تفاوت مقاصد سفری در فصول گرم و سرد سال

0

سلیقه ها متفاوت اند. زمانی که در مورد سلیقه مردم صحبت می شود، منظور اکثریت است. در واقع امکان ندارد همه به دنبال هدفی به خصوص باشند یا تمایلات یکسانی داشته باشند. اما همیشه و به خصوص در امر سفر اتفاق نظر میان دسته ای از افراد دور از انتظار نیست. به خصوص زمانی که صحبت از فصول گرم و سرد سال به میان می آید. خوشبختانه ایران نیز کشوری 4 فصل است و توانایی رفع نیازهای تمام سلایق را نیز دارد.

ممکن است تمایلات مسافران به دو دسته نسبتا مساوی تقسیم شوند. شما ترجیح می دهید در فصول گرم سال و در فصول سرد سال به چه مکان هایی بروید؟ اصلا چه تفاوتی میان مقاصد گردشگری فصول گرم و سرد سال وجود دارد؟ برای اینکه بتوانیم تفاوت میان مقاصد سفر در فصول گرم و سرد سال را تشخیص دهیم، باید کمی از ویژگی های هر کدام از این مقاصد گرمسیری و سردسیری بدانیم.

مقاصد سفر در فصول گرم و ویژگی های این مناطق

با توجه به منطقه جغرافیایی، فصول گرم به دو قسمت تقسیم می شوند. زمان هایی که هوایی داغ و سوزان در انتظار است و زمانی که گرمای مطبوع در بسیاری از مناطق برقرار است. زمانی که شرایط آب و هوایی از وضعیت بسیار گرمی برخوردار است مناطق ییلاقی گزینه ای بسیار مناسب به نظر می رسند، اما در ماه های بهاری می توانید مقاصد بیشتری را به عنوان مقصد سفر خود انتخاب کنید.

مقاصد سفر در زمان هایی که شرایط دمایی در وضعیت بسیار گرمی قرار دارد، عمدتا معطوف به مناطقی می شود که با عنوان ییلاق شناخته می شوند. ییلاق به مناطق سردسیری گفته می شود عشایر در کوچ سالانه خود به عنوان محلی برای زندگی در فصل های بهار و تابستان انتخاب می کنند. این مناطق عمدتا کوهستانی هستند، در ارتفاعات و کوهپایه ها قرار دارند و در فصل های سرد سال پوشیده از برف اند. اما در فصل های گرم سال معمولا شرایط آب و هوایی ایده آلی در این مناطق مورد انتظار است.

مقاصد سفر در فصول گرم و ویژگی های این مناطق

برخی از مشهورترین مقاصد سفر در فصول گرم – ییلاقات مشهور ایران

در فصل های گرم سال شهرهای سردسیری همچون روستای تنگی سرسنندج، روستای ورکانه همدان، طرقبه مشهد، شهرستانک، ماسال اقیانوسی از ابر ، فیلبند، دهکده جهان نما، شهرستانک و بسیاری از مناطق ییلاقی دیگر نیز شرایط مشابه و بلکه زیباتر و لذت بخش تری دارند که پیشنهاد می کنیم با سفری تابستانی به این مناطق خودتان از ویژگی های بی نظیر آن ها شگفت زده شوید. ییلاقات در بسیاری از مناطق ایران وجود دارند و ما در این قسمت تنها به معرفی چند مورد از آن ها بسنده کردیم.

جواهردشت رودسر یکی از مشهورترین ییلاقات شمال کشور و مشهورترین مقاصد سفر در فصل های گرم سال است. این روستا که در شهرستان رودسر از توابع استان گیلان قرار دارد. وضعیت آب و هوایی این منطقه به شکلی است که در فصل های گرم سال می توانید بهترین اوقات را در این منطقه بگذارنید از آب و هوای ییلاقی این ارتفاعات لذت ببرید. برخی از مناطق ییلاقی به حدی در ارتفاعات بالا قرار دارند که همیشه در میان ابرها قرار می گیرند. در مناطق کوهستانی همچون کوهپایه های البرز و زاگرس مناطق و روستاهای ییلاقی فراوانی قرار دارد. جواهر دشت یکی از زیباترین مناطق ییلاقی در ارتفاعات کشور است.

این مناطق ییلاقی همواره از مقاصد اصلی گردشگران در فصول گرم سال بوده و هستند.

برخی از مشهورترین مقاصد سفر در فصول گرم – ییلاقات مشهور ایران

مقاصد سفری در فصول سرد سال

عموما در بسیاری از مناطق کشور، دمای هوا با شروع فصل پاییز شروع به سرد شدن می کند و تا به خود بیایید می بینید که با سرمای استخوان سوزی رو به رو شده اید که شما را در همان جایی که هستید نگه داشته است. اما مناطق قشلاقی برای چنین روزهایی هستند. قشلاق دقیقا متضاد ییلاق است.

قشلاق به این معنی است که در فصول سرد سال مناطق سردسیری را رها کرده و به دل مناطق گرمسیری سفر کنید. البته قشلاق در گذشته قسمتی از زندگی انسان ها بود، اما اکنون بخشی از سفرهای ما را تشکیل می دهد.

قشلاق ها بهترین مکان برای سفر در فصول سرد سال محسوب می شوند. قشلاق ها اقامتگاه هایی هستند که مسافران و عشایر برای فصل های پاییز و زمستان به آن مناطق می روند. این مناطق یا مناطقی کویری محسوب می شوند و یا سرزمین هایی گرم و شرجی به حساب می آیند.

برخی از مهمترین مقاصد سفر در فصول سرد – مناطق قشلاقی

یکی از مهمترین قشلاق هایی که در کشور صورت می گیرد عزیمت مردم چهارمحال و بختیاری در فصل های سرد به مناطقی همچون استان خوزستان است.

یکی از مقاصد سفری مهم و مشهور در فصول سرد سال جزایر خلیج فارس همچون کیش و قشم و نوار ساحلی جنوب هستند. در این زمان شرایط آب و هوایی بسیار مطبوعی در جزایر کیش و قشم وجود دارد. در واقع دی ماه و در اوج سرما بیشترین میزان سفر به این دو جزیره صورت می گیرد. دمای هوا در این زمان در حدود 20 درجه سانتیگراد قرار دارد و می توانید از آب و هوای بهاری در دل زمستان لذت ببرید.

علاوه بر شرایط آب و هوایی امکانات تفریحی فراهم شده در این مناطق نیز به محبوبیت این دو جزیره افزوده اند و باعث شده اند که مسافران زیادی در طول سال به این مناطق سفر کنند.

برخی از مهمترین مقاصد سفر در فصول سرد – مناطق قشلاقی

یکی دیگر مقاصد سفر زمستانی شهرهای کویری و کویرنوردی است. سوژه ای که به تازگی مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته و از جذابیت بسیار زیادی برخوردار است. شهرهای کویری همچون یزد و کرمان را می توان در دسته بهترین مقاصد سفرهای زمستانی قرار داد.

کویرنوردی در دل کویرهای مشهوری همچون کویر مرنجاب نیز از مواردی است که در سفرهای زمستانی به شدت توصیه می شود. تجربه کویر نوردی به خودی خود تجربه ای منحصر به فرد است.

نظرتان را ثبت کنید

ایمیل شما با ثبت نظر نمایش داده نمی‌شود

*

بنر نصب اپلیکیشن شب