سفر به زنجان، شهری که باید شناخت!

0

زنجان یکی از استان‌های شمال غربی کشور است که از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی نسبتا زیادی بهره می‌برد و تاریخ و تمدنی غنی را در دل خود جای داده است. اگر چه نسبت به سایر استان‌ها کمتر مورد توجه گردشگران قرار گرفته است و آن طور که باید و شاید به آن توجه نشده است. یک نکته قابل توجه فاصله نسبتا کم زنجان از تهران است که سبب می‌شود مقصد مناسبی برای سفرهای کوتاه مدت پایتخت نشین‌ها نیز باشد. زنجان شهری خوش آب و هوا با مردمی مهمان نواز است که تا پیش از سفر به آن نمی‌توان متوجه شگفتی‌ها و زیبایی‌هایش شد. پس راهی سفر به زنجان شوید و با رفتن به مقصدی جدید اقامتی خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

blogpost-322

گشتی در زنجان (معرفی جاذبه‌های گردشگری زنجان)

  • گنبد سلطانیه:

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری و تاریخی زنجان گنبد سلطانیه است که در سفر به زنجان نباید بازدید از آن را از دست داد. قدمت این جاذبه گردشگری که در فاصله حدودا ۴۳ کیلومتری زنجان واقع شده، به دوره ایلخانیان برمی‌گردد و به لحاظ شکوه معماری از بناهای مهم ایرانی به حساب می‌آید. این بنای ارزشمند در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و همچنین الهام بخش ساخت گنبد کلیسای فلورانس نیز بوده است.

blogpost-326

  • دودکش جن:

در فاصله تقریبا ۱۱۰ کیلومتری زنجان در نزدیکی شهرستان ماه نشان یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این استان قرار دارد که شاید عجیب‌ترین جاذبه‌ای هم باشد که در سفر به زنجان به آن برمی‌خورید. احتمالا قبل از هر چیزی اسم آن شما را کنجکاو می‌کند که چه ارتباطی به جن دارد؟! در زمان‌های قدیم بومی‌های منطقه، به خاطر ظاهر عجیب و غریب ساخت این منطقه را کار جن‌ها می‌دانستند و به همین دلیل این نام را روی آن گذاشته‌اند. با این حال این موضوع افسانه‌ای بیش نیست و مشابه این جاذبه در برخی دیگر از کشورها نیز وجود دارد و اصطلاح علمی هودو برای آن در نظر گرفته شده است. در نزدیکی این دودکش‌ها از قلعه تاریخی بهستان یا تخت دیو نیز دیدن کنید.

blogpost-324

  • غار کتله خور:

یکی از شناخته شگفت انگیزترین جاذبه‌های طبیعی زنجان غار کتله خور واقع در شهرستان خدابنده است. هفت طبقه‌ای بودن این غار سبب شده تا جزو متفاوت‌ترین و کم نظیرترین غارهای دنیا باشد. البته گفته می‌شود که تا به حال فقط سه طبقه از این غار کشف شده و چهار طبقه دیگر هنوز کشف نشده‌اند. جالب است بدانید این غار شگفت انگیز را عده‌ای از کوهنوردان در سال ۱۳۳۳ کشف کردند و امروزه به سه بخش ورزشی، تفریحی و فرهنگی تقیسم شده است. در سفر به زنجان می‌توانید از یکی از زیباترین و بزرگترین غارهای خشک جهان دیدن کنید.

  • رختشوی خانه (موزه مردم شناسی):

یکی از مهم‌ترین موزه‌های شهر زنجان موزه رختشوی خانه است که در قلب بافت تاریخی این شهر قرار دارد. رختشوی خانه در سال‌های دور به دلیل سرمای هوا در فصل زمستان برای خانم‌های زنجانی ساخته شده بوده تا مجبور نباشند در فضای آزاد و سرما ظروف و رخت‌های خود را بشویند. این بنا امروزه به عنوان موزه مردم شناسی تغییر کاربری داده و در سفر به زنجان مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

  • موزه باستان شناسی و مردان نمکی:

با فاصله کمی از رختشوی خانه می‌توانید از موزه باستان شناسی و مردان نمکی بازدید کنید. یکی از جالب‌ترین موزه‌هایی که در سفر به زنجان می‌توانید ببینید همین موزه است که داستان هیجان انگیزی هم دارد. علت انتخاب این نام برای این موزه، کشف شش مومیایی در سال ۷۲ در معدن نمک چهرآباد زنجان است. مومیایی سه نفر از آن‌ها مربوط به دوران هخامنشیان و سه نفر دیگرشان مربوط به دوره ساسانیان است و در سفر به زنجان در موزه باستان شناسی مورد بازدید عموم قرار می‌گیرد.

  • مسجد جامع:

مسجد جامع زنجان که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های مذهبی این شهر است بر اساس طرح مسجدهای چهار ایوانی ساخته شده است. چهار ایوانی که در چهار گوشه این مسجد به شکل قرینه قرار گرفته‌اند و جلوه ویژه‌ای به آن بخشیده‌اند. در سفر به زنجان بازدید از این جاذبه دوره قاجار که جزو بزرگ‌ترین مساجد و مدارس دینی زنجان است خالی از لطف نیست.

  • بازار زنجان:

بازار سنتی زنجان که قدمت آن به دوران قاجاریه برمی‌گردد، طولانی‌ترین بازار سرپوشیده ایران و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در سفر به زنجان است. از آن‌جایی که سراسر این بازار تاریخی پر از تیمچه و سراهای مختلف است، بهتر است به اندازه کافی وقت صرف بازدید از آن بکنید و سرسری از کنارش نگذرید. آداب و رسوم مردم این شهر و فرهنگ غنی آن در جای جای این بازار پیداست، کافیست با حوصله بگردید تا غرق در لذت شوید. در ضمن می‌توانید از این بازار هر یادگاری و سوغاتی که دلتان خواست هم بخرید.

blogpost-323

*اگر برای اقامت در زنجان اقامتگاه خود را در مرکز شهر انتخاب کنید دسترسی شما به جاذبه‌های گردشگری آسان‌تر و بهتر می‌شود. در ضمن مواردی که در بالا معرفی کردیم بخشی از معروف‌ترین جاذبه‌های گردشگری زنجان است اگر فرصت داشتید می‌توانید از جاهای بیشتری دیدن کنید. خانه ذوالفقاری، مسجد خانم، حمام حاج داداش، مجموعه تفریحی ائل داغی و معبد داش کسن از دیگر جاهای دیدنی این استان هستند.

این را هم بگوییم که اگر در فصل سرما به زنجان سفر کردید پیست اسکی پاپایی را فراموش نکنید.

سوغاتی چی بخریم؟

چاقوهای بادوام به عنوان مهم‌ترین و معروف‌ترین سوغات زنجان شناخته می‌شود که در سفر به زنجان می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید. ملیله کاری، گلیم، فرش، چاروق و ظروف مسی نیز از دیگر صنایع دستی و سوغات زنجان هستند که می‌توان آن‌ها را از مراکز خرید مختلف شهر به خصوص بازار سنتی زنجان خریداری کرد. همچنین انواع سبزی‌های کوهی، نان اردک و شیرینی شستی بخشی دیگر از سوغاتی‌های زنجان هستند که خرید آن‌ها برای عزیزانتان یادآور این است که شما به یادشان هستید.

شب را کجا بمانیم؟

در سفر به هر شهری انتخاب اقامتگاه به عوامل مختلفی از جمله سبک سفر، بودجه در نظر گرفته شده برای محل اقامت و سلیقه فردی بستگی دارد.

هنگام سفر به زنجان یکی از انتخاب‌های شما برای اقامت در زنجان می‌تواند اقامت در هتل‌های این شهر باشد. اما اگر ترجیح شما اقامت در هتل نباشد، می‌توانید در ویلا، سوئیت و خانه‌های شخصی زنجان نیز اسکان کرده و اقامتی امن و آرام را تجربه کنید. سایت شب این امکان را برای گردشگران عزیز فراهم کرده تا متناسب با بودجه و سلیقه خود از میان گزینه‌های متعدد اقامتگاه مورد نظرشان را انتخاب و رزرو کنند. با رزرو آنلاین پیش از سفر و با خیالی راحت و بدون داشتن این دغدغه که قرار است شب را کجا سپری کنید، راهی سفر شوید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب