جاذبه های گردشگری اردستان

0

چقدر درباره جاذبه های گردشگری اردستان می‌دونی؟ همین که این سؤال رو ازم کرد، لحظه‌ای فکر کردم، چون خیلی وقت بود به اردستان نرفته بودم، اصلاً جاهای دیدنی شهر دیگر در خاطرم نبود، فقط تصاویری پراکنده در ذهن داشتم. احساس کردم به دنبال راهنمای سفر می گرده یا اصلاً دنبال یه همسفر! خَب، من مورد مناسبی براش نبودم. ولی بعد از اینکه از کنارم رفت، به این فکر کردم که چرا نباید باهاش هم‌سفر بشم، خیلی وقت بود دلم هوای سفر به یه جای دیدنی و منحصر به فرد رو کرده بود. به نظرم اردستان فوق العاده متفاوت میاد، با اینکه چیزی ازش یادم نماید، ولی احساسی بهم میگه باید برم. بنابراین، گوشی رو برداشتم و سریع به دوستم زنگ زدم: «کیوان، باهات میام»؛ به اردستان خوش آمدید.

جاذبه های گردشگری اردستان

اردستان در محدوده استان اصفهان از شمال با سمنان و از جنوب با شهر اصفهان (اصفهان) هم مرز است، در حالی که در شرق و غرب با نائین، نطنز و کاشان همسایه است. بر طبق افسانه‌ها شهر اردستان توسط «سام» پدر قهرمان شاهنامه یعنی رستم بنا گشته است. کلمه اردستان نسخه تغییر یافته کلمه «ارگدستان» است. می‌توان گفت که ساختار بومی شهر و مسجد معروف و تاریخی‌اش، یکی از بقایای دوره سلجوقی است. با این حال بیایید نگاهی به جاذبه های گردشگری اردستان بیاندازیم:

مسجد جامع اردستان

مسجد جامع اردستان

مسجد جامع اردستان دارای 4 حیاط، گنبد و نقاشی‌های بسیار زیبایی از گچ است. مسجد جامع به طرح چهار ایوان کلاسیک بنا گشته است. بر روی ایوان جنوبی مسجد تاریخ 553 و 555 حک شده است که نشان از تاریخ ساخت آن دارد. همچنین گفته شده، بنیان‌گذار مسجد فردی به نام «ابو طاهر حسین» است.

این مسجد که در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد، قدیمی‌ترین ساختمان پیش از دوران سلجوقی را نشان می‌دهد. این امکان وجود دارد مسجد در محل چهارطاق و در زمین یک کلیسا سلجوقی در قرن 12 ساخته شده باشد. همچنین تزئینات گچی محراب مسجد نیز در طول دوره ایلخانیان تغییر یافته است.

مناره مسجد پامنار

مناره مسجد پامنار

مسجد پامنار زواره یکی دیگر از بناهای ارزشمند زمان سلجوقیان است که ساخت آن به اواخر قرن 11 میلادی بر می‌گردد. در طول فرآیند نوسازی در سال 1358، مسجد تا حدی تخریب شده بود، ولی تعدادی بالکن، یک فضای دعای شبانه و یک مناره تنها بقایای مسجد هستند.

مناره مسجد استوانه‌ای است و بیش از 20 متر ارتفاع دارد. این منار از آجر، خاک و گچ ساخته شده و در یک فضای هشت ضلعی قرار دارد که دارای یک درب کوچک برای داخل رفتن به آن است.

مناره جامع زواره

مناره جامع زواره

مسجد جامع زواره در دوران سلجوقی در سال 1135 هجری توسط «علی بن احمد رئیس زواره» ساخته شد؛ نام او در یکی از آجرهای مسجد به زبان کوفی حک شده است. محراب مسجد آن یکی از زیباترین قسمت‌های این بنا است که در سال 1156 بنا گشته است.

مسجد زواره اولین مسجدی است که اساساً با طراحی چهار ایوان ساخته شده است. استفاده از خاکستری لعاب در اتاق و تکه‌های رنگی در حیاط های چهارگانه، تزئینات بعدی این مسجد هستند. همچنین گفته می‌شود این مسجد در دوره پیش از اسلام آتشکده بوده است.

قلعه سنگ بست زواره

قلعه سنگ بست زواره

قلعه تاریخی سنگ بست، بزرگترین قلعه‌ کشور پس از قلعه الموت در قزوین است که در دوران سلجوقیان در قرن پنجم هجری قمری به دست «ابوعلی دهدار زواره‌ای» در زمینی به مساحت 1500 مترمربع در دو طبقه بنا شد.

ارتفاع این قلعه نظامی در حدود 12 متر بوده و کل بنا از خشت خام و زیر زمین آن از سنگ ساخته شده است. قلعه سنگ بست دارای اسطبل، انبار، مکان‌های مسکونی، قراول خانه و برج‌های دیدبانی است.

کاخ سرخان آباد

کاخ سرخان آباد

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری اردستان کاخ سرخان آباد است که در 33 کیلومتری زواره قرار دارد که در زمان حکومت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده است. این کاخ با بیست ستون سنگی شبیه چهل ستون در اصفهان است و با گچ کاری‌های تزئینی گوناگون، آجری، چوب، حکاکی و گلدوزی نمایی بسیار زیبا دارد. این کاخ ترکیبی از معماری صفویه و قاجار است که از گل، آجر و چوب ساخته شده است.

زمین کاخ مکانی برای شکار و پیاده روی تابستان برای شاهزادگان قاجاری بود و دارای منظره‌ای چشم نواز از کوه‌ها و رودخانه‌ها است. کاخ سرخان آباد یک برج بادی دو طبقه، یک حمام و یک آسیاب در اطراف خود دارد.

بازار آجری زواره

بازار آجری زواره

ساخت بازار آجری زواره با طول 200 متر و عرضی بالغ بر 3.5 متر با سقف مخروطی شکلش به دوران سلجوقیان بر می‌گردد. این بازار در دو طرف خود دارای کاروانسرا است که یکی از آن‌ها تخریب شده و دیگری جای خود را به خیابان جدیدی داده است.

امروزه این بازار راکد است و به ماند گذشته دیگر مکانی برای داد و ستد نیست. با این حال، در طول همه این سال‌ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است تا دوباره به مکانی برای ارائه صنایع دستی و توسعه هویت شهر اردستان شود.

قنات مون

قنات مون

قنات دو طبقه مون که هر طبقه آن جریان آب مستقلی دارد، در حدود 800 سال پیش در محله مون اردستان ساخته شد. این قنات تنها قنات دو طبقه کشور است که در هر طبقه آن آب بدون آنکه به طبقه دیگر نفوذ کند به طور مستقل جریان دارد.

این ویژگی به دانش مهندسی پیشرفته‌ای نیاز دارد که به معنای واقعی کلمه بسیار حیرت آور است. به گفته پژوهشگران، ساخت این قنات مربوط به دوران پیش از اسلام است. همچنین قنات مون تا حدود ۴ کیلومتر طول و عمقی در حدود 31 متر دارد.

آستان مبارکه زینبیه

آستان مبارکه زینبیه

این بنا در کنار مسیر غرب اردستان واقع در روستای ارزنان واقع شده است که محل سکونت یکی از دختران امام هفتم است. این بنای زیبا در یک منطقه وسیع واقع شده است که در آن یک استخر نسبتاً بزرگ قرار دارد. گنبد کاشی و مناره‌های با شکوه و بلند این محل زیارتی، نگاه گردشگران را به خود جلب می‌کند.

درباره اردستان

درباره اردستان

شهر اردستان در استان اصفهان و در فاصله 110 کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده است. اعتقاد بر این است که شهر در عصر ساسانیان تأسیس شده و در قرن دهم به اوج دوران خود رسیده است.

در طول قرون وسطی، اردستان از پرطرفدارترین شهرهای منطقه بود و مسجد جامع قلب تپنده شهر بود. سلجوقیان پیرو اسلام سنی بودند و ساخت بسیاری از مساجد بزرگ و مکان های دیگر شهر را ترویج دادند. گفته می‌شود که پادشاه ساسانی خسرو اول در این شهر متولد شده است.

به طور کلی، در فاصله دور یا نزدیک می‌توان برخی از قدیمی ترین مساجد کشور را در اردستان مشاهده کرد که هر کدام از آن‌ها در نواحی یا تخریب شده‌اند و یا در حال بازسازی هستند.

مساجد زمان سلجوقیان، بازار و چندین خانه و محل قدیمی شهر، از جاذبه های گردشگری اردستان است. همچنین، توت فرنگی، انار و نوع خاصی از انجیر محصولات مهم باغی شهر هستند.

چرا باید به اردستان سفر کرد؟

اردستان شهری تاریخی با قدمت طولانی در هزاره‌های باستان است. هنوز هم در شهر می‌توان ردپای دین زرتشتی و آتشکده‌ها را دید و به این فکر کرد که این شهر تا چه اندازه ریشه در تاریخ دارد. همان‌طور که ایران چهار راه تاریخ است، اردستان به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، نقطه کانونی گذر از شمال به جنوب و یا غرب به شرق است.

آب و هوای گرم شهر اردستان تأثیری در کاهش گردشگر داخلی و خارجی نداشته است، زیرا تاریخ باستانی شهر و وجود بناها و جاهای دیدنی مختلف، خود به تنهایی مهم‌ترین دلیل برای سفر به این منطقه زیبا از استان اصفهان است.اگر به اردستان این شهر زیبا و پر از جاذبه سفر کردید اصلا برای اقامت خود نگران نباشید. اقامتگاه بومگردی اردستان بهترین گزینه برای اقامت مسافران در این شهر تاریخی است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب