جاذبه های سکونت در اقامتگاه های بومگردی ایران

1

با شنیدن واژه بومگردی شاید در وهله اول موضوعات مختلفی به ذهنتان خطور کند و هریک سمت و سویی متفاوت داشته باشد. ممکن است به این فکر کنید که یک هتل چند ستاره با امکانات فراوان پیش روی شماست! اما اینطور نیست. بومگردی واژه ای است که در راستای گسترش و حفاظت از محیط زیست، فرهنگ جوامع محلی و همچنین زیست بوم ها پدید آمد. واژه ای که امروزه در صنعت گردشگری اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است و طرفداران بسیاری هم دارد.

امروزه بسیاری از گردشگران و مسافران داخلی و خارجی ترجیح می دهند در سفر خود بجای رفتن به شهرهایی پیشرفته و مدرن، زندگی درمحیط های بومی، طبیعت گردی و سبک و سیاقی از زندگی گذشته را تجربه کنند. بوم گردی در هر منطقه تجربه جدیدی در اختیار مخاطبین خود قرار می دهد و به ویژه برای گردشگران خارجی جذابیت بسیاری دارد. به خصوص که با گسترش صنعت گردشگری و سفر در ایران نیاز به مکان هایی برای اسکان در گوشه کنار کشور و معرفی فرهنگ دیرینه و رسوم بومی مناطق مختلف کشور بود.

فواید اقامتگاه های بومگردی چیست؟

یکی از راه هایی که افراد محلی برای مسافران داخلی و خارجی در نظر گرفته اند تا مقدمات سفری جذاب را فراهم کنند و مخاطبین خود را جذب محیط زندگی و فرهنگشان کنند، استفاده از اقامتگاه های بومگردی است. اقامتگاه های بومگردی علاوه بر اینکه تجربه بهترین خاطرات را برای مسافران فراهم می کنند، بلکه در راستای افزایش درآمد صنعت توریسم و نشر فرهنگ کشورمان نیز نقش موثری دارند. هر اقامتگاه بومگردی با توجه به امکاناتی که به شما ارائه می دهد درجه بندی می شود. پس با توجه به این درجه بندی ها، همانند آنچه که در هتل ها هم وجود دارد، می توانید امکانات مختلفی مانند جای استراحت، جای خواب شبانه، سرویس های بهداشتی، پذیرایی و سرو غذا و غیره را انتخاب کنید.

جاذبه های سکونت در اقامتگاه های بومگردی ایران

اقامتگاه های بومگردی در حقیقت مکان هایی هستند که با رعایت بیشترین استاندارد ممکن زیست محیطی و به شکلی سازگار با معماری بومی، به ایجاد و یا استفاده از بافت های بومی می پردازند و باعث افزایش تعامل جامعه و اقلیم بومی می شوند.

در اقامتگاه های بومگردی چه جاذبه هایی پیش روی شماست؟

این روزها در شهرهای مختلف کشور و دنیا به هر سمت که سر بچرخانید تنها منظره پیش رو انواع آپارتمان، هتل ها، فست فود و رستوران های مجلل و همه چیز، نماد هایی از زندگی ماشینی است. چیزهایی که شاید دیگر جاذبه ای برایمان ندارند و حس خوبی به ما منتقل نمی کنند. شاید همین حس نیاز بود که مقدمات تاسیس خانه های بومگردی را فراهم آورد.

لذت بردن از آرامش تجربه زندگی در طبیعت

ظرفیت های روستایی مانند وجود مناطق بکر و آب و هوای مطلوب می تواند اولین جاذبه ای باشد که در اقامتگاه های بومگردی در اختیار شما قرار می گیرد. در همین راستا روستاییان بسیاری در نقاط مختلف کشور با تبدیل منازل خود به بومگاه ها فرصت گردشگری و تجربه ای جدید از سفر را برای مسافران فراهم کرده اند. همچنین در برخی از این اقامتگاه ها سایت های پرنده نگری، تورهای کوه پیمایی، غرفه های فروش صنایع دستی و یا نمایش آداب و رسوم محلی نیز برقرار شده است. پس اقامت در بومگاه های کشور می تواند تجربه سفری لذت بخش و طبیعی را به همراه داشته باشد و مفهومی تازه از سفر را برای شما رقم می زند.

در اقامتگاه های بومگردی چه جاذبه هایی پیش روی شماست؟

لذت استفاده از غذای محلی در بومگردی های ایران

یکی دیگر از جاذبه هایی که با اقامت در بومگاه های ایران پیش روی شماست، لذت استفاده از غذاهای محلی با مواد غذایی تازه و طبخ به شیوه ای کاملا محلی و بومی است. حتی تصور این موضوع هم لذت بخش است که صبح خود را با شیر گرم و تازه، تخم مرغ محلی، سرشیر و مهمتر از همه نان محلی که در تنور پخت شده، آغاز کنید! البته تمام این زیبایی ها با آواز زیبای پرندگان و هوای تازه طبیعت بکر اقامتگاه های بومگردی نیز همراه است.

خانه های سنتی روستایی با آتش و تنور، حوض فیروزه ای و گل های شمعدانی، درختان سرسبز میوه، باغچه هایی کوچک و پر از گل و دیوار هایی کاه گلی فرصت لذت بردن از جاذبه هایی را در اختیار شما قرار می دهد که زندگی در شهر آنها را از شما دریغ کرده است.

تجربه زندگی در چادرهای عشایری در اقامتگاه های بومگردی

اقامتگاه های بومگردی کشور وابسته به شرایط طبیعی و اقلیمی هر منطقه، امکانات متفاوتی را در اختیار مخاطبین خود قرار می دهند؛ گاهی ممکن است خانه ای گلی در روستایی سرسبز باشد، گاهی خانه ای خشتی در دل کویر. اما تمام اقامتگاه های بومگردی خانه های کاه گلی روستایی نیستند و برخی از این بومگاه ها چادر هایی عشایری هستند که در دل طبیعت برپا می شوند. چنین اقامتگاه هایی در میان دره ها و محیط های زندگی عشایر غیور کشور قرار دارند و گاهی با خانه هایی خشتی نیز همراه می شوند.

تجربه زندگی در چادرهای عشایری در اقامتگاه های بومگردی

معرفی بهترین اقامتگاه های بومگردی کشور

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما با اقامتگاه های بومگردی، تعدادی از بهترین پیشنهاد های ممکن برای تجربه سکونت در بومگاه های ایران را آورده ایم.

  1. اقامتگاه ماه بی بی اردکان، بنایی 300 ساله در یزد: شهر یزد یکی از تاریخی ترین شهر های کشور است که ثبت جهانی نیز شده است. اقامتگاه ماه بی بی اردکان در استان یزد بنایی 300 ساله است که با سبک معماری کویری و تاریخی یزد ساخته شده است. این اقامتگاه چهاروجهی با سه دری های قرینه، تالاری مرتفع و پایابی به اعماق قنات در تمام سال آماده خدمت رسانی به مسافران است و یکی از زیباترین اقامتگاه های بومگردی در کشور است.
  2. گلستان راز در شهر زیبای شیراز: شیراز همیشه یکی از محبوب ترین مقاصد سفری کشور است و جاذبه های بسیاری دارد. حتی سفر در محیط و بافت شهری شیراز تجربه ای بی نظیر از مسافرت و گردشگری را برای شما فراهم می کند، چه برسد به اینکه بخواهید شیراز کهن را در بومگاه هایش تجربه کنید! اقامتگاه سنتی گلستان راز یکی از مقاصد بومگردی محبوب کشور و در قلب شهر شیراز قرار دارد. خوشبختانه در سفر به شیراز دسترسی شما به جاذبه های تاریخی شهر و مکان های شهری نیز به اندازه کافی فراهم خواهد بود.
  3. اقامتگاه ابریشم در شهرستان رامیان: یکی دیگر از اقامتگاه های بومگردی جذاب کشور در شهرستان رامیان قرار دارد و به نام اقامتگاه ابریشم یا ابریشم رامیان شناخته می شود. ابریشم رامیان محیطی واقعا بکر و بی نظیر را با استفاده از امکانات محیطی برای گردشگران فراهم آورده است و با طراحی دلنشینی که دارد، از مسافران و میهمانان خود پذیرایی می کند.
  4. دورنا: اقامتگاه بومگردی دورنا یکی از بهترین بومگاه های کشور در منطقه سرسبز سبلان است که در مساحتی 5 هکتاری و با ترکیب معماری سنتی و مدرن احداث شده است. اکوکمپ دورنا بهترین نمونه از فرهنگ ترکان آذری و عشایرهای شاهسون است و فرصتی بی نظیر برای حضور در بین مردم دلیر این منطقه و لذت بردن از فرهنگ و اقلیمشان است. درکمپ های بومگاه دورنا فرصت اقامت در آلاچیق های عشایری، اسب سواری، لذت بردن از موسیقی زنده محلی عاشقلر، رستوران و چایخانه های سنتی مردم سبلان را خواهید داشت. وجود امکانات اقامت و استراحت متنوع به گردشگران این امکان را خواهد داد تا بنا به سلیقه و شرایط سنتی محل استراحت خود را تعیین نمایند.
معرفی بهترین اقامتگاه های بومگردی کشور

اقامتگاه های بومگردی امروزه تبدیل به تاریخی زنده و گویا از گذشته زیبا و فرهنگ کشور شده اند و با احیای سنت های دیرین و بومی مردم کشورمان، علاوه بر ایجاد درآمد برای قشر روستایی، باعث کاهش مهاجرت از روستاها و احیای سنن قدیمی نیز شده اند. همچنین تفاوت های اقلیمی و فرهنگی کشور باعث شده اند تا بومگاه های متنوعی در کشور احداث و یا مرمت شوند، که این موضوع نقطه قابل توجهی در صنعت کردشگری و توریسم کشور است.

از دیگر فواید اقامتگاه های بومگردی کشور باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که باعث تبادل فرهنگی، شناخت رسوم، معرفی هنرها صنایع دستی و زیبایی های تاریخی هر منطقه از کشور می شوند و مهمتر از همه موجب رونق صنعت گردشگری و توریسم در کشور و جذب مسافران خارجی هستند.

1 پاسخ
  1. منصور نظر داده:

    سلام مرسی از مطلب خوبتون فقط یه سوال ایا توی شیراز هم از این اقامتگاه ها موجوده؟

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب