پاییزگردی در خیابان ولیعصر

0

هوا، هوای قدم زدن و متر کردن خیابون ولیعصره. خیابونی که توی هر فصل دیدنی و جذاب میشه اما راه رفتن و نگاه کردن به درختهای بلندِ پاییزیش حال دیگه ای داره.

اومدن این فصل رنگارنگ به ما این بهونه رو داد تا راهی این خیابون پر از قصه بشیم و یک بار دیگه مکانهای دیدنی این مسیر خاطره انگیز رو کشف کنیم. با ما همراه باشین!

 

(دوستان عزیز یادتون نره که این مطالب صرفآ جهت معرفی هست. لطفآ تا تموم شدن بیماری کرونا از رفت و آمدهای غیرضروری و تردد در مکانهای پر ازدحام خودداری کنین)

 

بازار تجریش، عطرها و رنگها

ضرب المثل “از شیر مرغ تا جون آدمیزاد” به معنای واقعی برای این بازار کاربرد داره. بازاری که تاریخش به حدود 200 سال پیش برمیگرده.

بازار تجریش از یک طرف به امام زاده صالح و کاخ سعدآباد متصل میشه و از طرف دیگه به خیابون دزاشیب و دربند راه داره. به عبارتی دو محله تجریش و سر پل از طریق این بازار و کوچه های قدیمیش به هم میرسن.

بدون اغراق در این بازار زندگی با جنب و جوش و هیجان در جریانه. نزدیک به 400 مغازه در این مجموعه فعالیت میکنند و صنایع دستی از ترمه ،ظروف مسی و سفال لالجین گرفته تا انواع خشکبار، شیرینی، زعفرون، ادویه، ترشی و میوه در این مغازه ها عرضه میشه.

جالبه بدونین هر سال بازار میوه و تره بار که در وسط بازارچه قرار داره جمع و تبدیل به هیئت عزاداری میشه.

موزه سینما، میعادگاه فرهنگ و هنر

اگر بازار تجریش رو به سمت ولیعصر پیاده روی کنین، به عمارتی قدیمی میرسین که به اسم “موزه سینما” شناخته میشه. این عمارت از فضایی بزرگ و سبز،2 سالن سینما، کافی شاپ و خود بنای موزه تشکیل شده و آثار و گنجینه هایی از سینمای قدیم در اون به نمایش در اومده.

عمارت این مجموعه در گذشته محلی برای سکونت بوده و ساخت اون رو به زمان قاجار نسبت میدن.

جالبه بدونین بخش موزه اینجا 7 تالار داره و در هر تالار فیلم و کتاب، جایزه های سینمایی،ابزار قدیمی سینما، لباسها و وسایل گریم برای نمایش به بازدید کننده ها قرار داده شده.

فراموش نکنین برای بازدید از موزه حتما از قبل تماس بگیرین و هماهنگ کنین چون ممکنه به دلیل مناسبتهای خاص تعطیل باشه.

عمارت تماشاگه زمان، هم فال و هم تماشا

موزه تماشاگه زمان که به اسم «موزه زمان» هم شناخته می‌شه،یه خونه قاجاری با گچبری ها و معماری بینظیره که در یکی از خیابونهای منتهی به ولیعصر قرار داره. اینجارو به عنوان اولین موزه ساعت در ایران معرفی میکنن.

موزه کلکسیونی از ساعتهای معاصر و قدیمیه.از ساعتهای شخصیتهای معروف و دکوری های قدیمی بگیرین تا ابزارهای تنظیم و ساخت ساعت!

قسمتی هم در طبقه بالا وجود داره که به ساعتهای اهدایی مردم و هنرمندان مربوط میشه و دیدنش خالی از لطف نیست. در حیاط عمارت موزه هم کافه رستوران شناخته شده ای وجود داره و بهتون این فرصت رو میده که بعد از گشت و گذار یه تجربه خوشمزه داشته باشین.

پارک وی، ایستگاه شرق و غرب

چهارراه پارک وی شاید از این نظر حائز اهمیت باشه که محل تلاقی مسافران شرق و غرب، اتوبوسها، تاکسی ها و عابران مختلفه.

خیابون‌های فرعی و اصلی پارک‌وی پر از رستوران‌ها، پاساژها و کافه های متنوعه. شاید معروف ترین و قدیمی ترین رستوران این محدوده “شاطرعباس” باشه که با وجود قدیمی بودنش هنوز مشتری های پرو پاقرصی داره.

توی یکی از کوچه های فرعی پایین چهارراه هم گالری” آبتین” قرار داره که در اون آثار متفاوتی از هنرمندان مختلف به نمایش گذاشته میشه.

پارک ملت، تکه ای از بهشت

قطعآ خیلی از ساکنان تهران از این پارک بزرگ و پر دار و درخت خاطره دارن. طبیعتی دنج برای فرار از شلوغی های تهران.

این پارک یکی از قدیمی ترین و زیباترین پارک های تهرانه .یه جای خوب برای پیاده روی، دیدن درختها و مناسب برای ورزش و پیاده روی.

علاوه بر طبیعت روح بخش این پارک، دریاچه مصنوعی، مجسمه های مفاخر ایران، باغ وحش و سینما از جمله دیدنی های این مجموعه به حساب میان.

پله های رنگی، مسیری پر جنب و جوش

یکی از جذابیتهای ساده و دیدنی خیابون ولیعصر پله های رنگیه که مثل کوچه، عابران رو از خیابون ولیعصر به خیابونهای یوسف آباد میرسونه.

حدود 8 راه پله رنگی در قسمتهای مرکزی ولیعصر ساخته شده. این راه پله ها از انتهای پارک ساعی شروع میشن و در قسمتهای جنوبی با رنگها و طرح های مختلف قابل مشاهده هستن.

بوستان ساعی، اقامتگاه طبیعت

بوستان ساعی مثل پارک ملت از تاریخ و سالهای دوری میاد.شروع ساخت این پارک به سال 1324 برمیگرده و بعد از 10 سال در سال 1334 به بهره برداری میرسه.

یکی از هیجان انگیزترین بخشهای این بوستان قسمت حیات وحش و پرندگانش شناخته میشه. گونه های مختلفی از پرنده ها، لاک پشتها و حتی سنجاب در قسمت جنوبی این پارک نگهداری میشن.

علاوه بر این یکی از شعبه های شهر کتاب در قسمت غربی پارک قرار داره و میتونه ایستگاه خوبی برای علاقه مندان به کتاب باشه.

خانه موزه اخوان ثالث، قدمی در تاریخ

خونه مهدی اخوان ثالث ساختمونی کوچیک با حیاطی جمع و جوره و روزگاری محل زندگی این شاعر بزرگ بوده.این خونه در خیابان فاطمی، خیابان ششم و کوچه خجسته قرار داره. معماری این ساختمون رو به دوره پهلوی نسبت میدن.

در سالهای گذشته این خونه چندان مورد توجه نبود و در معرض تخریب قرار داشت اما از سال گذشته اقدامات مناسبی برای مرمت و بازسازی این خونه انجام شده و به زودی به یکی از موزه های دنج اطراف خیابون ولیعصر تبدیل میشه.

تئاتر شهر، هنر و عشق

اگه عاشق تئاتر و هنر باشین قطعآ بازدید از تئاتر شهر براتون جذاب خواهد بود. ساخت این مجموعه رو به حدود 50 سال پیش نسبت میدن و اون رو بزرگترین مجموعه نمایشی ایران میدونن.

تئاتر شهر یکی از نمادهای مهم فرهنگی تهران به حساب میاد . این مجموعه سالن نسبتآ بزرگ و مناسبی داره. قرار داشتن در نقطه مرکزی شهر هم باعث شده تا نمایشهای متنوعی در این مجموعه برگزار بشه و اقشار مختلف بتونن از این نمایشها دیدن کنن.

تئاتر شهر در کنار پارک دانشجو و تقاطع خیابون ولیعصر- انقلاب قرار داره و دوروبرش هم پر از کافه های دنج و قشنگیه که روزگاری خونه های قدیمی آدمها بودن.

باغ و عمارت صبا، میراث قاجار

باغ و عمارت صبا جزو معدود باغ ها و خونه های تاریخی باقی مونده از تهران قدیمه. بنای عمارت به اواخر دوره قاجار برمیگرده و در خیابون صبای جنوبی، نبش کوچه سرمد واقع شده.

طبق اسناد تاریخی معماری این مجموعه بسیار نوگرا و متفاوته و شکل بنا با ساختمونهای زمان خودش تفاوت زیادی داره.

خانه دایی جان ناپلئون ،عمارت امین السلطان (اتحادیه)

اما بهتره سری بزنیم به محل ساخت سریال خاطره انگیز دایی جان ناپلئون، “عمارت امین السطان”، که قطعآ بازدید از اون شما رو به دل تاریخ میبره.

این عمارت در خود خیابون ولیعصر واقع نشده اما نزدیک بودن به ولیعصر و تاریخ جالب این مجموعه باعث شد تا این بنا رو به عنوان یکی از دیدنی های این خیابون معرفی کنیم.

عمارت اتحادیه یا امین السلطان در زمان قاجار ساخته شده و یکی از بناهای با ارزش این زمان به حساب میاد. خونه در ابتدا به صدر اعظم ناصرالدین شاه، ” امین السلطان” تعلق داشته اما بعد از کشته شدن امین السلطان باغ به یک تاجر به نام ” حاج اتحادیه” فروخته میشه.

این خونه در سالهای اخیر مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته و حالا شکل جالب و بینظیری داره. قبل از سر زدن به این مجموعه حتمآ از باز بودن اون مطمئن بشید.

کاخ مرمر

کاخ مرمر یکی از کاخ‌های تاریخی تهرانه که ساخت اون رو به دوره پهلوی نسبت میدن.

پیش از هرچیز بهتون یادآوری کنیم که باز بودن این مجموعه و بازدید از اون با اجازه و در شرایط خاص انجام میشه. در اواخر سال گذشته قرار بر این شد تا به زودی این مجموعه به عنوان موزه برای عموم مردم قابل مشاهده باشه. اما هنوز خبری مبنی بر این اتفاق منتشر نشده. پس بهتره پیش از سر زدن حتمآ با مسئولان مجموعه تماس بگیرین .

این کاخ به عنوان محل کار و زندگی رضا شاه پهلوی بنا شد و بعدها محمدرضا شاه پهلوی هم برای نشستهای سیاسی از این مکان استفاده میکرد. بعد از ترور ناموفق محمدرضا شاه اینجا به عنوان موزه تغییر کاربری داد.

در این عمارت آثار تاریخی از قرن 3 تا 4 هجری قرار گرفته. مثل بیشتر کاخ ها در این مجموعه تالاری با اسم تالار آینه وجود داره و به دلیل آینه کاری و خاتم کاری های هنرمندانه اش، به یکی از بخشهای دیدنی این کاخ تبدیل شده.

موزه مقدم، خانه مجلل قاجاری

” موزه مقدم ” عمارتی قدیمی و مجلله که از گذشته های دور و زمان قاجار به یادگار مونده. با اینکه این عمارت توی یکی از شلوغترین خیابونهای تهران قرار داره اما پر از آرامش و سکوته.

چیدمان وسایل و سلیقه به کار رفته در این خونه نشون میده که ساکنان قبلی برای کوچکترین اجزای اینجا حسابی فکر کرده ان و وقت گذاشتن.

در کنار ساختمون قدیمی و اشیا تاریخی، باغِ زیبای خونه با حوض کوچیک و درختهای انار چشم هر بیننده ای رو خیره میکنه. ضمن اینکه کافه کوچیکی هم در گوشه باغ قرار داره و میتونه جای خوبی برای رفع خستگی باشه.

این عمارت منزل مسکونی خاندان مقدم ها بوده و امروز یکی از دیدنی های جذاب تهران به حساب میاد.

برای اومدن به اینجا میتونین تقاطع خیابون ولیعصر به خیابون امام خمینی رو به سمت شرق بپیچید و بعد از یک پیاده روی کوتاه از این باغ هیجان انگیز دیدن کنید.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب