سفر و مواجهه با فرهنگهای جدید

0

چطور با فرهنگهای متفاوت کنار بیاییم؟

سفر به شهر یا کشوری که تا به حال در آن نبوده ایم میتواند با چالش های زیادی همراه باشد. شاید مهم ترین این چالش ها آشنایی و مواجهه با فرهنگ ها و آداب و رسوم جدید باشد.

دیدن باورها و هنجارهای متفاوت گاهی چنان باعث تعجبمان میشود که ممکن است به اصطلاح دچار ” شوک فرهنگی ” شویم. به بیان بهتر ” شوک فرهنگی ” زمانی رخ میدهد که از دیدن هنجارهای متفاوت مردم شهر یا کشوری دیگر تعجب کنیم، عصبانی شویم و حتی احساس کنیم در میان این جمعیت تنها هستیم.
اما برای گذراندن این حس چه باید کرد؟ چه عکس العملی در اینگونه مواقع مناسب است؟ آیا باید چمدانمان را ببندیم و راهی شهر و خانه مان شویم یا باید با این حس مقابله کنیم؟
در این مقاله سعی کرده ایم 8 راهکار به شما معرفی کنیم تا با رو به رو شدن با فرهنگی جدید از آنها کمک بگیرید. فراموش نکنید که ” شوک فرهنگی ” ممکن است به سراغ هر کسی بیاید و لحظات خوش را به تلخی بگذراند.
پس پیش از هر سفری حواستان به این 8 مورد باشد :

قدم اول : درک کنید!

اول از همه باید بدانید که حس ” غریب بودن” در محلی جدید کاملآ طبیعی است. شما قرار است با آب و هوایی متفاوت، ارزشها، شیوه زندگی، زبان و عقاید سیاسی و مذهبی جدیدی روبه رو شوید، پس کاملآ عادی است که حس تازه و ناشناخته ای داشته باشید.

کافی است که تفاوت ها را بفهمید و درک کنید که قرار نیست همه چیز را دوست داشته باشید. قرار نیست از هر اتفاقی هیجان زده و خوشحال شوید. تنها باید نسبت به تجربه های جدید با دید باز نگاه کنید و درک کنید که مردم در شهرها و کشورهای مختلف به گونه ای دیگر زندگی و رفتار میکنند.
زمانی که بتوانید این تفاوتها را درک کنید، اولین قدم برای نزدیک شدن به فرهنگ محلی آن منطقه را برداشته اید.

قدم دوم : بپذیرید و خودتان را وفق دهید!


احساسات خود را بشناسید و آنها را بپذیرید. شناخت حستان نسبت به فرهنگ جدید کمک میکند تا بتوانید با تفاوتها راحت تر کنار بیایید. با پذیرفتن و وفق دادن خودتان به فرهنگ جدید، احساسات ناخوشایند راه کمتری برای بروز پیدا میکنند. شاید حتی در مواقعی خواسته اید که زودتر از وقت مقرر شده به سفرتان پایان دهید اما از شما میخواهیم که عجله نکنید! قدم به قدم پیش بروید، عینک بدبینی را بردارید و تفاوتها را بپذیرید.

قدم سوم : فکرتان را باز کنید و از یاد گرفتن نترسید!

پیش از سفر تا جایی که میتوانید نسبت به مقصدتان و آداب و رسومش مطالعه کنید. هرچه بیشتر یاد بگیرید و ذهنتان بازتر شود، فهمیدن و کنار آمدن با تفاوت ها ساده تر خواهد شد.
به شما توصیه می کنیم که اصطلاحات و کلمات ضروری و کلیدی مقصدتان را یاد بگیرید. به این روش میتوانید راحت تر با آدمهای جدید ارتباط برقرار کنید .
به خاطر داشته باشید که یاد گرفتن کلید هر مشکلی است. هرچه بیشتر به دانسته هایتان اضافه کنید با اشتیاق بیشتری به سراغ تجربه های جدید میروید.

قدم چهارم : مثبت ببینید.

غذای ایرانی

به جای تمرکز روی مواردی که شما را ناراحت میکند به اتفاقات خوش آیند و مثبت توجه کنید. سعی کنید که همسفران مثبت اندیش انتخاب کنید. خوش بگذرانید و انرژی خوبی از اطراف بگیرید. به افکار منفی میدان ندهید و اگر متوجه شدید که مشغول فکر به موضوعی ناخوشایند هستید، سرتان را با کاری هرچند کوچک گرم کنید.

قدم پنجم : تماس با خانواده و دوستانتان را به اندازه نگه دارید.

با دوستان و اهالی خانه در ارتباط باشید اما حواستان باشد هر چقدر تماس ها و احوالپرسی هایتان بیشتر شود شما هم بیشتر دچار ملال و حس غربت می شوید.
پس تماسهایتان با خانه را محدود کنید و موقع گردش و چرخیدن در خیابان های شهر ، گوشیتان را کنار بگذارید .

در حقیقت توصیه روانشناسان این است که اگر دچار حس دلتنگی و غربت شدیدی شده اید، با خانه و دوستانتان تماس نگیرید. این تماس ها حال شما را بدتر میکند. به جای این کار محلی را برای استراحت و آرامش انتخاب کنید ( چه این محل پارکی شناخته شده باشد و چه رستورانی خلوت و دنج )، موسیقی دلخواهتان را آماده کنید و به آن گوش دهید.

قدم ششم : مقایسه نکنید.

حواستان باشد که قرار است در این سفر تفاوت های متعددی را ببینید. اما قرار نیست این تفاوت ها را با خانه و شهر خود مقایسه کنید . مقایسه کردن تنها ذهنتان را درگیر میکند.
به جای مقایسه، تفاوتها را فرصتی برای آموختن فرهنگ جدید و رشد شخصیتتان ببینید.
حواستان باشد که هیچ شهر یا کشور ایده آلی وجود ندارد و هر جای دنیا برایتان هم تجربه های شیرین و لذت بخش دارد و هم تلخی ها و لحظه های سخت.

قدم هفتم : فعال باشید.

بگذارید رک به شما بگوییم: بیکار نباشید!
از هر لحظه برای انجام دادن فعالیتی استفاده کنید. با خودتان کتاب داشته باشید و در مواقع بیکاری مطالعه کنید. حتی میتوانید به سراغ افراد بومی و محلی بروید و درباره شغل و کارهایی که به آن مشغولند اطلاعات بگیرید. یادتان نرود شاید این آخرین باری باشد که به این شهر و محل سفر می کنید.

خودتان را مشغول نگه دارید . این مشغولیت ذهنتان را درگیر می سازد و شما را برای ساختن شخصیتی جدید آماده میکند.

قدم هشتم : به کشف ناشناخته ها بروید.

مکان های جدید را ببینید و محیط اطراف را کشف کنید. غذاهای محلی را امتحان کنید . جاذبه های بکر را پیدا کنید و به دیدنشان بروید. این جستجوها به شما کمک میکند تا برای لحظه هایتان قدردان باشید.
با افسوس به گذشته بر نگردید و بگویید ای کاش جای دیگری را انتخاب میکردم. این تجربه ایست که شاید همین یک بار به سراغتان آمده پس تا زمانی که در آن هستید لذت ببرید.
قرار نیست این سفر تا ابد ادامه داشته باشد. از این فرصت استفاده کنید و به دنبال کشف موضوعاتی باشید که در خانه و شهر خودتان به دست نمی آید.
شجاع باشید! دل به دریا بزنید و ناشناخته ها را پیدا کنید!

برگردان :
www.asiaexchange.org

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب