هزینه لازم برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی گسترده

0

“خسارت‌های ناشی از تغییرات اقلیمی تا چه اندازه وسیع است؟”  سوالی که احتمالآ بارها و بارها از دانشمندان و حتی اقتصاددانان پرسیده می‌شود. هنوز هم بسیاری در جستجوی پاسخ به این سوال و سوال‌های مشابه می‌گردند!. با این حال هنوز جواب مشخصی به این شک و شبهات داده نشده است.

این در حالی است که برخی تصور می‌کنند هزینه مبارزه با تغییرات اقلیمی باعث از بین رفتن کسب و کارها، بیکار شدن تعداد زیادی از شهروندان و فلج شدن اقتصاد می‌شود. گرچه دانشمندان نظر دیگری در اینباره دارند.

هزینه تغییرات اقلیمی

هزینه تغییرات اقلیمی

یکی از اهداف اصلی توافقنامه آب و هوایی پاریس، جلوگیری از افزایش 2 درجه‌ای زمین است. پیش‌بینی می‌شود که برای رسیدن به چنین هدفی، باید تا اواسط قرن جاری میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای به صفر برسد. این موضوع به سرمایه‌گذاری قابل توجهی در انرژی‌های تجدیدپذیر، ماشین‌های برقی و زیرساخت‌های هوشمند نیاز دارد.

با این حال برآورد هزینه‌ها بسیار متفاوت است. یک مطالعه اخیر نشان می‌دهد که حفظ دمای زمین تا 2 درجه سانتیگراد به سرمایه‌ای بین 4 تا 60 تریلیون دلار احتیاج دارد. در حالی که حفظ این گرمایش تا 1.5 درجه سانتیگراد می‌تواند بین 10 تا 100 تریلیون دلار هزینه داشته باشد. سایر مطالعات نشان داده است که برای صفر شدن گازهای گلخانه‌ای، به سرمایه‌گذاری سالانه نیاز داریم؛ که میزان آن می‌تواند بین 1.5 تا 4 درصد تولید ناخالص جهانی، متغیر باشد.

مقابله نکردن با گرمایش زمین چه هزینه‌ای دارد؟

اما هزینه تغییرات اقلیمی و مقابله نکردن با گرمایش زمین چطور محاسبه می‌شود؟‌ آسیب به اموال و زیرساخت‌ها در اثر افزایش سطح آب دریا، مرگ و میر و بیماری مرتبط با بلایای طبیعی، آلودگی و بیماری‌های عفونی، کاهش بازدهی کشاورزی، از دست رفتن بهره‌وری نیروی کار به دلیل افزایش دما، کاهش دسترسی به آب، افزایش هزینه‌های انرژی، انقراض گونه‌ها و تخریب زیستگاه‌ها به عنوان هزینه‌های گرمایش زمین و مقابله نکردن با آن محاسبه می‌گردد.

در نتیجه، برآورد دقیق میزان خسارات آب و هوایی بسیار دشوار است. با این حال موسسه تحقیقات اقتصادی « Moody’s Analytic» تخمین می‌زند که گرمایش زمین حتی تا 2 درجه سانتی‌گراد و تا سال 2100، 69 تریلیون دلار خسارت بر جهان وارد خواهد کرد. اقتصاددانان انتظار دارند که این حجم از خسارت با افزایش دما نیز بیشتر شود. عددی که معادل 5 درصد تولید ناخالص جهانی برآورد شده است.

تحقیقات دیگر نشان می‌دهد که با ادامه روند گرمایش فعلی، سرانه تولید ناخالص جهانی تا پایان قرن، بین 7 تا 37 درصد کاهش خواهد یافت. یک ضربه اقتصادی هولناک که هزینه تغییرات اقلیمی این چنینی معادل هزینه‌هایی فراتر از خسارت ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی است.

خسارت گرمایش زمین در سالهای اخیر

تغییر اقلیم در طول زمان

در حال حاضر مطالعات نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی، درآمد فقیرترین کشورها را تا 30 درصد کاهش داده و بهره‌وری کشاورزی جهانی را 21 درصد کمتر کرده است. وقایع شدید آب و هوایی نیز هزینه زیادی را با خود همراه داشته‌ است. در سال 2020 تنها در ایالات متحده، بلایای مرتبط با گرمایش زمین مانند طوفان، خشکسالی و آتش سوزی جنگلی، نزدیک به 100 میلیارد دلار خسارت به مشاغل، اموال و زیرساخت‌ها وارد کرد. عددی که در دهه 1980 تنها 18 میلیارد دلار محاسبه شده بود.

هزینه گرمایش زمین یا هزینه مبارزه با آن؟

بسیاری از اقتصاددانان باور دارند که هزینه تغییرات اقلیمی، نسبت به خسارت پیامدهای آن عدد کمتری است. مبارزه با گرمایش زمین، آسیب‌ها و فجایع طبیعی و انسانی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. پیش بینی می‌شود که در این صورت جان یک میلیون نفر در سال به دلیل کاهش آلودگی هوا نجات پیدا خواهد کرد. میلیون‌ها نفر دیگر نیز به خاطر رژیم‌ غذایی سالم‌، زندگی بهتری تجربه می‌کنند.

مطالعات همچنین نشان می‌دهد که تحقق اهداف توافق پاریس می‌تواند به ایجاد مشاغل و کسب و کارها کمک کند و تولید ناخالص داخلی جهانی را افزایش دهد. از همه مهم‌تر، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، بسیاری از گونه‌ها و اکوسیستم‌هایی را که انسان‌ها به آن‌ها وابسته هستند در امان نگه می‌دارد.

سخن نهایی

چالش امروز ما این است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهیم و آن را به صفر برسانیم. در این صورت می‌توانیم از آسیب‌های بزرگتر بعدی که نیاز به سرمایه‌های بیشتری دارند، جلوگیری کنیم. تحلیل‌های اخیر نشان می‌دهد که اقدام امروز ما برای به صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای، از هزینه تغییرات اقلیمی فراوانی در آینده جلوگیری خواهد کرد. در غیر این صورت چاره‌ای جز پرداختن خسارات گزافی مثل جان و مال خود نخواهیم داشت.

ترجمه و نگارش: شبنم بهروز

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب