جاده چالوس و پیچ و خم های پاییزاش خاطره سازترینند

0

بریم کجا؟ بریم شمال! قطعا این دیالوگ بارها بین شما و اطرافیانتان رد و بدل شده است. آخر هفته‌هایی که یکی دو روز تعطیل هستید و دلتان می‌خواهد حتما به جاده بزنید و حال و هوایی تازه کنید، اولین جایی که به ذهن خودتان و همسفرانتان می‌رسد شهرهای شمالی است. خیلی وقت‌ها حتی مقصد دقیقی هم مد نظر نیست، دل به جاده می‌سپارید، از مسیر لذت می‌برید و از فرصت‌هایی که برای تفریح و خوش گذرانی پیش روی شما قرار می‌گیرد استفاده می‌کنید. در این میان جاده چالوس یکی از محبوب‌ترین مقاصد سفر به خصوص برای پایتخت نشین‌هاست، چرا که فاصله کمی از تهران دارد و بهترین فرصت است برای گذراندن تعطیلاتی کوتاه.

جاده چالوس
جاده چالوس

جاده چالوس، تماشایی‌ترین جاده ایران

شاید خیلی وقت‌ها جاده چالوس برایتان فقط مسیری بوده برای رساندن شما از تهران به شهرهای شمالی یا برعکس جاده‌ای برای برگشت از شمال، مسیری سه چهار ساعته و صرفا محلی برای عبور. اما این جاده پر پیچ و خم در دل کوه‌ها، آن‌قدر زیباست و چشم اندازهای تماشایی دارد که خود به تنهایی می‌تواند مقصد سفرتان باشد. سفری کوتاه و حتی نیم روزه برای رفتن تا قسمتی از جاده یا سفرهای طولانی‌تر برای گذر از این جاده رویایی و رفتن به شهرهای شمالی. فرقی نمی‌کند، هر کدام را که انتخاب کنید در نهایت فرصت‌های زیادی برای تفریح خواهید داشت. جاده چالوس که خیلی‌ها آن را زیباترین جاده ایران می‌دانند، جاده‌ای است که خاطرات خوب ما را در حافظه خود ثبت کرده و برایمان یادآور روزهای خوش است.

یادگاری از دوران پهلوی

جاده چالوس با نام رسمی جاده ۵۹ که از شهر کرج در استان البرز شروع شده و در نهایت به شهر چالوس در استان مازندران می‌رسد، یادگاری از دوران پهلوی برای ماست. در زمان حکومت قاجار این جاده فقط مسیری خاکی و مالرو و راهی برای دسترسی به روستاهای اطراف بود. اما بعدها رضا شاه دستور ساخت جاده آسفالت را برای دسترسی آسان به شهرهای شمالی داد و سرانجام در سال ۱۳۱۲ جاده چالوس مورد بهره برداری قرار گرفت و افتتاح شد. ولی داستان به همین‌جا تمام نشد. از آن‌جایی که به خاطر شرایط آب و هوایی گذر از جاده در بعضی از ماه‌های سال غیرممکن می‌شد، تصمیم به احداث تونل کندوان گرفته شد و طی سه سال ساخت آن تکمیل شد.

به مرور اقامتگاه‌ها و رستوران‌های زیادی کنار این جاده برای رفاه حال مسافران ساخته شد. اما محبوبیت جاده چالوس در سال ۴۰ با ساخت سد کرج بیشتر شد و زمان زیادی نگذشت که این جاده به یکی از مقاصد مهم تفریحی گردشگری ایران تبدیل شد.

 

از خوراکی‌های خوشمزه جاده غافل نشوید

اغراق نیست اگر بگوییم یکی از جذابیت‌های جاده چالوس خوراکی‌های خوشمزه آن است. در حاشیه این جاده به خصوص نزدیک تونل کندوان می‌توانید از رستوران‌ها و یا دست فروش‌ها انواع آش‌های خوشمزه (آش دوغ، ‌آش رشته و…) را بخرید و نوش جان کنید. آشکده کندوان یکی از معروف‌ترین و بهترین رستوران‌های جاده است که اکثر مسافران برای خوردن یک کاسه آش ماشین خود را کنار آن پارک می‌کنند.

اصلا خیلی‌ها این مسیر را فقط به خاطر خوردن این آش‌ها می‌آیند و بعد از آن که آش را نوش جان کردند و گشتی در اطراف زدند به شهرشان برمی‌گردند. یک پیشنهاد دیگر ما این است که در کیلومتر ۴۵ جاده چالوس کنار بزنید و بستنی‌های لذیذ بستنی دهاتی را امتحان کنید. همچنین رستوران ارکیده، رستوران میرزایی، رستوران دونا، رستوران آبی و رستوران وینه هم تعدادی از بهترین رستوران‌های جاده هستند. اگر هوس دل و جگر کردید هم می‌توانید به جگرسرای سیاه بیشه سر بزنید و یک ضیافت عالی برای خودتان ترتیب بدهید.

 

جاده چالوس
جاده چالوس

فرصت‌هایی برای گشت و گذار و خوش‌گذرانی در جاده چالوس

همان طور که بالاتر هم گفتیم در گوشه و کنار جاده چالوس، این جاده منحصر به فرد و زیبا، فرصت‌های زیادی برای تفریح و خوش گذرانی وجود دارد و به هر سمت که بروید جلوه‌ای بکر و بی نظیر از طبیعت شما را مسحور خود می‌کند. اما از میان این جاذبه‌های فراوان می‌خواهیم تعدادی از معروف‌ترین‌ها را معرفی کنیم.

سد کرج یا سد امیرکبیر که در ۲۵ کیلومتری جاده کرج به چالوس قرار دارد جزو اولین دیدنی‌هایی است که در مسیر به آن برمی‌خورید. می‌توانید توقف کوتاهی کنار سد داشته باشید و صبحانه‌تان را آن‌جا میل کنید. فقط از خیر شنا کردن پشت سد بگذرید که خدایی نکرده اتفاق تلخ و جبران ناپذیری برایتان نیفتد.

در کیلومتر ۵۵ جاده روستای زیبا و سرسبز شهرستانک با صنوبرهای بلند قرار دارد که روزی روستای محبوب ناصرالدین شاه هم بوده است. در ۴۴ کیلومتری جاده بعد از روستای آسارا وارد دو راهی شهرستانک که بشوید حدود ۱۰ کیلومتر بعد به روستایی می‌رسید که در هر فصل از سال رنگ تازه‌ای به خوب می‌گیرد و طبیعت خیره کننده‌ای دارد. این روزها شهرستانک رخت هزار رنگش را به تن کرده و بهترین فرصت است که شکوه پاییز را در آن نظاره گر باشید.

روستا و آبشار نوجان، روستا و آبشار خور، دریاچه ولشت و روستای کندلوس و پارک جنگلی چالوس در ۶ کیلومتری محور اصلی جاده چالوس کرج تعدادی دیگر از جاذبه‌های این منطقه هستند.

جاده چالوس
جاده چالوس

کجا بمانیم؟

یادتان باشد در سفر به شمال حتما چادر مسافرتی همراه خودتان ببرید. آسان‌ترین و ارزان‌ترین راه برای اقامت در جاده چالوس کمپ در طبیعت است. هر جا که دلتان خواست می‌توانید چادر را برپا کرده و استراحت کنید.

گزینه دیگری که پیش روی شماست و اغلب مسافران آن را انتخاب می‌کنند، اجاره ویلا، آپارتمان شخصی و سوئیت در چالوس است. چرا که اجاره ویلا به نسبت اقامت در هتل مقرون به صرفه‌تر است. اما با این حال اگر خواستید شب را در هتل بمانید گزینه‌های متنوع و مناسبی برای رزرو هتل از هتل‌های لوکس گرفته تا هتل‌های ارزان‌تر پیش روی شماست و می‌توانید از میان آن‌ها متناسب با بودجه خود انتخاب کنید.

تا پاییز تمام نشده شال و کلاه کنید و غرق در رنگ‌های بی‌شمار این جاده شوید.

 

اقامت در نمک آبرود

روستای فلکده در دل طبیعت چالوس

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب