مروارید پنهان در دل خلیج فارس؛ سفر به جزیره لاوان

0

کشور زیبای ما سرزمینی است که از جنگل‌های هیرکانی شمال گرفته تا سواحل طلایی جنوب، در هر گوشه‌اش طبیعتی خاص و خیره‌کننده دارد. جزیره لاون یکی از بهترین جزایر ایران برای سفر هست. در کنار قشم و کیش، که بزرگ‌ترین و معروف‌ترین این جزایر هستند، جزیره دیگری نیز وجود دارد که سفر به آن، خالی از لطف نیست. سفر به جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ خلیج فارس، از آن دسته سفرهایی است که دل هر طبیعت‌گردی را می‌برد و خاطره‌ای بی‌نظیر برای آن‌ها رقم می‌زند.

لاوان نسبت به همسایه‌های خود کمتر شناخته شده است. این امر می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اما همین موضوع باعث شده است تا هنوز جزو مناطق بکر ایران باشد و آب زلال آن، منظره‌ای بی‌نظیر همراه با آرامش را برای گردشگران رقم بزند. این بار ما هم می‌خواهیم باهم به لاوان زیبا سفر کنیم، مسیر را باهم طی کنیم، زیبایی‌های خیره‌کننده را ببینیم و از غذاهای خوشمزه جنوبی لذت ببریم. با ما همراه باشید.

جزیره لاوان کجاست؟

جزیره لاوان

جزیره لاوان، سومین جزیره بزرگ خلیج فارس و استان هرمزگان، بعد از قشم و کیش است. لاوان با وجود داشتن مساحتی وسیع، کمتر از کیش و قشم مورد توجه گردشگران است و دلیل این امر نیز ساختار خاص جزیره است. بخش بزرگی از جزیره لاوان تحت نظارت و مالکیت بخش‌های دولتی مانند شرکت نفت و … است و تنها بخش کوچکی از آن برای بازدید عموم آزاد است. بخش‌های آزاد جزیره شامل سواحل ماسه‌ای و سنگی،‌ با آب زلال و شفاف است که به دلیل تعداد کم گردشگران، هنوز هم بکر و تمیز باقی مانده‌اند.

جهت اجاره سوئیت در کیش کلیک کنید.

ساکنین جزیره در گذشته به شغل صید صدف و مروارید مشغول بودند اما حالا چند سالی است که تعداد صدف‌ها کاهش پیدا کرده و ساکنین مشغول به ماهیگیری هستند. البته تعداد زیادی از ساکنین هم در پالایشگاه‌ها و مجتمع‌های نفتی فعال هستند. مردم بومی لاوان بسیار خون‌گرم و مهمان‌نواز هستند و به‌همین خاطر گردشگران تجربه خوبی از سفر به این جزیره بکر دارند.

بهترین فصل سفر به جزیره لاوان

از آن‌جایی که لاوان جزیره‌ای جنوبی است، آب و هوایی گرم و مرطوب دارد. بنابراین بهترین زمان سفر به جزیره لاوان طبق تجربه قبلی، از نیمه‌های پاییز تا ابتدای بهار است. اگر قصد شنا در آب‌های نیلگون خلیج فارس را دارید، پیشنهاد ما این است که در پاییز یا بهار سفر کنید و برای دیدن تخم‌گذاری لاکپشت‌های معروف جزیره هم، بهترین زمان سفر اسفند ماه است.

چطور به جزیره لاوان سفر کنیم؟

سفر به جزیره لاوان

برای سفر به لاوان، می‌توانید چندین روش مختلف را مدنظر قرار دهید. سریع‌ترین و البته گران‌ترین روش رسیدن به لاوان، پرواز به این جزیره است. لاوان دارای فرودگاه است و از بسیاری از استان‌ها به این جزیره پرواز وجود دارد.

روش دوم برای سفر به جزیره لاوان، از مبدا بندر مقام است. برای اینکار باید ابتدا از مسیر شیراز خود را به عسلویه برسانید و در جاده ساحلی قرار بگیرید. سپس امتداد جاده ساحلی را به سمت جنوب شرق ادامه دهید تا بعد از حدود ۲ ساعت رانندگی به بندر مقام برسید. بندر مقام نزدیک‌ترین بندر به لاوان است و شما می‌توانید با قایق از مقام به لاوان بروید. البته بهتر است برای کنترل هزینه‌های سفر قایق دربست نگیرید و منتظر پر شدن آن با سایر مسافران بمانید.

روش سوم نیز سفر به جزیره لاوان از بنادر دیگر مانند بندر آفتاب یا جزایری مانند کیش و قشم با استفاده از لنج و کشتی است.

جهت اجاره سوئیت در قشم کلیک کنید.

از غذاهای محلی لاوان غافل نشوید

شهرهای جنوبی به ماهی‌های خوشمزه و متفاوت خود معروف هستند. شما هم در سفر به جزیره لاوان از غذاهای محلی این جزیره مانند ماهی کبابی، میگو و … امتحان کنید. در لاوان چند رستوران محلی کوچک وجود دارد که می‌توانید ماهی را با طعم و ادویه اصیل جنوبی در این رستوران‌ها میل کنید.

جزیره شیدور یا مارو؛ خواهر کوچک‌تر لاوان

جزیره شیدور

در کنار جزیره لاوان، جزیره‌ای کوچک‌تر و خالی از سکنه با نام شیدور قرار دارد که بین مردم محلی به مارو معروف است. دلیل این نام هم، وجود مارهای زیادی در سالیان گذشته در این جزیره است که آن را غیرقابل سکونت کرده بود. حالا اما تقریبا خبری از آن مارها نیست و باز هم این جزیره، بکر، دست نخورده و خالی از سکنه است. برای رسیدن به جزیره شیدور،‌ می‌توانید از لاوان با قایق به این جزیره برسید.

شب را در جزیره لاوان کجا بمانیم

در لاوان تعداد کمی واحد اقامتی وجود دارد که می‌توانید برای اقامت شبانه اجاره کنید. همچنین اگر گروهی و با داشتن تجهیزات کامل سفر می‌کنید، کمپ کنار ساحل هم از گزینه‌های جذاب برای اقامت در لاوان است. همچنین شما می‌توانید در سفر به جزیره لاوان، قبل از حرکت به سمت جزیره شب را در بندر لنگه، مقام یا سایر بنادر و جزایر هرمزگان بگذرانید، همچنین برای اجاره ویلا در هرمزگان می‌توانید به سایت شب مراجعه کنید. و سپس صبح زود به سمت لاوان حرکت کنید و قبل از تاریکی هوا نیز از جزیره خارج شوید.

 

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب