تنگه رازیانه، جاذبه اسرار آمیز ایلام

0

گاهی اوقات پدیده های زمین شناسی و تغییرات محیطی باعث بوجود اومدن مکانهای عجیبی میشن. ” تنگه رازیانه ” یکی از همین جاذبه هاست که در استان ایلام قرار گرفته و خیلی از دانشمندان دلیل پیدایشش را به تغییرات زمین و سنگها نسبت میدن.

این طبیعت بکر در سالهای اخیر حسابی مورد استقبال توریستها و مسافران قرار گرفته . خیلی از کوهنوردان و صخره نوردان این محل را برای بالا رفتن یا پایین آمدن انتخاب میکنن و زمین شناسان زیادی هم برای مطالعه و مشاهدات علمی به اینجا سر می زنند.

اگه موافق هستید ما هم امروز سری به این محل بزنیم و ببینیم چرا اینجا انقدر طرفدار داره.

شکافی در دل طبیعت

تنگه رازیانه در دامنه ارتفاعات کبیرکوه ایلام و در نزدیکی روستایی به اسم چنارباشی قرار گرفته . در حقیقت اینجا مجموعه ای از دیواره ها و صخره هایی است که درهم پیچیده شده ان و تا 2 کیلومتر امتداد پیدا کردن.

شکاف بین صخره ها بعضی جاها بسیار تنگ میشه و عرض بعضی قسمتها به کمتر از 1 متر میرسه. ارتفاع صخره ها هم زیاده و دیواره ها در بعضی بخش ها تا 30 متر کشیده میشن.

در بستر تنگه، رودخانه ای جریان داره که بسته به فصل، کم آب یا پرآب میشه. آب این رودخانه و هوای مناسب اینجا طبیعت منحصر به فردی را به وجود آوردن.

در اطراف تنگه پوشش گیاهی متفاوتی وجود داره. محلی های مهربون از گیاهان و گل های رازیانه در گوشه و کنار تنگه صحبت میکنند و دلیل نامگذاری اینجا را هم دقیقا به خاطر همین گل زرد رنگ و پر خاصیت میدونند.

معجزه سنگها

تنگه رازیانه ایلام

زمین شناسان به طور کلی معتقدند که پیدایش تنگه ها، به رودخانه ها و جریان آب های پرفشار برمیگرده. هرچند درباره تنگه رازیانه این اعتقاد وجود داره که زلزله های متعدد و تغییرات لایه های زمینی این شکاف را به وجود آوردن.

علاوه بر تغییرات سنگشناسی، گذر آب های زیرزمینی و بارش باران و برف در تغییر لایه ها و دیواره ها موثر بوده ان و این شیب ها و دره ها رو به شکل امروزی پدید آوردن.

جالبه بدونید لایه های متفاوت این تنگه جای خوبی برای پیدا کردن استخوان ها و فسیلهاست. از روی سنگهای اینجا مطالعاتی درباره تاریخچه کره زمین و به طور کلی زمین شناسی انجام میشه و گزارشهای مفیدی از وضعیت زمین به دست میاد.

داستانهای اسرار آمیز تنگه رازیانه

در بین مردم این اطراف حرف های جالبی گفته می شه. مثلآ بعضی ها میگن که شبها از داخل شکاف و دیواره های تنگه صداهای عجیب و غریب میاد. البته اگر طبیعت گرد حرفه ای باشید و در محل های این چنینی اطراق کرده باشید، حتما میدونید که این صداها در حقیقت وزش و حرکت باد هست که از بیرون به داخل میاد و در نظر اول ممکنه  عجیب به گوش برسه.

از طرف دیگه هرچقدر شما به داخل تنگه برید، نور کمتر و فضا تاریکتر می شه. به همین دلیل اگر کسی به شما گفت که اینجا چیز عجیب و غریبی دیده و براتون از داستان های ماورایی تعریف کرد، می تونید دلیلش رو تاریک بودن تنگه بدونید. به هر حال توی تاریکی خیلی از پدیده های طبیعی به شکل دیگری به چشم میاد. پس اصلآ نگران نباشید!

اقامت و راههای دسترسی

محل اقامت در سفر به تنگه رازیانه

تنگه رازیانه جزو مناطق بکر و دست نخورده حساب میشه. پس امکانات اقامتی و رفاهی اینجا وجود نداره. اگر بخواید حتما در حوالی تنگه بمونید تنها راه چادر زدن و کمپینگه. در این صورت باید وسایل و خوراکی های مورد نیازتان رو از شهرهای اطراف تهیه کنید.

اما اگر می خواهید شب رو در شهر بگذرونید، می تونید به اقامتگاه های شب در ایلام مراجعه کنید و اقامتگاه دلخواهتون رو پیدا کنید.

اگر از تهران عازم اینجا هستید باید به سمت همدان حرکت کنید و بعدش وارد جاده کرمانشاه بشید .بعد از اینکه به ایلام رسیدید، شهر رو به سمت شرق ادامه بدید. نرسیده به شهر ” بدره ” و در 5 کیلومتری روستای  ” چنارباشی”  چشمتون به تابلوی دره رازیانه می خوره. هروقت این تابلو رو دیدید باید حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ متر جلوتر برید تا به تنگه برسید. برای پایین رفتن و دیدن کامل تنگه هم باید از روی پل فلزی بگذرید و از سمت مقابل  پایین برید.

هنگام بازدید این نکات را فراموش نکنید

خب لازمه  که چند نکته مهم درباره اینجا بدانید.

اول از همه اینکه حتما کفش و لباس مناسب همراهتون باشه.

اگر قوی هستید و تجهیزات سنگ نوردی دارید می‌تونید از بخش های شیب دار وارد تنگه بشید، در غیر این صورت از صخره ها پایین نیاید. برای رد شدن از بعضی حوضچه‌های اینجا باید شنا کنید (چون ممکنه پا به زمین نرسه). البته شاید در تابستان این حوضچه ها کم‌عمق‌تر باشن.

به دلیل نزدیک بودن تنگه به جاده اصلی،حواستون به توقف و پارک کردن خودرو باشه. مراقب لبه های دره باشید و خیلی به لبه تنگه نزدیک نشید، بعضی از سنگ ها ممکنه سست باشند.

و در نهایت اینکه با خودتون خوراکی کافی و البته چراغ قوه بیارید که در تاریکی بتونید راحت تر حرکت کنید.

حسابی خوش بگذره!

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب