راهنمای سفر به قزوین، پایتخت فراموش شده

0

همه ما برای دور شدن از روزمرگی هر از گاهی کوله و چمدان را می‌بندیم و راهی شهر و دیاری دیگر می‌شویم. بیش‌تر اوقات وقتی به مقصد سفر فکر می‌کنیم چند شهر محدود به ذهنمان خطور می‌کند و سراغ همان‌ها می‌رویم و خود را از کشف و ماجراجویی در شهرهای جدید محروم می‌کنیم. یکی از این شهرهایی که خیلی از ما از آن غافل مانده‌ایم قزوین، پایتخت فراموش شده است. سفر به قزوین اولویت خیلی از ما نیست با وجود این که جاذبه‌های گردشگری بسیار ارزشمندی را در خود جای داده و با شهرهایی مانند تهران، کاشان و اصفهان هم فاصله چندانی ندارد. یکی از دلایل این غفلت این است که شناخت کافی از این شهر نداریم. با خواندن این مطلب بیش‌تر با این شهر آشنا می‌شوید و می‌توانید برای سفر به قزوین، شهر تاریخ و هنر و فرهنگ برنامه‌ریزی کنید.

سفر به قزوین پایتخت فراموش شده
قزوین، پایتخت ایران در زمان صفوی

قزوینی که طی این سال‌ها با وجود پتانسیل‌های گردشگری، آن چنان که باید و شاید مورد توجه مسافران قرار نگرفته، زمانی پایتخت ایران بوده است. قزوین در زمان حکومت صفوی به مدت ۵۷ سال پایتخت ایران بوده و به همین دلیل جاذبه‌های تاریخی بسیاری را در دل خود دارد. می‌توان گفت رونق و رشد چشم‌گیر این شهر نیز مربوط به دوران صفویه بوده است. برای مثال خیابان سپه قزوین به عنوان اولین خیابان طراحی شده ایران شناخته می‌شود، که با وسعتی بیش‌تر از آن‌چه که امروزه دارد در زمان صفوی احداث شده است. در سفر به قزوین قدم زدن در این خیابان لحظاتی خوش و لذت‌بخش را برایتان رقم می‌زند.

خیابان سپه، اولین خیابان مدرن ایران

خیابان سپه یکی از مهم‌ترین آثار دوره صفوی و نخستین خیابان طراحی شده ایران است، که ساختار و ماهیتی متفاوت از میدان‌ها و گذرهای فاقد طراحی آن زمان داشته است. در سفر به قزوین در محدوده این خیابان که امروزه با نام خیابان شهدا شناخته می‌شود، بسیاری از جاذبه‌های این شهر مانند سردر عالی قاپو، مجموعه باغ صفویه و مسجد جامع را می‌توانید ببینید.

مجموعه باغ صفویه

مجموعه باغ صفویه جاذبه گردشگری قزوین
در سفر به قزوین جاذبه‌های گردشگری آن‌قدر به هم نزدیک هستند که طی یک روز می‌توانید از بیش‌تر آن‌ها دیدن کنید. بهترین حالت این است که قزوین را پیاده بگردید و برای کشف شهر دل به خیابان‌های آن بسپارید. یکی از جاهایی که در سفر به قزوین باید به سراغش بروید و اتفاقا چندین جاذبه را در خود جای داده، مجموعه باغ صفویه است که آن را با نام دولتخانه صفوی نیز می‌شناسند. در این مجموعه که یادگاری از دوران صفویه است بناهای باارزشی وجود دارد. مجموعه باغ صفویه از سردر باشکوه عالی قاپو شروع می‌شود و به کاخ چهلستون می‌رسد و در طول این مسیر عمارت قاجاری، عمارت پهلوی، عمارت نادری و بقعه پیغمبریه نیز قرار دارد. با بازدید از هر کدام از این جاذبه‌ها در سفر به قزوین می‌توانید تاریخ و فرهنگ غنی سرزمین‌مان را مرور کنید.

بازار قزوین، شاهکار معماری

گشت و گذار در بازار قزوین را در سفر به قزوین نباید از دست بدهید. این بازار که در خیابان امام خمینی قرار دارد یکی از مهم‌ترین بازارهای ایران است و قدمت آن به هزار سال پیش برمی‌گردد. معماری بازار قزوین به قدری چشم‌نواز و باشکوه است که می‌توانید ساعت‌ها به سقف‌ها، دیوارها، تیمچه‌ها و سراها چشم بدوزید و ز غوغای جهان فارغ شوید. از آن‌جا وارد کاروانسرای سعد السلطنه شوید و از بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده ایران نیز دیدن کنید. همچنین زیباترین عکس‌های خود از سفر به قزوین را در این بازار زیبا و تماشایی می‌توانید بگیرید. اگر قصد خرید سوغات و صنایع دستی قزوین را هم داشته باشید این بازار جای خوبی برای خرید است.

بازار قزوین با شاهکار معماری و قدمت هزار سال
بازار تاریخی قزوین

در سراهای بازار کافه‌هایی دوست داشتنی هم هست که بعد از چند ساعت گشت و گذار در بازار، فرصتی برای استراحت و نوش جان کردن نوشیدنی و غذایی لذیذ را به شما می‎‌دهند. کافه نگار السلطنه در کاروانسرای سعدالسلطنه یکی از دنج‌ترین و زیباترین کافه‌های شهر است که پیشنهاد می‌کنیم در سفر به قزوین حتما زمانی را به آن اختصاص دهید.

سایر جاذبه‌های گردشگری قزوین، داخل شهر

اگر از موزه گردی لذت می‌برید در سفر به قزوین حتما به حمام قجر که امروزه به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده و موزه شهر قزوین که آثار ارزشمندی را از دوره‌های مختلف تاریخی در خود جای داده، موزه سنگ و سفال و موزه دکتر صالحی، سر بزنید.
از دیگر جاذبه‌های مذهبی و تاریخی قزوین هم می‌توان به مسجد جامع قزوین که آن را قدیمی‌ترین مسجد جامع ایران می‌دانند، حسینیه امینی‌ها با گچ‌بری‌ها و آینه کاری‌های بسیار زیبا، کلیسای کانتور که نمای آجری و گنبد آبی رنگش چشم را می‌نوازد و شاهزاده حسین اشاره کرد.

کلیسای کانتور

آب انبارهای قزوین که یکی از معروف‌ترین آن‌ها آب انبار سردار بزرگ است نیز از جذاب‌ترین دیدنی‌های قزوین به حساب می‌آیند. آب انبار سردار بزرگ که بزرگ‌ترین آب انبار تک گنبدی ایران است را می‌توان در لیست زیباترین آب انبارهای ایران هم قرار داد.

جاذبه‌های گردشگری قزوین، خارج از شهر (قلعه الموت، دریاچه اوان، شهر آبگرم)

همه جاذبه‌هایی که در بالا از آن‌ها نام بردیم در داخل شهر قزوین قرار دارند و در سفر به قزوین در طی یک روز می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. اما اگر می‌توانید حتما سفر خود را طولانی‌تر کنید و برای بازدید از جاذبه‌های گردشگری که در خارج از شهر قرار دارند نیز وقت بگذارید.

دریاچه اوان

منطقه الموت قزوین یکی از زیباترین و خوش آب و هواترین مناطق کشور است که چندین قلعه تاریخی را در خود جای داده است. قلعه الموت معروف‌ترین قلعه این منطقه است و زمانی محل فرمانروایی حسن صباح نیز بوده است. همچنین دریاچه اوان در نزدیکی قلعه الموت یکی از زیباترین دریاچه‌های کشور است که به خصوص در بهار و تابستان گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. زمین‌های اطراف دریاچه برای چادر زدن مناسب است و می‌تواند تجربه جالب و خاطره‌انگیزی را از کمپینگ در طبیعت برایتان رقم بزند. اگر فرصت داشتید در سفر به قزوین سری هم به شهر آبگرم بزنید. این شهر با قزوین تقریبا ۹۵ کیلومتر فاصله دارد و آبگرم آن تمیز و تسکین بخش دردهای مفصلی، عصبی، روماتیسم و بسیاری دیگر از بیماری‌هاست.

قیمه نثار قزوین، غذایی که به خاطرش باید عزم سفر کرد

قیمه نثار قزوین غذایی است که خودش به تنهایی دلیل کافی برای سفر به قزوین است. آن‌قدر لذیذ و وسوسه کننده است که بعید نیست همین الان که این مطلب را می‌خوانید به سرتان بزند که چمدان را ببندید و برای خوردن این غذا راهی قزوین شوید. اگر فقط یک بار طعم خوش قیمه نثار قزوین را چشیده باشید و مدهوش عطر این غذا شده باشید ، این اتفاق چندان اغراق آمیز و غیر ممکن نیست. قیمه نثار در اکثر رستوران‌های قزوین پیدا می‌شود اما خوشمزه‌ترین آن را می‌توانید در رستوران نمونه یا رستوران اقبالی نوش جان کنید.


و در آخر این که برای اقامت، اجاره ویلا و آپارتمان در قزوین انتخاب خوبی است. با صرف هزینه‌ای معقول و مقرون به صرفه می‌توانید اقامتگاهی مناسب را از سایت شب انتخاب و رزرو کنید و در کمال آرامش و امنیت شب را به صبح برسانید. به غیر از اجاره ویلا، اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی قزوین نیز از دیگر گزینه‌های پیش روی شماست. در کل خیالتان راحت باشد که برای سفر به قزوین و خوش گذرانی در این شهر نیازی نیست حتما پول زیادی خرج کنید و حسابتان را خالی کنید. با بودجه‌ای منطقی به راحتی می‌توانید سفری فراموش نشدنی و به یاد ماندنی را تجربه کنید.

دانلود نقشه گردشگری قزوین از سایت ایران تراول

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب