسوج تنگ گنجه ای

تنگه گنجه‌ای در 13 کیلومتری یاسوج قرار گرفته و یکی از جاهای دیدنی یاسوج است. تنگه گنجه‌ای در مسیر جاده یاسوج به سی سخت، چشمه‌های جوشان بسیار زیادی دارد و وجود این چشمه‌ها باعث به وجود آمدن سرزمینی بکر و سرسبز شده است. ارتفاع روستای گنجه‌ای یاسوج از سطح دریا 1980 متر است و از نظر موقعیت جغرافیایی، در حاشیه دشت دنا قرار گرفته است. آب و هوای این روستا سرد و بهترین زمان سفر به این منطقه فصل تابستان است.
پوشش گیاهی این منطقه درختان تنومند و قوی بلوط به همراه زالزالک است که زیبایی تنگه گنجه‌ای را دوچندان کرده است. پاییز این روستا کمی سردتر از تابستان است، اما به دلیل تراکم بالای پوشش گیاهی؛ پاییز بسیار زیبا و منحصر به فردی دارد. این منطقه از یاسوج به دلیل مسیر هموار و جاده مناسب مورد استقبال گردشگران زیادی قرار گرفته و در فصل بهار و تابستان شلوغ است.

قبرستان لما؛ از مرموزترین جاهای دیدنی یاسوج

گورستان لما یاسوج

گورستان 2500 ساله‌ی لما در یاسوج که به طور اتفاقی در سال 79 و در حاشیه عملیات های راهسازی جاده یاسوج اصفهان کشف شد، پیشینه ای بسیار کهن و غنی دارد. تا کنون بیش از 400 شی باستانی از هزاره اول پیش از میلاد از آن کشف شده که دارای 70 قبر خانوادگی مربوط به اقوام ایلامی است. بازدید از گورستان لما یاسوج میتواند اطلاعات جالبی از نحوه زندگی پیشینیان به شما ارائه کند.

جمع بندی؛ چرا باید از جاهای دیدنی یاسوج دیدن کنیم؟

زیبایی‌های طبیعت ایران بسیار زیاد و گسترده است و هر جایی از کشور عزیزمان طبیعت و زیبایی منحصر به فرد و رویایی دارد. در این مقاله مهم‌ترین جاهای دیدنی یاسوج را با هم بررسی کردیم اما بد نیست بدانید که یاسوج بیشتر از 270 تفرجگاه طبیعی و حدود 2600 اثر تاریخی دارد که ما در این مقاله تنها بخش کوچکی از این همه زیبایی را بررسی کردیم. امیدواریم این مقاله در سفر به شهر یاسوج؛ پایتخت طبیعت ایران به شما کمک کند و بتوانید به صورت ویژه از جاهای دیدنی یاسوج بازدید کنید.
مهم‌ترین وظیفه هر گردشگری حفظ طبیعتی است که در اختیار دارد و بدانیم که این طبیعت نزد ما امانت است و برای حفظ و نگهداری آن باید مسئولیت پذیر و کوشا باشیم.

پاسخ به سوالات متداول:

5مورد از جاهای دیدنی یاسوج که کمتر شناخته شده‌اند؟

علاوه بر طبیعت بکر و جذاب یاسوج، مقبره های تاریخی و تپه های باستانی که در این مقاله اشاره شد، از جاهای دیدنی خاص این شهر می‌باشند.

شهر یاسوج در کدام استان قرار گرفته است؟

یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد است و شهرستان بویراحمد است.

آب و هوای یاسوج معمولا به چه صورت است؟

یاسوج در بهار تا آخر تابستان آب و هوایی گرم رو به معتدل دارد. آب و هوای یاسوج کم رطوبت بوده و در تابستان دارای آب و هوای مساعدی است، در پاییز آب و هوایی معتدل رو به سرد دارد و در زمستان بسیار سرد است.

بهترین زمان سفر به یاسوج چه زمانی است؟

یاسوج شهری است که در همه فصل‌ها می‌توان به آن سفر کرد و در هر فصل جاذبه گردگشری ویژه‌ای دارد. اما اگر علاقمند به سفر در بهار و تابستان هستید نقاط کوهستانی یاسوج گزینه مناسبی است.

سوغات شهر یاسوج کدامند؟

شهر یاسوج همچون استان‌ها و شهرهای دیگر سوغاتی‌های مختلفی از جمله صنایع دستی و خوراکی‌های مختلفی دارد. انواع جاجیم و گلیم،گبه و مفرش صنایع دستی مناسب سوغاتی هستند و عسل و محصولات لبنی تازه نیز سوغات و خوراکی‌های خوشمزه این شهر هستند.

2 پاسخ
  1. سمانه نظر داده:

    عالی

    1. بهشته محمدی نظر داده:

      ممنون از نگاهتون دوست عزیز

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب