گردنه حیران در هر فصلی شما را حیرت زده می‌کند!

0

اگر اهل سفر و عاشق طبیعت‌گردی باشید در هر گوشه و کنار سرزمین چهار فصلمان ایران، جاذبه‌های زیادی هست که از زیبایی آن‌ها به وجد بیایید و شگفت زده شوید. جاده‌های بسیاری در کشورمان وجود دارد که به نوعی از زیباترین جلوه‌های طبیعت به شمار می‌روند. جاده‌هایی باشکوه که تنها محلی برای عبور نیستند و با طبیعت منحصر به فرد خود شما را جادو و غرق در خیال می‌کنند. گردنه حیران، بخشی از جاده آستارا-اردبیل، یکی از تماشایی‌ترین و خوش آب و هواترین جاده‌های جنگلی ایران است که این روزها مسافرانش را به مهمانی رنگ‌ها دعوت می‌کند. فصل سرد سال وقت خانه نشینی نیست، برعکس زمانی برای لذت بردن از چهره متفاوت طبیعت است. گردنه حیران در هر فصلی می تواند شما را حیرت زده کند!

گردنه حیران از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران
گردنه حیران

گردنه حیران، یکی از زیباترین مسیرهای جاده‌ای ایران

قبل از این که چیزی در وصفش بگوییم، نام این جاده خود نشان دهنده شگفتی، شکوه و عظمت آن است. اهل سفر جاده‌ای که باشید، گردنه حیران در مسیر آستارا به نمین اردبیل بهترین مقصد برای شماست. جاده‌ای که به هر سمتش نگاه کنید منظره‌ای شگفت انگیز می‌بینید و با چشم اندازهای رویایی و خیره کننده‌اش کاری می‌کند که نتوانید چشم از آن بردارید. از یک سو کوه‌هایی سر به فلک کشیده پوشیده از جنگل‌های انبوه هوش از سر آدم می‌برد و از سمت دیگر دره‌ای که اکثر روزهای سال به خاطر رطوبت دریای خزر غرق در مه است. همچنین گردنه حیران در منطقه‌ای مرزی واقع شده و امکان تماشای جنگل‌های زیبایی که متعلق به کشور آذربایجان است (پارک ملی هیرکان) را به مسافران می‌دهد.

گردنه حیران که شاهکاری تمام عیار از نقاش چیره دست طبیعت است، با طول ۳۵ کیلومتر در منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز قرار دارد و آخرین منطقه حفاظتی استان گیلان محسوب می‌شود.

اگر بخواهید از تهران به سمت گردنه حیران حرکت کنید یک راه این است که از اتوبان قزوین رشت بروید و وقتی به رشت رسیدید مسیر آستارا را ادامه دهید. با این وجود چیزی حدود ۷ تا ۸ ساعت در راه خواهید بود.

اردیبهشت تا آخر تابستان فصل سفر به حیران
گردنه حیران

چه فصلی سفر کنیم؟

از آن‌جایی که این جاده در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده بهترین فصل سفر به گردنه حیران به لحاظ شرایط آب و هوایی از اواسط اردیبهشت تا آخر تابستان است. در این ایام سال، آب و هوایی خنک و مطبوع حیران را به مقصدی عالی برای فرار از گرمای هوا تبدیل می‌کند. اما به لحاظ زیبایی و جلوه‌گری طبیعت، این منطقه در هر فصلی می‌تواند شما را مات و مبهوت خود کند.

در پاییز که جنگل‌های آن به هزار رنگ درمی‌آیند، جذابیت حیران چندین برابر می‌شود و بهترین زمان برای ثبت تصاویری ناب و منحصر به فرد است. در زمستان هم که رخت سپیدش را به تن می‌کند بسیار تماشایی می‌شود و فرصتی عالی برای تفریحات برفی و سرگرمی‌های زمستانی است، به خصوص برای آن‌هایی که ممکن است در شهرشان سال به سال هم رنگ برف را نبینند. اما یادتان باشد که در فصل زمستان اغلب این جاده با برف سنگین و مه غلیظ همراه است و گاهی ممکن است برای چند ساعتی بسته شود، پس با احتیاط رانندگی کنید و به هیچ عنوان بدون تجهیزات زمستانی راهی سفر نشوید.

در این منطقه از کجاها دیدن کنیم؟

در گردنه حیران به هر سمت که نگاه کنید، شگفتی و جلوه‌ای بی‌نظیر از طبیعت در برابر چشمانتان قرار می‌گیرد و لحظاتی به یاد ماندنی برایتان رقم می‌خورد. پوشش جنگلی در دو سوی جاده، طبیعتی که در مه غرق شده و تماشای گاو و گوسفندهایی که در مراتع در حال چرا هستند خودشان مهم‌ترین جذابیت این منطقه محسوب می‌شوند. با این حال توضیح مختصری هم درباره سایر دیدنی‌های گردنه حیران می‌دهیم تا بهتر با فرصت‌های تفریح و خوش گذرانی در این منطقه آشنا شوید.

تله کابین گردنه حیران
گردنه حیران

روستای حیران:

در مسیر گردنه حیران چندین روستای بکر و تماشایی قرار دارد که دوست‌داران طبیعت می‌توانند اوقات خوشی را در آن‌ها بگذرانند. یکی از معروف‌ترین آن‌ها روستای حیران است. روستایی ییلاقی با طبیعتی شگفت انگیز در ۳۰ کیلومتری آستارا، که خود از سه روستای حیران سفلی، حیران وسطی و حیران علیا تشکیل شده است.

روستای مشند و روستای کشفی نیز دو روستای دیگر این منطقه هستند که هر کدام به نوعی با طبیعتی شگفت انگیز و مناظری زیبا بهشتی زمینی به حساب می‌آیند. همچنین اقامت در خانه‌های روستایی می‌تواند تجربه منحصر به فرد و متفاوتی برای شما باشد.

دهکده گردشگری حیران:

در کیلومتر ۳۵ جاده آستارا به اردبیل مجموعه تفریحی حیران با امکانات تفریحی متعدد قرار دارد.

تله کابین حیران که یکی از بزرگترین و ایمن‌ترین تله کابین‌های کشور است در سال ۹۰ راه اندازی شد تا گردشگران بتوانند از فراز این منطقه زیبایی‌ها و شگفتی‌هایش را به تماشا بنشینند و غرق در آرامشی بی‌انتها شوند. ایستگاه اول تله کابین در منطقه گردنه حیران قرار دارد و با طی کردن مسیری به طول ۱۷۵۲ متر وارد جنگل فندقلوی اردبیل می‌شود.

پیست کارتینگ، سورتمه ریلی، ترامبولین یا همان تشک پرش نیز از دیگر فرصت‌های این مجموعه برای خوش گذرانی است. همچنین امکانات مناسبی شامل رستوران، کافی شاپ، مرکز خرید و آلاچیق در این دهکده توریستی و گردشگری برای رفاه حال مسافران در نظر گرفته شده است. هتل‌های اطراف این منطقه هم گزینه خوبی برای اقامت هستند.

گردنه حیران
گردنه حیران

جنگل فندقلو:

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه جنگل فندقلوی اردبیل واقع در ۱۰ کیلومتری نمین است که از آب و هوایی مطبوع بهره می‌برد. در این جنگل انبوه انواع درختان میوه همچون فندق، گوجه سبز، سیب، ازگیل، تمشک و توت فرنگی به چشم می‌خورد اما از آن‌جایی که فراوانی درختان فندق بیشتر است نام فندقلو را روی آن گذاشته‌اند. اگر در اواخر فصل بهار به این جنگل بروید بوی خوش دشت‌های بابونه شما را مدهوش و سرمست می‌کند. همچنین در این منطقه آبگرم مشه سویی با خاصیت درمانی وجود دارد و می‌تواند برای بیمارانی که از درد مفاصل رنج می‌برند بسیار آرامش بخش و مفید باشد.

شب را کجا بمانیم؟

از آن‌جایی که حیران منطقه‌ای توریستی است و گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب می‌کند، هتل‌ها و مراکز اقامتی متعددی برای اقامت در گردنه حیران در نظر گرفته شده است. اگر قصد داشتید شب را در این منطقه بمانید، اجاره ویلا و خانه‌های شخصی در روستاهای اطراف آن با چشم اندازهایی بی‌نظیر انتخاب بسیار مناسبی است و می‌تواند اقامتی خاطره انگیز را برایتان رقم بزند. همچنین کمپ در طبیعت به خصوص در نیمه اول سال نیز فکر خوبی برای اقامت در حیران است.

یکی دیگر از گزینه‌های شما این است که بعد از گشت و گذار در گردنه حیران، شب برای استراحت به اردبیل بروید و از امکانات اقامتی اردبیل  استفاده کنید. اجاره ویلا و آپارتمان شخصی برای اقامت در اردبیل بسیار مقرون به صرفه و اقتصادی است. سایت شب این امکان را به شما می‌دهد تا از میان موارد مختلف، متناسب با بودجه خود اقامتگاه مورد نظرتان را انتخاب و رزرو کنید. هتل‌های اردبیل هم با قیمت‌های متفاوت گزینه خوبی است که شب را در یکی از آن‌ها بگذرانید.

بخش خوشمزه سفر

به هیجان انگیزترین بخش سفر رسیدیم، جایی که تجربیات خوشمزه انتظارتان را می‌کشد. دکه‌های کنار جاده همیشه آش دوغ‌شان به راه است، پیشنهاد می‌کنیم که در هوای تازه و خنک حیران حتما یک کاسه آش دوغ گرم نوش جان کنید. همچنین می‌توانید از طعم بلال‌های خوشمزه نیز لذت ببرید و اگر دلتان خواست دل و جگر و کباب‌های تازه و لذیذ رستوران‌های گردنه حیران را امتحان کنید.

محصولات محلی مانند عسل، فندق و لبنیات را نیز به عنوان سوغات این منطقه می‌توانید تهیه کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب