راهنمای سفر به تنگ دار + صفر تا 100 معرفی این جاذبه دیدنی

0

هیچ می‌دانستید در شمالِ خودمان، رودخانه‌ای پر آب با دیواره‌های سنگی وجود دارد که آن را با نام «آمازون ایران» معرفی می‌کنند؟ تنگه‌ای با صخره‌های بلند و مرتفع، حوضچه‌های زلال و عمیق و آبی خروشان که در فصل تابستان جان می‌دهد برای شیرجه زدن و آبتنی! اینجا تنگ دار است. طبیعتی در حوالی نوشهر که نظیرش را در کمتر جایی دیده‌اید! اگر می‌خواهید بیشتر درباره این جاذبه گردشگری مازندران بدانید تا انتهای این مطلب همراهمان باشید!

تنگ دار نوشهر کجاست؟

تنگ دور نوشهر

تنگه دار در هشت کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی به تهران، مورد استقبال گردشگران و طبیعت‌دوستان زیادی قرار می‌گیرد. تنگ دار مکانی مناسب برای سپری کردن روزهای گرم سال و داشتن لحظاتی شاد و مفرح است. شنا و آب‌تنی، رودخانه نوردی، تنگ پیمایی و صخره‌نوردی از جمله تفریحات هیجان‌انگیز و مهیجی است که در این تنگ تجربه خواهید کرد. البته برای راهنمای سفر به نوشهر می‌توانید روی این لینک کلیک کنید.

تنگ دار یکی از جاهای دیدنی نوشهر در استان مازندران است که در ارتفاعات و دل جنگل‌های سرسبز و در نزدیکی روستای کوشکسرا قرار دارد. این روستا از نام‌های متعددی چون کشکسرا، خُشکه‌سرا، کوشک سرا و کِشکه‌سره برخوردار است. تنگ دار نیز به ‌نام‌های تنگ دار و دره کُرکُرود شناخته می‌شود. مردمان محلی نیز به آن تنگ‌کُشکِ‌سرا می‌گویند. علت نام‌گذاری این تنگ شاید وجود دار و درخت اطراف آن باشد.

طبیعت اطراف تنگ دار

عمق رودخانه تنگ دار در طول مسیر متغیر است؛ به‌طوری که در ۴۰۰ متر ابتدایی، عمق آن زیاد نیست و تقریبا تا زانو در آب می‌روید؛ هرچند به‌تدریج دیوارهای تنگ به هم نزدیک‌تر شده و در نتیجه عمق آب بیشتر می‌شود، تا جایی که در نهایت آب حداقل به سینه شما می‌رسد. به همین دلیل بهتر است به‌صورت گروهی به این منطقه بروید و در بخش‌های عمیق از طناب استفاده کنید. عمق آب رودخانه در فصل‌های مختلف سال، متفاوت است و با توجه به آب‌شدن برف در بالادست در فصل بهار، میزان آب به بیشترین حد و در اواخر تابستان به کمترین سطح می‌رسد.

نکته جالب ماجرا اینجا است که در مسیر تنگ دار، حوضچه‌هایی وجود دارد که در صورت داشتن عمق کافی می‌توانید از یک شیرجه جانانه لذت ببرید. در واقع همین صدای دلنشین آب و شنا در حوضچه‌‌های زلال، از جمله ویژگی‌های به‌یادماندنی حضور در ‌تنگ دار به شمار می‌رود؛ به‌خصوص که صخره‌های آن پوشیده از خزه و پرسیاوشان هستند و شاخه‌های پیچک از اطراف‌شان آویزان شده‌ و منظره‌ای بی‌بدیل خلق کرده‌اند.

فصل‌ها نیز در میزان عمق این رودخانه تأثیرگذارند. مثلاً در فصل بهار به علت آب‌شدن برف‌های زمستانی رودخانه عمیق‌تر از فصل زمستان است و منظره فوق‌العاده آمازون ایران با درختان پوشیده از خزه، دیواره‌های بلند، خزندگان و دوزیستان کمیاب، و صداهای پرندگان زیبا اوقات خوشی برایتان می‌سازد.

جنگل‌های این منطقه به حدی سرسبز و وسیع هستند که شاخه‌ی آن‌ها در مسیر تنگ گسترده شده‌اند؛ به‌طوری که در تمام طول راه در زیر سایه‌ی آن‌ها قرار می‌گیرید و نور آفتاب به‌سختی از لابه‌لای شاخ و برگ‌ها به کف تنگ می‌رسد. در طول این مسیر احتمالا با گونه‌های مختلف خزنده و دوزیست بی‌خطر مانند مار آبی، قورباغه، خرچنگ و مارمولک برخورد خواهید کرد که هیجان این ماجراجویی را دوچندان می‌کنند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا شمال کلیک کنید.

جاهای دیدنی و تفریحات تنگه دار

تنگ دار

تنگه دار نوشهر تفریحات مختلفی دارد. مثلاً یکی از آن‌ها شنا و آب‌تنی است. شما می‌توانید در رودخانه خنک و شفاف این تنگ قدم بردارید و در حوضچه‌هایش شنا کنید. از تماشای آبشاری که در این مکان وجود دارد لذت ببرید و در مناظر زیبای جنگل خانیکان، هوای تمیز و تازه تنفس کنید. در این تنگ با گل‌ها و بوته‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید و جانوران بی‌خطر زیادی می‌بینید. صخره‌نوردی نیز با صعود به صخره‌های بلند و مرتفع برای شما ممکن است. اگر می‌خواهید از سفر خود به تنگ دار لذت ببرید، بهتر است خود را برای چالش‌های مختلف صخره‌نوردی و دریانوردی آماده کنید!

دیدنی‌های اطراف تنگ دار

بعد از استراحت در طبیعت تنگ دار، نوبت به گشت و گذار در جاهای دیدنی اطراف آن می‌رسد. بعضی از جاذبه‌های نزدیک به این طبیعت بکر به شرح زیر هستند:

جنگل خانیکان نوشهر

جنگل خانیکان نوشهر در حقیقت همان فضای سبز اطراف تنگ دار است که به دلیل طبیعت بکر و منحصر به فردش محلی ایده‌ال برای پیک نیک، استراحت و یک جنگل‌نوردی متفاوت شناخته می‌شود. درختان انبوه این جنگل در فصل بهار و پاییز با شکوفه‌های رنگارنگ و برگ‌های سبز و زرد و نارنجی به چشم می‌آیند و طبیعتی منحصر به فرد را پیش چشم مسافران و گردشگران قرار می‌دهند. برای دسترسی به این جنگل می‌توانید از شهرستان نوشهر، مسیری پنج کیلومتری را طی کنید و بعد از وارد شدن به جاده نیرنگ و سپری کردن حدود پانزده کیلومتر، وارد این فضای سبز بی‌نظیر شوید.

روستای کوشکسرا

روستای کوشکسرا از شمال به کمربندی نوشهر و چالوس، از جنوب به جنگلهای سرسبز، از شرق به روستاهای نیرنگ و تازآباد و از غرب به شهرستان چالوس منتهی می‌شود. روستایی دیدنی و جذاب که آن را یکی از بزرگترین روستاهای مازندران می‌دانند و قدمتشان را به بیش از پانصد سال پیش نسبت می‌دهند. روستای کوشکسرا بیشتر از هر چیز با زمین‌های جنگلی و تپه‌های سرسبزش به چشم می‌آید و هنوز بکر و ناشناخته بودنش را حفظ کرده است.

در این روستا دو امامزاده قدیمی با نام های «امامزاده حمزه رضا» و «امامزاده خاتون رضا» وجود دارد که به گفته اهالی آن، تاریخی هزار ساله دارند. موزه مردم شناسی روستا هم با داشتن مجموعه بی‌نظیری از آثار و اشیا قدیمی استان مازندران و دیگر اقوام ایران، از دیگر جاهای دیدنی کوشکسرا است که بازدید از آن را به هر گردشگری توصیه می‌کنیم.

بخوانید از: جاهای دیدنی شمال

دریاچه ممرز (دریاچه ارواح)

اگر دوست دارید کمی چاشنی هیجان به سفرتان اضافه کنید و علاوه بر تنگ دار، سری به مناطق اسرار آمیز مازندران بزنید، ما به شما دریاچه ارواح را پیشنهاد می‌کنیم. دریاچه‌ای که در ۴۷ کیلومتری نوشهر و نزدیکی روستای «صلاح الدین کلا» قرار دارد و در گویش افراد محلی با نام دریاچه “ممرز” شناخته می‌شود. دریاچه ارواح نوشهر از جمله جاهای دیدنی مازندران است که در میان جنگل‌های بکر قرار گرفته است. در اطراف این دریاچه و جنگل‌های نزدیک به آن هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد. به همین دلیل اگر قصد اقامت در این منطقه را دارید، باید وسایل و مواد غذایی لازم را همراه خود داشته باشید.

ترکیب فضای مه‌آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنه‌های شکسته‌شان از آب بیرون زده است، صحنه‌ وهم‌‌آلودی را خلق کرده است که بسیاری با دیدنش به یاد بخش‌هایی از فیلم‌های ترسناک می‌افتند. شاید به همین دلیل است که نام این طبیعت دیدنی را دریاچه ارواح گذاشته‌اند. این دریاچه در ۵۲ کیلومتری تنگه دار واقع شده و بازدید از آن فرصتی استثنایی برای عاشقان طبیعت است. شما می‌توانید در کنار این دریاچه با سکوت هیجان‌انگیزش چای بنوشید و از تماشای سرسبزی درختان کیف کنید!

پارک جنگلی سی‌سنگان

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های بدون جایگزین در سفر به مازندران و تنگ دار، سر زدن به جنگل‌های سبز و پر درخت این استان است. به ویژه گشت و گذار در پارک جنگلی سی سنگان که به دلیل پوشش گیاهی فوق‌العاده و امکانات رفاهی و تفریحی متنوع، در میان گردشگران محبوبیت فراوانی دارد.

جالب است که بدانید طراحی و ساخت این پارک به سال ۱۳۴۴ بر می‌گردد؛ یعنی زمانی که مهندسان و علاقه‌مندان به محیط زیست، برای حفاظت از گونه‌های خاص گیاهان و جانوران رو به انقراض، به فکر محفاظت از این محدوده افتادند. در سال‌های بعد به دلیل استقبال گردشگران و مسافران از این پارک جنگلی، امکانات تفریحی و رفاهی بیشتری به این مجموعه اضافه شد.

پارک جنگلی سیسنگان در ۲۷ کیلومتری جاده نوشهر به نور قرار دارد و فاصله آن از تهران و مسیر جاده هراز حدود ۲۶۰ کیلومتر است.

برای مشاهده و رزور ویلا نوشهر کلیک کنید

مرداب هسل

در نزدیکی روستای سینوا، در فاصله ۱۰ کیلومتری شهرستان چالوس و در مجاورت مرزن آباد، مرداب سحرانگیزی وجود دارد که آن را با نام مرداب هسل معرفی می‌کنند. در گویش مازنی هسل به معنی مرداب و آبگیر است و به آبی که ساکن و راکد باشد گفته می‌شود. این مرداب همچنین با نام‌های محلی دیگری مانند “مهازچال”، “کنیچال” و “مشل” معرفی می‌گردد.

سطح آب مرداب با جلبک‌ها و گیاهان متنوع پوشیده شده است که در فصل‌های مختلف سال، به رنگ‌های سبز، صورتی و قرمز دیده می‌شود. با این حال در فصل پاییز آب تالاب به حداکثر خود می‌رسد و به رنگ‌های نارنجی و قرمز در می‌آید. مرداب هسل همچنین یکی از زیستگاه‌های مهم جانورانی مانند لاک‌پشت‌ها، وزغ‌ها و پرندگانی از جمله توکا به شمار می‌رود.

بهترین زمان سفر به تنگ دار

بهترین زمان سفر به تنگه دار، اواخر بهار و به‌ویژه تابستان است. در ابتدای فصل بهار به‌دلیل بارندگی زیاد، سطح آب دره بالا و تنگ‌نوردی با خطر همراه است. در پاییز و زمستان نیز به‌دلیل سرما و بارش برف و باران رفتن به این منطقه توصیه نمی‌شود؛ اما تابستان مناسب‌ترین فصل برای آب‌تنی در تنگ‌ دار است.

راه های رفتن به تنگ دار

اگر از جاده چالوس به‌ سمت تنگ دار سفر می‌کنید، در دوراهی چالوس و نوشهر به‌سمت نوشهر بروید و وارد جاده کشکسرا شوید. این جاده باریک هشت کیلومتر قبل از نوشهر قرار دارد. بعد از کوشکسرا وارد یک جاده خاکی شوید و در دوراهی به‌سمت راست حرکت ‌کنید تا به پل رودخانه کرکو برسید. اینجا باید خودروی خود را پارک کنید و بقیه مسیر را پیاده بروید.

اگر هم از سمت آمل و جاده هراز به تنگ دار می‌روید باید بعد از رسیدن به نوشهر وارد جاده ساحلی ۲۲ سیاهکلرود شوید و در ادامه همین مسیر بالا را طی کنید.

برای رسیدن به تنگ دار باید در قلب جنگل‌های خانیکان نوشهر و رودخانه کرکرود جنگل‌پیمایی کنید. علاوه بر آن عبور از آب و رودخانه نیز پیش روی شما است. مسیر رودخانه نوردی در این دره، حدود یک و نیم کیلومتر است، بنابراین با مسیر رفت و برگشت سه تا چهار کیلومتر پیاده‌روی در آب خواهید داشت و می‌توانید در یکی بهترین مسیرهای طبیعت گردی ایران، لحظاتی فراموش‌نشدنی را تجربه کنید.

آدرس: هشت کیلومتری جنوب شهر نوشهر، در نزدیکی روستای کشکسرا

 بخوانید از: جاهای دیدنی مازندران

نکات لازم و لوازم مورد نیاز برای سفر به تنگ دار

همان‌طور که گفتیم سفر به تنگ دار نوشهر یک ماجراجویی هیجان‌انگیز و لذت‌بخش است که می‌توانید در طبیعت شمال کشور تجربه کنید؛ اما باید به لوازم و تجهیزات مورد نیاز هم توجه داشته باشید تا از سفرتان لذت ببرید.

  • توصیه می‌کنیم به‌ همراه راهنمایان حرفه‌ای و مجرب به تنگ دار سفر کنید.
  • سفر به تنگه دار ممکن است برای کودکان، افراد مسن یا فاقد آمادگی جسمی بالا مشکل باشد؛ چرا که عبور از تنگ نیازمند شنا کردن و صخره‌نوردی است.
  • سفر به تنگ دار و عبور از این دره نیازمند داشتن مهارت در شنا و صخره‌نوردی است. در برخی قسمت‌ها عمق حوضچه‌های آب بیش از دو متر است.
  • وسایل و تجهیزات ضروری برای تنگ‌گردی مانند طناب و جلیقه نجات به‌همراه داشته باشید و از بردن وسایل غیرضروری خودداری کنید.
  • به ‌جز کوله‌ای یک‌روزه، وسیله دیگری با خود به داخل تنگه نبرید.
  • عمق آب در بعضی از قسمت‌ها به بیش از ۳ متر می‌رسد و راهی جز سراپا خیس شدن وجود ندارد، پس یک دست لباس خشک و حوله در ماشین داشته باشید.
  • قبل از وارد آب شدن برای جلوگیری از گرفتگی ماهیچه‌هایتان، به بدنتان روغن‌زیتون بمالید و ضد آفتابِ ضد آب را هم فراموش نکنید.
  • کفش مچ دار و محکم یا صندل و دمپایی‌های مخصوص به پیمایش در آب و رودخانه نوردی نیز از لوازم موردنیاز و ضروری هستند.
  • به‌هیچ‌عنوان به‌تنهایی از تنگه عبور نکنید. یک‌لحظه غفلت و برداشتن قدم اشتباه می‌تواند باعث آسیب شود، آسیبی که حتی اگر جدی هم نباشد، با تنها بودن در دره، سرد بودن آب و سخت بودن مسیر، خطرناک است
  • در طول مسیر، حوضچه و استخرهای طبیعی کوچکی دیده می‌شود که می‌توانید در آن‌ها آب‌بازی کنید، اما به هیچ عنوان شیرجه زدن را بدون رعایت اصول ایمنی امتحان نکنید. راهنماهای محلی و لیدرهای گروه‌های طبیعت‌گردی معمولاً مناطق امن برای پرش را می‌شناسند
  • از شوخی‌های نا به‌جا در داخل آب جدا خودداری کنید، خستگی و ناهموار بودن مسیر می‌تواند آسیبی جبران‌ناپذیر به همراهان شما و یا خودتان وارد کند.
  • تنگ دار نسبت به تنگه واشی فیروزکوه و یا تنگه هلت لرستان کمی بیشتر آدرنالین شما را افزایش می‌دهد و به همان نسبت هم اگر احتیاط را رعایت نکنید، خطرناک است.
  • در بعضی از قسمت‌های تنگه و به‌طور میانگین برای ۳ بار، هنگام عبور از میان رودخانه و سنگ‌هایش باید شنا کرد؛ بنابراین اگر شنا بلد نیستید، از همسفران خود و با کمک از طناب و زنجیرهایی که وجود دارد با خیال راحت و با پوشیدن جلیقه نجات از قسمت‌های عمیق عبور کنید.

جهت مشاهده و اجاره کلبه کلیک کنید

برای سفر به تنگ دار نوشهر به تجهیزات دیگری هم نیاز دارید. مثلاً اگر قصد خوابیدن در جنگل را دارید، باید چادر، کیسه‌خواب، پتو، بالش، چراغ‌قوه، فندک، و غذای خشک همراه خود داشته باشید. همچنین بسته کمک‌های اولیه را هم فراموش نکنید تا در صورت بروز هرگونه مصدومیت یا حادثه، بتوانید به خود یا هم‌سفران خود کمک کنید. عینک‌آفتابی، کلاه، کرم ضدآفتاب، و حشره‌کش هم می‌توانند در حفظ سلامت شما مؤثر باشد.

بعد از تنگه دار کجا بریم؟

بعد از طبیعت گردی در اطراف تنگه دار، سر زدن به جاذبه‌های حوالی آن هم می‌تواند خاطرات جالب و فراموش نشدنی را برایتان رقم بزند. ما به شما سر زدن به این مکان‌ها را پیشنهاد می‌کنیم:

دریاچه آویدر

کمی قبل‌تر با شما درباره جنگل سی‌سنگان صحبت کردیم! محدوده‌ای سرسبز و پر درخت که در حوالی نوشهر قرار گرفته و یکی از قطب‌های گردشگری استان مازندران شناخته می‌شود. در نزدیکی این جنگل اما دریاچه‌ای پر آب دیده می‌شود که دورتادورش با کوه‌ها و درختان انبوه محصور شده است. دریاچه‌ای که در قلب کوهستان‌های خوش آب و هوای مازندران واقع شده و فاصله‌اش با نوشهر حدودا ۳۰ کیلومتر است. شما می‌توانید بعد از سر زدن به تنگ دار از این دریاچه هم دیدن کنید و حتی در حوالی آن به ماهیگیری مشغول شوید.

روستای چلک

چلک از جمله مناطق ویلایی و توریستی مازندران است که در ۱۳ کیلومتری شرق شهرستان نوشهر به سمت رویان قرار دارد. روستایی سرسبز و ییلاقی که مانند دیگر شهرهای این خطه از طرف شمال به دریا و از سمت جنوب به جنگل و رشته کوه‌های البرز محدود می‌شود. این روستا همچنین با جاده چالوس ۲۰ کیلومتر و با جاده هراز ۷۰ کیلومتر فاصله دارد و به دلیل همین دسترسی نسبتا ساده، به عنوان یکی از مناطق محبوب در میان گردشگران شناخته می‌شود.

کوهستان‌های مه گرفته، طبیعت بکر، جاذبه‌های تاریخی و آب و هوای پاک و معتدل این منطقه باعث شده است تا این منطقه در سالهای اخیر به یکی از دیدنی‌ترین و توریستی‌ترین مناطق شمالی تبدیل گردد.

آبشار زانوس

دوست دارید با یکی از مرموزترین و هیجان انگیزترین آبشارهای مازندران آشنا شوید؟ پیشنهاد ما به شما آبشار زانوس است! این آبشار بیش از ۴۰ متر ارتفاع دارد و بدون شک یکی از دیدنی‌ترین آبشارهای مازندران شناخته می‌شود. بد نیست که بدانید این جاذبه طبیعی پیشینه تاریخی هم داشته و در گذشته محلی برای اطراق و استراحت ناصرالدین شاه به حساب می‌آمده است. زیبایی آبشار زانوس به حدی بود که به دستور این پادشاه قاجار، کمال‌الملک نقاشی از آن را ترسیم و به وی هدیه کرد. البته که این نقاشی در حال حاضر در کاخ موزه گلستان نگهداری می‌شود.

باغ گیاه شناسی نوشهر

مجموعه باغ‌های گیاه‌شناسی مختلفی در سراسر ایران وجود دارند که یکی از زیباترین و بزرگ‌ترین آن‌ها، باغ گیاهشناسی نوشهر است. این باغ گیاه شناسی شامل انواع گونه‌های بومی و غیر بومی می‌شود که با اقلیم معتدل و مرطوب شمال سازگار هستند. معروف‌ترین این گونه‌ها شامل نارنج، مرکبات، سرو، کاج و … می‌شوند.

جهت مشاهده و اجاره ویلا جنگلی کلیک کنید.

کلام آخر، تنگ دار سفر به اعماق طبیعت نوشهر

تنگه دار نوشهر در ۸ کیلومتری جنوب شهرستان نوشهر جا خوش کرده است. این فاصله نه‌چندان زیاد باعث شده است که تنگ دار نوشهر به یک مکان ایده‌آل برای تفریح اهالی پایتخت تبدیل شود. توصیه می‌کنیم در فصل تابستان که فرصت برای یک خوش‌گذرانی به‌یادماندنی فراهم است، زمان را از دست ندهید و سری به این جاذبه طبیعی و کم رقیب در نوشهر بزنید. برای اجاره اقامتگاه و بوم گردی هم می‎توانید با اجاره ویلا و سوئیت از وبسایت “شب” ، خیالتان را قبل از سفر بابت اقامتگاه راحت کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب