قزوین گردی، گردش در دل شهر تاریخ و هنر و فرهنگ

0

برای خیلی از ما قزوین شهری است که برای رفتن به شهرهای شمالی یا استان آذربایجان از آن می‌گذریم. بعضی از ما با وجود این که تنها دو سه ساعت از قزوین فاصله داریم تا به حال به آن سفر نکرده‌ایم. شاید خیال می‌کنیم جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی قزوین زیاد نیست و قزوین گردی نمی‌تواند جذابیت چندانی برایمان داشته باشد. اما دقیقا برعکس این ماجراست، شهر قزوین آن‌قدر زیباست که افراد بعد از سفر به آن افسوس می‌خورند که چرا کم لطفی کردند و زودتر از این‌ها سراغش نرفتند.قزوین گردی یعنی گردش در دل شهر تاریخ و هنر و فرهنگ. قزوین یکی از پایتخت های فراموش شده ایران است. در سال‌های اخیر تورهای یک روزه قزوین گردی بین آژانس‌های مسافرتی نیز رونق زیادی داشته که می‌توانید با آن‌ها همراه شوید و سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

قزوین به مدت ۵۷ سال پایتخت صفوی‌ها بوده و رشد و رونق چشمگیر این شهر را می‌توان مربوط به آن دوران دانست. قزوین جاذبه‌های گردشگری و آثار تاریخی بسیاری دارد اما خوبی‌اش این است که فاصله این جاذبه‌ها از یکدیگر کم است. به همین خاطر اگر برای قزوین گردی در یک روز برنامه چیده باشید، به راحتی می‌توانید در همان یک روز از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری شهر دیدن کنید. پیشنهاد می‌کنیم که قزوین را پیاده بگردید و با قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های شهر از تماشای معماری باشکوه آن لذت ببرید.

قزوین
قزوین

از کجاها دیدن کنیم؟

بازار قزوین و کاروانسرای سعدالسلطنه:

رفتن به بازار قزوین در خیابان امام خمینی این شهر، یکی از بایدهای قزوین گردی است. قدم زدن در بافت قدیمی این بازار و تماشای شاهکاری بی‌نظیر از معماری ایرانی یکی از هیجان انگیزترین بخش‌های سفر به قزوین است. اگر از زمان غافل شوید به خودتان می‌آیید و متوجه می‌شوید چند ساعتی را مشغول بازدید و عکاسی از سراها و حجره‌های مختلف بوده‌اید. از همان‌جا وارد کاروانسرای سعد السلطنه شوید و از بزرگ‌ترین کاروانسرای سرپوشیده ایران که در دوره ناصرالدین شاه ساخته شده دیدن کنید.

قزوین
قزوین

مسجد جامع قزوین:

مسجد جامع قزوین که آن را کهن‌ترین مسجد جامع ایران می‌دانند، در خیابان سپه این شهر قرار دارد و یکی از مهم‌ترین و معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری قزوین است. این مسجد تاریخی و زیبا بر روی بقایای یک آتشکده از دوران ساسانیان بنا شده و می‌توان در آن مجموعه‌ای از انواع معماری‌های چشم نواز از دوره‌های مختلف تاریخ را نظاره‌گر بود. در شبستان غربی مسجد نیز موزه سنگ و سفال برپاست که اگر دوست داشته باشید می‌تواند در برنامه قزوین گردی یک روزه شما جای بگیرد.

قزوین
قزوین

حسینیه امینی‌ها:

همان‌طور که بالاتر هم اشاره کردیم خوبی قزوین گردی این است که جاذبه‌ها فاصله چندان زیادی از هم ندارند. حسینیه امینی‌ها در فاصله چند صد متری از مسجد جامع قرار دارد و زیبایی این بنا و گچ بری‌ها و آینه کاری‌های به کار رفته در آن گردشگران را مات و مبهوت خود می‌کند. این خانه تاریخی که مراسمات مذهبی شهر در آن برگزار می‌شود متعلق به یکی از بزرگ‌ترین تجار قزوین در دوره قاجار بوده و شاهکاری از بهترین معماران آن زمان است.

قزوین
قزوین

حمام قجر:

اگر قصد قزوین گردی دارید یکی از جاهایی که باید حتما در لیست بازدیدتان قرار بگیرد، حمام قجر است. حمام قجر که امروزه به عنوان موزه مردم شناسی مورد بازدید قرار می‌گیرد، یکی از بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین حمام‌های قزوین ساخته شده در دوره صفویه است. در این حمام می‌توانید بخشی از تاریخ و فرهنگ این شهر را در سه قسمت اقوام، آداب و رسوم و مشاغل تماشا کنید.

سردر عالی قاپو و مجموعه دولتخانه صفوی در خیابان سپه:

از حمام قجر تا سردر عالی قاپو حدود ۱۰ دقیقه پیاده روی خواهید داشت. این سردر تنها در باقی مانده از هفت در ورودی کاخ سلطنتی صفویان است و به مجموعه دولتخانه صفوی و باغ منحصر به فرد آن راه دارد. با تبدیل شدن این مجموعه به سایت موزه، شما می‌توانید با گذشتن از چند محوطه از آثار ارزشمند به جای مانده از دوره‌های مختلف تاریخ دیدن کنید.

همچنین این سردر در خیابان سپه قرار دارد که اولین خیابان مدرن ایران است و قدم زدن در آن لذت بخش‌ترین لحظات سفر را برایتان رقم خواهد زد.

قزوین
قزوین

موزه شهر قزوین:

یکی از مهم‌ترین جاهایی که باید در برنامه قزوین گردی یک روزه شما قرار بگیرد موزه شهر قزوین است. اگر با تورهای قزوین گردی هم همراه شوید اکثرا از این موزه بازدید می‌کنند. این موزه که در محدوده دولتخانه صفوی قرار دارد، شما را به تماشای آثار و اشیای ارزشمند تاریخی متعلق به دوره‌های مختلف دعوت می‌کند. ظروف سفالی، ظروف مفرغی، سکه‌هایی که متعلق به حکومت اشکانیان تا قاجار است، اشیای زینتی و مهرهای تاریخی از مهم‌ترین آثار این موزه محسوب می‌شوند.

کاخ چهلستون قزوین:

بعد از بازدید از موزه شهر قزوین حدود ۴ الی ۵ دقیقه که پیاده روی کنید به کاخ چهلستون می‌رسید. این کاخ که قدمت آن به دوران صفویه برمی‌گردد، در میان باغی زیبا به نام باغ سعادت قرار دارد و در قزوین گردی بسیار مورد توجه گردشگران قرار می‌گیرد. کاخ چهلستون که به آن عمارت کلاه فرهنگی هم می‌گویند، امروزه به موزه خوشنویسی تغییر کاربری داده و آثار برخی از خوشنویسان معروف را می‌توان در آن‌جا دید. جالب است بدانید این کاخ از آن چهلستون اصفهانی قدیمی‌تر است و به عنوان یکی از نمادهای شهر قزوین از آن یاد می‌شود.

قزوین
قزوین

کلیسای کانتور:

کلیسای کانتور از کاخ چهلستون حدود ۷۵۰ متر فاصله دارد، این یعنی تقریبا ۱۰ دقیقه پیاده روی. در دوره قاجار دستور ساخت این بنا را برای استفاه کارکنان روسی شاغل در پروژه راه شوسه قزوین دادند و این کلیسا معروف به برج ناقوس یادگاری از روس‌ها در قزوین است. کلیسایی زیبا با نمای آجری و گنبدی آبی رنگ که یکی از متفاوت‌ترین جاذبه‌های تاریخی قزوین بوده و بنایی محبوب نزد گردشگرانی است که قصد قزوین گردی دارند.

*اگر زمان بیشتری داشتید می‌توانید بازدید از آب انبارهای قزوین، مسجدالنبی، آرامگاه حمدالله مستوفی و شاهزاده حسین را نیز در برنامه قزوین گردی خود قرار دهید. تمام جاذبه‌هایی که تا این‌جا از آن‌ها نام برده شد داخل شهر قزوین است که در سفرهای یک روزه می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. اما اگر تمایل داشتید به خارج از شهر بروید و بیشتر از یک روز را در قزوین وقت بگذرانید، حتما از منطقه الموت و دریاچه اوان دیدن کنید.

**یک نکته جالب این است که در خیلی از جاذبه‌های گردشگری قزوین مبلغی به عنوان ورودی از گردشگران دریافت نمی‌شود و بازدید رایگان است یا مبلغ ناچیزی را برای ورودی در نظر می‌گیرند. این یعنی کم خرج و اقتصادی می‌توانید به یکی از زیباترین شهرهای کشورمان سفر کنید.

قزوین
قزوین

غذا چی بخوریم؟ کجا بخوریم؟

قیمه نثار محبوب‌ترین و معروف‌ترین غذای محلی قزوین است. اصلا قیمه نثار قزوین یکی از آن غذاهایی است که به تنهایی انگیزه سفر خیلی‌ها به این شهر است. بهترین قیمه نثار قزوین را با قیمتی کاملا منصفانه می‌توانید در رستوران نمونه نوش جان کنید و طعم خوشش را هیچ وقت از یاد نبرید. رستوران اقبالی و رستوران آرمانی نیز از دیگر رستوران‌های خوب قزوین هستند.

سوغاتی چی بخریم؟

شیرینی‌های خوشمزه قزوین مانند انواع باقلوا، نان چرخی، شیرینی بادامی، نان برنجی، نان گردویی، پادرازی، شیرینی اتابکی، نان نازک و نان چایی از معروف‌ترین سوغات این شهر هستند. این شیرینی‌های لذیذ را می‌توانید از بهترین قنادی‌های شهر برای مثال قنادی پرستو و یا قنادی حمید تهیه کنید.

همچنین برای خرید انواع صنایع دستی ارزشمند این شهر مانند منبت کاری، ملیله دوزی و قلم زنی می‌توانید به سرای سعدالسلطنه بروید.

شب را کجا بمانیم؟

اگر قزوین گردی‌تان بیشتر از یک روز طول بکشد و قصد اقامت در قزوین را داشته باشید که در این صورت با گزینه‌های مختلفی مواجه می‌شوید. می‌توانید شب را در هتل یا مهمانسراهای این شهر بمانید. همچنین امکان اجاره ویلا در قزوین از طریق سایت شب نیز برای مسافران وجود دارد. اقامت در اقامتگاه‌های بوم گردی قزوین هم اگر انتخاب شما باشد، تجربه جالب و متفاوتی برایتان رقم خواهد خورد.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب