روستاهای دیدنی تهران 2

0

در مطلب قبل چند روستای دیدنی اطراف تهران رو به شما معرفی کردیم. از اونجایی که تعداد روستاهای بکر پایتخت از شمارش خارجه، سعی کردیم تا در ادامه درباره 5 روستای بینظر دیگه صحبت کنیم.
با ما همراه باشین و چند ساعتی دور ازهیاهوی شهر به این روستاها سری بزنین!

زرین دشت


اگه یک روزی سمت فیروزکوه رفتین، نزدیک زرین دشت توقف کنین و چند ساعتی از این روستای بهشتی لذت ببرین. جاده های روستایی با باغ های بدون دیوار گردو و  رودخونه و چشمه، تنها بخشی از ویژگی های زرین دشت هستن.

این روستا در 120 کیلومتری تهران قرار گرفته. از 4 بخش تشکیل شده و به خاطر چشمه های آب معدنی پاتوق گردشگرای طبیعت دوسته.اگر به مسیرهای روستایی و جنگلی هم علاقه دارین و دلتون میخواد مناظر بکری از پاییز و درختهای رنگارنگ ببینین، میتونین به جاده این روستا که به سیمین دشت منتهی میشه سر بزنین. این جاده به موازات مسیر قطار فیروزکوه قرار داره و پر از تصاویر ناب طبیعته.

شهرستانک (کرج)

بهتون قول میدیم که توی شهرستانک حتی یه لحظه هم حوصله تون سر نره .اینجا میتونین طبیعت گردی کنین، کلی جای تاریخی ببینین و البته یک کوهنوردی هیجان انگیز رو تجربه کنین.
شهرستانک مثل بیشتر روستاهای اطراف تهران با باغ های میوه و جاده های کوهستانی شناخته میشه. طبیعت روستا توی پاییز انقدر دیدنی میشه که عکاسان برای ثبت تصاویر به یاد موندنی راهی اینجا میشن.

تازه این روستا یکی از ییلاق های مورد علاقه ناصرالدین شاه هم بوده. میتونین با پیاده روی به سمت کاخ ناصری، از عمارت ییلاقی این پادشاه قاجار دیدن کنین. البته که عمارت در طول سالهای مختلف تخریب شده و شباهتی با خیلی از قصرها و خونه های تاریخی نداره.

جناب ناصرالدین شاه به جز این عمارت اثر دیگه ای هم از خودش به جا گذاشته. در قسمت شرقی کاخ ناصری، سنگ بزرگی وجود داره که روی اون چیزهایی نوشته شده. اهالی روستا عقیده دارن که این سنگ از صخره ای نزدیک به کاخ ناصری جدا میشه و سقوط میکنه. اما چون صدمه ای به خونه نمیزنه توجه شاه رو به خودش جلب میکنه و دستور میده تا این اتفاق روی سنگ ثبت بشه.

یک چیز هیجان انگیز دیگه ای که توی این روستا میبینین، درختی تنومنده که قدمتش رو به 2800 سال پیش نسبت میدن. این درخت رو به اسم اُرس میشناسن. درختی با ارتفاع 17 متر و عرض 14 متر که در سمت جنوب شرقی شهرستانک واقع شده.

به جز تمام جاهایی که براتون گفتیم، “قلعه دزبند”،مسیر کوهنوردی تپه شنستون و رودخونه و آبشار شهرستانک از جمله دیدنی های دیگه این روستای تاریخی هستن.

برگ جهان

به جای اینکه توی هر تعطیلی شال و کلاه کنیم و چند ساعتی با ترافیک دست و پنجه نرم کنیم که آخر برسیم شمال، میتونیم جایی بریم که بیخ گوشمونه و بدون اغراق مثل بهشت میمونه.
منظورمون روستای برگ جهانه که در ۱۳ کیلومتری لواسان قرار داره. روستایی تاریخی با طبیعت بینظیر و رودخونه ای بزرگ که از آب کوههای اطراف سرچشمه میگیره.

جالبه بدونین در سالهای اخیر آثار باستانی متعددی از این روستا بدست اومده و همین موضوع قدیمی بودن برگ جهان رو تایید میکنه.در غرب روستا یک تپه نسبتآ بزرگ وجود داره که به زبان افراد محلی ” تنگل خانه” نامیده میشه. قدمت تپه تنگل خانه رو به دوران تاریخی بعد از اسلام نسبت میدن و به گفته اهالی، این منطقه در گذشته قلعه‌ای برای دفاع از مردم روستا بوده و کاربردی امنیتی داشته.

در بخش شمالی کوههای روستا غاری هست که به اسم “غار خمیره” شناخته میشه. از این غار به زندان‌خانه‌ی لار یاد میکنند و این نامگذاری رو به این دلیل انجام دادن که در قدیم زندانی ها به این نقطه فرستاده میشدند.

شما میتونین برای دیدن مکانهای تاریخی بیشتر به امام زاده اسماعیل و قلعه دختر هم سر بزنین و با پیشینه این روستا آشنا بشین. در ضمن توی برگ جهان خونه های بومگردی مختلفی وجود دارن و میتونین با رزرو اونها یک اقامت لذت بخش رو تجربه کنین.

آیینه ورزان

آینه ورزان روستایی کوهستانیه که در 60 کیلومتری تهران و روبه روی شهر آبسرد قرار داره. قدمت روستا رو به حدود 2 هزار سال پیش نسبت میدن و در بخشهایی از کوههای شمالی منطقه هم بقایای آتشکده ای قدیمی رو کشف کردند.

روستا به دو بخش بالا ده و پایین ده تقسیم شده که هر کدوم طبیعت و ویژگی های متفاوتی دارن.در کنار طبیعت دیدنی، چند مکان تاریخی هم در روستا وجود داره.
یکی از اونها قلعه‌ ای قدیمیه که به قلعهٔ نوذر معروفه. در کنار قلعه، حمام روستا از جمله نقاط دیگه تاریخیه که در دوره صفویان ساخته شده. رختکن، گرمخانه و خزینه از بخش های اصلی حمام هستن و در طول سالهای مختلف مورد بازسازی قرار گرفتند.

آبنیک

یکی دیگه از مقاصد سفر در اطراف تهران روستای آبنیکه.
آبنیک به خاطر طبیعت منحصر به فرد و مسیر کوهپیماییش بین طبیعت دوستا طرفدارای زیادی داره. در قسمت انتهایی روستا آبشار نسبتآ بزرگی از کوهها جاری میشه. این آبشار در هر فصل جلوه متفاوتی داره. توی زمستون یخ میزنه و پر از قندیل های یخی میشه. توی بهار و پاییز هم در کنار درختهای رنگارنگ اطرافش منظره بینظیری پیدا میکنه. در مسیر آبشار، راه کوهنوردی برای علاقه مندان مشخص شده. مسیری که با جلوه های بینظیری از گیاهان و پرنده ها احاطه شده و حواستون رو از خستگی ها و شلوغی های شهر دور میکنه.

فقط در جریان باشید این مسیر توی روزهای سرد و برفی خیلی خطرناکه. اگه کوهنورد حرفه ای نیستین یا تجهیزات کافی ندارید، توی زمستون بیخیال بالا رفتن از این مسیر بشید و به دیدن زیبایی های اطراف اکتفا کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب