تجربه سفر به گردنه حیران

4

گردنه حیران دقیقا نقطه مرزی اتصال استان سرسبز گیلان و استان اردبیل است. گردنه حیران یکی از مقاصد توریستی و گردشگری طبیعی در کشور است که از شهرت بسیار زیادی برخوردار می باشد. در ادامه با معرفی جاذبه های دیدنی گردنه حیران با ما همراه باشید. تجربه سفر به گردنه حیران تجربه ای ناب و فرح بخش خواهد بود.

گردنه حیران , حیران کننده

پیش از اینکه بخواهیم به خود گردنه حیران بپردازیم، بیایید ابتدا کمی در مورد گیلان به عنوان ابتدای مسیر، و بعد هم اردبیل به عنوان انتهای این گردنه صحبت کنیم. تجربه سفر به این دو منطقه واقعا شگفت انگیز است.

استان گیلان شهر زیبایی ها و سرسبزی های کشور است و دارای یک مرز بین المللی از طریق آستارا با جمهوری آذربایجان است. استان گیلان در بخش های شمالی خود به دریای خزر و در نهایت کشور آذربایجان، از غرب به اردبیل و از شرق به استان مازندران می رسد. در بخش های جنوبی نیز همسایه دیوار به دیوار استان زنجان و قزوین است. اگر به استان گیلان و شهر رشت سفر می کنید حتما از کافه های زیبا و دلنشین آن دیدن کنید. تجربه ای جذاب و شگفت انگیز که شاید در هیچ کجای دیگر از ایران با آن رو به رو نشوید.

گردنه حیران کننده حیران!

موقعیت مکانی؟

گردنه حیران در استان گیلان، نام منطقه ای در شهرستان آستاراست. این گردنه در یک روستا و در فاصله 30 کیلومتری شهر آستارا قرار دارد. خود حیران دارای سه بخش مختلف نیز هست، روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا.

گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل قرار دارد و فاصله ای 45 دقیقه ای از ابتدا تا انتهای این جاده پیش روی شماست. اما مشابه با نامگذاری با مسمای این گردنه، وقتی در جاده گردنه حیران سفر کنید، حتما از شدت زیبایی این منطقه حیران هم خواهید شد.

چرا گردنه حیران به زیبایی شهرت دارد؟

زیبایی های این منطقه سرسبز و طبیعی به قدری چشم گیر است، که به ندرت در هیچ جای دنیا مشابه با آن را پیدا نخواهید کرد.

گردنه حیران از یک سو مشرف به کوه است و از سوی دیگر به جنگل های سرسبز و سر به فلک کشیده می رسد. فرقی نمی کند در چه فصلی از سال هم به سمت حیران بروید، همیشه در این منطقه هوا مه گرفته است. وجود مه در هوای منطقه گردنه حیران، دره های کنار جاده را بسیار عمیق تر از آنچه که هست به نمایش می کشد و منظره ای بس رویایی را به خورد چشمانتان می دهد.

چه فصلی سفر کنیم؟

از آن‌جایی که این جاده در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده بهترین فصل سفر به گردنه حیران به لحاظ شرایط آب و هوایی از اواسط اردیبهشت تا آخر تابستان است. در این ایام سال، آب و هوایی خنک و مطبوع حیران را به مقصدی عالی برای فرار از گرمای هوا تبدیل می‌کند. اما به لحاظ زیبایی و جلوه‌گری طبیعت، این منطقه در هر فصلی می‌تواند شما را مات و مبهوت خود کند.

در پاییز که جنگل‌های آن به هزار رنگ درمی‌آیند، جذابیت حیران چندین برابر می‌شود و بهترین زمان برای ثبت تصاویری ناب و منحصر به فرد است. در زمستان هم که رخت سپیدش را به تن می‌کند بسیار تماشایی می‌شود و فرصتی عالی برای تفریحات برفی و سرگرمی‌های زمستانی است، به خصوص برای آن‌هایی که ممکن است در شهرشان سال به سال هم رنگ برف را نبینند. اما یادتان باشد که در فصل زمستان اغلب این جاده با برف سنگین و مه غلیظ همراه است و گاهی ممکن است برای چند ساعتی بسته شود، پس با احتیاط رانندگی کنید و به هیچ عنوان بدون تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوید.

گردنه حیران کجاست؟

همانطور که گفتیم مسیر گردنه حیران در حدود 45 دقیقه زمان نیاز دارد تا از یک سو به سمت دیگرش بروید. اما اگر در مورد آن اطلاعات دقیق ندارید، باید گفت که طول این گردنه 35 کیلومتر است.

در مسیر جاده هم به غیر از جاذبه های طبیعی، برای شکم گرد ها جاذبه های بسیاری وجود دارد. انواع دکه های مختلف در مسیر وجود دارند که با چای، انواع نوشیدنی، آش های محلی، دل و جگر کباب و حتی شیشلیک از شما پذیرایی می کنند.

بهترین فصل سال برای سفر (از نظر آب و هوایی)

در ابتدا بهتر است بگوییم که هر فصلی از سال به گردنه حیران سفر کنید؛ با آب و هوای بسیار خنکی روبرو خواهید شد. متوسط دمای این منطقه در فصل بهار و تابستان در حدود 11 درجه سانتیگراد به عنوان سردترین دما، و 32 درجه به عنوان گرمترین هواست.

زیبایی های طبیعی این منطقه در تمام ماه های سال دیدنی است. چه در زمستان باشید، چه بهار و یا حتی پاییز! در هر فصل، گویی نقاشی چیره، دست به قلم شده و زیبایی را در این گردنه به تصویر کشیده است.

بهترین فصل سال برای سفر به گردنه حیران (از نظر آب و هوایی)

ولی با توجه به شرایط جوی، بهترین زمان برای سفر به گردنه حیران، از اواسط شهریور تا اواخر همین ماه است. در شهریور ماه نه به گرمی هوا خواهید خورد و نه سرمایی در کار خواهد بود. به لحاظ بارش هم؛ اگر خوش شانس باشید ممکن است هوای بارانی گردنه حیران را ببنید.

زیبایی های گردنه حیران به قدری زیاد است که نمی توان آن را به فصل و ماه خاصی محدود کرد. در این منطقه بهار با آب و هوای تازه و شکوفه های فراوان، تابستان با سرسبزی و خنکی دلنشین، پاییز با جشن رنک ها و زمستان با منظره ای بکر شما را غافلگیر می کند!

مکان های دیدنی

در واقع گردنه حیران به خودی خود مهمترین جاذبه گردشگری این حوالی است. حتی به قدری دیدنی است که اصلا فرقی نمی کند جاذبه دیگری هم در کار باشد یا نه!

گردنه ای پوشیده از مه را تصور کنید که از یک سو به جنگل های هیرکانی رسیده، از سوی دیگر مراتعی سرسبز پیش روی شما قرار گرفته و در سوی دیگر هم کوه هایی استوار رو به روی شماست! چه چیزی زیباتر از این همه زیبایی در یک قاب جا می شود؟ البته در ادامه چند مورد از مکان های دیدنی این منطقه را معرفی می کنیم.

روستاهای اطراف گردنه حیران

روستاهای این منطقه هم اما به همین میزان دیدنی و جذاب اند. خود روستای حیران که در 30 کیلومتری آستارا قرار دارد، با 70 نفر جمعیت، یکی از مناطق بکر گردشگری در کشور است. این منطقه قدمتی بسیار زیاد دارد و حتی در دوره ساسانیان هم مردمانی در این منطقه زندگی می کرده اند.

مکان های دیدنی گردنه حیران

البته دیدار از روستای کشفی را هم مد نظر داشته باشید. کشفی در 15 کیلومتری آستارا قرار دارد و منطقه ای خوش آب و هوا برای لذت بردن از طبیعت و طبیعت گردی است.

در این بین اگر به جنگل های فندقلو اشاره نکنیم، نیمی از جاذبه های طبیعی را نادیده گرفته ایم! جنگل های فندقلو هم در این مسیر قرار دارد و یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی و منابع جنگلی محسوب می شود.

جنگل فندقلو

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم، که فندقلو بیشتر در خاک اردبیل است و جز جاذبه های این استان به حساب می آید. اما در مسیر گردنه حیران می توانید از زیبایی های جنگل فندقلو هم بهره مند شوید. فندقلو در 10 کیلومتری نمین و 30 کیلومتری اردبیل قرار دارد و وسعتی در حدود 16 هکتار دارد. این منطقه بیشترین تعداد درخت فندق کشور را در خود جای داده و علت نامگذاری اش به فندقلو هم همین است.

آب و هوای جنگل فندقلو هم دست کمی از گردنه حیران ندارد، بنابراین توصیه می کنیم در سفر خود حتما زمانی را صرف لذت بردن از طبیعت فندقلو کنید. ارتفاع فندقلو از سطح دریا در حدود 1850 متر است و بهترین مکان برای فرار از گرمای هوا در فصل تابستان.

جنگل فندقلو

بهترین جلوه از فندقلو را هم می توانید در ماه های فروردین تا خرداد و یا از مهر تا آبان ببینید. در این بازه زمانی، جنگل تماماً پر از گل های بابونه است، البته نسترن، تمشک، خاس، پامچال، بابونه، سرخس، گیلدیگ، بنفشه وحشی و گل گاو زبان نیز از دیگر پوشش گیاهی این منطقه هستند! جاذبه های این منطقه به این موارد خلاصه نمی شود. درون جنگل استخر آب گرمی هم وجود دارد که به نام مشه سویی معروف است.

سفر به گردنه حیران به قدری جذاب است و جاذبه های گردشگری و طبیعی دارد، که می تواند زیباترین و خاص ترین تجارب و خاطرات سفر شما را رقم بزند.

بخش خوشمزه سفر

به هیجان انگیزترین بخش سفر رسیدیم، جایی که تجربیات خوشمزه انتظارتان را می‌کشد. دکه‌های کنار جاده همیشه آش دوغ‌شان به راه است، پیشنهاد می‌کنیم که در هوای تازه و خنک حیران حتما یک کاسه آش دوغ گرم نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از طعم بلال‌های خوشمزه نیز لذت ببرید و اگر دلتان خواست دل و جگر و کباب‌های تازه و لذیذ رستوران‌های گردنه حیران را امتحان کنید.

محصولات محلی مانند عسل، فندق و لبنیات را نیز به عنوان سوغات این منطقه می‌توانید تهیه کنید.

دهکده گرشگری گردنه حیران کجاست؟

با توجه به زیبایی ها و اهمیت گردنه حیران در صنعت توریسم کشور، یک دهکده توریستی نیز در این منطقه احداث شده است. این مجموعه که از سال 1390 فعالیت خود را آغاز کرده، در حاشیه کوهستان قرار گرفته و تله کابین موجود در آن، مسافران را به بالای فندقلو می رساند. قلعه بابک هم یکی دیگر از جاذبه هایی است که با استفاده از تله کابین این دهکده، می تواند از آن دیدن کنید. قلعه بابک نام اثری تاریخی و به جا مانده از دوران ساسانی است.

پیشنهاد می کنیم در صورت تمایل برای سفر به گردنه حیران حتما مدت زمانی 7 روزه را برای دیدار از همه جاذبه های این منطقه کنار بگذارید. برای اقامت در حیران هم می توانید از طریق سایت شب ویلا یا اقامتگاه مورد نظر خود را اجاره نمایید.

4 پاسخ
  1. علی نظر داده:

    سلام… گردنه زیبای حیران متعلق به استان زرخیر اردبیل می باشد لطفاً متن را اصلاح بفرمایید… خیلی ممنون از توجه شما

  2. محمود گیلک نظر داده:

    اگر آستارا به استان اردبیل (طبق تقسیمات کشوری قبل از سال 1339) الحاق بشود چند برابر الان پیشرفت میکند و چون تنها بندر اردبیل میشود، حتماً به منطقه آزاد تبدیل تبدیل خواهد شد… به امید پیشرفت آستارا

    1. هانیه نظر داده:

      الان سال 1339 نیست

  3. تینا نظر داده:

    حداقل نگاه مدل خونه و سبک زندگی کنین خداییش من شمالی نیتم ولی واضحه مال گیلان براساس سبک و نوع خونه

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب