جایی بریم که خیلیا نرفتن، معادن نمکی گرمسار

0

حتما برای شما هم پیش آمده که هرسال تصمیم بگیرید یک جای جدید و بکر را برای مسافرت کشف کنید و بخواهید تا چند روز  درگیر تجربه ای متفاوت باشید،

اما خیلی وقت ها در نهایت مسیرتان یا به شمال و ترافیک های چند ساعته  اش ختم شده و یا به شهرهایی رفتید و جاهایی را دیده اید که همیشه خدا شلوغ و پر ازمسافر بوده اند و به همین دلیل احتملا تصمیم گرفتید که کلا قید سفر در روزهای تعطیل را بزنید و ترجیح دهید در خانه گردشگری کنید!

واقعیت این است که هر شهری چند جاذبه  بکر و مخصوص به خود را دارد که به جز محلی ها و آدم های خیلی کنجکاو، معمولا کسی آن ها را نمی شناسد و هم در روزهای تعطیل و هم روزهای عادی، مکان های خلوت و مناسبی برای دیدن هستند.

یکی ازاین جاذبه  های هیجان  انگیز، معادن نمکی گرمسار هستند که اگر عاشق طبیعت گردی و مناظر بکر باشید قطعا سفر به این منقطه و دیدن غارها و تونل های بزرگی که در دل کوه به طرز شگفت انگیزی وجود دارند، حسابی سرحالتان می کند.

پیشنهاد نویسنده: سد نمرود بهشت دست نیافتی درنزدیکی تهران و فیروزکوه

معدن گردی در گرمسار

گرمسار غربی ترین شهرستان استان سمنان است و با توجه به قدمت تاریخی وطبیعت منحصر به فردش، یک گزینه عالی برای مسافرت به حساب می آید. جدا از جاذبه های تاریخی گرمسار، اگر بخواهیم به مسافری که قصد سفر به این شهر را دارد یک پیشنهاد هیجان انگیز بدهیم،” معادن نمکی ” قطعا اولین گزینه هستند!

نمیدانم خبر دارید یا نه اما یکی از شهرهایی که بزرگ ‌ترين معادن و تونل‌ های نمک را در اختیار دارد، گرمسار است و سهم زیادی ازاستخراج نمک کشور، از دل این شهر می آید.طبق آمارها در این منطقه حدود 27 معدن نمک وجود دارد که درجه خالص بودن نمک این معدن ها به بالای 98 درصد می رسد.

اما اصلی ترین معادن این شهر برای دیدن، معدن نمک کوهدشت و معدن نمک سالار هستند. این معدن ها به خاطر داشتن بافت سنگی متفاوت و قندیل های نمکی در بین معادن دیگر شهرت خاصی دارند.

جالب است بدانید بعضی از سرمایه گذاران بخش خصوصی هم حسابی در تلاشند تا از بعد درمانی این مکان (نمک درمانی) برای بالاتر بردن ظرفیت گردشگری این منطقه استفاده کنند. معدن گردی در گرمسار از هیجان انگیز ترین تفریحات این شهر است.

ویژگی های زمین شناسی معدن نمک

معدن نمک گرمسار

هر معدنی شکل منحصر به فرد خودش را دارد و شیوه  های استخراج معادن هم معمولا متفاوت است. معادن نمکی گرمسار هم دراصل در دل کوه پدید آمده  اند و به دلیل استخراج نمک، شکل غاری دستکن شده درسطح و داخل زمین رو به خود گرفته اند.

این معدن ها به صورت تونل پیچ در پیچ 1.5 کیلومتری در دل زمین امتداد دارند. داخل تونل ها چندین ستون بزرگ نمک به ارتفاع 12 متر و به شعاع تقریبی 10 در 20 متر برای جلوگیری از ریزش تونل قرار گرفته که خود این ستون ها به نوعی به یه جاذبه بصری تبدیل شده اند.

دیواره  های ورودی تونل  های نمکی، تیره و طوسی رنگ هستند و هرچقدر به عمق تونل ها نزدیک تربشوید، داخل غار روشن تر و براق  تر دیده می شود. وقتی که در مسیر این تونل ها پیاده روی می کنید دیواره  هایی از جنس نمک را خواهید دید که در سرتاسر سطحش قندیل هایی ازجنس نمک قرار گرفته و همین موضوع باعث شده است که یک بافت دیواره ای خاص در این غار وجود داشته باشد.

یکی از زیباترین ویژگی های این معدن تنوع رنگی دیواره  ها و سطوح است که دلیلش هم وجود عناصر و ناخالصی هایی است که در ترکیب نمک وجود دارد. وجود شیارهایی که توسط باران شکل گرفته  اند، کریستال های نمکی و دیواره های لایه  ای از جمله ویژگی  های غارهای نمکی این محدوده هستند.

اجاره آنلاین ویلا، سوئیت و افامتگاه

راه‌ های دسترسی به معادن گرمسار

قبل از هرچیزی یادتان باشد که برای بازدید از تونل‌ های نمکی نیاز به دریافت مجوز از پلیس راهنمایی و رانندگی برای ورود به جاده‌ های معدن نمک گرمسار با اتوبوس را دارید. همین طور باید هماهنگی کوچیکی با مسئولان معدن هم داشته باشید تا نسبت به وضعیت معادن آگاه بشوید و احتمال هر خطری پایین بیاید.

به خاطر تاریک بودن بخش های داخلی غار، حتما باید چراغ قوه مناسبی همراه داشته باشید و کفش مناسب کوهنوردی هم بپوشید. فراموش نکنید که قسمت وسط‌ راهی که به انتهای غار میرسد، لغزنده است و عبور از کناره‌ ها امن‌ تر است.

در معادن نمک همیشه احتمال ریزش وجود دارد پس سعی کنید به چیزی دست نزنید. هوای داخل معدن هم که خنک ومطبوع است و به جز لوله های تهویه هوا، هواکش از طریق یک پمپ، هوای تازه را وارد معدن می کند.

در قدیم، ورود به معادن نمک از بالای خود کوه انجام می شد اما در حال حاضر شما می توانید از طریق ورودی معدن در سطح زمین و با استفاده از یک مسیر خودروبر داخل معادن شوید.

این معادن در فاصله ۱۵ کیلومتری غرب گرمسار و ۹۰ کیلومتری تهران در جاده  های ایوانکی قرار گرفته اند. زمانی که از جاده ایوانکی عبور کنید می توانید تعدادی از تپه ها و مناظر این معادن بکر را ببینید. ۵۰۰ متر قبل از خروجی آزاد راه قم و گرمسار یک خروجی در سمت راست قرار دارد که برای رفتن به معدن بی ‌نظیر کوهدشت کهن باید از این مسیر استفاده کرد.

منطقه تونل نمکی گرمسار در حوالی یک بیابان قرار دارد و شرایط آب و هوایی نسبتا گرمی در این منطقه حاکم است. برای همین اگر خیلی با گرما اذیت می شوید بهترین زمان برای بازدید از آن می تواند فصل پاییز و زمستان باشد .

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب