سفر به آستارا، سبز ترین نقطه صفر مرزی در جوار آستارایی دیگر

0

معمولا زمانی که صحبت از سفر می‌شود، شهرهای سرسبز شمال کشورمان جزو اولین گزینه‌های انتخابی افراد است. این بار اگر برای رسیدن به آرامش و گریزی چند روزه از دغدغه‌های زندگی روزمره، به فکر رفتن به مسافرت هستید می‌توانید سفر به آستارا را تجربه کنید. جاذبه‌های طبیعی و گردشگری فراوان، چشم اندازهای بکر و بازارهای آستارا (به دلیل مرزی بودن) این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کرده است. با هم مروری بر جاذبه‌های گردشگری آستارا، اقامت در آستارا، شرایط آب و هوایی و تعدادی از موارد مهم دیگر داشته باشیم.

موقعیت جغرافیایی:

شهر آستارا در شمالی‌ترین نقطه استان گیلان و در مرکز منطقه تالش قرار دارد. این شهر که آخرین نقطه مرزی ایران با جمهوری آذربایجان است توسط رود آستاراچای از آن جدا می‌شود. آستارا که از شهرهای مرزی و ساحلی شمال ایران محسوب می‌شود از شمال به آستارای آذربایجان، از شرق به دریای خزر، از جنوب به تالش و از شرق به اردبیل منتهی می‌شود.

blogpost-101

شرایط آب و هوایی:

شهر آستارا دارای دو اقلیم کوهستانی و جلگه‌ای است، به طوری که قسمت جلگه‌ای آن تابستان‌های گرم و مرطوب و زمستان‌های ملایم دارد، همچنین قسمت کوهستانی آن تابستان‌های معتدل و زمستان‌هایی سرد دارد. در ضمن با توجه به میانگین مجموع بارندگی ماهانه، آستارا از شهرهای پر بارش کشورمان محسوب می‌شود. به طور کلی بهترین فصل سفر به آستارا فصل بهار و تابستان است.

جاذبه‌های گردشگری در سفر به آستارا:

بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعی به علاوه جاذبه‌های تاریخی و تفریحی بسیاری که در این شهر قرار دارد آن را به یکی از محبوب‌ترین مناطق گردشگری تبدیل کرده است. در این مقاله سعی داریم تعدادی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری را بیاوریم تا با بازدید از آن‌ها و رفتن به این مکان‌ها سفر به آستارا برایتان خاطره انگیز شود.

blogpost-102

گردنه حیران:

گردنه مه اندود حیران که به معنای واقعی کلمه شما را حیران می‌کند، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سفر به آستارا است. روستای ییلاقی حیران در ۳۰ کیلومتری آستارا قرار دارد و به دلیل آب و هوای مطبوع و طبیعت بی مانندش گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این گردنه رویایی از یک سمت به کوه‌های سر به فلک کشیده و جنگل‌های انبوه و از طرف دیگر به دره‌ای نسبتا عمیق که رود آستارا چای از آن عبور می‌کند مشرف است. زیبایی بیش از حد این منطقه برخی مسافران را ترغیب می‌کند تا در راه مقصدشان زمانی را توقف کرده و مدتی را در اقامتگاه‌های گردنه حیران و اطراف آن بمانند.

تله کابین حیران:

تله کابین حیران که از منطقه حیران شروع شده و در نهایت وارد جنگل فندقلوی اردبیل می‌شود، مسیری به طول ۱۵۰۰ متر را طی می‌کند. این منطقه و تله کابین آن که چشم اندازهای زیبایی از اطراف به فرد می‌دهد از پرطرفدارترین جاذبه‌های گردشگری هنگام سفر به آستارا است. در ابتدا و انتهای مسیر امکاناتی نظیر رستوران و هتل برای رفاه حال گردشگران تعبیه شده است.

ساحل صدف:

این ساحل زیبا که یکی از تمیزترین مناطق ساحلی است در ۷ کیلومتری آستارا و در مسیر آستارا به سمت تالش قرار دارد. ساحل صدف در در نزدیکی لوندویل یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری است که در سفر به آستارا برای شنا و سایر تفریح‌های آبی باید به آن سر زد. آلاچیق، استراحتگاه، محل بازی کودکان، بوفه، فروشگاه و اتاق‌هایی برای اقامت در شب از دیگر امکانات این ساحل است.

 

blogpost-106

پناهگاه حیات وحش لوندویل:

این پناهگاه که در منتهی الیه غربی جنگل‌های هیرکانی واقع شده انواع گونه‌های گیاهی و جانوری مهم را در خود جای داده است. تعدادی از آن‌ها عبارتند از: گونه‌های گیاهی مانند توسکای قشلاقی، ازگیل و تمشک تالشی و گونه‌های جانوری مانند روباه، گراز، درنا، سمور آبی و قرقاول. این منطقه در ارتفاع ۲۰ متر پایین‌تر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و دارای زیستگاه‌های متنوع آبی و خشکی برای جانوران است.

آبشار لاتون:

در ۱۵ کیلومتری آستارا میان جنگل‌های انبوه و سرسبز آبشاری زیبا به ارتفاع ۱۰۵ متر قرار دارد. آبشار لاتون با مناظر تماشایی و چشم نواز اطرافش، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی است که در سفر به آستارا بازدید از آن به هر عاشق طبیعتی توصیه می‌شود. در اطراف این آبشار امکاناتی از قبیل بوفه، پارکینگ و اتاق‌های اجاره‌ای جهت رفاه حال مسافران وجود دارد.

blogpost-105

چشمه آب گرم علی داشی:

چشمه آب گرم علی داشی در نزدیکی جاده اصلی در پای یک پرتگاه سنگی واقع شده است. این چشمه علاوه بر مناظر زیبایی که در اطرافش دارد به خاطر جنبه درمانی آب گرم خود نیز معروف است. استفاده از آب گرم این چشمه در جهت تسریع بهبود انواع بیماری‌های روماتیسمی و مفصلی بسیار مفید و موثر است.

پارک جنگلی بی بی یانلو:

این پارک جنگلی که در ۵ کیلومتری آستارا واقع شده، از زیباترین جاذبه‌های طبیعی است که در سفر به آستارا نباید آن را از دست داد. پارک جنگلی بی‌بی یانلو در ارتفاع ۶۰ متر بالاتر از سطح دریاهای آزاد قرار دارد و گونه‌های گیاهی و متنوعی بسیاری را در خود جای داده است. وجود دره‌هایی که دامنه‌های آن با انبوه درختان پوشیده شده است چشمان هر بیننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

تالاب استیل:

این تالاب که در ۵ کیلومتری آستارا قرار دارد یکی از شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی آن به حساب می‌آید. چشم اندازهایی نظیر جنگل، کوهستان و کشتزارهای اطراف و پرندگان بومی و مهاجری که در آن حوالی پرواز می‌کنند هر گردشگری را مجاب می‌کند که هنگام سفر به آستارا حتما از این دریاچه زیبا بازدید کند. همچنین این تالاب به علت وجود توسکاهای قشلاقی شناور در آب به تالاب درختان شناور معروف است. حرکت این درختان در پهنای تالاب به علت قرارگیری ریشه‌های آن‌ها در آب است.

قلعه شیندان:

این قلعه که در ارتفاع ۱۸۵۰ متری بر فراز کوه‌‌های شیندان قرار دارد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های تاریخی آستارا محسوب می‌شود. در سفر به آستارا بازدید از این بنای تاریخی خالی از لطف نیست.

blogpost-103

بازار بزرگ ساحلی آستارا:

این بازار بزرگ ساحلی یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری شمال ایران به حساب می‌آید و در میان مردم محلی با نام بساط معروف است. به دلیل مرزی بودن شهر آستارا تنوع محصولات که شامل اجناس ایرانی و خارجی می‌شود در بازارهای آن بالاست. همچنین در اطراف این بازار، پاساژها و بازارهای بسیار زیادی قرار دارد که امکان ندارد دست خالی از آن‌ها بیرون بیایید. بازار بزرگ آستارا سهم به سزایی در رونق اقتصادی این شهر ایفا می‌کند.

شکم گردی در آستارا:

در آستارا هم مانند سایر شهرهای شمالی از لحاظ ضیافت‌های شکمی گردشگران در وفور نعمت هستند. از جمله معروف‌ترین غذاهای آستارا می‌توان به باسترما پلو، مسما، لونگی مرغ و ماهی، چیغیرتما و آش دوغ اشاره کرد. در سفر به آستارا حداقل یکی از این غذاهای لذیذ را باید نوش جان کرد.

اقامت در آستارا:

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در هر سفر ذهن افراد را درگیر می‌کند مساله اقامت است. در سفر به آستارا اگر قصد اقامت دارید و می‌خواهید شب را در این شهر بمانید گزینه‌های متنوعی از جمله هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و مسافرخانه پیش روی شما قرار دارد. اما در این میان یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید انتخاب کنید، اجاره ویلاهای ساحلی و سوئیت‌هاست. پیش از سفر با رزرو و اجاره آنلاین اقامتگاه خیال خود را آسوده کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب