سفر و مسئولیت ما در مقابل محیط‌ زیست

0

چطور سالم سفر کنیم؟

همانقدر که سفر کردن جذاب و هیجان انگیز است میتواند به محیط زیست هم آسیب برساند. بسیاری از ما به هدف تفریح و بازدید نقاط گردشگری سفر میکنیم بدون آنکه متوجه باشیم در مسیر خود چه زیان هایی به محیط اطراف وارد کرده ایم.
خرابی و آلودگی آثار باستانی، زباله های رها شده در طبیعت، آتش و دود و … همه از مواردی اند که بارها در طول سفر با آنها مواجه شده ایم. اگر آموزش های درست و جهانی برای سالم سفر کردن وجود نداشته باشد، در آینده ای نه چندان دور شاهد آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت خواهیم بود.
فراموش نکنیم که سفر رفتن به همان اندازه که در فرهنگ و باورهای ما تاثیرگزار است، میتواند در صورت رعایت نکردن به نابودی آثار باستانی و محیط زیست منجر شود.
با ما در این مطلب همراه باشید و درباره نکات صحیح سفر کردن بیشتر بدانید.

تاریخ را بشناسید

قبل از سفر ، تاریخ و فرهنگ مقصدتان را مطالعه کنید. از اینترنت استفاده کنید تا نقاط گردشگری بومی را پیدا کنید و مسیرهای مختلف را از مسافران و مردم محلی بپرسید. میتوانید چند عبارت مهم به زبان محلی مقصدتان یاد بگیرید و برای ارتباط با افراد بومی از آن استفاده کنید.

گردشگری سالم

دی اکسید کربن کمتری تولید کنید

پیاده روی و دوچرخه سواری دی اکسید کربن کمتری تولید میکنند. شما میتوانید حتی به جای دیدن چند مقصد، یک مقصد مشخص را انتخاب کنید و وقت بیشتری برای جستجو در آن محدوده بگذارید. با این روش سهم کمتری هم در تولید دی اکسید کربن خواهید داشت.
در مقاصد شهری و در هر زمانِ ممکن پیاده روی کنید یا از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کنید. با پیاده روی و وسایل نقلیه عمومی نقاط بیشتری از شهر را خواهید دید و در ترافیکهای طولانی مدت هم نمی مانید.

دوست محیط زیست باشید

همیشه باید در ذهن مسافر مکالمه ای درباره محیط زیست برقرار باشد: ” چه چیزهایی به محیط زیست کمک می کند؟ با چه رویکردی میتوان بازیافت کرد یا اقامت در یک هتلِ دوستدار محیط زیست به چه صورت است. ذهن جستجوگر با پرسش این سوالها به سراغ راه حل های مناسب میرود و قدمی برای حفاظت از میراث های تاریخی و طبیعی برداشته میشود.

به فرهنگ بومی احترام بگذارید

به فرهنگ محلی احترام و علاقه نشان دهید. در اماکن مقدس لباس مناسب بپوشید، آرام صحبت کنید و حواستان به افرادی که برای عبادت آمده اند باشد. به دنبال جشن ها و جشنواره های محلی باشید، این جشن ها می توانند جلوه ای بی نظیر از فرهنگ محلی ارائه دهند و راهی برای دیدار با افراد بومی، امتحان کردن غذاهای سنتی و آشنایی با تاریخ مقصدتان باشند.فرهنگ های بومی

از مکانهای کمتر شناخته شده بازدید کنید

بسیاری از مقاصد ناشناخته زیباتر و دیدنی تر از اماکن توریستی هستند.
مثلآ ” تاج محل” را در نظر بگیرید! گرچه این مکان باستانی یکی از جاذبه های مهم گرشگری هند شناخته میشود اما این کشور بیش از 25 مقصد جذاب دیگر برای کشف و جستجو دارد. پس تنها به نقاط معروف و توریستی اکتفا نکنید.

گردشگر مسئولی باشید

به فرسودگی و استهلاک اماکن باستانی دقت کنید. سعی کنید در فصل ها و ساعت های خلوت به بازدید مقاصد گردشگری بروید تا تاثیر کمتری روی محیط پیرامون داشته باشید. به مسیرهای مشخص شده دقت کنید. کفشهای راحتی و ورزشی بپوشید.
فراموش نکنید که کفشهای پاشنه دار به سطوح شکننده آسیب میرساند. از بناهای تاریخی بالا نروید و حکاکی سنگها و سطوح را لمس نکنید.

فلش دوربین خاموش!

موقع عکس گرفتن مطمئن شوید که روشن بودن فلش دوربین مجاز است. نور فلش میتواند به آثار تاریخی که از قرنهای گذشته به ما رسیده آسیب برساند.
قبل از عکاسی از افراد بومی، نسبت به سنت های رایج محلی آگاه شوید و اگر در این زمینه شک دارید، قبل از عکس گرفتن اجازه بگیرید.
هیچکدام از اشیا محل مورد نظرتان را برندارید. ممکن است فکر کنید برداشتن یک سنگ آسیبی به اطراف نمیزند اما به این فکر کنید که اگر هر بازدید کننده سالانه قطعه ای را جابه جا کند،به زودی هیچ چیز با ارزشی باقی نخواهد ماند.

از محلی ها خرید کنید

با خرید صنایع دستی از افراد محلی به عنوان سوغاتی، از اقتصاد بومی حمایت کنید. نسبت به خرید آنتیک ها و وسایل قدیمی محتاط باشید، برخی از آنها میتوانند حاصل غارت یا جعل شدن باشند.

از هتل ها و رستوران های محلی و کوچکتر حمایت کنید، به این ترتیب پولی که خرج می کنید صرف تقویت اقتصاد بومی میشود و به حفظ اماکن تاریخی کمک خواهد کرد.اکوتوریسم

جنبشهای محیط زیست را حمایت کنید

از طریق کمکهای مالی به سازمانهای مشخص یا به صورت داوطلبانه، به اماکن در حال تهدید کمک کنید. فرصت های بسیاری برای ترکیب سفر و کمک های داوطلبانه وجود دارد، از ساختن خانه ها گرفته تا شرکت در حفاری های باستان شناسی.

آموزش، آموزش و باز هم آموزش

با دوستان و خانواده درباره مسئولیت هایی که به عهده یک گردشگر است صحبت کنید. با به اشتراک گذاشتن تجربیات خود در رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرم، فلیکر یا وبلاگ آگاهی خود و دیگران را افزایش دهید. تلاش کنید تا جهانی عمل کنید و از همین امروز در مباحث بین المللی حفاظت محیطی شرکت داشته باشید.

مترجم: شبنم بهروز

برگردان از
https://www.wmf.org/

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب